abonnement Unibet Coolblue
pi_182312763
Hè fockers, ik ben al 10 jaar niet meer echt bezig met tech, maar ik zou graag eens Linux en dan denk ik Ubuntu willen proberen voor onze laptop, wij gebruiken deze alleen om foto’s van onze telefoons op te slaan en heel sporadisch een film of serie te downloaden als deze niet op Netflix of kodi staan, ik denk dat de laptop 2x per maand gebruikt wordt, ik merk alleen dat ie zo traag wordt.. hij is inmiddels 5 jaar oud dus er mag wel een nieuwe komen maar waarvoor wij hem gebruiken is ie prima.

Is Ubuntu makkelijk om aan te wennen ipv Windows 10 ? Vooral voor mijn vrouwtje, zij is natuurlijk helemaal niet tech minded.

Het gaat er mij vooral om dat hij wat sneller wordt, en als ik het goed heb gelezen wordt hij dat ook, en dat hij het gewoon doet zoals wij het willen, dus niet die eene keer dat je hem gebruikt je 50 updates moet installeren..

Iemand hier ervaringen met Linux / Ubuntu ?
Ik was hier...
pi_182312776
TVP.

0 ervaring maar ik heb ook zo'n laptop, wil ik het eigenlijk wel mee proberen.
Weggegaan en opgerot
pi_182312797
xubuntu is beter aangezien het wat gebruiksvriendelijker is.

werkt bijna hetzelfde als windows
pi_182312809
Waarom probeer je het niet uit? Op die manier kom je namelijk het snelst achter hoeveel moeite het kost om eraan te wennen...

Overigens zou ik, als je per se Ubuntu wil gebruiken, eerder de Lubuntu-variant aanraden op een oude laptop.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2018 11:42:25 ]
  donderdag 4 oktober 2018 @ 11:41:56 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_182312817
Doe even een Google en vergelijk de verschillende distro's. Er zijn er ook die bijna hetzelfde eruitzien als Windows.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  donderdag 4 oktober 2018 @ 11:42:24 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_182312827
Ik heb Lubuntu (light versie van Ubuntu)op een laptop van 10 jaar oud. Die staat in de schuur voor een muziekje tijdens het klussen of een howto te kijken op YT.

Werkt in principe hetzelfde als Windows met de standaard gui. Je kan ook vrijwel zonder console werken indien gewenst.
And so is the past
pi_182312853
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:39 schreef robijntjestralendwit het volgende:
TVP.

0 ervaring maar ik heb ook zo'n laptop, wil ik het eigenlijk wel mee proberen.
Dat dacht ik ook lijkt me wel leuk om eens te proberen, als het flopt heb ik toch nog een zakelijke laptop :P
Ik was hier...
pi_182312860
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:41 schreef zarGon het volgende:
Waarom probeer je het niet uit? Op die manier kom je namelijk het snelst achter hoeveel moeite het kost om eraan te wennen...

Overigens zou ik, als je per se Ubuntu wil gebruiken, eerder de Lubuntu-variant aanraden op een oude laptop.
Is het dan slim om hem naast Windows te installeren ? Of is het dan achteraf weer moeilijk als je er toch voor kiest om Linux te blijven gebruiken, dat je 2 ossen op je pc hebt staan?
Ik was hier...
pi_182312875
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Doe even een Google en vergelijk de verschillende distro's. Er zijn er ook die bijna hetzelfde eruitzien als Windows.
En qua programma’s, draaien deze ook op Linux ? Ik moet bv iTunes installeren :') om onze foto’s over te zetten naar de laptop
Ik was hier...
pi_182312884
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:44 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Is het dan slim om hem naast Windows te installeren ? Of is het dan achteraf weer moeilijk als je er toch voor kiest om Linux te blijven gebruiken, dat je 2 ossen op je pc hebt staan?
Wat ik jou zou aanraden is uitproberen door middel van een USB-stick. Verneuk je niets aan je huidige Windows, en op die manier kun je heel gemakkelijk veel distro's uitproberen.

Zo is er bijvoorbeeld ook elementary OS, die er grafisch heel erg mooi uitziet. Went wellicht sneller.

Heb je een USB-stick van minimaal 4 GB?
  donderdag 4 oktober 2018 @ 11:47:17 #11
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_182312890
Niet aan beginnen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben groot fan van Linux en gebruik het al jaren professioneel, maar voor thuisgebruik gewoon Windows of Mac. Linux is voor thuisgebruik absoluut niet beter dan die twee, dus hoewel ik de nieuwsgierigheid van je snap, weegt dat niet op tegen de onvermijdelijke frustratie die Linux meebrengt. In het beste scenario heb je een besturingssysteem dat op zich oké werkt maar minder goed is dan Windows/Mac, in het slechtste geval zit je tot laat in de nacht te googelen waarom je computer niet meer start.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  Moderator donderdag 4 oktober 2018 @ 11:47:24 #12
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_182312895
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:45 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

En qua programma’s, draaien deze ook op Linux ? Ik moet bv iTunes installeren :') om onze foto’s over te zetten naar de laptop
https://www.lifewire.com/how-to-use-itunes-on-linux-1999251

Maar kan je die foto's dan niet op een ander apparaat alvast overzetten vanuit itunes?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_182312960
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:46 schreef zarGon het volgende:

[..]

Wat ik jou zou aanraden is uitproberen door middel van een USB-stick. Verneuk je niets aan je huidige Windows, en op die manier kun je heel gemakkelijk veel distro's uitproberen.

Zo is er bijvoorbeeld ook elementary OS, die er grafisch heel erg mooi uitziet. Went wellicht sneller.

Heb je een USB-stick van minimaal 4 GB?
Kun je hem dan booten vanaf je USB zonder dat je hem installeert bedoel je dat ?

Ja ik heb een stick van 16gb, moet ik dan zon bootable USB stick maken ?
Ik was hier...
pi_182313113
quote:
14s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:47 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

https://www.lifewire.com/how-to-use-itunes-on-linux-1999251

Maar kan je die foto's dan niet op een ander apparaat alvast overzetten vanuit itunes?
Ja dat kan zeker op mijn zakelijke laptop, maar het punt is juist dat wij de thuis laptop enkel gebruiken om foto's op te slaan vanaf onze iphones, en die fotos gaan daarna of de cloud in of een externe schijf (met kids maak je heel veel fotos die je wilt bewaren haha) dus dat moet wel gewoon werken.
Ik was hier...
pi_182313127
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:52 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Kun je hem dan booten vanaf je USB zonder dat je hem installeert bedoel je dat ?

Ja ik heb een stick van 16gb, moet ik dan zon bootable USB stick maken ?
Ja, dat kan. Je installeert dan niets, en je kunt het meteen uitproberen.

Er zijn een aantal tools, zoals Rufus, UNetbootin en Universal USB Installer (UUI)

Ubuntu zelf prefereert Rufus, dus je kunt hun stappenplan volgen om een bootable USB-stick te maken: https://tutorials.ubuntu.(...)usb-stick-on-windows.

Let wel: back-up de gegevens op je USB-stick, want deze zal geformatteerd worden, dus de data erop wordt leeggehaald.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2018 12:02:08 ]
pi_182313204
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 12:01 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ja, dat kan. Je installeert dan niets, en je kunt het meteen uitproberen.

Er zijn een aantal tools, zoals Rufus, UNetbootin en Universal USB Installer (UUI)

Ubuntu zelf prefereert Rufus, dus je kunt hun stappenplan volgen om een bootable USB-stick te maken: https://tutorials.ubuntu.(...)usb-stick-on-windows.

Let wel: back-up de gegevens op je USB-stick, want deze zal geformatteerd worden, dus de data erop wordt leeggehaald.
Bedankt voor je reactie ! Dat gaan we proberen.
Loopt het dan net zo soepel en snel als dat ik hem zou installeren ? Ik ben namelijk ook wel benieuwd of het allemaal wat lekkerder gaat lopen dan Windows 10.
Ik was hier...
pi_182313420
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Doe even een Google en vergelijk de verschillende distro's. Er zijn er ook die bijna hetzelfde eruitzien als Windows.
Dit dus. Is even uitzoeken maar je alles dan wel zelf in de hand.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_182313759
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Doe even een Google en vergelijk de verschillende distro's. Er zijn er ook die bijna hetzelfde eruitzien als Windows.
Beter blijf je bij de wat grotere distributies. Er zullen er best een paar zijn die er bijna hetzelfde uitzien als Windows, maar dan ben je voor support en updates ineens afhankelijk van een of andere Chinees.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182313775
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:44 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Is het dan slim om hem naast Windows te installeren ? Of is het dan achteraf weer moeilijk als je er toch voor kiest om Linux te blijven gebruiken, dat je 2 ossen op je pc hebt staan?
Achteraf kun je dan gewoon de Windows partitie verwijderen en een van je linux partities vergroten.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182313798
koopt voor 40 euro een ssd van minimaal 256gb en je laptop is sneller dan ooit(met zowel windows of linux).
:]
pi_182313858
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:45 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

En qua programma’s, draaien deze ook op Linux ?
Sommige wel, sommige niet. Maak een lijstje van de programma's die je nodig denkt te hebben en kijk of ze voor Linux beschikbaar zijn of dat er een alternatief is. Opensource programma's kun je het beste uit de repository van je distributie halen. Voor closedsource programma's kun je het beste een .deb (debian/ubuntu) of .rpm (redhat/fedora) downloaden en dat installeren. Voor beginners zou ik dus wegblijven van distributies die geen deb of rpm pakketten ondersteunen.
quote:
Ik moet bv iTunes installeren :') om onze foto’s over te zetten naar de laptop
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182313898
quote:
14s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:47 schreef Faux. het volgende:
Niet aan beginnen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben groot fan van Linux en gebruik het al jaren professioneel, maar voor thuisgebruik gewoon Windows of Mac. Linux is voor thuisgebruik absoluut niet beter dan die twee,
Ligt maar net aan je eisen. Opzich is Linux ondertussen volwassen genoeg voor desktop gebruik, al kan het zijn dat je een applicatie wil draaien waarvan geen Linux versie beschikbaar is.
quote:
In het beste scenario heb je een besturingssysteem dat op zich oké werkt maar minder goed is dan Windows/Mac, in het slechtste geval zit je tot laat in de nacht te googelen waarom je computer niet meer start.
Van dat laatste heb ik vaker last gehad onder Windows, dan onder Debian.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182314013
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 12:46 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Ligt maar net aan je eisen. Opzich is Linux ondertussen volwassen genoeg voor desktop gebruik, al kan het zijn dat je een applicatie wil draaien waarvan geen Linux versie beschikbaar is.

[..]

Van dat laatste heb ik vaker last gehad onder Windows, dan onder Debian.
De eisen zijn laag, wij doen werkelijk niets op de laptop, een brief schrijven moet volgens de icter op mijn werk geen probleem zijn omdat er programma’s ingebouwd zijn die lijken op word, prima dus. Het tweede puntje waarvoor wij een laptop gebruiken zijn de foto’s van onze iPhones importeren, dit linkt me het lastigst btw.
En het derde is downloaden maar die programma’s zijn er ook voor Linux gebruikers.

Mijn doel is dat ik hem pak opstart en dat ie het doet, niet zoals nu dat Er altijd updates klaarstaan en het overall lang duurt voordat je hem kan gebruiken.
Ik was hier...
pi_182314160
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 12:51 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

De eisen zijn laag, wij doen werkelijk niets op de laptop, een brief schrijven moet volgens de icter op mijn werk geen probleem zijn omdat er programma’s ingebouwd zijn die lijken op word, prima dus. Het tweede puntje waarvoor wij een laptop gebruiken zijn de foto’s van onze iPhones importeren, dit linkt me het lastigst btw.
Daarvoor heb je de bibliotheek libimobiledevice. Een aantal mediaspelers bieden ondersteuning voor die bibliotheek. Ik heb er zelf geen ervaring mee, bij gebrek aan Apple, maar dat zou opzich mogelijk moeten zijn.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182314283
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 11:38 schreef Nismo91 het volgende:

Hè fockers, ik ben al 10 jaar niet meer echt bezig met tech, maar ik zou graag eens Linux en dan denk ik Ubuntu willen proberen voor onze laptop, wij gebruiken deze alleen om foto’s van onze telefoons op te slaan en heel sporadisch een film of serie te downloaden als deze niet op Netflix of kodi staan, ik denk dat de laptop 2x per maand gebruikt wordt, ik merk alleen dat ie zo traag wordt.. hij is inmiddels 5 jaar oud dus er mag wel een nieuwe komen maar waarvoor wij hem gebruiken is ie prima.
Als de laptop voldoet aan de huidige doelstellingen zou ik deze eerlijk gezegd niet veranderen. Tenzij er op dit moment een dusdanig oude Windows versie op staat dat hier geen beveiligingsupdates meer voor vrijkomen.

quote:
Is Ubuntu makkelijk om aan te wennen ipv Windows 10 ? Vooral voor mijn vrouwtje, zij is natuurlijk helemaal niet tech minded.
Alles ziet er anders uit en alles heeft een andere naam of ander programma nodig. In principe kan een Linux zoals Ubuntu ook alles wat Windows kan, maar het kan heel veel tijd kosten om hier aan te wennen. Soms wennen personen er nooit aan. Als men niet bereid is om heel veel tijd te investeren in het leerproces, dan zal het moeilijk worden.

quote:
Het gaat er mij vooral om dat hij wat sneller wordt, en als ik het goed heb gelezen wordt hij dat ook, en dat hij het gewoon doet zoals wij het willen, dus niet die ene keer dat je hem gebruikt je 50 updates moet installeren..
Linux doet ook aan (automatische) updates, maar vereist niet elke keer een herstart zoals de meeste keren dan een Windows besturingssysteem doet.

quote:
Iemand hier ervaringen met Linux / Ubuntu ?
Zelf ben ik een groot fan van Debian met daarop de xfce grafische desktop. Supersnel en behoorlijk stabiel. Er is na installatie echter nog wel heel veel tijd nodig om de computer helemaal dusdanig in te stellen zodat het werkt zoals je wil.

Zoals al eerder aangegeven is het raadzaam om te beginnen met een zogenaamde Live USB met bijvoorbeeld Elementary OS. Dit ziet er grafisch prachtig uit en maakt de overstap van Windows naar Linux iets makkelijker dan de meeste andere Linux varianten. Een goede tweede keus lijkt mij inderdaad Ubuntu of Xubuntu.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')