abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 3 oktober 2018 @ 18:14:30 #1
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_182298013
Ik kan via werk een NLP cursus doen. Iemand die ik goed ken is er lyrisch over en zegt dat het zijn carriere een boost gegeven, omdat o.a. meer aan zichzelf kon werken, beter mensen leert begrijpen en kan beinvloeden.

Nou ben ik erg sceptisch erover. Aan NLP denk ik aan Emile Ratelband en Anthony Robbins die mensen veel geld aftroggelen. Ik lees ook op het internet dat NLP een pseudowetenschap is. Aan de andere kant, misschien baat het niet dan schaadt het niet? Ik weet niet dat er negatieve gevolgen zijn of je met verkeerde, rare denkbeelden wordt opgescheept?
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_182298050
Mensen beinvloe klinkt altijd wel vrij negatief. Als je een beetje met mensen overweg kan neem je niet zo'n gekke cursus.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  woensdag 3 oktober 2018 @ 18:17:58 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182298063
Het is allemaal dikke onzin maar als je werk er voor betaalt waarom niet? Als je die tijd kwijt wilt zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182298102
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:14 schreef Zihuatanejo het volgende:
Iemand die ik goed ken is er lyrisch over
Die is dus al gehersenspoeld. Ver wegblijven bij dat soort figuren, tenzij je een carriere ambieert in het opwarmen van gedwongengezellige bedrijfsfuifs.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  woensdag 3 oktober 2018 @ 18:20:31 #5
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182298116
Ok wat is NLP of moet ik helemaal google opstarten?
Man of Steal.
pi_182298137
quote:
14s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:17 schreef Fir3fly het volgende:
Het is allemaal dikke onzin maar als je werk er voor betaalt waarom niet?
Denk ook aan je geestelijke gezondheid.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182304143
NLP is simpelweg een nuttig stukje gereedschap om je inzicht in en communicatie met anderen wat te verdiepen. Gebruik ervan wat je aanspreekt en vergeet de rest weer. Over het algemeen zijn het gewoon leuke onstpannen trainingen, dus als je hem van je werk krijgt zou ik het zeker doen!
pi_182304671
Als je mensen erover hoort praten is het wel precies een sekte. Die alles willen geloven om er beter uit te worden. Er is maar een winnaar. Degene die geld krijgt voor de cursus. Verder mag je het placebo effect niet onderschatten. Maar nlp is iets dat die mensen die dat geven je hemel op aarde beloven.

Ter vergelijking is een beetje zoals mensen die super christen zijn en je iedere dag komen vertellen hoe geweldig God is.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2018 22:17:34 ]
pi_182305891
Een soort van collega, tevens huisarts, die vond het gevaarlijke shit. Waarom, daar ben ik nog steeds benieuwd naar.

Andersom ook : ik ben ook benieuwd naar wat het nou eigenlijk is en hoe het mechanisme werkt. Heb ooit eens een meditatie op YouTube afgespeeld die NLP gebruikte, maar snapte niet wat daar nou zo bijzonder en verheffends aan was. Maar misschien heb ik iets gemist.


Tvp dus, want ik vraag het me ook af.
Somebody that I used to know
pi_182305896
Ik heb ooit via mijn oude werkgever een NLP cursus gevolgd en vond het eigenlijk wel interessant. Ik deed dit om assertief te leren zijn. Ik had toentertijd een collega die echt mijn energie vrat. Ze kwam met al haar privé problemen bij mij en kon op werk uit haar slof schieten, met dingen gooien, schreeuwen, huilen, kortom zij had waarschijnlijk een burn-out o.i.d. maar sleepte mij erin mee. Uiteindelijk kwam het zo ver dat ik zelf thuis zat te huilen.

Bij die cursus ging ik met andere mensen rollenspellen doen en zo leerde ik te communiceren en voor mezelf op te komen. Echt manipuleren leerde ik er niet hoor.. NLP leert o.a. ook dat het spiegelen van mensen een mogelijkheid is om ze positiever over je te laten denken. Dat zou je manipuleren kunnen noemen, maar dat is voor sollicitaties bijvoorbeeld wel makkelijk. Of dit echt veel verder gaat weer ik niet..
  woensdag 3 oktober 2018 @ 23:30:45 #11
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_182306777
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 22:11 schreef redboyke het volgende:
Als je mensen erover hoort praten is het wel precies een sekte. Die alles willen geloven om er beter uit te worden. Er is maar een winnaar. Degene die geld krijgt voor de cursus. Verder mag je het placebo effect niet onderschatten. Maar nlp is iets dat die mensen die dat geven je hemel op aarde beloven.

Ter vergelijking is een beetje zoals mensen die super christen zijn en je iedere dag komen vertellen hoe geweldig God is.
Daar ben ik wel bang voor. Van het Tsjakka: als je 65 bent kun je best nog Usain Bolt verslaan op de 100m als je maar in gelooft.

Kijk als ik leer hoe ik beter mensen kan overtuigen dan is het zakelijk en misschien prive wel erg handig. Ik zie het dan gewoon als een verkoper die net wat beter kan lullen. Maar ik ben bang voor sekte-achtige shit.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
  woensdag 3 oktober 2018 @ 23:35:24 #12
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_182306834
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 22:51 schreef onniedah het volgende:
Ik heb ooit via mijn oude werkgever een NLP cursus gevolgd en vond het eigenlijk wel interessant. Ik deed dit om assertief te leren zijn. Ik had toentertijd een collega die echt mijn energie vrat. Ze kwam met al haar privé problemen bij mij en kon op werk uit haar slof schieten, met dingen gooien, schreeuwen, huilen, kortom zij had waarschijnlijk een burn-out o.i.d. maar sleepte mij erin mee. Uiteindelijk kwam het zo ver dat ik zelf thuis zat te huilen.

Bij die cursus ging ik met andere mensen rollenspellen doen en zo leerde ik te communiceren en voor mezelf op te komen. Echt manipuleren leerde ik er niet hoor.. NLP leert o.a. ook dat het spiegelen van mensen een mogelijkheid is om ze positiever over je te laten denken. Dat zou je manipuleren kunnen noemen, maar dat is voor sollicitaties bijvoorbeeld wel makkelijk. Of dit echt veel verder gaat weer ik niet..
Ok dit vind ik best een positief verhaal.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_182307270
Het is vooralbullshit en psychologie van de koude grond.
Whatever...
pi_182318406
Verschilt heel erg per trainer. Sommige doen alsof het een middel is wat je hele leven drastisch doet veranderen en waarmee je alles aan kan, terwijl andere veel realistischer zijn en veel meer nuchter durven te kijken.

Het is in zo geval interessant en de theorie kan je zeker helpen met communicatie, het maken van doelen en een aanzet geven je leven te veranderen/verbeteren/accepteren. Verwacht niet dat je erna mensen kan manipuleren of dat succes naar je toe komt gewaaid.
pi_182318514
Oh, dus het zijn vooral trucjes?
Somebody that I used to know
pi_182323080
Het is allemaal niet zo spannend als het hier lijkt. :D

Misschien moet je niet gelijk aan een cursus beginnen maar eerst eens een boek erover lezen, dan weet je wat meer of het wat voor je is. Misschien is het boek al goed genoeg. Met passages die je interessant vindt en waar je wat aan hebt en ongetwijfeld delen waar je niks mee hebt of niks mee kan.

Mooi en handig als je met die delen waar je wel wat mee hebt weer wat wijzer bent geworden. ;)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_182323308
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:04 schreef Sangha het volgende:
Het is allemaal niet zo spannend als het hier lijkt. :D

Misschien moet je niet gelijk aan een cursus beginnen maar eerst eens een boek erover lezen, dan weet je wat meer of het wat voor je is. Misschien is het boek al goed genoeg. Met passages die je interessant vindt en waar je wat aan hebt en ongetwijfeld delen waar je niks mee hebt of niks mee kan.

Mooi en handig als je met die delen waar je wel wat mee hebt weer wat wijzer bent geworden. ;)
Maar wat houdt het nou kortgezegd in? Wat is het idee zeg maar?
Somebody that I used to know
pi_182323386
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:14 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Maar wat houdt het nou kortgezegd in? Wat is het idee zeg maar?
Het idee is eigenlijk dat je je denken en gedrag zo aanpast dat je je leven zo effectief mogelijk leidt. Of specifiek je werk, bepaalde doelen. Met name om een gevoel van succes te ervaren. Niet per definitie op het vlak van carrière maken en veel geld verdienen, maar zo breed als je wil.

Eigenlijk ben je heel bewust bezig met je 'denken en je doen' om een bepaald resultaat zo goed mogelijk te bereiken.
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:01:17 #19
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_182329043
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:17 schreef Sangha het volgende:

[..]

Het idee is eigenlijk dat je je denken en gedrag zo aanpast dat je je leven zo effectief mogelijk leidt. Of specifiek je werk, bepaalde doelen. Met name om een gevoel van succes te ervaren. Niet per definitie op het vlak van carrière maken en veel geld verdienen, maar zo breed als je wil.

Eigenlijk ben je heel bewust bezig met je 'denken en je doen' om een bepaald resultaat zo goed mogelijk te bereiken.
Het klinkt alsof je ervaring ermee hebt. Wat deed het voor jou?
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_182329152
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 07:01 schreef Zihuatanejo het volgende:

[..]

Het klinkt alsof je ervaring ermee hebt. Wat deed het voor jou?
Inherent aan het doel van NLP heb ik het kunnen gebruiken om de juiste keuzes voor mijn bedrijf te maken, maar ook voor bepaalde maatschappelijke projecten en tevens voor persoonlijke groei.

Uiteindelijk ben je je meer bewust van je denken en doen en wat je, als je dat bewuster stuurt en toepast, daarmee kan bewerkstelligen. De moeite waard. :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_182329282
Met overtuiging dn zelfvertrouwen kan je iedereen beinvloeden, dat is geen bewijs voor NLP. Ik heb er een keer een klas over mogen volgen en er zijn wel degelijk mensen gevoelig voor. Maar wat meer rationele mensen prikken er snel doorheen.

En sommige ideeen waar NLP op stoelt zijn ronduit belachelijk.
pi_182329871
Ik heb ook wel eens zo'n cursus gedaan, en ik vond het ook best bullshit. Als je moeite hebt met mensen omgaan kan het wellicht nuttig zijn. Maar niks tjakka en Anthony Robbins, die gaan nog wel 20 stappen verder.
pi_182330041
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:17 schreef Sangha het volgende:

[..]

Het idee is eigenlijk dat je je denken en gedrag zo aanpast dat je je leven zo effectief mogelijk leidt. Of specifiek je werk, bepaalde doelen. Met name om een gevoel van succes te ervaren. Niet per definitie op het vlak van carrière maken en veel geld verdienen, maar zo breed als je wil.

Eigenlijk ben je heel bewust bezig met je 'denken en je doen' om een bepaald resultaat zo goed mogelijk te bereiken.
Klinkt eerlijk gezegd nog steeds vaag. Wat is het verschil met bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie?
Somebody that I used to know
pi_182336798
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 09:12 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Klinkt eerlijk gezegd nog steeds vaag. Wat is het verschil met bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie?
Een groot verschil mag ik hopen.
pi_182336821
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 15:57 schreef -Blueberry- het volgende:

[..]

Een groot verschil mag ik hopen.
Ja, maar wat is dat verschil dan :P
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')