abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182222952
Hi Fokkers,

Maybe dat iemand van jullie dit weet. Ik ben onlangs verhuist en ik heb de volgende rare dingen gezien :P

1) Meterkast: Er is een oranje lampje dat continue knippert. 10000 imp / kw/u. Staat er bij. Hoort dit zo? Moet dit knipperen? Kan ik wat doen?
2) Als we de oven aanzetten valt de hele stroom uit. Is daar een verklaring voor?

Ben een beetje een dummie op electriciteit gebied maar hoort zo een lampje te knipperen? Via google vind ik ook niks.

Thanks alvast.
What we do in Life - Echoes in Eternity
pi_182223396
1. Ja dat hoort.
2. Het geen wat uit valt. Zit daar een test knop op?
pi_182223782
1. Die heb ik ook
2. Oven kapot of verkeerd aangesloten
.
pi_182224501
1. Zit dat lampje op de KWH meter? Zoja dan is dat een indicatie voor het verbruik. Hoe harder hij knippert hoe meer verbruik er is.

2. Er zit een sluiting of defect in de oven.
pi_182225829
1. Dat lampje is de vervanger van de draaischijf in de oude meters...
2. Valt ALLE elektriciteit (in de hele woning dus) uit of enkel een deel?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_182226120
Alternatief zou de oven ook geen eigen groep kunnen hebben; als een prutser de oven gewoon op dezelfde groep heeft gezet als, bijvoorbeeld, de begane grond, dan zou er ook het geval kunnen zijn dat de groep wordt overbelast. Ik zou er in ieder geval een electriciën naar laten kijken.
pi_182230771
Even kijken of die groep (? of meer?) uitvalt door overbelasting of door een aardfout. Foto van de meterkast, na uitval, zou handig zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182231104
1: dat knipperen is normaal
2: meerdere opties mogelijk waaronder:
- oven is defect
- oven is niet goed aangesloten
- Stopcontact wat je voor de oven gebruikt is niet goed aangesloten
- Oven zit niet op een eigen groep, en in combinatie met andere gebruikers op deze groep valt de oven uit.

De eerste drie zorgen meestal voor onmiddellijk uitvallen van de elektra dmv afschakeling van de groep-automaat of aardlekschakelaar. De laatste optie gaat doorgaans gepaard met enige vertraging tussen het aanzetten van de oven en uitvallen van de groep.

Een doorsnee B16 automaat of smeltzekering kan een overbelasting van 50% namelijk best een tijdje volhouden.
pi_182247085
Thanks all :) Ik ga er eens naar laten kijken.
What we do in Life - Echoes in Eternity
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')