Citroentje | maandag 30 december 2002 @ 16:00 |
Ik ben dus nu bezig met Isn't She Lovely van Stevie Wonder. Leuk nummer om te spelen, maar helaas voor mij en ik denk voor vele anderen, te hoog om te zingen. Dus ben ik bezig met transponeren. Maar ben er niet zo ervaren in, misschien kan iemand mij wat hulp bieden. ![]() Dit zijn de originele akkoorden: Dbm7 --------- F#7 --------- A/B --------- E na mijn transponeren: Abm7 --------- C#7 --------- E/F# --------- Bb klopt dit? | |
Zander | maandag 30 december 2002 @ 16:07 |
Volgens mij moet die Bb een B worden, verder klopt het wel. | |
LesPaul | maandag 30 december 2002 @ 16:10 |
toonladder van: Dbm - c# d# e f# g# a b toonladder van: Abm - g# a# b c# d# e gb Dbm7 = I Transponeren naar Abm wordt dan dus: G#7 - C#7 - E/Gb - B /Johan | |
Citroentje | maandag 30 december 2002 @ 16:10 |
quote:je hebt gelijk. Het is 7 tonen van A naar E en dus ook van E naar B. Zo werkt het transponeren toch? | |
LesPaul | maandag 30 december 2002 @ 16:11 |
quote:^ zie uitleg | |
Citroentje | maandag 30 december 2002 @ 16:11 |
quote:maakt toch niet uit, lijkt me? alleen anders genoteerd... | |
LesPaul | maandag 30 december 2002 @ 16:13 |
quote:Qua klank of hoe je het speelt maakt het niet uit, maar dit is wel de juiste notatie. Hangt af van in welke toonladder je zit of je bijv Ab of G# moet gebruiken. | |
Citroentje | maandag 30 december 2002 @ 16:13 |
quote:Ok, bedankt voor je uitleg. Als mijn verkoudheid bijna over is, dan probeer ik het met zang. | |
belsen | maandag 30 december 2002 @ 16:17 |
Waarom zou je in zo'n moeilijke toon gaan zitten als je toch transponeerd. Het schijnt dat de D-toonladder voor mannen het beste te zingen is, dus transponeer hem naar D, oftewel een volle toon lager. Dan wordt het: Bm7 - E7 - G/A - D Oftewel nog verder versimpeld voor op één gitaar: Bm - Em - G - D Edit: sorry fixed... | |
HapKiDo_Paulus | maandag 30 december 2002 @ 16:27 |
Gelukkig gaat het met Keyboard met 1 druk op de knop...Lekker makkelijk....;) | |
LenL | maandag 30 december 2002 @ 16:27 |
quote:een Bm en een Bm7 verschillen (bijna) niets in moeilijkheid, en een Em is heel anders dan een E7 en een E7 is nog best speelbaar. Een G/A wordt alleen moeilijk. | |
Zander | maandag 30 december 2002 @ 16:29 |
quote:*brr* .. | |
belsen | maandag 30 december 2002 @ 16:37 |
quote:Een Em past beter in de D toonladder dan de E7. De E7 klinkt alleen wat interessanter, bijvoorbeeld Marco Borsato gebruikt veel 7e in plaats van mineuren om de muziek iets boeiender te maken. (lukt toch niet). De G/A zou ik X-0-0-0-3-3 spelen. Dus geen E-snaar aanslag, maar de losse A-snaar als bas, maar je kunt vaak gewoon beter een G spelen, omdat dit toch meer pianoaccoorden zijn, die vaak helemaal niet zo mooi klinken op gitaar. | |
Citroentje | maandag 30 december 2002 @ 16:45 |
quote:Ik moet nog ff kijken welke toonhoogte het beste bij mijn stem past. Aangezien ik nu erg verkouden en flink aan het kuchen ben, kan ik het niet echt uitproberen. ![]() | |
Zander | maandag 30 december 2002 @ 17:04 |
Ik zou zelf toch niet zomaar van die E7 een E mineur maken, dat doet afbreuk aan de compositie. Ik zie die overgang van Bm naar E7 eigenlijk als een ii - V in Amajeur. | |
MurW | maandag 30 december 2002 @ 17:16 |
quote:maar dan is het het mooist om die G/A tog te spelen (tog niet zo moeilijk???) | |
Zander | maandag 30 december 2002 @ 17:18 |
quote:Dat zou ik ook doen. Op gitaar zou ik gewoon een G-barre accoord pakken met mijn duim op de A op de lage E-snaar. | |
MurW | maandag 30 december 2002 @ 17:20 |
quote:of met je pink op de hoge, en dan zittie 7 er ook weer in (f) die dan weeroplost naaar de f# |