Dit zijn de originele akkoorden:
Dbm7 --------- F#7 --------- A/B --------- E
na mijn transponeren:
Abm7 --------- C#7 --------- E/F# --------- Bb
klopt dit?
Dbm7 = I
F#7 = IV
A/B = VI / VII als root
E = III
Transponeren naar Abm wordt dan dus:
G#7 - C#7 - E/Gb - B
/Johan
quote:je hebt gelijk. Het is 7 tonen van A naar E en dus ook van E naar B. Zo werkt het transponeren toch?
Op maandag 30 december 2002 16:07 schreef Zander het volgende:
Volgens mij moet die Bb een B worden, verder klopt het wel.
quote:^
Op maandag 30 december 2002 16:10 schreef Citroentje het volgende:[..]
je hebt gelijk. Het is 7 tonen van A naar E en dus ook van E naar B. Zo werkt het transponeren toch?
quote:maakt toch niet uit, lijkt me? alleen anders genoteerd...
Op maandag 30 december 2002 16:10 schreef LesPaul het volgende:
toonladder van: Dbm - c# d# e f# g# a b
toonladder van: Abm - g# a# b c# d# e gbDbm7 = I
F#7 = IV
A/B = VI / VII als root
E = IIITransponeren naar Abm wordt dan dus:
G#7 - C#7 - E/Gb - B
/Johan
quote:Qua klank of hoe je het speelt maakt het niet uit, maar dit is wel de juiste notatie. Hangt af van in welke toonladder je zit of je bijv Ab of G# moet gebruiken.
Op maandag 30 december 2002 16:11 schreef Citroentje het volgende:[..]
maakt toch niet uit, lijkt me? alleen anders genoteerd...
quote:Ok, bedankt voor je uitleg.
Op maandag 30 december 2002 16:13 schreef LesPaul het volgende:[..]
Qua klank of hoe je het speelt maakt het niet uit, maar dit is wel de juiste notatie. Hangt af van in welke toonladder je zit of je bijv Ab of G# moet gebruiken.
Als mijn verkoudheid bijna over is, dan probeer ik het met zang.
Bm7 - E7 - G/A - D
Oftewel nog verder versimpeld voor op één gitaar:
Bm - Em - G - D
Edit: sorry fixed...
quote:een Bm en een Bm7 verschillen (bijna) niets in moeilijkheid, en een Em is heel anders dan een E7 en een E7 is nog best speelbaar. Een G/A wordt alleen moeilijk.
Op maandag 30 december 2002 16:17 schreef belsen het volgende:
Waarom zou je in zo'n moeilijke toon gaan zitten als je toch transponeerd. Het schijnt dat de D-toonladder voor mannen het beste te zingen is, dus transponeer hem naar D, oftewel een volle toon lager. Dan wordt het:Bm7 - E7 - G/A - D
Bm - Em - G - D
quote:*brr* ..
Op maandag 30 december 2002 16:27 schreef HapKiDo_Paulus het volgende:
Gelukkig gaat het met Keyboard met 1 druk op de knop...Lekker makkelijk....;)
quote:Een Em past beter in de D toonladder dan de E7. De E7 klinkt alleen wat interessanter, bijvoorbeeld Marco Borsato gebruikt veel 7e in plaats van mineuren om de muziek iets boeiender te maken. (lukt toch niet). De G/A zou ik X-0-0-0-3-3 spelen. Dus geen E-snaar aanslag, maar de losse A-snaar als bas, maar je kunt vaak gewoon beter een G spelen, omdat dit toch meer pianoaccoorden zijn, die vaak helemaal niet zo mooi klinken op gitaar.
Op maandag 30 december 2002 16:27 schreef LenL het volgende:[..]
een Bm en een Bm7 verschillen (bijna) niets in moeilijkheid, en een Em is heel anders dan een E7 en een E7 is nog best speelbaar. Een G/A wordt alleen moeilijk.
quote:Ik moet nog ff kijken welke toonhoogte het beste bij mijn stem past. Aangezien ik nu erg verkouden en flink aan het kuchen ben, kan ik het niet echt uitproberen.
Op maandag 30 december 2002 16:17 schreef belsen het volgende:
Waarom zou je in zo'n moeilijke toon gaan zitten als je toch transponeerd. Het schijnt dat de D-toonladder voor mannen het beste te zingen is, dus transponeer hem naar D, oftewel een volle toon lager. Dan wordt het:Bm7 - E7 - G/A - D
Bm - Em - G - D
quote:maar dan is het het mooist om die G/A tog te spelen (tog niet zo moeilijk???)
Op maandag 30 december 2002 17:04 schreef Zander het volgende:
Ik zou zelf toch niet zomaar van die E7 een E mineur maken, dat doet afbreuk aan de compositie. Ik zie die overgang van Bm naar E7 eigenlijk als een ii - V in Amajeur.
quote:Dat zou ik ook doen. Op gitaar zou ik gewoon een G-barre accoord pakken met mijn duim op de A op de lage E-snaar.
Op maandag 30 december 2002 17:16 schreef MurW het volgende:
maar dan is het het mooist om die G/A tog te spelen (tog niet zo moeilijk???)
quote:of met je pink op de hoge, en dan zittie 7 er ook weer in (f) die dan weeroplost naaar de f#
Op maandag 30 december 2002 17:18 schreef Zander het volgende:[..]
Dat zou ik ook doen. Op gitaar zou ik gewoon een G-barre accoord pakken met mijn duim op de A op de lage E-snaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |