abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Knikkerking dinsdag 25 september 2018 @ 07:17:01 #1
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_182118959
Beste mede-klussers,

Voor een project wil ik een bol maken. Deze moet hol zijn zodat ik er vanalles in kan maken.
Tevens moet deze stevig genoeg zijn om op te kunnen zitten/staan. Hij moet ongeveer 60cm in doorsnee worden.

Waar ik zelf aan heb gedacht: ik neem een skippybal en beplak deze aan de buitenkant met meerdere lagen (lekker stevig) papier-maché. Daarna maak ik een rond gat (+/- 20cm doornee) in de bal zodat ik erin kan om een 2e (kleinere) skippybal erin te doen. Dat ronde gat moet ik straks sowieso hebben, dus dat komt goed uit c.q. maakt niets.

Om afstand te houden tussen de grote en kleine bal wilde ik kleine stukjes steen in de grote bal lijmen. Daarna betonijzers erin, dan de kleine bal erin en oppompen, en dan beton erin kiepen.

Ik voorzie alleen één probleem: wat gaat die grote skippybal doen zodra ik daar een gat in snij? Volgens mij krimpt die helemaal en trekt die het papier-maché mee kapot :?

Een ander idee was om gewoon de grote skippybal te beplakken met polyesterhars en glasvezel-wapening. Dat is uiteindelijk ook heel stevig, maar volgens mij niet stevig genoeg om op te staan. Of het moet uit héél veel lagen bestaan. Bovendien is die polyesterhars echt rotzooi en probeer ik dat liever te vermijden.

Hebben jullie nog tips/ideeën? _O_
pi_182119029
Nou, glasmatten en polyester of epoxy is dan wel je vriend. Ik heb vaak 10cm ballen beplakt met papier maché maar dat duurt fucking lang voor dat je voldoende lagen hebt voor het een beetje stevig is.

Ik heb ook een project gezien van iemand die een holle bal wilde maken en gebruite precies een skippybal en epoxyhars met glas. Dat trek je er zo uit want het hecht niet. Het oppervlak is glad en misschien kan je een losmiddel gebruiken of anders je bal wrappen in plastic folie oid.

Wel voldoende lagen gebruiken maar eenmaal uitgehard heb je wel een massief iets om mee te werken. Wellicht kan je daarmee ook je basis maken om je betonijzer mee te verankeren. Sommige type (camping)gascylinders zijn ook van glasvezel gemaakt.

Ik weet niet wtf je van plan ben, maar succes er mee.
pi_182119083
Men neme een bal, men neme stuctape en gewoon betonmortel. Smeren maar, stuk of 5 lagen en klaar is je bal.

Ik heb zelf zo'n projectje lopen met een yogabal, gaat prima.

Edit: op de mijne ga ik niet staan of zitten...!
Resistance is futile.
  Spellchecker dinsdag 25 september 2018 @ 07:48:43 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182119249
Ik denk dat je met epoxy of polyester in combinatie met glasvezel een veel sterkere bol krijgt dan met beton. In ieder geval is ie dan minder zwaar en je hebt binnen veel meer ruimte over. De rand om het gat moet je wel verstevigen. Wil je een heel vormvast geheel zou je carbon vezel er in moeten verwerken, dat is wel duur.

Beton in dunne vormen is veel kwetsbaarder voor scheuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door nanuk op 25-09-2018 08:19:13 ]
  Spellchecker dinsdag 25 september 2018 @ 08:22:12 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182119358
Ik weet niet welke regio je woont, maar als het Brabant/Limburg is zou je misschien info kunnen vragen bij een carnavalsbouwclub?
  dinsdag 25 september 2018 @ 08:35:32 #7
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_182119474
Hol beton veel minder sterk dan je denkt, denk aan deze klassieker:
Als je er veilig op wilt staan zal je hele dikke wanden nodig hebben, waardoor de nuttige inhoud klein wordt.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_182119506
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 08:35 schreef Clupea het volgende:
Als je er veilig op wilt staan zal je hele dikke wanden nodig hebben, waardoor de nuttige inhoud klein wordt.
Dat is wel beton zonder wapening.
  dinsdag 25 september 2018 @ 08:53:18 #9
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_182119631
Hier hebben ze IKEA slakommen gebruikt als mal geloof ik :)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=16901

Edit: styropor dus. Zou zweren dat ik daar een soortgelijk topic gezien heb met stalen, dubbelwandige slakommen...

Ah, dat was deze maar die zijn gewoon volgestort:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15343&start=50

[ Bericht 18% gewijzigd door IrishBastard op 25-09-2018 09:28:04 ]
pi_182119976
Had hier niet ook iemand een eigen pizzaoven gemaakt? Die zijn ook bolvormig.
Somebody that I used to know
pi_182120592
waarom niet een boel kleiner wordende houten circkels (hoepels) die je opelkaar plakt en daarna netjes rondschuurt?
  Knikkerking dinsdag 25 september 2018 @ 12:01:17 #12
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_182121973
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 07:32 schreef Faazz het volgende:
Nou, glasmatten en polyester of epoxy is dan wel je vriend. Ik heb vaak 10cm ballen beplakt met papier maché maar dat duurt fucking lang voor dat je voldoende lagen hebt voor het een beetje stevig is.

Ik heb ook een project gezien van iemand die een holle bal wilde maken en gebruite precies een skippybal en epoxyhars met glas. Dat trek je er zo uit want het hecht niet. Het oppervlak is glad en misschien kan je een losmiddel gebruiken of anders je bal wrappen in plastic folie oid.

Wel voldoende lagen gebruiken maar eenmaal uitgehard heb je wel een massief iets om mee te werken. Wellicht kan je daarmee ook je basis maken om je betonijzer mee te verankeren. Sommige type (camping)gascylinders zijn ook van glasvezel gemaakt.
Thanks ^O^
Ik weet bijna ook zeker dat 't op die manier gaat lukken, maar toch houd ik deze optie liever als "laatste redmiddel". Ik vind epoxy (en ook de glasvezel matten trouwens) gewoon zo'n vervelend spul om mee te werken...

quote:
Ik weet niet wtf je van plan ben, maar succes er mee.
Merci.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 07:42 schreef Seven. het volgende:
Men neme een bal, men neme stuctape en gewoon betonmortel. Smeren maar, stuk of 5 lagen en klaar is je bal.

Ik heb zelf zo'n projectje lopen met een yogabal, gaat prima.

Edit: op de mijne ga ik niet staan of zitten...!
Nee precies, dat is toch wat anders. Het moet écht stevig zijn (c.q. absoluut hufter-proof).
Zonder goede betonwapening zie ik dit niet sterk worden. Daar kan stuctape niet echt bij helpen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 07:48 schreef maily het volgende:
Mbv een oude weber-bbq?
Thanks. Goede tip, maar ik heb even naar de mijne gekeken, en die is niet echt goed rond. Anderen lijken me ook niet goed rond te zijn ;(

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 08:05 schreef nanuk het volgende:
Ik denk dat je met epoxy of polyester in combinatie met glasvezel een veel sterkere bol krijgt dan met beton. In ieder geval is ie dan minder zwaar en je hebt binnen veel meer ruimte over. De rand om het gat moet je wel verstevigen. Wil je een heel vormvast geheel zou je carbon vezel er in moeten verwerken, dat is wel duur.

Beton in dunne vormen is veel kwetsbaarder voor scheuren.
Tja, dat het zwaar wordt met beton vind ik in mijn geval juist een voordeel :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 08:22 schreef maily het volgende:
Ik weet niet welke regio je woont, maar als het Brabant/Limburg is zou je misschien info kunnen vragen bij een carnavalsbouwclub?
Zuid-Limburg *O*
Maar die carnavals-dingen wat je bedoeld (zelf ook vaak genoeg aan mee gezopengedaan :P) zijn niet echt stevig. Dat is meer voor de sier, en daar staan zeker geen mensen op.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 08:35 schreef Clupea het volgende:
De inhoud hoeft ook niet heel groot te zijn. Het geheel moet echter wel nog enigszins tilbaar worden.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 08:38 schreef Makrolon het volgende:

Dat is wel beton zonder wapening.
Precies! Met fatsoenlijke wapening erin moet dat toch écht sterk worden zou ik zeggen?! Een wanddikte bijvoorbeeld van 8cm. Ik weet alleen niet hoe zwaar dat wordt O-)

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 08:53 schreef IrishBastard het volgende:
Hier hebben ze IKEA slakommen gebruikt als mal geloof ik :)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=16901

Edit: styropor dus. Zou zweren dat ik daar een soortgelijk topic gezien heb met stalen, dubbelwandige slakommen...

Ah, dat was deze maar die zijn gewoon volgestort:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15343&start=50
Thanks. Dat ziet er ook goed uit, maar slakommen van 65cm doorsnee?

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 09:32 schreef Postbus100 het volgende:
Had hier niet ook iemand een eigen pizzaoven gemaakt? Die zijn ook bolvormig.
Op zich is een bolvorm an sich al sterk natuurlijk, maar volgens mij wordt een pizzaoven zonder wapening gemaakt. Ik zal dat toch echt erin moeten hebben voor de (extra) stevigheid.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:24 schreef .SP. het volgende:
waarom niet een boel kleiner wordende houten circkels (hoepels) die je opelkaar plakt en daarna netjes rondschuurt?
Heb ik ook aan zitten denken, maar vind het veel werk, en het kost veel hout... (allemaal grote platen waar je alleen de "hoepel" uit zaagt... En daarna schuren als een gek, want als je bijvoorbeeld 18mm dikke platen neemt zijn dat best wel flinke randen....

Nog een reden dat ik het liefst voor beton ga is omdat ik dat uiteindelijk toch als "buitenlaag" wil hebben :)
  dinsdag 25 september 2018 @ 12:19:49 #13
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_182122278
Waren dus uiteindelijk styropor bollen dus, geen kommen. Bij veel DHZ zaken wel te vinden :s)
pi_182122297
In plaats van een bol te vullen met cement zou ik ervoor kiezen om twee halve bollen te maken en deze later op elkaar te lijmen.
pi_182122337
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 12:01 schreef Atmoz het volgende:
Ik weet alleen niet hoe zwaar dat wordt
12 liter beton heb je dan ongeveer nodig. Een kilo of dertig. Zonder het gewicht van de wapening
pi_182123245
Ik denk dat je de komma verkeerd gezet hebt. Een grove berekening komt uit op 0,12m3, dat is gelijk aan 120 liter. Dat weegt ongeveer 275kg..
Wie gaat slapen om te vergeten wordt de volgende ochtend wreed verstoord wakker......
pi_182123433
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 13:18 schreef AArt het volgende:
Ik denk dat je de komma verkeerd gezet hebt. Een grove berekening komt uit op 0,12m3, dat is gelijk aan 120 liter. Dat weegt ongeveer 275kg..
Klinkt reëler, ik was al verbaasd dat het zo weinig was.
pi_182148378
quote:
Op dinsdag 25 september 2018 07:17 schreef Atmoz het volgende:
Beste mede-klussers,

Voor een project wil ik een bol maken. Deze moet hol zijn zodat ik er vanalles in kan maken.
Tevens moet deze stevig genoeg zijn om op te kunnen zitten/staan. Hij moet ongeveer 60cm in doorsnee worden.

Waar ik zelf aan heb gedacht: ik neem een skippybal en beplak deze aan de buitenkant met meerdere lagen (lekker stevig) papier-maché. Daarna maak ik een rond gat (+/- 20cm doornee) in de bal zodat ik erin kan om een 2e (kleinere) skippybal erin te doen. Dat ronde gat moet ik straks sowieso hebben, dus dat komt goed uit c.q. maakt niets.

Om afstand te houden tussen de grote en kleine bal wilde ik kleine stukjes steen in de grote bal lijmen. Daarna betonijzers erin, dan de kleine bal erin en oppompen, en dan beton erin kiepen.

Ik voorzie alleen één probleem: wat gaat die grote skippybal doen zodra ik daar een gat in snij? Volgens mij krimpt die helemaal en trekt die het papier-maché mee kapot :?

Een ander idee was om gewoon de grote skippybal te beplakken met polyesterhars en glasvezel-wapening. Dat is uiteindelijk ook heel stevig, maar volgens mij niet stevig genoeg om op te staan. Of het moet uit héél veel lagen bestaan. Bovendien is die polyesterhars echt rotzooi en probeer ik dat liever te vermijden.

Hebben jullie nog tips/ideeën? _O_
Diameter.
pi_182148591
Je heb ook van die zit ballen die op kantoor gebruikt worden. Die zijn heel elastisch en kan je door lucht er uit te laten lopen kleiner maken of helemaal leeg laten lopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')