abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182100420
Een jaar geleden kwam SIRE met een video met deze boodschap. En daarop verscheen nogal wat commotie. Wat je bijvoorbeeld ook in de volgende blog kan lezen.

http://www.margje.nu/moge(...)ehm-ja-joh-tuurlijk/

quote:
...

Maar goed, de campagne loopt een beetje scheef dus vrees ik, door alles wat we in het filmpje zien te bestempelen als jongensgedrag. Veel te genderbepalend is dat. Want ook meiden kunnen dit gedrag hebben, zo zijn, zo (willen) doen. Net zo goed als er jongens zijn die helemaal niets hebben met skateboards, ravotten en klimmen en klauteren of vuurtjes stoken. Maar dat kinderen dat mogen, dat we ze daar de ruimte voor geven, daarmee ben ik het met SIRE eens. Alleen dus dan graag voor kinderen die dat willen, die zo zijn. Piemeltje of geen piemeltje.

...
Hieruit maak ik op dat de achterliggende boodschap niet wordt opgepikt.

Het heeft mij betreft helemaal niks te maken met dat jongens zich als echte jongens moeten gedragen omdat het zo hoort. Maar dat de huidige mentaliteit een negatief effect teweeg kan brengen in het zelfbeeld van sommige jongen die later volwassen mannen worden.

Er zijn natuurlijk mannen die waren opgevoed door bijvoorbeeld alleen een moeder en verder alleen maar zussen hebben en toch hebben ze zich ontwikkeld tot echt mannelijke mannen. Hun opvoeding kan juist een positief effect teweeg hebben gebracht bijvoorbeeld om respect voor vrouwen te hebben.

Maar jongens die van nature gevoeliger en angstiger zijn. Dat ze als kind niet van voetbal en sport houden, wil niet zeggen dat ze later als volwassen man geen behoefte voelen om zich mannelijk te voelen.

Het kan voor angstige jongetjes die er in eerste instantie niet van lijken te houden toch heilzaam zijn hen te motiveren toch te proberen mee te doen met andere jongens die voetballen bijvoorbeeld. Misschien houden ze er niet van omdat ze een slechte motoriek hebben en het niet kunnen. Angst is sowieso een slechte raadgever: als je van nature angstig bent aangelegd is het juist goed dat je in je jeugd leert je angsten aan te gaan en uiteindelijk ervaart dat het toch wel gaaf is om je te laten leiden door adrenaline.

Jammer dat het zo'n taboe is geworden om er zo tegenaan te kijken.

De vrouwen die in de blog reageren en er niks van begrijpen behoren nog wel tot de categorie ouders die bewust nadenkt over wat goed is voor hun kind. Veel ouders doen dat niet eens: die nemen als schapen de ideeën over die de norm zijn in de samenleving en zelfs dan kan het zijn dat ze er niks van bakken om een goede ouder te zijn. Hoe vaak maak ik het bijvoorbeeld niet mee dat een krijsend kind in de winkel dat doet om aandacht te krijgen van de moeder, maar de moeder is een domme tuthola die op haar dooie gemakje met haar dikke reet door de supermarkt struint _O-
pi_182100665
Waarom heb je dit topic niet gemaakt toen het relevant was, een jaar geleden? Nu is het als mosterd na de maaltijd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_182100892
Vond ik destijds een hele goede campagne. Mensen die daar dan weer over vallen omdat ze er genderstereotypering in zien hebben er op meerdere vlakken sowieso niets van begrepen.

Vooral door de verdere feminisering van het onderwijs zie je dat natuurlijk mannelijk gedrag de kop in wordt gedrukt door de juf. Jongens hebben ook mannelijke rolmodellen nodig en hebben het ook nodig zich als een jongen te kunnen ontwikkelen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182101023
Best triest inderdaad dat iets dat bedoeld is om jongens een hart onde riem te steken meteen weer gekaapt wordt door juist die kliek die dit soort campagnes nodig maakt.
pi_182101732
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:10 schreef spijkerbroek het volgende:
Waarom heb je dit topic niet gemaakt toen het relevant was, een jaar geleden? Nu is het als mosterd na de maaltijd.
Het is nog steeds relevant
  maandag 24 september 2018 @ 14:42:45 #6
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_182103304
Sommige vrouwen hebben zulke trauma's opgelopen aan mannen dat ze zelfs een hekel hebben aan kleine jongetjes die hun natuurlijke gedrag vertonen. Niets meer en niets minder.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_182103363
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 13:09 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Het is nog steeds relevant
Ik heb anders al een jaar niks meer gehoord over deze campagne.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_182103750
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 14:45 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik heb anders al een jaar niks meer gehoord over deze campagne.
Dat is omdat die is bedolven onder de sjw lawine die het losmaakte. Het probleem is er echter nog steeds en het onderwerp is dus nog steeds relevant, deze campagne inderdaad iets minder.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182104502
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 14:45 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik heb anders al een jaar niks meer gehoord over deze campagne.
Ik ging ervan uit dat iedereen hier wel snapt dat ik het over het onderwerp heb en de stennis over de SIRE-campagne als voorbeeld ter verduidelijking erbij sleep. :') _O-
pi_182114500
Ja want je kan alleen een echte man worden als je als kind gaat voetballen! :')

Los daarvan heb ik niets tegen de campagne en ben ik geen sjw.
Oh, die moeder die dat krijsend kind negeert in de winkel is dat kind net een heel belangrijke les aan het leren. Maakt niet uit hoe schandalig jij doet, je krijgt dat snoepje, speelgoedje niet.
Juist als je dan wel toegeeft omdat andere mensen geïrriteerd kijken, ga je dit gedrag in stand houden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_182114595
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:10 schreef spijkerbroek het volgende:
Waarom heb je dit topic niet gemaakt toen het relevant was, een jaar geleden? Nu is het als mosterd na de maaltijd.
Ik snap die uitdrukking nooit zo goed. Hoezo is daar voor mosterd gekozen? Er zijn toch niet zoveel maaltijden waar mosterd lekker bij is? Hadden ze niet beter voor masjonais na de maaltijd kunnen gaan? Of voor mijn part jus na de maaltijd?

Wie bedenkt die spreekwoorden? Kennelijk iemand die vaak mosterd eet denk ik dan, maar volgens mij wordt dat echt zo vaak niet gegeten toch? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_182115103
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 22:21 schreef Lenny77 het volgende:
Ja want je kan alleen een echte man worden als je als kind gaat voetballen! :')

Los daarvan heb ik niets tegen de campagne en ben ik geen sjw.
Oh, die moeder die dat krijsend kind negeert in de winkel is dat kind net een heel belangrijke les aan het leren. Maakt niet uit hoe schandalig jij doet, je krijgt dat snoepje, speelgoedje niet.
Juist als je dan wel toegeeft omdat andere mensen geïrriteerd kijken, ga je dit gedrag in stand houden.
Die moeder moet zelf een lesje leren. Als je kind de hele winkel bij elkaar krijst en je loopt er als een passieve muts bij, doe je zeker iets niet goed. Kleine kinderen zeuren altijd, maar als ze zo ontzettend schreeuwen doen ze dat om aandacht te krijgen van hun ouders. Die wilt graag straf of een hartig woord ondergaan, want daarmee laat de moeder tenminste zien dat ze om haar kind geeft en op hem let. Daarbij zou ze haar kind moeten leren dat zoveel stennis in een openbare ruimte niet gepast is.

Nee, het gaat niet om het voetballen op zich. En als het kind liever met poppen en meisjes speelt en uiteindelijk homo blijkt te zijn, is dat gewoon OK.

Maar ook mannen hebben behoefte om zich bewust te zijn van hun seksualiteit. Zelfs homoseksuele mannen. Die willen zich ook bewust zijn van hun mannelijkheid en niet alleen de "beste vriendin van Linda zijn omdat hij zoveel gevoel voor mode heeft" :')
  maandag 24 september 2018 @ 23:16:48 #13
479857 mercimarci
To be weak is to be not strong
pi_182115696
Wat is er mis met een reclame gericht op jongens? Mij hoor je toch ook niet haten op shooby reclames ofzo omdat ik daar buiten wordt gesloten als man zijnde

God wat een zeikwereld is het in 20 jaar tijd geworden, echt supertriest
Trying to bring me down, but you can't.
Got lots to say but I won't.
Forgot the ages of man and dragons.
Never shy away from your past and keep hopeful no matter what happens, everything will be fine. Just keep your head up and stay strong
pi_182120745
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 22:21 schreef Lenny77 het volgende:
Ja want je kan alleen een echte man worden als je als kind gaat voetballen! :')

Los daarvan heb ik niets tegen de campagne en ben ik geen sjw.
Oh, die moeder die dat krijsend kind negeert in de winkel is dat kind net een heel belangrijke les aan het leren. Maakt niet uit hoe schandalig jij doet, je krijgt dat snoepje, speelgoedje niet.
Juist als je dan wel toegeeft omdat andere mensen geïrriteerd kijken, ga je dit gedrag in stand houden.
Volgens mij mis jij de boodschap een beetje.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 25 september 2018 @ 10:47:44 #15
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_182120981
Beetje jammer inderdaad maar wel iets waarvan je kon zien dat het gezegd zou worden. Let kids be kids had ook gekund en dan gooi je er ook een paar meisjes in die gewoon kinder dingen doen die hier en daar wat lichte schade aan lijf en leden kan veroorzaken. Ik vond het verder wel een toffe campagne. Volgens mij hebben ze in mijn gemeente er nu ook een soort semi-gevaarlijk klimpark door gebouwd, ziet er stiekem best tof uit.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 25 september 2018 @ 10:59:34 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_182121155
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:47 schreef jogy het volgende:
Beetje jammer inderdaad maar wel iets waarvan je kon zien dat het gezegd zou worden. Let kids be kids had ook gekund en dan gooi je er ook een paar meisjes in die gewoon kinder dingen doen die hier en daar wat lichte schade aan lijf en leden kan veroorzaken. Ik vond het verder wel een toffe campagne. Volgens mij hebben ze in mijn gemeente er nu ook een soort semi-gevaarlijk klimpark door gebouwd, ziet er stiekem best tof uit.
Op de eerste schooldag dit jaar kwam ik op het plein en zag dat het klimrek afgezet was. Beetje navraag gedaan en dat was een idee van de nieuwe directrice omdat er vorig jaar 3 kinderen vanaf geflikkerd waren en eentje zelfs een gekneusde arm had.

Na veel protest is het ding sinds deze week weer open. Goede binnenkomer voor je nieuwe baan ook maar ik vrees het ergste met die muts.
And so is the past
pi_182122602
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 23:16 schreef mercimarci het volgende:
God wat een zeikwereld is het in 20 jaar tijd geworden, echt supertriest
Dat is het zeker. Maar wat ik ook merk is dat daartegenover mensen die het er niet mee eens zijn ook hun muil opentrekken.

Neem bijvoorbeeld die #metoo-campagne. Het lijkt een feministische beweging en het spoort heel veel vrouwen aan. Maar je hoort ook een andere groep vrouwen zeggen dat ze dit niet de juiste manier vinden, omdat je dan heel makkelijk iemand vals kan beschuldigen.

Je gaat de laatste jaren wel beter merken hoe mensen zijn. Laat de zeikerds maar zeiken, want niet iedereen laat zich daardoor meeslepen
  dinsdag 25 september 2018 @ 12:39:44 #18
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182122668
quote:
8s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:59 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Op de eerste schooldag dit jaar kwam ik op het plein en zag dat het klimrek afgezet was. Beetje navraag gedaan en dat was een idee van de nieuwe directrice omdat er vorig jaar 3 kinderen vanaf geflikkerd waren en eentje zelfs een gekneusde arm had.

Na veel protest is het ding sinds deze week weer open. Goede binnenkomer voor je nieuwe baan ook maar ik vrees het ergste met die muts.
Maar heeft dat te maken met feminisering of mannen geen mannen willen laten zijn? Of heeft het meer te maken met Nederlands regeltjesland? Waar er al jaren een tendens is om 'alle' risico's af te vangen?

Meisjes hebben ook nadeel van die alle risico af willen vangen cultuur. Het doet echt niemand veel goed, omdat het doorgeslagen is.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_182126730
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 12:39 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Maar heeft dat te maken met feminisering of mannen geen mannen willen laten zijn? Of heeft het meer te maken met Nederlands regeltjesland? Waar er al jaren een tendens is om 'alle' risico's af te vangen?

Meisjes hebben ook nadeel van die alle risico af willen vangen cultuur. Het doet echt niemand veel goed, omdat het doorgeslagen is.
Ik denk dat het vooral te maken heeft dat niet iedereen nuance snapt.

Als jij een gezin hebt en zegt dat de rol van zorgende moeder en huisvrouw jou wel bevalt, krijg je meteen boze feministen op je nek die roepen dat je een zwakke vrouw bent die zich laat onderdrukken door de man.

Gelijkwaardig zijn aan mannen wil niet zeggen dat je gelijk bent aan mannen. Je kan appels met peren in zoverre vergelijken dat het allebei lekker fruit is, maar het is niet hetzelfde en het een is ook niet beter of slechter dan het ander.
  dinsdag 25 september 2018 @ 17:09:38 #20
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182126868
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 17:02 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik denk dat het vooral te maken heeft dat niet iedereen nuance snapt.

Als jij een gezin hebt en zegt dat de rol van zorgende moeder en huisvrouw jou wel bevalt, krijg je meteen boze feministen op je nek die roepen dat je een zwakke vrouw bent die zich laat onderdrukken door de man.

Gelijkwaardig zijn aan mannen wil niet zeggen dat je gelijk bent aan mannen. Je kan appels met peren in zoverre vergelijken dat het allebei lekker fruit is, maar het is niet hetzelfde en het een is ook niet beter of slechter dan het ander.
Owkee.

Ik ben zo'n moeder geweest. Natuurlijk wel wat commentaar gehad van een enkeling, maar zeer zeker niet meer dan die wel carriere vrouw (met of zonder kinderen).
Van feministen (ken irl geen rabiate femnazi's, die zijn uitzonderlijk) geen enkel commentaar trouwens. Leve vrije wil/keuze meestal.

Meer commentaar van mannen (niet irl) dan van vrouwen trouwens. Maar in dezelfde adem werden vrouwen die anders kozen ook weggezet. Parasiet of manwijf (carriere vrouw), je doet het toch niet goed bij sommigen.
Irl bij beide geslachten gelukkig wat genuanceerder.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_182127018
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 17:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Owkee.

Ik ben zo'n moeder geweest. Natuurlijk wel wat commentaar gehad van een enkeling, maar zeer zeker niet meer dan die wel carriere vrouw (met of zonder kinderen).
Van feministen (ken irl geen rabiate femnazi's, die zijn uitzonderlijk) geen enkel commentaar trouwens. Leve vrije wil/keuze meestal.

Meer commentaar van mannen (niet irl) dan van vrouwen trouwens. Maar in dezelfde adem werden vrouwen die anders kozen ook weggezet. Parasiet of manwijf (carriere vrouw), je doet het toch niet goed bij sommigen.
Irl bij beide geslachten gelukkig wat genuanceerder.
Er is absoluut ook gebrek aan nuance bij mannen. Dat zijn trouwens de foute kerels vaak. Of het nou een haantje is die respectloos praat over vrouwen of een saai Lulletje Rozenwater die ooit een keer ontploft omdat hij zich door jou bedreigd voelt in zijn mannelijkheid.

Ik vind commercials zoals die van SIRE juist positief bijdragen. Zelfs homoseksuele mannen hebben het vaak nodig om te voelen dat ze toch echt een man zijn en zich in geestelijk opzicht kunnen onderscheiden van vrouwen. Als dat continu onderdrukt wordt, gaat het op den duur escaleren. Dan vrees ik dat er meer passief-agressieve Lulletjes Rozenwater komen.
  dinsdag 25 september 2018 @ 17:18:39 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182127020
quote:
8s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:59 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Op de eerste schooldag dit jaar kwam ik op het plein en zag dat het klimrek afgezet was. Beetje navraag gedaan en dat was een idee van de nieuwe directrice omdat er vorig jaar 3 kinderen vanaf geflikkerd waren en eentje zelfs een gekneusde arm had.

Dat is een rubbertegeltjesprobleem. Dat is een nog veel groter (en hardnekkiger) issue dan de vraag of jongens wel jongens (kunnen) zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 26 september 2018 @ 00:43:00 #23
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_182135718
Als kind van 9 of 10 zat ik een zomer in de speeltuin een boomhut te improviseren. Een heggenschaar was toen nog te groot en te zwaar voor mij, dus zat ik te prutsen met een botte papierschaar om wat takken te knippen. Op een dag zag een klasgenootje mij zo 'tuinieren'. Toen de zomervakantie kort daarna afgelopen was, ging het via die achterlijke betuttelende luizenmoeders rond dat ik een vet gevaarlijk, onopgevoed en onverantwoord kind was, omdat ik een fucking schaar in m'n handen had buitenshuis. :') Werd er door de juf op aangesproken en de maanden daarna ook nog regelmatig door zo'n luizenmoeder als ze me zag. Foei! Je jongensachtige instinct van hands-on aankloten met je omgeving is iets waar je je voor moet schamen! Lever je ballen en je mannelijkheid in!

Ik ben dan maar een seksist als ik vind, correctie, constateer, dat jongens nou eenmaal gewoon veel meer van het met hun handen aankloten en experimenteren zijn dan meisjes. En ja, dan gebeurt er weleens een ongeluk (in het geval van die schaar gebeurde er niets). Ik word dus erg giftig als zo'n kortpittige luizenmoeder wil dat jongens tegen hun natuur in maar stilzitten en hun grenzen en risico's niet leren kennen. Dat hóórt gewoon bij het merendeel van de jongens. Zo'n wijf wil gewoon niet dealen met de energiebommen die jongens kunnen zijn en de rotzooi die het kan opleveren. Binnen de lijntjes kleuren en luisteren naar de juf. Precies de reden waarom meisjes het beter doen op school: niet omdat ze genetisch slimmer zijn, maar omdat het makkelijker is om een gehoorzaam (in psychologische termen agreeable) persoon te onderwijzen.

Vond het destijds een puike campagne van SIRE en dat vind ik nog steeds. _O_ Make boys great again. :7

[ Bericht 0% gewijzigd door Gary_Oak op 26-09-2018 00:59:44 ]
pi_182135742
quote:
13s.gif Op woensdag 26 september 2018 00:43 schreef Gary_Oak het volgende:
Als kind van 9 of 10 zat ik een zomer in de speeltuin een boomhut te improviseren. Een heggenschaar was toen nog te groot en te zwaar voor mij, dus zat ik te prutsen met een botte papierschaar om wat takken te knippen. Op een dag zag een klasgenootje mij zo 'tuinieren'. Toen de zomervakantie kort daarna afgelopen was, ging het via die achterlijke betuttelende luizenmoeders rond dat ik een vet gevaarlijk, onopgevoed en onverantwoord kind was, omdat ik een fucking schaar in m'n handen had buitenshuis. :') Werd er door de juf op aangesproken en de maanden daarna ook nog regelmatig door zo'n luizenmoeder als ze me zag. Foei! Je jongensachtige instinct van hands-on aankloten met je omgeving is iets waar je je voor moet schamen! Lever je ballen en je mannelijkheid in!

Ik ben dan maar een seksist als ik vind, correctie, constateer, dat jongens nou eenmaal gewoon veel meer van het met hun handen aankloten en experimenteren zijn dan meisjes. En ja, dan gebeurt er weleens een ongeluk (in het geval van die schaar gebeurde er niets). Ik word dus erg giftig als zo'n kortpittige luizenmoeder wil dat jongens tegen hun natuur in maar stilzitten en hun grenzen en risico's niet leren kennen. Dat hóórt gewoon bij het merendeel van de jongens. Zo'n wijf wil gewoon niet dealen met de energiebommen die jongens kunnen zijn en de rotzooi die het kan leveren. Binnen de lijntjes kleuren en luisteren naar de juf. Precies de reden waarom meisjes het beter doen op school: niet omdat ze genetisch slimmer zijn, maar omdat het makkelijker is om een gehoorzaam (in psychologische termen agreeable) persoon te onderwijzen.

Vond het destijds een puike campagne van SIRE en dat vind ik nog steeds. _O_ Make boys great again. :7
Hear hear... Correleert ook vaak met het gebrek aan een vader figuur dan heb ik het idee. Mijn moeder zag ook altijd beren op de weg, maar kon met m'n pa altijd genoeg aankloten.
  woensdag 26 september 2018 @ 00:55:16 #25
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_182135807
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 00:46 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Hear hear... Correleert ook vaak met het gebrek aan een vader figuur dan heb ik het idee. Mijn moeder zag ook altijd beren op de weg, maar kon met m'n pa altijd genoeg aankloten.
Herkenbaar, gozert. _O_ Vaders moeten zich meer realiseren dat ze een voorbeeldfunctie hebben voor hun zonen. Niet enkel het eendimensionale beeld van de kostwinnaar. Ik kon met mijn vader in de zomers altijd lekker klussen en tuinieren, waterraketten bouwen etc. Na de zomer was ie dan helaas weer fulltime aan het werk. M'n moeder vond ons maar stom dat we maar de hele dag 'lompe mannendingen' aan het doen waren. En precies deze laatste mentaliteit overheerst nu in de samenleving.

Er zijn weinig dingen walgelijker dan kinderen een schaamte opdringen jegens hun eigen natuur. :r
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')