abonnement Unibet Coolblue
pi_182055154
Hoi Allemaal,

Ik heb 5 maanden geleden mijn eerste huis gekocht van eind jaren 70. Nu wil ik heel graag een Sauna inbouwen van 7.5kw en heb daar dus een 3 faseconnectie voor nodig. Mijn meterkast oogt erg antiek dus ik dacht dat gaat een dure bedoeling worden. Na hem opgeschroefd te hebben bleken er toch al 3 fasen aanwezig te zijn, qua apparatuur welke hier aanwezig was zie ik hier niet echt een reden voor. Maargoed, ik ben er blij mee.

Nu vind ik het leuk om met laagspanning kleine projectjes uit te voeren (voornamelijk Arduino) en heb ik een aantal led-dimmers\stopcontacten aangebracht in het huis. Maar ik moet zeggen dat ik met meterkasten nooit iets te maken heb gehad. Hopelijk kan iemand mij een advies geven om zelf een aansluiting te realiseren (of dat het eventueel toch beter is om uit te besteden).

Hier is een plaatje van de aardlekschakelaar.
https://i.imgur.com/fqyjuh4.jpg

En hier één van de stoppenkast
https://i.imgur.com/HOSX78o.jpg

Ik kan wonderbaarlijk niet veel info vinden of overzichtelijke schema's hoe ik het nu precies moet aansluiten. Kan ik gewoon een 5 puntige kabel pakken en als onderstaand erbij aansluiten?
https://i.imgur.com/twCeAU5.jpg

Hopelijk heeft iemand hier meer kijk op :D. Ik ben verder niet van plan tijdens saunagebruik andere grootgebruikers aan te zetten.
pi_182055448
Nee, je mag niet zomaar je sauna op 3 verschillende eindgroepen aansluiten. Zoals jij het getekend hebt is het een erg slecht plan, wat denk je dat er gebeurt als je de rechter groepsschakelaar uit zet? (Dan schakel je de nul maar heb je nog wel 2 fasen op het apparaat...)

De driefasen hoofdaansluiting biedt wel mogelijkheden om een driefasen eindgroep te realiseren. Hiervoor zou je een kastje naast de verdeelkast kunnen hangen, in oude stijl met 3 smeltpatronen en eventueel een 4-polige groepsschakelaar, of in nieuwe stijl met een installatieautomaat.

Maar persoonlijk zou ik hier niets meer bij willen knutselen en gewoon de kast vervangen. Alle eindgroepen achter een 500mA aardlekschakelaar is niet meer van deze tijd. Je eigen veiligheid is je ook wel iets waard neem ik aan...
pi_182055630
Bedankt voor je zeer snelle reactie Xander. Dat klinkt inderdaad niet als een puik plan, dan blijf ik er zelf verder vanaf. Ik laat een professional langskomen om de mogelijkheden te bekijken. Liever wat extra centjes ertegenaan dan een onveilige situatie creëren.
pi_182055652
Alles is je meterkast is ook laagspanning, dat scheelt..

Maar ik zou inderdaad je complete meterkast vervangen en zodoende aan de laatste eisen voldoen.
pi_182055695
5 groepen achter de ALS, dat mag al niet meer, dus extra groepen helemaal niet.

Ik zou een nieuwe kast laten plaatsen, met hoofdschakelaar, 2 ALS’en en automaten, eventueel de sauna achter een 3p aardlekautomaat.
.
pi_182055699
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 21:54 schreef akatar het volgende:
Alles is je meterkast is ook laagspanning, dat scheelt..
Ow, weer wat geleerd :o
pi_182055799
Bedankt voor de reacties.
pi_182055848
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 21:56 schreef Bitchcoin het volgende:

[..]

Ow, weer wat geleerd :o
Het is laag spanning maar 230 of 400 volt is levensgevaarlijk...

Niet te vergelijken met een arduino op 5v..
pi_182056062
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 21:56 schreef Fer het volgende:
5 groepen achter de ALS, dat mag al niet meer, dus extra groepen helemaal niet.
De limiet van 4 groepen achter één aardlekschakelaar is er alleen voor 30mA aardlekschakelaars. :+
quote:
Ik zou een nieuwe kast laten plaatsen, met hoofdschakelaar, 2 ALS’en en automaten, eventueel de sauna achter een 3p aardlekautomaat.
Maar dit lijkt me sowieso het beste plan ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door XanderH op 21-09-2018 22:44:55 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')