abonnement Unibet Coolblue
pi_182024867
Goedendag,

Een vraag over het isoleren van ons dak, hopelijk kan iemand ons verder helpen.

Zo'n 2 jaar geleden is door een aannemer ons dak van de buitenkant geïsoleerd met Triso10 isolatiefolie. Nu zijn we de zolder aan het opknappen en willen we eigenlijk ook de binnenkant van het dak isoleren. Wij begrepen echter dat hier wel wat haken en ogen aan zitten, maar wat die haken en ogen precies zijn, kunnen we niet vinden. Bij navraag bij klussers in onze omgeving krijgen we wisselende antwoorden, vandaar dat ik ook hier wil checken.

- Wat is de juiste werkwijze?
- welk materiaal kunnen we wel en welk materiaal kunnen we juist niet gebruiken voor het isoleren aan de binnenkant?

Alvast bedankt voor alle antwoorden en hulp.
pi_182027700
Een belangrijk aspect bij isoleren is vochtregulatie. Warme binnenlucht kan meer vocht bevatten dan koude buitenlucht: ergens in de overgang van warm naar koud zal dat vocht condenseren. Om te voorkomen dat vocht condenseert in je isolatie, en daarmee ten eerste je isolatiewaarde om zeep helpt (vochtige isolatie geleidt aanzienlijk beter warmte), kan dat verder voor schimmelvorming zorgen wat zeer ongezond is.

Om die problemen te voorkomen moet een goed dampscherm aan de warme zijde worden toegepast. Dat dampscherm moet voldoende luchtdicht zijn (geen kieren of gaatjes: alles nauwkeurig afplakken om elke vorm van lucht-lekken te voorkomen). De koude zijde van de de isolatie moet wel kunnen ademen: alle folies aan de koude kant moeten damp-open zijn.

Als er twee dampdichte lagen zijn, sluit je vocht op wat voor problemen kan gaan zorgen.

En daar gaat het bij jou waarschijnlijk mis: voor zover ik kan vinden is die Triso-Super 10 folie lucht-dicht. Bij extra isoleren aan de binnenkant ga je onvermijdelijk problemen krijgen met vochtregulatie.
pi_182038433
Schuin of plat dak, wat ligt er voor dakbeschot op?

Vloerplanken dan mag je van mij gewoon van binnen isoleren, vergeet echter niet de folie achteraf aan de binnenzijde, als eterniet dakbeschot dat is dicht, dat mag er dan eerst vanaf, damp openfolie erover en dan pas mag je beginnen, en dan heb ik het over een pannendak.
pi_182062053
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 23:48 schreef john2406 het volgende:
Schuin of plat dak, wat ligt er voor dakbeschot op?

Vloerplanken dan mag je van mij gewoon van binnen isoleren, vergeet echter niet de folie achteraf aan de binnenzijde, als eterniet dakbeschot dat is dicht, dat mag er dan eerst vanaf, damp openfolie erover en dan pas mag je beginnen, en dan heb ik het over een pannendak.
Geen chocola van te maken... 😂
pi_182064122
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 12:46 schreef fsleeking80 het volgende:
Nu zijn we de zolder aan het opknappen en willen we eigenlijk ook de binnenkant van het dak isoleren.
Waarom?
Stel er is geisoleerd met 10cm materiaal dan kan je naisoleren met 10 cm, maar je winst is marginaal omdat de winst niet lineair is met de dikte van het isolatie materiaal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182064530
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waarom?
Stel er is geisoleerd met 10cm materiaal dan kan je naisoleren met 10 cm, maar je winst is marginaal omdat de winst niet lineair is met de dikte van het isolatie materiaal.
10 cm dikke folie?
pi_182066084
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 13:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waarom?
Stel er is geisoleerd met 10cm materiaal dan kan je naisoleren met 10 cm, maar je winst is marginaal omdat de winst niet lineair is met de dikte van het isolatie materiaal.
Juist als die 10cm een isolatie waarde van 2.75 heeft bijvoorbeeld dan wordt die bij 10cm erbij geen 5,50.
pi_182068022
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 16:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Juist als die 10cm een isolatie waarde van 2.75 heeft bijvoorbeeld dan wordt die bij 10cm erbij geen 5,50.
Als die isolatiewaarde van enkel de isolatie zelf is zeker wel. De overgangswaarden en de warmteweerstand van het dakbeschot stellen ook niet super veel voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')