abonnement Unibet Coolblue
pi_182021864
Na orkanen krijgen stormen nu ook namen, maar waarom?

Het nieuws de afgelopen week stond wereldwijd in het teken van Florence en Mangkhut; orkanen die slachtoffers maakten en ontzettend veel schade aanrichtten. Daar kwam woensdag ook Ali bij, een storm die in Groot-Brittannië woedt. Hoe krijgt een storm of orkaan zijn naam en waarom gebeurt dat niet in Nederland?

"Omdat je daar een storm groter mee maakt dan hij is", zegt NOS-weerman Peter Kuipers Munneke. "Echte orkanen als Florence en Mangkhut zijn gigantisch. Wat wij in Nederland, en in Europa, in de herfst en winter meemaken zijn in verhouding maar kleine stormpjes." Ook van Ali is hij niet meteen onder de indruk. "Dat is een storm met windsnelheden van 110 kilometer per uur. Dat heb je bij ons op de Wadden ook weleens."

Aan de westkust van Ierland is een vrouw om het leven gekomen door storm Ali. Haar caravan werd van een klif geblazen:

Naamgeving vindt hij bij zo'n storm niet noodzakelijk, maar toch is dat in opkomst. Bij de Britten doen ze dat sinds een paar jaar, en volgens hetzelfde systeem als de Wereld Meteorologische Organisatie de namen voor orkanen bepaalt. De letters van het alfabet worden gevolgd en mannen- en vrouwennamen wisselen elkaar bij de naamgeving af. Na Ali volgen dit jaar Bronagh, Callum, Deirdre en Erik. In Spanje, Portugal en Frankrijk werken ze volgens eenzelfde systeem om stormen in die regio een naam te geven.

Stormen krijgen een naam mee omdat dat handiger is in de communicatie. In grotere landen waar meerdere stormen kunnen woeden kan dat nuttig zijn, zegt Kuipers Munneke. Maar voor ons land is dat niet van toepassing. "Ons land is kleiner dan een lagedrukgebied, waardoor er altijd maar één storm tegelijk is. Daarom hebben we geen aparte stormnaam met een hashtag nodig. Dat voorkomt ook een sensationeel randje."

Stormnaam kopen
In Duitsland gaat dat anders. Daar zijn stormen zelfs een commerciële aangelegenheid. Je kunt er lage- en hogedrukgebieden opkopen en een naam geven die je wil. Een lagedrukgebied kost 199 euro. Een hogedrukgebied 299 euro.

Kuipers Munneke moet daar wel om lachen. "Een hogedrukgebied is daar duurder, want die betekenen vaak goed weer en blijven meestal langer bestaan. Daar kan je wekenlang de headlines mee domineren. Lagedrukgebieden betekenen vaak slecht weer. Bovendien waaien die sneller over."

https://nos.nl/artikel/22(...)men-maar-waarom.html
  User die overal opduikt 2022 donderdag 20 september 2018 @ 10:06:02 #2
186611 Haags
pi_182021897
Hip
Zonder wrijving geen glans
pi_182021931
Peter Kuipers Munneke is niet snel onder de indruk _O-
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 20 september 2018 @ 10:09:22 #4
39237 crew  H_T
2733
pi_182021942
Hoe lang zou het duren voor de naam Daniels gebruikt wordt?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_182022672
Dat is toch al een tijdje?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_182022851
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 10:48 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dat is toch al een tijdje?
De Duitsers doen het al jaren, de Engelsen iets minder lang.
  donderdag 20 september 2018 @ 11:51:43 #7
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_182023953
Stormnaam kopen
In Duitsland gaat dat anders. Daar zijn stormen zelfs een commerciële aangelegenheid. Je kunt er lage- en hogedrukgebieden opkopen en een naam geven die je wil. Een lagedrukgebied kost 199 euro. Een hogedrukgebied 299 euro.

Kuipers Munneke moet daar wel om lachen. "Een hogedrukgebied is daar duurder, want die betekenen vaak goed weer en blijven meestal langer bestaan. Daar kan je wekenlang de headlines mee domineren. Lagedrukgebieden betekenen vaak slecht weer. Bovendien waaien die sneller over."


Welk bedrijf wil zich koppelen aan een verwoestende storm?

Red Bull geeft je vleugels?
Incassobureau Toetanchamon?
Non possumus non loqui
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 20 september 2018 @ 11:53:20 #8
39237 crew  H_T
2733
pi_182023980
De storm Jos en Edgar lijkt me ook wel wat
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_182024254
Kan niet wachten op de eerste Keuken-Kampioen storm.

Het Kärcher Hogedruk-gebied.
Weggegaan en opgerot
pi_182056585
Ali (volgens mij was het Ali, kan ook een ander lagedrukgebied zijn) heeft hier in de omgeving (West-Noorwegen) wel tot windstoten tot 51 m/s (iets meer dan 180 km/uur) geleidt. Kun je dus best een naampje geven.

Het enige verwarring is dat ieder land een andere naam aan dezelfde storm geeft. Dat namen geven is trouwens niet echt nieuw, doen ze Duitsland/Noorwegen al een stuk langer.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  vrijdag 21 september 2018 @ 22:55:41 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182056640
Ik woon al sinds 2000 in Duitsland en heb nog nooit van commerciële namen van hoge en lage druk gebieden gehoord, Google vind ik er ook niets over.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182056694
Het vreemde is dat Ali geen naam hier heeft gekregen, de volgende die ook veel schade heeft veroorzaakt vandaag wel: Knud. :+ En in Duitsland heet die Elena.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_182056709
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik woon al sinds 2000 in Duitsland en heb nog nooit van commerciële namen van hoge en lage druk gebieden gehoord, Google vind ik er ook niets over.
Ik had er wel al van gehoord, maar dat kan aan mijn beroep liggen. Ik denk dat het ook vooral populair is bij hobbymeteorologen?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_182056752
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik woon al sinds 2000 in Duitsland en heb nog nooit van commerciële namen van hoge en lage druk gebieden gehoord, Google vind ik er ook niets over.
http://www.met.fu-berlin.de/wetterpate/

Voor als je een lagedrukgebied of hogedrukgebied genaamd Piet wil hebben. :+
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  vrijdag 21 september 2018 @ 23:09:52 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182056866
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 23:02 schreef Felagund het volgende:

[..]

http://www.met.fu-berlin.de/wetterpate/

Voor als je een lagedrukgebied of hogedrukgebied genaamd Piet wil hebben. :+
Ik sta gecorrigeerd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')