Zoals jullie misschien merken heb ik er helemaal geen verstand van. Ik hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen.
Waar kan ik daar info over vinden?
Soms is het verstandiger om een auto prive te kopen, en dan 60 (gulden)cent af te trekken per zakelijke kilometer. Het nadeel hiervan is dat je een sluitende kilometer registratie moet bijhouden en dat die 60 cent dus van je omzet betaald wordt en daarom je winst dus ook omlaag gaat. Het voordeel van een lease constructie is dat je kosten vast zijn. (Hoog, maar wel vast). Leasen houdt in ieder geval je administratie overzichtelijk.
Succes.
quote:geen parkeerproblemen
Wat zijn de voordelen om die auto op de zaak te zetten?
Als je een auto van de zaak hebt (dus ook van je eigen zaak), moet je een sluitende rittenregistratie bijhouden. Onder de 500 km per jaar is vrij, maar daarna moet je een bepaald percentage van de cataloguswaarde als fictief loon meerekenen. Als je te lui bent om een rittenregistratie bij te houden is dat wel 25%. Als het een busje is of iets anders met een grijs kenteken is het volgens mij wel minder, 15% dacht ik. (Heb effe geen naslag bij de hand.)
Als het je eigen auto is kun je de ritten voor 28 cent (in euro's) declareren, dat geldt alleen niet voor woon-werkverkeer.
Het klinkt dus simpel, maar dat is het niet echt, gezien er nog meer dingen meewegen, zoals afschrijving enzo.
Heb je de auto op de balans van de zaak staan, kun je er over afschrijven. (=lagere winst, =lagere belasting)
Verder heb je als ondernemer recht op bijvoorbeeld kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (leuk voor scrabble ) en willekeurige afschrijving etcetera, wat het misschien wel voordeliger maakt om de auto van de zaak te nemen. Maar je moet in eerste instantie nagaan hoeveel je er prive in gaat rijden enzo.
quote:07 augustus 1984 ....jonge ambtenaar
Op maandag 30 december 2002 11:47 schreef Toeps het volgende:
En hier is de ambtenaar van de Belastingdienst...Als je een auto van de zaak hebt (dus ook van je eigen zaak), moet je een sluitende rittenregistratie bijhouden. Onder de 500 km per jaar is vrij, maar daarna moet je een bepaald percentage van de cataloguswaarde als fictief loon meerekenen. Als je te lui bent om een rittenregistratie bij te houden is dat wel 25%. Als het een busje is of iets anders met een grijs kenteken is het volgens mij wel minder, 15% dacht ik. (Heb effe geen naslag bij de hand.)
Als het je eigen auto is kun je de ritten voor 28 cent (in euro's) declareren, dat geldt alleen niet voor woon-werkverkeer.
Het klinkt dus simpel, maar dat is het niet echt, gezien er nog meer dingen meewegen, zoals afschrijving enzo.
Heb je de auto op de balans van de zaak staan, kun je er over afschrijven. (=lagere winst, =lagere belasting)
Verder heb je als ondernemer recht op bijvoorbeeld kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (leuk voor scrabble) en willekeurige afschrijving etcetera, wat het misschien wel voordeliger maakt om de auto van de zaak te nemen. Maar je moet in eerste instantie nagaan hoeveel je er prive in gaat rijden enzo.
quote:Nee echt waar hoor! Ik studeer ook nog wel, maar dat alles op kosten van de Belastingdienst. Later als ik groot ben word ik accountant.
Op maandag 30 december 2002 11:48 schreef okkie-man het volgende:[..]
07 augustus 1984 ....jonge ambtenaar
quote:Ga dan asjeblieft ook bij een accountantskantoor werken in plaats van bij de belastingdienst
Op maandag 30 december 2002 11:53 schreef Toeps het volgende:[..]
Nee echt waar hoor! Ik studeer ook nog wel, maar dat alles op kosten van de Belastingdienst. Later als ik groot ben word ik accountant.
quote:jong geleerd is oud gedaan zeg maar ..suc6 met je opleiding
Op maandag 30 december 2002 11:53 schreef Toeps het volgende:[..]
Nee echt waar hoor! Ik studeer ook nog wel, maar dat alles op kosten van de Belastingdienst. Later als ik groot ben word ik accountant.
quote:Geloof het of niet, de Belastingdienst betaalt veel meer...
Op maandag 30 december 2002 11:57 schreef Troel het volgende:[..]
Ga dan asjeblieft ook bij een accountantskantoor werken in plaats van bij de belastingdienst
quote:Hey, mede toekomstige accountant. Goeie uitleg by the way. Maar ff nog een paar dingen ter toevoeging. Die bijtelling van je fictieve loon gaat wel over de cataloguswaarde van de auto. Dus stel dat de w.e.v. (waarde economisch verkeer, oftewel de waarde van de auto op dit moment) ¤ 5.000 bedraagd. Maar de catalogus waarde (oftewel de nieuw waarde bij de dealer) bedraagd ¤ 20.000. En stel dat de bijtelling 25% is. Dan betekend het niet dat je een fictieve loon krijgt van 25% over ¤ 5.000, maar over ¤ 20.000. Het fictieve loon geldt overigens voor BOX 1, waar een progressieve belastingspercentage is. Dus het kan zo zijn dat door die bijtelling je over de grens komt en dat je dus over dat gedeelte 52% belasting moet betalen. Onderhoudskosten van de auto zijn overigens ook fiscaal aftrekbaar. Dit geldt als ik me niet vergis ook voor de verzekeringskosten op de auto. En hou er ook rekening mee, dat wanneer je de auto verkoopt, dat de waarde boven de boekwaarde gewoon belast is. Bij inbreng kan je uiteraard weer de belasting terug vragen.
Op maandag 30 december 2002 11:47 schreef Toeps het volgende:
En hier is de ambtenaar van de Belastingdienst...Als je een auto van de zaak hebt (dus ook van je eigen zaak), moet je een sluitende rittenregistratie bijhouden. Onder de 500 km per jaar is vrij, maar daarna moet je een bepaald percentage van de cataloguswaarde als fictief loon meerekenen. Als je te lui bent om een rittenregistratie bij te houden is dat wel 25%. Als het een busje is of iets anders met een grijs kenteken is het volgens mij wel minder, 15% dacht ik. (Heb effe geen naslag bij de hand.)
Als het je eigen auto is kun je de ritten voor 28 cent (in euro's) declareren, dat geldt alleen niet voor woon-werkverkeer.
Het klinkt dus simpel, maar dat is het niet echt, gezien er nog meer dingen meewegen, zoals afschrijving enzo.
Heb je de auto op de balans van de zaak staan, kun je er over afschrijven. (=lagere winst, =lagere belasting)
Verder heb je als ondernemer recht op bijvoorbeeld kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (leuk voor scrabble) en willekeurige afschrijving etcetera, wat het misschien wel voordeliger maakt om de auto van de zaak te nemen. Maar je moet in eerste instantie nagaan hoeveel je er prive in gaat rijden enzo.
[Dit bericht is gewijzigd door Wez op 30-12-2002 12:30]
quote:Klopt!
Op maandag 30 december 2002 12:19 schreef Wez het volgende:[..]
Hey, mede toekomstige accountant. Goeie uitleg by the way. Maar ff nog een paar dingen ter toevoeging. Die bijtelling van je fictieve loon gaat wel over de cataloguswaarde van de auto. Dus stel dat de w.e.v. (waarde economisch verkeer, oftewel de waarde van de auto op dit moment) ¤ 5.000 bedraagd. Maar de catalogus waarde (oftewel de nieuw waarde bij de dealer) bedraagd ¤ 20.000. En stel dat de bijtelling 25% is. Dan betekend het niet dat je een fictieve loon krijgt van 25% over ¤ 5.000, maar ¤ 20.000. Het fictieve loon geldt overigens voor BOX 1, waar een progressieve belastingspercentage is. Dus het kan zo zijn dat door die bijtelling je over de grens komt en dat je dus over dat gedeelte 52% belasting moet betalen. Onderhoudskosten van de auto zijn overigens ook fiscaal aftrekbaar. Dit geldt als ik me niet vergis ook voor de verzekeringskosten op de auto. En hou er ook rekening mee, dat wanneer je de auto verkoopt, dat de waarde boven de boekwaarde gewoon belast is. Bij inbreng kan je uiteraard weer de belasting terug vragen.
quote:NHL (HEAO-RA) in Leeuwarden, en binnenkort ga ik naar Zwolle (NIVRA). Moet binnenkort al stage lopen, bij een groot kantoor
Op maandag 30 december 2002 12:25 schreef Toeps het volgende:[..]
Klopt!
Waar studeer jij eigenlijk?
On-topic:
Ik zal zo niet uit mijn hoofd weten of er voor de auto ook een herinvesteringsreserve bestaat. Want dan wordt het bedrag (gemaakte winst boven de boekwaarde) niet belast, mits je binnen 5 jaar herinvesteerd. Is ook te gebruiken als uitstel van belasting. Maar je moet maar aan je accountant of boekhouder vragen of die de voordelen ook van je kan uitrekenen.
[Dit bericht is gewijzigd door Wez op 30-12-2002 12:32]
quote:Kort samengevat:
Op maandag 30 december 2002 11:26 schreef Hemaworst het volgende:
Hallo, ik denk er serieus over om een volkswagen Caddy
TDI te kopen (please geen opmerkingen daarover). Het is een grijs kenteken auto, 2 zitplaatsen en laadruimte.
Nu heb ik een eigen bedrijfje (vof).
Wat zijn de voordelen om die auto op de zaak te zetten?
Kan ik dan voordeliger rijden?
Hoeveel km moet ik dan minimaal rijden om het voordelig te maken?
Moet ik dan Prive km bijhouden?
Waar moet ik allemaal rekening mee houden?
Waar ligt het omslagpunt?
of kan ik gewoon het beste die auto prive gaan rijden?Zoals jullie misschien merken heb ik er helemaal geen verstand van. Ik hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen.
Waar kan ik daar info over vinden?
Auto privé: dan in sommige gevallen de mogelijkheid om de reiskosten aan privé te vergoeden, maar sinds 't nieuwe stelsel zijn deze mogelijkheden voor zelfstandigen ernstig beperkt. In principe is hier het forfait van toepassing als grens.
Auto zakelijk: aftrek van BTW, investeringsaftrek (want grijs kenteken), alle kosten + afschrijving aftrekken van belasting, maar in privé bijtelling.
Is in elke situatie een rekensom, maar mijn ervaring leert me dat in de meeste gevallen een auto privé rijden goedkoper is.
Overigens, zeker met een retezuinige TDI, die ook nog eens goedkoop is in onderhoud, en weinig afschrijving kent, is privé rijden meestal goedkoper.
quote:Off-topic:
Op maandag 30 december 2002 12:27 schreef Wez het volgende:[..]
NHL (HEAO-RA) in Leeuwarden, en binnenkort ga ik naar Zwolle (NIVRA). Moet binnenkort al stage lopen, bij een groot kantoor
, lijkt me wel tof.
heb er verder niet voor gestudeert dus mischien dat de studenten onder ons hier meer over kunnen zeggen
quote:Ben geen student, maar als je die auto verhuurt aan de zaak naai je jezelf twee keer:
Op maandag 30 december 2002 21:52 schreef dop het volgende:
het is ook mogelijk om de auto prive te kopen en te verhuren aan de zaak
ik denk dat je er dan redelijk uit kan springen
en mogelijk maakt dat de administratie ook wat makkelijkerheb er verder niet voor gestudeert dus mischien dat de studenten onder ons hier meer over kunnen zeggen
1. De huur is belast
2. Privé betaal je BTW over van alles en nog wat voor die auto, maar die BTW kun je niet aan de zaak in rekening brengen en daarom ook niet terugkrijgen.
quote:Over 1,5 jaar. Jij dan?
Op maandag 30 december 2002 19:48 schreef JackRyan het volgende:[..]
Off-topic:
Wanneer ga je daar beginnen dan? Zo leer ik alvast wat toekomstig klasgenoten kennen.
quote:Gewoon een auto leasen.
Op maandag 30 december 2002 21:52 schreef dop het volgende:
het is ook mogelijk om de auto prive te kopen en te verhuren aan de zaak
ik denk dat je er dan redelijk uit kan springen
en mogelijk maakt dat de administratie ook wat makkelijkerheb er verder niet voor gestudeert dus mischien dat de studenten onder ons hier meer over kunnen zeggen
quote:Jij hebt de laatste tijd zeker niet al te veel naar de lease-tarieven gekeken ?
Op maandag 30 december 2002 22:03 schreef Wez het volgende:[..]
Gewoon een auto leasen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |