abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 december 2002 @ 11:26:12 #1
29988 Hemaworst
dik en super krom
pi_7614057
Hallo, ik denk er serieus over om een volkswagen Caddy
TDI te kopen (please geen opmerkingen daarover). Het is een grijs kenteken auto, 2 zitplaatsen en laadruimte.
Nu heb ik een eigen bedrijfje (vof).
Wat zijn de voordelen om die auto op de zaak te zetten?
Kan ik dan voordeliger rijden?
Hoeveel km moet ik dan minimaal rijden om het voordelig te maken?
Moet ik dan Prive km bijhouden?
Waar moet ik allemaal rekening mee houden?
Waar ligt het omslagpunt?
of kan ik gewoon het beste die auto prive gaan rijden?

Zoals jullie misschien merken heb ik er helemaal geen verstand van. Ik hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen.
Waar kan ik daar info over vinden?

maandag 30 december 2002 @ 11:31:54 #2
33044 soulbrother
give me your soul !!!
pi_7614150
zal je ook niet ver meekomen >>> een auto OP de zaak <<<
[url=http://www.exsilia.nl] echte hosters overleven alles [/url]
  maandag 30 december 2002 @ 11:32:12 #3
13257 www.hadecom.nl
Niet gek voor een gek.
pi_7614159
Is te weinig info. Maar je administator kan je daar uitsluitsel over geven.

Soms is het verstandiger om een auto prive te kopen, en dan 60 (gulden)cent af te trekken per zakelijke kilometer. Het nadeel hiervan is dat je een sluitende kilometer registratie moet bijhouden en dat die 60 cent dus van je omzet betaald wordt en daarom je winst dus ook omlaag gaat. Het voordeel van een lease constructie is dat je kosten vast zijn. (Hoog, maar wel vast). Leasen houdt in ieder geval je administratie overzichtelijk.

Succes.

Suck seed to succeed.
  maandag 30 december 2002 @ 11:33:22 #4
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_7614176
Even je accountant vragen of de Belastingdienst bellen...
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_7614295
quote:
geen parkeerproblemen
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
  maandag 30 december 2002 @ 11:42:40 #6
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7614308
Het is meestal voordeliger om die op de zaak te zetten. Mag je de kosten ook weer aftrekken etc.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_7614379
En hier is de ambtenaar van de Belastingdienst...

Als je een auto van de zaak hebt (dus ook van je eigen zaak), moet je een sluitende rittenregistratie bijhouden. Onder de 500 km per jaar is vrij, maar daarna moet je een bepaald percentage van de cataloguswaarde als fictief loon meerekenen. Als je te lui bent om een rittenregistratie bij te houden is dat wel 25%. Als het een busje is of iets anders met een grijs kenteken is het volgens mij wel minder, 15% dacht ik. (Heb effe geen naslag bij de hand.)
Als het je eigen auto is kun je de ritten voor 28 cent (in euro's) declareren, dat geldt alleen niet voor woon-werkverkeer.
Het klinkt dus simpel, maar dat is het niet echt, gezien er nog meer dingen meewegen, zoals afschrijving enzo.
Heb je de auto op de balans van de zaak staan, kun je er over afschrijven. (=lagere winst, =lagere belasting)
Verder heb je als ondernemer recht op bijvoorbeeld kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (leuk voor scrabble ) en willekeurige afschrijving etcetera, wat het misschien wel voordeliger maakt om de auto van de zaak te nemen. Maar je moet in eerste instantie nagaan hoeveel je er prive in gaat rijden enzo.

pi_7614388
Het is inderdaad voordeliger om het op de zaak te zetten. Maar hoe het precies in zn werk gaat moet je even navragen.
BlaBlaBla
pi_7614394
quote:
Op maandag 30 december 2002 11:47 schreef Toeps het volgende:

Als je een auto van de zaak hebt (dus ook van je eigen zaak), moet je een sluitende rittenregistratie bijhouden. Onder de 500 km per jaar is vrij, maar daarna moet je een bepaald percentage van de cataloguswaarde als fictief loon meerekenen. Als je te lui bent om een rittenregistratie bij te houden is dat wel 25%. Als het een busje is of iets anders met een grijs kenteken is het volgens mij wel minder, 15% dacht ik. (Heb effe geen naslag bij de hand.)
Als het je eigen auto is kun je de ritten voor 28 cent (in euro's) declareren, dat geldt alleen niet voor woon-werkverkeer.
Het klinkt dus simpel, maar dat is het niet echt, gezien er nog meer dingen meewegen, zoals afschrijving enzo.
Heb je de auto op de balans van de zaak staan, kun je er over afschrijven. (=lagere winst, =lagere belasting)
Verder heb je als ondernemer recht op bijvoorbeeld kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (leuk voor scrabble ) en willekeurige afschrijving etcetera, wat het misschien wel voordeliger maakt om de auto van de zaak te nemen. Maar je moet in eerste instantie nagaan hoeveel je er prive in gaat rijden enzo.

07 augustus 1984 ....jonge ambtenaar
pi_7614476
quote:
Op maandag 30 december 2002 11:48 schreef okkie-man het volgende:

[..]

07 augustus 1984 ....jonge ambtenaar

Nee echt waar hoor! Ik studeer ook nog wel, maar dat alles op kosten van de Belastingdienst. Later als ik groot ben word ik accountant.
  maandag 30 december 2002 @ 11:57:43 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_7614535
quote:
Op maandag 30 december 2002 11:53 schreef Toeps het volgende:

[..]

Nee echt waar hoor! Ik studeer ook nog wel, maar dat alles op kosten van de Belastingdienst. Later als ik groot ben word ik accountant.

Ga dan asjeblieft ook bij een accountantskantoor werken in plaats van bij de belastingdienst
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_7614568
quote:
Op maandag 30 december 2002 11:53 schreef Toeps het volgende:

[..]

jong geleerd is oud gedaan zeg maar ..suc6 met je opleiding
pi_7614574
quote:
Op maandag 30 december 2002 11:57 schreef Troel het volgende:

[..]

Ga dan asjeblieft ook bij een accountantskantoor werken in plaats van bij de belastingdienst

Geloof het of niet, de Belastingdienst betaalt veel meer...
  maandag 30 december 2002 @ 12:19:21 #14
42822 Wez
Kom bij C1000 werken!
pi_7614845
quote:
Op maandag 30 december 2002 11:47 schreef Toeps het volgende:

Hey, mede toekomstige accountant. Goeie uitleg by the way. Maar ff nog een paar dingen ter toevoeging. Die bijtelling van je fictieve loon gaat wel over de cataloguswaarde van de auto. Dus stel dat de w.e.v. (waarde economisch verkeer, oftewel de waarde van de auto op dit moment) ¤ 5.000 bedraagd. Maar de catalogus waarde (oftewel de nieuw waarde bij de dealer) bedraagd ¤ 20.000. En stel dat de bijtelling 25% is. Dan betekend het niet dat je een fictieve loon krijgt van 25% over ¤ 5.000, maar over ¤ 20.000. Het fictieve loon geldt overigens voor BOX 1, waar een progressieve belastingspercentage is. Dus het kan zo zijn dat door die bijtelling je over de grens komt en dat je dus over dat gedeelte 52% belasting moet betalen. Onderhoudskosten van de auto zijn overigens ook fiscaal aftrekbaar. Dit geldt als ik me niet vergis ook voor de verzekeringskosten op de auto. En hou er ook rekening mee, dat wanneer je de auto verkoopt, dat de waarde boven de boekwaarde gewoon belast is. Bij inbreng kan je uiteraard weer de belasting terug vragen.

[Dit bericht is gewijzigd door Wez op 30-12-2002 12:30]

Deeply in Love!
pi_7614932
quote:
Op maandag 30 december 2002 12:19 schreef Wez het volgende:

[..]

Hey, mede toekomstige accountant. Goeie uitleg by the way. Maar ff nog een paar dingen ter toevoeging. Die bijtelling van je fictieve loon gaat wel over de cataloguswaarde van de auto. Dus stel dat de w.e.v. (waarde economisch verkeer, oftewel de waarde van de auto op dit moment) ¤ 5.000 bedraagd. Maar de catalogus waarde (oftewel de nieuw waarde bij de dealer) bedraagd ¤ 20.000. En stel dat de bijtelling 25% is. Dan betekend het niet dat je een fictieve loon krijgt van 25% over ¤ 5.000, maar ¤ 20.000. Het fictieve loon geldt overigens voor BOX 1, waar een progressieve belastingspercentage is. Dus het kan zo zijn dat door die bijtelling je over de grens komt en dat je dus over dat gedeelte 52% belasting moet betalen. Onderhoudskosten van de auto zijn overigens ook fiscaal aftrekbaar. Dit geldt als ik me niet vergis ook voor de verzekeringskosten op de auto. En hou er ook rekening mee, dat wanneer je de auto verkoopt, dat de waarde boven de boekwaarde gewoon belast is. Bij inbreng kan je uiteraard weer de belasting terug vragen.

Klopt! Waar studeer jij eigenlijk?
  maandag 30 december 2002 @ 12:27:54 #16
42822 Wez
Kom bij C1000 werken!
pi_7614970
quote:
Op maandag 30 december 2002 12:25 schreef Toeps het volgende:

[..]

Klopt! Waar studeer jij eigenlijk?

NHL (HEAO-RA) in Leeuwarden, en binnenkort ga ik naar Zwolle (NIVRA). Moet binnenkort al stage lopen, bij een groot kantoor , lijkt me wel tof.

On-topic:
Ik zal zo niet uit mijn hoofd weten of er voor de auto ook een herinvesteringsreserve bestaat. Want dan wordt het bedrag (gemaakte winst boven de boekwaarde) niet belast, mits je binnen 5 jaar herinvesteerd. Is ook te gebruiken als uitstel van belasting. Maar je moet maar aan je accountant of boekhouder vragen of die de voordelen ook van je kan uitrekenen.

[Dit bericht is gewijzigd door Wez op 30-12-2002 12:32]

Deeply in Love!
pi_7623067
quote:
Op maandag 30 december 2002 11:26 schreef Hemaworst het volgende:
Hallo, ik denk er serieus over om een volkswagen Caddy
TDI te kopen (please geen opmerkingen daarover). Het is een grijs kenteken auto, 2 zitplaatsen en laadruimte.
Nu heb ik een eigen bedrijfje (vof).
Kan ik dan voordeliger rijden?
Hoeveel km moet ik dan minimaal rijden om het voordelig te maken?
Moet ik dan Prive km bijhouden?
Waar moet ik allemaal rekening mee houden?
Waar ligt het omslagpunt?
of kan ik gewoon het beste die auto prive gaan rijden?

Zoals jullie misschien merken heb ik er helemaal geen verstand van. Ik hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen.
Waar kan ik daar info over vinden?

Kort samengevat:

Auto privé: dan in sommige gevallen de mogelijkheid om de reiskosten aan privé te vergoeden, maar sinds 't nieuwe stelsel zijn deze mogelijkheden voor zelfstandigen ernstig beperkt. In principe is hier het forfait van toepassing als grens.

Auto zakelijk: aftrek van BTW, investeringsaftrek (want grijs kenteken), alle kosten + afschrijving aftrekken van belasting, maar in privé bijtelling.

Is in elke situatie een rekensom, maar mijn ervaring leert me dat in de meeste gevallen een auto privé rijden goedkoper is.

Overigens, zeker met een retezuinige TDI, die ook nog eens goedkoop is in onderhoud, en weinig afschrijving kent, is privé rijden meestal goedkoper.

pi_7623644
quote:
Op maandag 30 december 2002 12:27 schreef Wez het volgende:

[..]

NHL (HEAO-RA) in Leeuwarden, en binnenkort ga ik naar Zwolle (NIVRA). Moet binnenkort al stage lopen, bij een groot kantoor , lijkt me wel tof.

Off-topic:
Wanneer ga je daar beginnen dan? Zo leer ik alvast wat toekomstig klasgenoten kennen.
Wie eerlijk is in alles, zal wel eenzaam zijn
  maandag 30 december 2002 @ 21:52:53 #19
545 dop
:copyright: dop
pi_7626330
het is ook mogelijk om de auto prive te kopen en te verhuren aan de zaak
ik denk dat je er dan redelijk uit kan springen
en mogelijk maakt dat de administratie ook wat makkelijker

heb er verder niet voor gestudeert dus mischien dat de studenten onder ons hier meer over kunnen zeggen

Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_7626461
quote:
Op maandag 30 december 2002 21:52 schreef dop het volgende:

heb er verder niet voor gestudeert dus mischien dat de studenten onder ons hier meer over kunnen zeggen

Ben geen student, maar als je die auto verhuurt aan de zaak naai je jezelf twee keer:

1. De huur is belast
2. Privé betaal je BTW over van alles en nog wat voor die auto, maar die BTW kun je niet aan de zaak in rekening brengen en daarom ook niet terugkrijgen.

maandag 30 december 2002 @ 22:00:58 #21
42822 Wez
Kom bij C1000 werken!
pi_7626514
quote:
Op maandag 30 december 2002 19:48 schreef JackRyan het volgende:

[..]

Off-topic:
Wanneer ga je daar beginnen dan? Zo leer ik alvast wat toekomstig klasgenoten kennen.

Over 1,5 jaar. Jij dan?
Deeply in Love!
  maandag 30 december 2002 @ 22:03:50 #22
42822 Wez
Kom bij C1000 werken!
pi_7626571
quote:
Op maandag 30 december 2002 21:52 schreef dop het volgende:

Gewoon een auto leasen.
Deeply in Love!
pi_7627616
quote:
Op maandag 30 december 2002 22:03 schreef Wez het volgende:

[..]

Gewoon een auto leasen.

Jij hebt de laatste tijd zeker niet al te veel naar de lease-tarieven gekeken ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')