abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_182093557
registreer om deze reclame te verbergen
zou zeker eerst je gebruik goed in de gaten houden.

Moet ik zelf ook weer doen. Ik reken nu met 750 kuub, maar dat is niet helemaal realistisch omdat ik het verbruik zou moeten weten voor als je altijd thuis bent. Ik ben veel en langdurig van huis waar de verbruikscijfers er positiever uitzien als hoe het voor een ander is.

Wat ik ook nog een beetje een dingetje vindt is dat je warmtepomp zomers dan ook staat te loeien voor 1 keer 5 minuten douchen per dag.

Wat is ongeveer het verbruik in de zomer bij diegenen die al zo'n ding hebben?
pi_182095920
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 20:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelt Glider dat de cv ketel als bijverwarming dan niet meer verkocht wordt en dat het dan dus elektrisch moet....
nope, als bijverwarming op gas mag het blijkbaar wel.
hoe ze dat gaan controleren weet ik ook niet.

https://www.volkskrant.nl/cs-bad59232

donderdag 31december 2020 wordt de allerlaatste in Nederland geplaatst. Per 2021, dus al over twee jaar en acht maanden, wordt de standaard cv-ketel verboden. Eenmaal aan het eind van zijn levensduur kan hij dan alleen nog worden vervangen door een warmtepomp, zonnewarmte, stadsverwarming of een hybride systeem (half cv-ketel, half warmtepomp).
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_182097142
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 02:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

donderdag 31december 2020 wordt de allerlaatste in Nederland geplaatst. Per 2021, dus al over twee jaar en acht maanden, wordt de standaard cv-ketel verboden. Eenmaal aan het eind van zijn levensduur kan hij dan alleen nog worden vervangen door een warmtepomp, zonnewarmte, stadsverwarming of een hybride systeem (half cv-ketel, half warmtepomp).
In datzelfde artikel:

quote:
Dat is althans het voorstel van een brede coalitie, waarin de organisatie van de installatiebranche Uneto-VNI, de fabrikanten van cv-ketels, milieuorganisaties (waaronder Greenpeace en Milieudefensie) en een groot deel van de energiesector (onder andere Gasunie, Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie) samenwerken.
Ofwel: een voorstel ;)
pi_182097496
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 06:49 schreef MaGNeT het volgende:
Ofwel: een voorstel ;)
Frappant dat we er ook weinig meer over horen. Als het echt over 2 jaar finito zou zijn, zouden we nu toch al veel meer over de nieuwe ontwikkelingen moeten lezen??
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_182103666
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 07:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Frappant dat we er ook weinig meer over horen. Als het echt over 2 jaar finito zou zijn, zouden we nu toch al veel meer over de nieuwe ontwikkelingen moeten lezen??
Het is zomervakantie geweest en dan gebeurt er politiek niet zo veel. Vervolgens komt dan na de zomer eerst prinsjesdag, dus moet de begroting af en daarna lekker nog even met de oppositie bakkeleien over alles wat daarin staat.

Waarschijnlijk komt in het laatste kwartaal van dit jaar de klimaattafel voor gebouwde omgeving met een update van de plannen.
pi_182103791
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 14:55 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarschijnlijk komt in het laatste kwartaal van dit jaar de klimaattafel voor gebouwde omgeving met een update van de plannen.
Ben benieuwd.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_182109017
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 21:35 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Niet helemaal, je doucht toch niet een uur per keer? Het was maar een hersenspinsel.
Ik schrijf toch dat ik 2 kW verbruik bij douchen? Dat klopt toch? Tenminste als de doorstromer volvermogen draait, wat waarschijnlijk zo is.
pi_182109046
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 22:41 schreef Glider76 het volgende:
Wat ik ook nog een beetje een dingetje vindt is dat je warmtepomp zomers dan ook staat te loeien voor 1 keer 5 minuten douchen per dag.

Wat is ongeveer het verbruik in de zomer bij diegenen die al zo'n ding hebben?
geen idee, maar die van mij springt bijna nooit aan en als die aangaat, is die ook zo weer uit.
pi_182116616
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 18:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

geen idee, maar die van mij springt bijna nooit aan en als die aangaat, is die ook zo weer uit.
na het douchen 'loeit' hij even om het vat op temp te brengen.
Niks mee toch?
pi_182118489
Balen... had gehoopt dat ik pas in oktober te hoeven te verwarmen. Maar de warmtepomp is vannacht toch aangesprongen....

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 00:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Niks mee toch?
Jawel. Als je in de avond doucht, dan gaat de wp op een ongunstige buitentemperatuur loeien om dan 24 uur met warmteverlies te werken.

Dan is het beter om in de middag een SWW-run te doen voor de avond.
  dinsdag 25 september 2018 @ 08:19:22 #61
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182119343
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 06:06 schreef athlonkmf het volgende:
Balen... had gehoopt dat ik pas in oktober te hoeven te verwarmen. Maar de warmtepomp is vannacht toch aangesprongen....

[..]

Jawel. Als je in de avond doucht, dan gaat de wp op een ongunstige buitentemperatuur loeien om dan 24 uur met warmteverlies te werken.

Dan is het beter om in de middag een SWW-run te doen voor de avond.
Waarom verwarm je 's nachts?
pi_182119503
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 08:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Warmtepomp en nachtverlaging zijn geen dikke vrienden. Warmtepomp kan niet zoals een CV-ketel de aanvoertemperatuur naar 80 graden knallen.
Het kan daardoor wel een uur duren om 1 graad te verwarmen, stel, je huis koelt 2 graden af in de nacht omdat je de thermostaat omlaag zet dan staat je warmtepomp 2 uren volop te "loeien" om de temperatuur weer op 21 graden te krijgen.

Een warmtepomp werkt het best als hij lekker op een laag vermogen kan doorpruttelen op een vaste, lage aanvoertemperatuur. Dat is tenminste wat ik op Tweakers in het warmtepomp topic lees, van m'n installateur kreeg ik een vergelijkbaar advies.

[ Bericht 4% gewijzigd door MaGNeT op 25-09-2018 09:03:02 ]
pi_182119966
In beginsel klopt dat wel, maar als je met het huidige weertype een beetje gunstige zonligging hebt dan kan een beetje ochtendzon er al voor zorgen dat er helemaal niet verwarmd hoeft te worden.
pi_182120313
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 08:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Thermostaat staat op 20,5. En 's nachts is temp onder 20,5 gegaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 08:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Warmtepomp en nachtverlaging zijn geen dikke vrienden. Warmtepomp kan niet zoals een CV-ketel de aanvoertemperatuur naar 80 graden knallen.
Het kan daardoor wel een uur duren om 1 graad te verwarmen, stel, je huis koelt 2 graden af in de nacht omdat je de thermostaat omlaag zet dan staat je warmtepomp 2 uren volop te "loeien" om de temperatuur weer op 21 graden te krijgen.

Een warmtepomp werkt het best als hij lekker op een laag vermogen kan doorpruttelen op een vaste, lage aanvoertemperatuur. Dat is tenminste wat ik op Tweakers in het warmtepomp topic lees, van m'n installateur kreeg ik een vergelijkbaar advies.
Het is iets gecompliceerder. Zeker met vloerverwarming (wat ik heb).
In mijn geval moet eerst de vloer opgewarmd worden alvorens de rest van de ruimtes opgewarmd wordt.
Afgelopen nacht is de ruimte-temperatuur in 4 uur tijd 0,5 graden omhoog gegaan. Omdat de vloer natuurlijk al maanden rond 20 graden zit. Deze moet dan eerst 5 graden omhoog om vervolgens warmte af te staan.

Midden in het stookseizoen zal dat juist als een buffer werken. En dan is het WEL handig om nachtverlaging te hebben. Want dan hoeft de WP in de nacht niet aan te gaan, terwijl je huis warm blijft.
In de ochtend kan de WP dan wel weer, met een efficiente COP, de vloer makkelijk weer op temperatuur krijgen.

Dit is heel erg afhankelijk van je warmteverlies/isolatie.

De WP hoeft ook niet te loeien om het geheel weer op temperatuur te krijgen. Je kan namelijk je tA limiteren op een "zuinige" modus. Ik heb die op 25C gezet. Dus die blijft rustig doorpruttelen. Duurt wel veel langer om alles opgewarmd te hebben.

[ Bericht 33% gewijzigd door athlonkmf op 25-09-2018 10:11:46 ]
  dinsdag 25 september 2018 @ 10:05:51 #65
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182120366
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:01 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Thermostaat staat op 20,5. En 's nachts is temp onder 20,5 gegaan.
Oh je verwarmt dus 's nachts ook. Ik doe dat niet (pas vanaf 6 uur ongeveer) maar heb dan ook nog geen warmtepomp :P

Begrijp dat het met een warmtepomp beter is om de temperatuur constant te houden.
pi_182120398
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 10:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Oh je verwarmt dus 's nachts ook. Ik doe dat niet (pas vanaf 6 uur ongeveer) maar heb dan ook nog geen warmtepomp :P

Begrijp dat het met een warmtepomp beter is om de temperatuur constant te houden.
Ik heb geen tijden ingesteld op de thermostaat nee. Gewoon constante temperatuur. Ik ben nog wel aan het kijken waar ik de draadloze thermostaat wil plaatsen. De woonkamer heeft een veel stabielere temperatuur dan bovenverdiepingen. Die blijft hele tijd op 21C, terwijl het boven 20C of zelfs 19,9C is.

Zet ik het daar,dan kan boven te koud worden. Maar de airco's kunnen die ruimtes wel weer makkelijk opwarmen (de LL-warmtepompen zijn veel zuiniger dan mijn LW-warmtepomp. 3x zuiniger. Die hoeven dan ook niet zoveel te verwarmen)

Als je een warmtepomp (of als je je cv op lage temp zet) dan moet je ook even anders plannen. Zal je het geheel 2 uur eerder aan moeten zetten of zo.
pi_182128450
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 00:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Niks mee toch?
nee dan gaat hij ook niet aan. Mijn boiler werkt niet op waterafname zoals heel veel boilers.
pi_182140294
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht dat nog gebouwd moet worden. We hebben hiervoor een offerte gevraagd om gastvrij te laten bouwen. We kregen deze offerte, maar aangezien we er nog hier zo heel veel verstand van hebben, drop ik hem even hier. Misschien wat mensen die hun gedachten hierover willen laten gaan?

Globale kosten voor het gasvrije bouwen van uw woning bedragen 21.000,00 inclusief BTW.

De uitgangspunten hierbij zijn:

- Vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping. Zolder in basis onverwarmd.

- Positie buitenunit nader te bepalen; of in achtertuin of wellicht op uitbouw of erker, inclusief geluidsmantel om buitenunit

- Lucht/water warmtepomp binnendeel op positie van de cv-ketel.

- Elektrische handdoekradiator in de badkamer.

- Regelbaar per verblijfsruimte

- 200 liter sanitair boiler voor warm tapwater

- Positie verdeler vloerverwarming begane grond onder trap en 1e verdieping naast lepe hoek trap met de rug tegen de bouwmuur, inclusief omkasting om vloerverdeler.

- Inclusief aanpassen EPC berekening

- Inclusief mantelbuis van binnen naar buitenunit (indien deze nodig is)

- Inclusief elektrische installatie om een en ander werkend te maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182140436
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee dan gaat hij ook niet aan. Mijn boiler werkt niet op waterafname zoals heel veel boilers.
Nee dat klopt, de mijne ook niet.
Hij meet de temperatuur en als hij onder een bepaaldd temperatuur zit gaat hij aan. Als ik een emmer warm water pak blijff hij uit. Maar na het douchen is de temp dusdanig gedaald dat hij gaat bijwarmen.
pi_182140601
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 02:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Wat een onzin, dit is een voorstel van die achterlijke klimaatcommissie en is zeker nog geen wet.
Dit krijgen ze er nooit doorheen als wet, dit is geen geleidelijke overgang.

Allemaal bangmakerij, als ze dit er door willen drukken voorspel ik je dat het FvD bij de volgende verkiezingen de grootste partij wordt.
pi_182140652
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:20 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Wat een onzin, dit is een voorstel van die achterlijke klimaatcommissie en is zeker nog geen wet.

Allemaal bangmakerij, als ze dit er door willen drukken voorspel ik je dat het FvD bij de volgende verkiezingen de grootste partij wordt.
FvD heeft sowieso geen beleid dat in een coalitie uitvoerbaar is.
pi_182140697
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

FvD heeft sowieso geen beleid dat in een coalitie uitvoerbaar is.
Dit is geen POL dus ga ik daar verder niet op in ;)
Anders gaan we teveel off topic.
pi_182141629
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:20 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Wat jouw probleem met een hybride oplossing? Die zijn veel goedkoper in de aanschaf dan een all-electric en je kan nog steeds gas gebruiken.

de terugverdientijd zal ook een stuk korter zijn...
pi_182141652
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 11:01 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht dat nog gebouwd moet worden. We hebben hiervoor een offerte gevraagd om gastvrij te laten bouwen. We kregen deze offerte, maar aangezien we er nog hier zo heel veel verstand van hebben, drop ik hem even hier. Misschien wat mensen die hun gedachten hierover willen laten gaan?

Globale kosten voor het gasvrije bouwen van uw woning bedragen 21.000,00 inclusief BTW.

De uitgangspunten hierbij zijn:

- Vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping. Zolder in basis onverwarmd.

- Positie buitenunit nader te bepalen; of in achtertuin of wellicht op uitbouw of erker, inclusief geluidsmantel om buitenunit

- Lucht/water warmtepomp binnendeel op positie van de cv-ketel.

- Elektrische handdoekradiator in de badkamer.

- Regelbaar per verblijfsruimte

- 200 liter sanitair boiler voor warm tapwater

- Positie verdeler vloerverwarming begane grond onder trap en 1e verdieping naast lepe hoek trap met de rug tegen de bouwmuur, inclusief omkasting om vloerverdeler.

- Inclusief aanpassen EPC berekening

- Inclusief mantelbuis van binnen naar buitenunit (indien deze nodig is)

- Inclusief elektrische installatie om een en ander werkend te maken.
Meer specs nodig? Wat voor warmtepomp. Welke capaciteit?

En leidingdiktes ook laten opschrijven in offerte. Hoeveel groepen? Welke type verdelers?
pi_182141667
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 12:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Wat jouw probleem met een hybride oplossing? Die zijn veel goedkoper in de aanschaf dan een all-electric en je kan nog steeds gas gebruiken.
Ik heb een probleem met de onzinnigheid, de kosten, de overlast, en de benodigde ruimte.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')