FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Mercury wil niet vol gas
OldMercszondag 16 september 2018 @ 20:32
Ik heb een Mercury merc 7.5 7.5PK 2 takt 2 cylinder achter een rubberboot van ong. 2.70, hij loopt heel mooi, maar als ik vol gas geef gaat hij gewoon niet harder (volgens mij maakt hij dan ook te weinig toeren)
Waar zou dat aan kunnen liggen?
Ik heb de motor wel zo gekocht. tweedehands dus, daarom weet ik helaas geen achtergronden.

- schroef?

[ Bericht 7% gewijzigd door OldMercs op 17-09-2018 17:15:06 ]
derLudolfzondag 16 september 2018 @ 20:48
Gaskabel afstelling?
OldMercszondag 16 september 2018 @ 21:33
Nee als ik het gas vanaf onder de kap regel (niet met handvat) doet hij het ook niet
Ferzondag 16 september 2018 @ 21:34
Te weinig brandstof ?
OldMercszondag 16 september 2018 @ 21:43
Te weinig brandstof. Waar zou dat door kunnen komen?
daNpyzondag 16 september 2018 @ 21:46
Sproeier vuil?
derLudolfzondag 16 september 2018 @ 21:48
Google rondje op "tweetakt niet volgas" worden zaken als schoonmaken van carburateur en vervangen van een vette bougie voorgesteld ;)

Heb jij hier al naar gekeken?
Sounddragonmaandag 17 september 2018 @ 02:08
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 21:48 schreef derLudolf het volgende:
Google rondje op "tweetakt niet volgas" worden zaken als schoonmaken van carburateur en vervangen van een vette bougie voorgesteld ;)

Heb jij hier al naar gekeken?
sowieso is de bougie dé indicator bij een tweetakt over hoe je brandstofmengsel het doet. Misschien een klein tikkie meer voorontsteking en dan even wat proberen uit te lokken met de carb: maatje grotere sproeier en een beetje proberen met de gasnaald, ietsje rijker, ietje armer, puntjes een beetje dicht, beetje meer open.. 2 takt 100% afstellen is een spelletje tussen vonkjes en mengsel.
OldMercsmaandag 17 september 2018 @ 11:26
Als de carb vies zou zijn dan loopt hij toch de hele tijd niet Lekker?
OldMercsmaandag 17 september 2018 @ 11:41
Er komt soms ook rook uit de carb bij het luchtgat ofzo...
Scarlet_Dragonflymaandag 17 september 2018 @ 11:57
Bedoel je trouwens dat de motor niet meer toeren maakt richting vol gas, of dat je boot niet meer snelheid maakt?
Sounddragonmaandag 17 september 2018 @ 12:05
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 11:26 schreef OldMercs het volgende:
Als de carb vies zou zijn dan loopt hij toch de hele tijd niet Lekker?
hoeft niet.

Oude brandstof droogt uit en laat een laagje residu achter in een carb. Als je daar weer brandstof bovenop gooit, komt het laagje los in schilfers en dat gaat aan de dwarrel, en die schilfertjes gaan om de beurt een poging doen om de sproeier in de komen, het effect laat zich raden..

Volgende keer als je weer een tijdje dat ding niet gaat gebruiken, gooi je de brandstoftoevoer dicht terwijl hij loopt en laat je hem lopen tot hij de vlotterkamer leeg heeft geslurpt, de motor valt dan vanzelf stil.
Sounddragonmaandag 17 september 2018 @ 12:06
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 11:41 schreef OldMercs het volgende:
Er komt soms ook rook uit de carb bij het luchtgat ofzo...
ontsteking aan de late kant.. Zie mijn remark over voorontsteking.
OldMercsmaandag 17 september 2018 @ 12:23
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 11:57 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Bedoel je trouwens dat de motor niet meer toeren maakt richting vol gas, of dat je boot niet meer snelheid maakt?
Hij komt niet op toeren.
Achteruit komt ie wel op toeren
OldMercsmaandag 17 september 2018 @ 12:25
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 12:05 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

hoeft niet.

Oude brandstof droogt uit en laat een laagje residu achter in een carb. Als je daar weer brandstof bovenop gooit, komt het laagje los in schilfers en dat gaat aan de dwarrel, en die schilfertjes gaan om de beurt een poging doen om de sproeier in de komen, het effect laat zich raden..

Volgende keer als je weer een tijdje dat ding niet gaat gebruiken, gooi je de brandstoftoevoer dicht terwijl hij loopt en laat je hem lopen tot hij de vlotterkamer leeg heeft geslurpt, de motor valt dan vanzelf stil.
Dus voor nu de carb schoonmaken.
OldMercsmaandag 17 september 2018 @ 13:23
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 02:08 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

sowieso is de bougie dé indicator bij een tweetakt over hoe je brandstofmengsel het doet. Misschien een klein tikkie meer voorontsteking en dan even wat proberen uit te lokken met de carb: maatje grotere sproeier en een beetje proberen met de gasnaald, ietsje rijker, ietje armer, puntjes een beetje dicht, beetje meer open.. 2 takt 100% afstellen is een spelletje tussen vonkjes en mengsel.
Gasnaald?
OldMercsmaandag 17 september 2018 @ 13:53
Zou het de uitlaat kunnen zijn?
Sounddragonmaandag 17 september 2018 @ 21:13
Gasnaald kom je tegen als je de carb schoonmaakt. Carb schoonmaken is niet alleen de buitenkant eh :+

Uitlaat kan ook. Pak gewoon alles even aan.. Ding moet sowieso 'ver' uitelkaar, dus doe het gewoon effe goed.
derLudolfmaandag 17 september 2018 @ 21:29
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 12:05 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

hoeft niet.

Oude brandstof droogt uit en laat een laagje residu achter in een carb. Als je daar weer brandstof bovenop gooit, komt het laagje los in schilfers en dat gaat aan de dwarrel, en die schilfertjes gaan om de beurt een poging doen om de sproeier in de komen, het effect laat zich raden..

Volgende keer als je weer een tijdje dat ding niet gaat gebruiken, gooi je de brandstoftoevoer dicht terwijl hij loopt en laat je hem lopen tot hij de vlotterkamer leeg heeft geslurpt, de motor valt dan vanzelf stil.
Wegzetten met Aspen kan ook geen kwaad overigens. Verouderd niet/minder.
OldMercsmaandag 17 september 2018 @ 21:47
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 21:13 schreef Sounddragon het volgende:
Gasnaald kom je tegen als je de carb schoonmaakt. Carb schoonmaken is niet alleen de buitenkant eh :+

Uitlaat kan ook. Pak gewoon alles even aan.. Ding moet sowieso 'ver' uitelkaar, dus doe het gewoon effe goed.
Is wel ff wat werk idd maar met Google kom je wel ver :)
OldMercsmaandag 17 september 2018 @ 21:49
Dus gewoon carb uit elkaar zover ik schroeven zie? En dan met water of afwasmiddel? Of wasbenzine? Schoonmaken?

Zou het aan de pitch van de schroef kunnen liggen?
Sounddragondinsdag 18 september 2018 @ 02:47
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 21:49 schreef OldMercs het volgende:
Dus gewoon carb uit elkaar zover ik schroeven zie? En dan met water of afwasmiddel? Of wasbenzine? Schoonmaken?

Zou het aan de pitch van de schroef kunnen liggen?
Liefst ultrasoon, anders gewoon een doekie met diesel, desnoods een oude tandenborsel ofzo..

Let op met schroefjes, veertjes en rubbers/pakkingen. niet aan luchtstel- of andere afstelschroeven draaien ls het niet noodzakelijk is, of anders goed opletten dat je het weer terugschroeft zoals het was.

En idd, op Youtube staan vaak goede how-to's.

schroef pitch shizzle heb ik geen kaas van gegeten, maar als die er al 10 jaar op zit, zal die best goed zijn denk ik. Als je auto stottert ligt het ook niet aan de wielen.
OldMercsdinsdag 18 september 2018 @ 10:30
Ik heb de hele carb uit mekaar gehad en alle gaatjes doorgeblazen (alles was open) filters schoongemaakt en ligt nu te drogen in de zon.
OldMercsdinsdag 18 september 2018 @ 15:40
Nu heb ik de carb er weer op gezet maar ALLE benzine dien ik erin pomp loopt er via de carb weer uit!!! Ik weer open halen maar alles zit precies hetzelfde als eerst hoe kan dit? Het komt niet in de vlotterkamer

[ Bericht 4% gewijzigd door OldMercs op 19-09-2018 07:48:08 ]
Sounddragondinsdag 18 september 2018 @ 15:50
quote:
16s.gif Op dinsdag 18 september 2018 15:40 schreef OldMercs het volgende:
Nu heb ik de carb er weer op gezet maar ALLE benzine dien ik erin poep loopt er via de carb weer uit!!! Ik weer open halen maar alles zit precies hetzelfde als eerst hoe kan dit? Het komt niet in de vlotterkamer
dan zit het duidelijk niet zoals het eerst zat :+
Sounddragondinsdag 18 september 2018 @ 21:15
En? Al gelukt?

Vlotterstopje niet ondersteboven erin gehangen?
OldMercswoensdag 19 september 2018 @ 07:49
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 21:15 schreef Sounddragon het volgende:
En? Al gelukt?

Vlotterstopje niet ondersteboven erin gehangen?
nog niet gelukt denk dat ik gewoon alle pakkingen moet vervangen ware al wel oud:)
OldMercswoensdag 19 september 2018 @ 07:57
Ik denk dat ik een nieuwe carb ga proberen maar dan een 9.8 PK. Het zou ook misschien kunnen komen door compressie?
OldMercszondag 30 september 2018 @ 19:29
nu heb ik de carb. opnieuw uit elkaar getrokken en nieuwe pakkingen erin gedouwd en nu doet ie het weer :) !!! maar nog steeds wil ie nog niet volgas. iemand nog suggesties?
Sounddragonzondag 30 september 2018 @ 19:55
Bougie, ontsteking, evt nieuwe bougiekabel en -dop.
OldMercszondag 30 september 2018 @ 19:59


[ Bericht 100% gewijzigd door OldMercs op 30-09-2018 20:09:40 ]
OldMercszondag 30 september 2018 @ 20:10
als het de aanvoer van de stroom zou zijn loopt ie toch constant niet goed? het probleem is dat ie wel snel optrekt en goed stationair loopt maar gewoon blijft hangen.
OldMercszondag 30 september 2018 @ 20:32
moet erbij vermelden dat hij na het starten af en toe ploft uit de uitlaat en als ik niet snel de shoke aan en uit zet slaat ie daarna af, nadat ik de shoke aan en uit heb gezet schiet ie heel hoog in de toeren en daarna weer terug maar als ie eenmaal warm is ploft ie bijna niet meer.
Sounddragonzondag 30 september 2018 @ 23:13
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 20:32 schreef OldMercs het volgende:
moet erbij vermelden dat hij na het starten af en toe ploft uit de uitlaat en als ik niet snel de shoke aan en uit zet slaat ie daarna af, nadat ik de shoke aan en uit heb gezet schiet ie heel hoog in de toeren en daarna weer terug maar als ie eenmaal warm is ploft ie bijna niet meer.
klinkt als valse lucht of iets in de ontsteking. Als de onsteking gewoon met puntjes is kunnen die versleten zijn (of de afstelling verkeerd, bougiekabels, bougiedoppen en bougies zijn slijtagedelen en moeten periodiek vervangen worden. Zorg dat je basis goed is, anders heeft zoeken naar problemen helemaal geen enkele zin.
OldMercsmaandag 1 oktober 2018 @ 11:01
Hij heeft een cdi kan je die afstellen of niet?
OldMercsmaandag 1 oktober 2018 @ 15:21
Ik trok net de bovenste bougiekabel eraf toen sloeg ie af maar toen ik de onderste eruit trok bleef ie PRECIES hetzelfde lopen
Sounddragonmaandag 1 oktober 2018 @ 19:02
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 11:01 schreef OldMercs het volgende:
Hij heeft een cdi kan je die afstellen of niet?
neuwp.
Sounddragonmaandag 1 oktober 2018 @ 19:03
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 15:21 schreef OldMercs het volgende:
Ik trok net de bovenste bougiekabel eraf toen sloeg ie af maar toen ik de onderste eruit trok bleef ie PRECIES hetzelfde lopen
nah, dan weet je wat he ;) je kunt even de kappen en kabels omwisselen en kijken wat er gebeurt, dan weet je waar de pijn zit/zat. Ik zou gewoon effe kappen, kabels en bougies nieuw halen, zijn de kosten niet, en dan weet je zeker-zeker dat dat goed is. Als de ene brak is, zal de andere niet heel veel beter zijn.
OldMercsmaandag 1 oktober 2018 @ 22:04
Ik was al van plan nieuwe kabel/bobine te halen maar moet dan gelijk alle bij of is 1 ook goed.

Kan het de CDI zijn.

Kan je de timings instellen bij een CDI?
Sounddragonmaandag 1 oktober 2018 @ 22:39
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 22:04 schreef OldMercs het volgende:
Ik was al van plan nieuwe kabel/bobine te halen maar moet dan gelijk alle bij of is 1 ook goed.

Kan het de CDI zijn.

Kan je de timings instellen bij een CDI?
lees je wel wat ik typ? Of wil je alles graag 2 keer horen? ;)
Buikboormaandag 1 oktober 2018 @ 23:30
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 15:21 schreef OldMercs het volgende:
Ik trok net de bovenste bougiekabel eraf toen sloeg ie af maar toen ik de onderste eruit trok bleef ie PRECIES hetzelfde lopen
Hij loopt maar op 1 cilinder dus. Kijk of de bougie vonkt, als dat zo is ruil je de bougies even om met de cilinder die het wel doet.
Loopt dan dezelfde cilinder nog niet mee dan zal er iets met de zuiger aan de hand zijn.
OldMercsdonderdag 4 oktober 2018 @ 20:32
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 23:30 schreef Buikboor het volgende:

[..]

Hij loopt maar op 1 cilinder dus. Kijk of de bougie vonkt, als dat zo is ruil je de bougies even om met de cilinder die het wel doet.
Loopt dan dezelfde cilinder nog niet mee dan zal er iets met de zuiger aan de hand zijn.
de bougie vonkt niet ik heb ook de bougie van de 'goede' cilinder getest op dezelfde kabel maar die deed het ook niet
OldMercsdonderdag 4 oktober 2018 @ 20:34
quote:
1s.gif Op maandag 1 oktober 2018 22:39 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

lees je wel wat ik typ? Of wil je alles graag 2 keer horen? ;)
ik heb de bobines zojuist gewisseld... geen verschil de onderste loopt weer niet mee de bovenste wel weer uitstekend.
Sounddragondonderdag 4 oktober 2018 @ 21:00
Heb je de bougie van de niet-werkende cilinder ook getest in de andere cilinder? (of andersom).
Als er een kapotte bougie in zit kun je de bliksem erop in laten slaan; loopt 'ie niet steeds niet. ;)

Als je de complete werkende set op die cilinder zet en het werkt nog steeds niet, dan is er (zoals buikboor al aangaf,) ws iets mis met die cilinder. Kan een kapotte zuigerveer zijn, maar er kan ook gewoon een gat in de zuiger zitten bij wijze van spreken. Je kunt (als je de spullen voorhanden hebt) een compressietest doen op die andere cilinder.
OldMercsdonderdag 4 oktober 2018 @ 21:17
quote:
5s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:00 schreef Sounddragon het volgende:
Heb je de bougie van de niet-werkende cilinder ook getest in de andere cilinder? (of andersom).
Als er een kapotte bougie in zit kun je de bliksem erop in laten slaan; loopt 'ie niet steeds niet. ;)

Als je de complete werkende set op die cilinder zet en het werkt nog steeds niet, dan is er (zoals buikboor al aangaf,) ws iets mis met die cilinder. Kan een kapotte zuigerveer zijn, maar er kan ook gewoon een gat in de zuiger zitten bij wijze van spreken. Je kunt (als je de spullen voorhanden hebt) een compressietest doen op die andere cilinder.
Ik heb nog geen goede kabel die ga ik binnenkort halen maar allebij de bougies doen het wel.
en voor zover ik het kan voelen aan de trekstarter heeft ie wel compressie maar je kan natuurlijk nooit precies voelen hoeveel maar voor mijn gevoel zit er niet veel verschil tussen beide cilinders, ik kan het zelf niet testen ik heb niet zon apparaatje.
OldMercsvrijdag 5 oktober 2018 @ 20:57
Ik heb de kabels verwisseld maar maakt niks uit de onderste cilinder blijft niet meelopen. Misschien CDI kapot?
Buikboorzaterdag 6 oktober 2018 @ 07:58
Het probleem zit dan i.e.g. voor de bobine want ook de bobines had je geruilt en het probleem bleef bij dezelfde cilinder.
Dus blijft de ontsteking over en als die een cdi heeft kan dat het probleem zijn.
Sounddragonzaterdag 6 oktober 2018 @ 08:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 20:57 schreef OldMercs het volgende:
Ik heb de kabels verwisseld maar maakt niks uit de onderste cilinder blijft niet meelopen. Misschien CDI kapot?
je kunt meten of hij wordt aangestuurd.
OldMercszaterdag 6 oktober 2018 @ 10:27
Hoe?
OldMercszaterdag 6 oktober 2018 @ 10:28
Met een multometer?

Zit er nog iets voor de CDI wat 1 cilinder zou kunnen stoppen?

[ Bericht 66% gewijzigd door OldMercs op 06-10-2018 18:19:13 ]
OldMercszaterdag 20 oktober 2018 @ 18:56
Opgelost!!! Jeee het was inderdaad de CDI!! Nu loopt ie perfect allemaal bedankt voor de hulp:)
Ferzaterdag 20 oktober 2018 @ 20:51
1 cdi met 2 aansluitingen of 2 cdi’s?
Sounddragonzondag 21 oktober 2018 @ 01:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:56 schreef OldMercs het volgende:
Opgelost!!! Jeee het was inderdaad de CDI!! Nu loopt ie perfect allemaal bedankt voor de hulp:)
mooi zo; wie zoekt, zal vinden ^O^
OldMercszondag 21 oktober 2018 @ 13:46
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 20:51 schreef Fer het volgende:
1 cdi met 2 aansluitingen of 2 cdi’s?
1 CDI
OldMercszondag 21 oktober 2018 @ 22:41
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 20:51 schreef Fer het volgende:
1 cdi met 2 aansluitingen of 2 cdi’s?
waarom dan?