FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Helikopters VS quadcopters
Dr.Jan-Itorzondag 16 september 2018 @ 12:33
Helikopters zijn fantastische apparaten. Maar in een wereld vol drones die op den duur ook best mensen kunnen verplaatsen (filmpje: http://www.dumpert.nl/mediabase/7514705/bc381de8 )

Vraag ik me af waarom er nog helikopters ontwikkeld worden.
Zullen we over een paar jaar afstappen van het helikopter ontwerp en zullen we deze vervangen voor het quadcoper model?
De bediening van een quadcoper is volgens mij ook aardig wat gebruiksvriendelijker dan die van een helikopter.
Gebeurt dat op dit moment al? Welke redenen zijn er om dat niet te doen?
Er moeten hier kenners zitten die zich hierin hebben verdiept
Ferzondag 16 september 2018 @ 12:35
Wat zou de aanschaf en onderhoud van 4 motoren kosten?
Woelwaterzondag 16 september 2018 @ 12:37
Je ziet hem enkel een stukje hooveren. Hoeveel gewicht aan accu's zou je nodig hebben om een vluchtje van 10 minuten te maken.
Pizza_Boomzondag 16 september 2018 @ 12:37
De helicopter is een beproefd concept. Men weet hoe je dat moet ontwikkelen en hoe ze zich houden in lastige situaties. Dit staat nog in de kinderschoenen.
jeroen25zondag 16 september 2018 @ 12:51
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 12:33 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
De bediening van een quadcoper is volgens mij ook aardig wat gebruiksvriendelijker dan die van een helikopter.
Toch alleen omdat dat computergestuurd is?
Die piloot zal niet elke motor afzonderlijk bedienen.
madcozondag 16 september 2018 @ 14:09
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 12:35 schreef Fer het volgende:
Wat zou de aanschaf en onderhoud van 4 motoren kosten?
Kan prima met één centrale motor, waarbij 4 aandrijfassen naar de rotors lopen.
Elke rotor een eigen vario-koppeling, en toerental is per rotor te regelen.
derLudolfzondag 16 september 2018 @ 14:51
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 14:09 schreef madco het volgende:

[..]

Kan prima met één centrale motor, waarbij 4 aandrijfassen naar de rotors lopen.
Elke rotor een eigen vario-koppeling, en toerental is per rotor te regelen.
Klinkt erg onderhoudsarm
Dr.Jan-Itorzondag 16 september 2018 @ 15:17
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 12:51 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Toch alleen omdat dat computergestuurd is?
Die piloot zal niet elke motor afzonderlijk bedienen.
Klopt. Maar dat het computergestuurd is doet daar niks aan af. F16's doen ook niks meer zonder computer.
Dr.Jan-Itorzondag 16 september 2018 @ 15:19
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 12:37 schreef Woelwater het volgende:
Je ziet hem enkel een stukje hooveren. Hoeveel gewicht aan accu's zou je nodig hebben om een vluchtje van 10 minuten te maken.
Geen idee. Ben ik dus benieuwd naar. Is dat een reden waarom een quadcopter een heli niet zou kunnen vervangen?
Het idee van een voertuig met duizenden liters vloeibare brandstof klinkt misschien nog wel gekker :P
Dr.Jan-Itorzondag 16 september 2018 @ 15:20
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 12:35 schreef Fer het volgende:
Wat zou de aanschaf en onderhoud van 4 motoren kosten?
Ben ik ook benieuwd naar!
vanBoeschotenzondag 16 september 2018 @ 15:24
er zijn toch al heli's met twee rotoren? werkt prima, waarom zou je er perse vier willen?

verder is het duurder en kan er meer kapot.
vanBoeschotenzondag 16 september 2018 @ 15:24
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 15:20 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:

[..]

Ben ik ook benieuwd naar!
vier keer zoveel slome
Dr.Jan-Itorzondag 16 september 2018 @ 15:26
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 15:24 schreef vanBoeschoten het volgende:

[..]

vier keer zoveel slome
Dus het onderhoud van een Chinook is twee keer zo duur als het onderhoud van een halve Chinook?!
Ferzondag 16 september 2018 @ 16:30
Maar de luchtvaart, zo’n Cessna vliegt ook nog steess met een voor-oorlogse boxer met magneetontsteking.
Ferzondag 16 september 2018 @ 16:32
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 15:20 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:

[..]

Ben ik ook benieuwd naar!
Die dingen hebben een verplichte onderhouds en revisiebeurten, gaat verder dan even olie verversen.
Ridocarzondag 16 september 2018 @ 16:32
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 15:17 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:

[..]

Klopt. Maar dat het computergestuurd is doet daar niks aan af. F16's doen ook niks meer zonder computer.
F16's kunnen zonder computer niet eens normaal vliegen. Die dingen hebben van nature geen stabiel vlieggedrag (zonder correctie vliegt een F16 niet rechtuit) en daarom zat er vanaf het begin al een analoge computer in.
Dr.Jan-Itorzondag 16 september 2018 @ 16:45
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 16:32 schreef Ridocar het volgende:

[..]

F16's kunnen zonder computer niet eens normaal vliegen. Die dingen hebben van nature geen stabiel vlieggedrag (zonder correctie vliegt een F16 niet rechtuit) en daarom zat er vanaf het begin al een analoge computer in.
Dat bedoel ik. Volgens mij vliegt er tegenwoordig niks meer zonder eenen en nullen.
Sounddragonmaandag 17 september 2018 @ 02:35
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 16:45 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Volgens mij vliegt er tegenwoordig niks meer zonder eenen en nullen.
niks commercieels misschien, maar een luchtballon doet niks met computers, deltawing; zonder, en overal ter wereld vliegt nog zat ouder spul.. In het meeste zit echt wel wat elektronica, maar dat is vaak luxe en gebruiksgemak.. als dat uitvalt kan er nog steeds gevlogen worden. Dat geldt idd niet voor high tech fighter jets en onbehouwen grote airliners. Stel je effe voor dat je voorin een 767 zit en je hebt 2 van die pedalen voor je rolroeren formaatje brugdek die je met een kabeltje moet zien te bedienen bij 1100km/u :D _O- of effe 10.000km rechtuit en level vliegen in het donker :X
bokkepootmaandag 17 september 2018 @ 09:56
Heel simpel,luchtvaart is nog redelijk ouderwets. Alles moet gecertificeerd en gekeurd worden voordat het de lucht in mag.

Maakt ontwikkeling van nieuwe concepten duur en traag.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 17 september 2018 @ 19:17
quote:
7s.gif Op maandag 17 september 2018 09:56 schreef bokkepoot het volgende:
Alles moet gecertificeerd en gekeurd worden voordat het de lucht in mag.
Daarom is het ook zo'n veilige manier van transport.