abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 15 september 2018 @ 13:22:04 #26
458271 LekkerWeertje
Als de zon schijnt
pi_181918495
quote:
Fijn dat Vino er wel vertrouwen in heeft. :)
pi_181918499
quote:
Dan moet je ver vooruit kijken inderdaad.
pi_181918996
pi_181919269
Mart deelt nog ff een zak patat uit aan zijn NOS en de 'tuttelfilmpjes' van Eurosport. Hij is jaloers op 'De Belg'.
quote:
Het is vrijdagmiddag tegen de klok van vijven en Steven Kruiswijk doet wat er niet echt van hem verwacht werd: hij klimt in het klassement van de Vuelta naar de derde plaats. Hij komt vanaf vijf en dus stijgt hij met stip. Dat is een prestatie om trots op te zijn en om blij van te worden.

Wielerkenners weten echter wel dat de helse etappe van de zaterdag, als er zes cols moeten worden beklommen op minder dan 100 kilometer, wellicht net te veel voor de Brabander zal zijn. Hij rijdt goed en keurig, maar een veelheid aan korte, steile beklimmingen waarop zijn tegenstanders gaan dansen en aanvallen, dat zou hem wel eens kunnen opbreken. Zelden is een grote ronde zo leuk en spannend geweest als de Vuelta van dit jaar.

Eigenwijs
Ik ben even eigenwijs: ik had het aangekondigd en ik had zelfs de radiomakers van Radio 1 zo ver gekregen een dagelijks item over de Vuelta in te passen. Ter leringh ende vermaeck. Met groot plezier werkte ik daaraan mee; het had zin om over deze grote, bijna vergeten ronde te praten.

Dat vond ik al jaren zo, maar de Nederlandse sportpers is ook decennia lang afwezig gebleven in de Spaanse ronde. Dat heb ik altijd merkwaardig gevonden en ik snapte die bijna collectieve afwijzing van die koers niet. De televisie (lees NOS) had geen ruimte en wellicht ook niet zoveel zin en misschien ook nog wel een gebrek aan centen, de radio hing op 'geen ja en geen nee' en bewijst dat dit jaar weer door verslag te doen vanuit een hokje in Hilversum bij televisiebeelden die niet door de NOS rechtstreeks in de weekdagen mogen worden uitgezonden.

Dat is gemankeerd verslaggeven, zoals een paar maal bleek dat de verslaggevers van dienst overgeleverd waren aan de beeldkeuze van de Spanjaard die in Spanje de knoppen bediende en die geen oog had voor bijvoorbeeld Kruiswijk. Dan mis je op drie weken wel eens wat en dat maakt je dan in je Hilversumse veste behoorlijk kwetsbaar.

Toen Kruiswijk op het punt stond de eindstreep te passeren, werd het beeld weggeschakeld... Als de NOS-verslaggever ter plekke was geweest, had die kunnen vertellen wat hij met eigen ogen kon zien; het verschil in seconden. Nu kon dat niet.

Inspreekcel
Dat gemankeerde verslag geven hebben alle collega’s van Eurosport. Weliswaar gewapend met een arsenaal aan bronnen, moeten ze hun werk in een inspreekcel in Nederland doen. Mijn cri de coeur: leiding van Eurosport denk aan uw personeel, denk aan de manier waarop ze moeten werken. Commentaar geven op afstand levert verlies op welke wijze dan ook op. Ik weet het, ik ben ervaringsdeskundige. 'Live' ergens aanwezig zijn brengt je in een andere sfeer, je ogen worden dan ondersteund door andere bronnen als geluid, geur, sfeer, karakter van de dag, temperatuur, de taal van de mensen rond je en noem maar op.

Maar op een of andere manier werkt men zo in Nederland. Nu Eurosport de rechten voor de dagelijkse rechtstreekse uitzendingen heeft, moest de NOS naar de tweede rij banken in de schoolklas afzakken. Geen rechtstreekse beelden tijdens de werkdagen en de wielermannen van de NOS mochten alleen in de weekenden los gaan, dan stond het speelplein voor hen heel eventjes open. Dat is, goed beschouwd, geaborteerd verslaggeven en dat maakt een mens niet gelukkig.

Weer: ik heb het jaren zo moeten doen. Uitgestuurd worden om op zaterdag en zondag vanaf een berg of aan een baai in Spanje te praten, dan naar huis te reizen en een paar dagen later weer terug te keren in Spanje. Onze Belgische collega’s verwelkomden ons dan altijd met iets van een giftig cynische: "Welkom aan de weekendcommentatoren." We hoorden het met chagrijn in het lijf aan; ze hadden gelijk.

Ik kreeg wel eens brieven met de inhoud: mijnheer Smeets, waarom zendt de NOS de Tour de France wel en de Vuelta en de Giro niet 'live' uit. Vaak ging die vraag gepaard met: "En de Belgen doen het wel, hoe kan dat?" En wat moet je dan als antwoord geven, hoe moet je Hilversum, hoe moet je de Nederlandse omroep, hoe moet je de zuilenpolitiek uit de doeken gaan doen? Hoe moet je de keuze van de NOS Sport leiding naar buiten brengen?

Tuttelfilmpjes
Ik keek vrijdagmiddag naar de finale en naar Kruijswijk en was zeldzaam jaloers op mijn Vlaamse collega’s naar wie luisterde. Ja, ik keek naar de VRT omdat ik niet meer tegen de tussentijdse reclameboodschappen en tuttelfilmpjes van Eurosport kon. De Vlamingen waren vakmatig keigoed bezig en roemden Kruiswijk, een Nederlandse renner.

Op de Nederlandse zenders was daarvan niets te zien. Daar verdronken we in kletskoek van ons zuilensysteem, daar bestond de 'live' prestatie van Kruiswijk niet. Die kwam later, opgepiept en kort samengevat. Eigenlijk een uitzending zonder ziel.

Verslaggeven hoort gedaan te worden door mensen die bij het evenement aanwezig zijn. Zegt de man die voor Ziggo Sport 50 NBA basketbalwedstrijden per jaar uit een bezemkast in Hilversum van commentaar voorziet.
leven zoals het leven is
  Moderator zaterdag 15 september 2018 @ 14:34:24 #30
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_181919429
MartGod
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_181919617
Ik zit klaar.
Citius, Altius, Fortius.
pi_181919624
Mart _O_
pi_181919643
Ik verwacht toch wel spektakel vanaf het begin, kan me niet voorstellen dat niemand een alles of niets aanval gaat doen op Yates. Je weet maar nooit of die weer zo'n inzinking krijgt als in de Giro.
  Moderator zaterdag 15 september 2018 @ 14:47:12 #34
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_181919654
Vreemd dat de primus classic zit bij één en niet bij canvas, enfin, ik zit er klaar voor
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  zaterdag 15 september 2018 @ 14:47:58 #35
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_181919665
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 14:46 schreef Max23 het volgende:
Ik verwacht toch wel spektakel vanaf het begin, kan me niet voorstellen dat niemand een alles of niets aanval gaat doen op Yates. Je weet maar nooit of die weer zo'n inzinking krijgt als in de Giro.
Verwacht nog wel een full-retard aanval van Nairo. Die geeft helemaal niks om een zesde plaats.
pi_181919723
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 14:47 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Verwacht nog wel een full-retard aanval van Nairo. Die geeft helemaal niks om een zesde plaats.
Pinot zou ook wel eens vroeg kunnen gaan. Wilco hopelijk ook.
pi_181919754
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 09:16 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Er wordt hier en daar ook een epische strijd om de bollen verwacht, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet meer spannend worden.
Ik zie Bauke wel klaar zitten.
Citius, Altius, Fortius.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 15 september 2018 @ 14:53:54 #38
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_181919777
Lossen in de neutralisatie _O_
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_181919791
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 12:22 schreef Masterminded het volgende:
Knap dat V-for-Vendetta nog meer obsessief met vlaggetjes is dan TLC.
Bauke voor de bollen vandaag !!

w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/ w/
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 15 september 2018 @ 14:54:49 #40
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_181919796
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 14:47 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Verwacht nog wel een full-retard aanval van Nairo. Die geeft helemaal niks om een zesde plaats.
Moet 'ie wel aan de goede kant van de weg gaan rijden.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_181919799
Feest vandaag. Voor het klassement én voor de bollen.

Bauke Bollema moet vandaag gaan knallen als hij de trui wil pakken. w/
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator zaterdag 15 september 2018 @ 14:58:55 #42
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_181919861
Heerlijk middagje fietsen kijken. _O_
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_181919895
Ik zal Sian Welby gaan missen als de Vuelta en het WK voorbij is ;( :'(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_181919921
quote:
Verslaggeven hoort gedaan te worden door mensen die bij het evenement aanwezig zijn. Zegt de man die voor Ziggo Sport 50 NBA basketbalwedstrijden per jaar uit een bezemkast in Hilversum van commentaar voorziet.
:')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_181919925
Enkele bruggenhoofden voor MAL.
pi_181919948
Ikke groot, ikke sterk.
pi_181919949
Zal Bauke vandaag wel eens proberen te sprinten voor de punten of is hij simpelweg niet explosief genoeg.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator zaterdag 15 september 2018 @ 15:06:04 #49
362868 crew  Slobeend
of all places
  Moderator zaterdag 15 september 2018 @ 15:06:07 #50
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_181919958
De Mol kan het niet meer aan.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')