abonnement Unibet Coolblue
pi_181880534
Even een vraag aan de klussers hier.
Ons huis heeft een aanbouw tussen de woning en de garage.
Aan een kant hebben ze er een schuifpui in gezet en aan de andere kant hebben ze de voormalige tuinmuur opgehoogd. Deze was van binnenuit geisoleerd. Aan de buitenkant zaten houten rabatdelen.

Tijdens de verbouwing kwamen we er achter dat de oude tuindeur nog aanwezig was |:(
Deze hebben we er uit gehaald en de muur is dichtgemetseld.
De aannemer gaf toen aan dat het het beste was om de isolatie aan de buitenzijde te plaatsen.
Aan de binnenkant zou het sowieso niet passen omdat we dan niet uitkwamen met de keuken.

Dit klusje is echter blijven liggen en wil ik nu toch echt gaan oppakken voordat de koude winter weer voor de deur staat. De vraag is alleen hoe?

Op de buitenkant van de muur zitten 4 balken bevestigd van 5x8 cm waarop de rabatdelen zijn bevestigd. Plan was om daar de isolatie daar tussen te plaatsen.

Huidige situatie:


De vraag is, hoe kan ik het beste isoleren en met welk materiaal? Pir platen? En welke dan? Moet er een luchtspouw achter of voor en zo ja, van hoeveel cm?

Zou dit een goede optie zijn:



Andere optie is om de bestaande balken op te dikken zodat er dikker isolatiemateriaal tussen kan.
De vraag is alleen of ik dan nog wegkom met mijn rabatdelen ivm de muur links en de regenpijp die er rechts zit. Dit zou er dan zo uit zien:



Ben benieuwd wat volgens jullie het beste is en wat ik precies nodig heb.
Of is er een andere optie die ik nu over het hoofd zie?

[ Bericht 15% gewijzigd door plekvis op 13-09-2018 15:44:03 ]
pi_181881311
quote:
5s.gif Op donderdag 13 september 2018 15:35 schreef plekvis het volgende:
Plan was om daar de isolatie daar tussen te plaatsen.

Huidige situatie:
[ afbeelding ]

De vraag is, hoe kan ik het beste isoleren en met welk materiaal? Pir platen? En welke dan? Moet er een luchtspouw achter of voor en zo ja, van hoeveel cm?

Zou dit een goede optie zijn:

[ afbeelding ]

Ziet eruit als een prima plan. Steen- en glaswol, wordt er dampdichte folie aan de warme (binnen) zijde geplaatst en dampopen folie aan de buitenzij (de rabatdelen kant in jouw geval).

Als je met harde plaat werkt, komt dat wat minder nauw, maar ik zou wel een dampdichte folie aan de muurkant (warme kant) plaatsen tegen condens tegen/in je isolatie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181896573
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 16:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Ziet eruit als een prima plan. Steen- en glaswol, wordt er dampdichte folie aan de warme (binnen) zijde geplaatst en dampopen folie aan de buitenzij (de rabatdelen kant in jouw geval).

Als je met harde plaat werkt, komt dat wat minder nauw, maar ik zou wel een dampdichte folie aan de muurkant (warme kant) plaatsen tegen condens tegen/in je isolatie.
Fijn om te horen dat het er goed uit ziet!

Voorkeur gaat uit voor PIR platen ivm met makkelijker plaatsen. Ik zit alleen even te kijken, pir platen van 4cm dikte geven een Rd-waarde van1,8. Is dat voldoende? Anders moet ik toch gaan voor optie 2 en dan kan ik 6cm pir plaatsen, en komt de RD-waarde op 2,7 uit.

Die dampdichte folie, die maak ik dan gewoon tegen de buitenmuur vast, dus in de tekening het oranje deel?
pi_181896969
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 10:52 schreef plekvis het volgende:
Die dampdichte folie, die maak ik dan gewoon tegen de buitenmuur vast, dus in de tekening het oranje deel?
Ja. Overigens, bij nader inzien kan je beter de luchtspouw aan de rabat delen kant maken. Denk dat damp vooral vanaf die kant komt
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181898633
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 11:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja. Overigens, bij nader inzien kan je beter de luchtspouw aan de rabat delen kant maken. Denk dat damp vooral vanaf die kant komt
Oke, dat maakt het nog makkelijker :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')