abonnement Unibet Coolblue
pi_181823980
Mijn kat van 17 heeft nog maar een paar tanden en kiezen, er zit veel tandsteen, gaatjes, en eigenlijk zou een gebitsrenovatie nodig zijn. Aan de andere kant lijken katten geen last te hebben van een slecht gebit.
Wie heeft een gebitsrenovatie laten doen bij zijn kat? Hoe was hij/zij ervoor en hoe erna?
  maandag 10 september 2018 @ 20:25:05 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181824092
Belangrijk is wel dat je naar een kattentandarts gaat anders eindig je net als ik met een kat waar je de tanden er eigenlijk weer uit wil rossen

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 10 september 2018 @ 20:40:58 #3
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_181824524
Heb je de kat al je hele leven? Zo ja, wat heeft hij/zij zoal gegeten?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_181824538
Katten tonen pas pijn als het behoorlijk ernstig is. Bij een echt slecht gebit zoals jij omschrijft kun je er vanuit gaan dat hij er wel last van heeft, ookal toont hij het niet. Wat eet hij normaal? Droge brokjes of natvoer? Want met 17 jaar is een narcose voor een gebitsreiniging natuurlijk ook niet geheel zonder risico. Dus dan is gewoon natvoer of vlees geven waar hij niet teveel op moet kauwen en lekker verwennen zodat hij zo weinig mogelijk ongemak heeft misschien wel de meest diervriendelijke optie.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_181824541
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 20:40 schreef Strani het volgende:
Heb je de kat al je hele leven? Zo ja, wat heeft hij/zij zoal gegeten?
Ja ik heb hem vanaf 6 weken. Zij heeft altijd brokjes en natvoer gegeten.
  maandag 10 september 2018 @ 20:42:54 #6
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_181824567
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 20:41 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ja ik heb hem vanaf 6 weken. Zij heeft altijd brokjes en natvoer gegeten.
Okay. Ik had gedacht dat het dan wel mee zou moeten vallen met het gebit. Ik wist niet dat er gebitsrenovaties bestonden voor katten. Je moet je afvragen of dat niet veel te traumatisch zou zijn voor het beestje, op die leeftijd.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_181824663
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 20:42 schreef Strani het volgende:

[..]

Okay. Ik had gedacht dat het dan wel mee zou moeten vallen met het gebit. Ik wist niet dat er gebitsrenovaties bestonden voor katten. Je moet je afvragen of dat niet veel te traumatisch zou zijn voor het beestje, op die leeftijd.
Gebitsrenovatie wil zeggen: gaatjes vullen (denk ik) en tandsteen verwijderen en misschien slechte tanden en kiezen eruit. Maar dan blijft er niet veel over.
pi_181824748
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 20:45 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Gebitsrenovatie wil zeggen: gaatjes vullen (denk ik?) en tandsteen verwijderen en misschien slechte tanden en kiezen eruit. Maar dan blijft er niet veel over.
Bij mijn weten vullen ze bij honden en katten geen gaatjes, maar maken ze schoon, gaan rotte tanden er uit en wordt tandsteen verwijderd. Dat is het volgens mij wel. Maar de narcose is bij zo'n oud dier altijd best een groot risico.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_181824850
In februari kreeg mijn kater (17) een oogontsteking. Pus kwam er uit.
Naar de dierenarts gegaan, bleek het aan zijn tanden te liggen. Begonnen met ontstekingremmers, antibiotica enz enz.
Na een week onder het mes, veel tandjes verwijdert en/of schoongemaakt.
Goed door de operatie gekomen, dachten wij. Helaas werd hij zieker en zieker, wou niet meer eten, niet meer drinken. En zijn oog werd ook niet beter.
In mei hebben we hem laten inslapen.
pi_181824889
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 20:52 schreef Bengeltje het volgende:
In februari kreeg mijn kater (17) een oogontsteking. Pus kwam er uit.
Naar de dierenarts gegaan, bleek het aan zijn tanden te liggen. Begonnen met ontstekingremmers, antibiotica enz enz.
Na een week onder het mes, veel tandjes verwijdert en/of schoongemaakt.
Goed door de operatie gekomen, dachten wij. Helaas werd hij zieker en zieker, wou niet meer eten, niet meer drinken. En zijn oog werd ook niet beter.
In mei hebben we hem laten inslapen.
Bah, wat een naar verhaal.
pi_181824977
quote:
15s.gif Op maandag 10 september 2018 20:54 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Bah, wat een naar verhaal.
Sorry. :@ Kan het niet vrolijker maken. Zo goed als al mijn dieren die rond die leeftijd nog iets onder narcose gedaan moesten krijgen, zijn niet veel later overleden.
  maandag 10 september 2018 @ 21:15:25 #12
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_181825578
Een kat op mijn werk bleek al jaren met verrotte tanden rond te lopen, DA hoefde ze niet eens te trekken, ze vielen er zo uit. Hij heeft nu helemaal geen tanden meer. Hij is nu een stuk vrolijker en actiever. Hij heeft in het begin na de operatie alleen zacht voer gegeten maar eet nu ook weer gewoon normale brokken. Hij sabbelt ze naar binnen.

Ga asjeblieft met de kat naar de dierenarts.

[ Bericht 7% gewijzigd door LPFAN op 10-09-2018 21:49:52 ]
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_181825833
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 20:21 schreef Loekie1 het volgende:
Aan de andere kant lijken katten geen last te hebben van een slecht gebit.
Think again. Of denk je echt dat zenuwpijn bij een kat ineens geen pijn doet 8)7
quote:
Wie heeft een gebitsrenovatie laten doen bij zijn kat? Hoe was hij/zij ervoor en hoe erna?
Bij 3 inmiddels. Ze knappen er enorm van op.
pi_181828077
Katten laten bijna geen pijn merken. Ga naar de dierenarts.
Voor iemand die over elk gezondheidsdingetje een topic opent snap ik niet hoe je kat in deze staat kan zijn. Ga je niet elk jaar voor controlle en inentingen naar de dierenarts? -O-
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181831492
Ga naar de dierenarts? Hoe denk je dat ik weet dat ze een slecht gebit heeft? Dierenarts zei niets over gevaar van narcose.
pi_181832125
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 05:31 schreef Loekie1 het volgende:
Ga naar de dierenarts? Hoe denk je dat ik weet dat ze een slecht gebit heeft? Dierenarts zei niets over gevaar van narcose.
Daar zou ik dan toch nog maar eens een keer expliciet naar vragen, en aangeven dat de kat al 17 is. Ik zou mijn eigen oudste kat (ook 17) in ieder geval niet zomaar onder narcose laten gaan, ondanks dat zij verder voor haar leeftijd in een best prima conditie is. Gelukkig heeft zij ook nog een goed gebit dus dat scheelt. Met een wat uitgebreider onderzoek vooraf kan de DA misschien wel de risico's beter inschatten, bloedonderzoek en luisteren naar hart enzo om te zien hoe haar algemene conditie is. Is ze nog super sterk en goed op gewicht met een goed hart en nette bloedwaarden dan zal het risico van de narcose hopelijk minder zijn.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_181836789
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 september 2018 07:23 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Daar zou ik dan toch nog maar eens een keer expliciet naar vragen, en aangeven dat de kat al 17 is. Ik zou mijn eigen oudste kat (ook 17) in ieder geval niet zomaar onder narcose laten gaan, ondanks dat zij verder voor haar leeftijd in een best prima conditie is. Gelukkig heeft zij ook nog een goed gebit dus dat scheelt. Met een wat uitgebreider onderzoek vooraf kan de DA misschien wel de risico's beter inschatten, bloedonderzoek en luisteren naar hart enzo om te zien hoe haar algemene conditie is. Is ze nog super sterk en goed op gewicht met een goed hart en nette bloedwaarden dan zal het risico van de narcose hopelijk minder zijn.
Maar juist het hart had een ruisje, en het klopt te snel vanwege een hoge schildklierwaarde. Ik vertrouw best op mijn dierenarts, maar ik hoor ook graag ervaringen van anderen, vandaar dat ik het hier plaats.
pi_181837839
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 13:55 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Maar juist het hart had een ruisje, en het klopt te snel vanwege een hoge schildklierwaarde. Ik vertrouw best op mijn dierenarts, maar ik hoor ook graag ervaringen van anderen, vandaar dat ik het hier plaats.
Hmm... nou, dan zou ik toch niet zomaar voor de narcose gaan... Ik zou in zo'n geval de voeding aanpassen naar zo zacht mogelijk, vlees of natvoer of mousse, gewoon wat ze maar lekker vindt, en als ze begint te lijden/niet meer kan eten/een ontsteking krijgt in haar bek de kat in laten slapen. Voor mij persoonlijk zou de kans op niet wakker worden uit de narcose of een te zwaar herstel na de ingreep te groot zijn.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_181850910
Ik zou toch wél voor een narcose gaan als die hartruis niet gigantisch was en de dierenarts het wel aandurft. Er zijn speciale ASA -risicoschalen en een oudere kat zal waarschijnlijk in een hogere schaal vallen, wat vaak betekent dat er wat meer voorzorgsmaatregelen genomen worden.
Natuurlijk moet er eerst goed lichamelijk onderzoek gedaan worden (evt bloedonderzoek, hoewel dat aanvullend is) maar ook oudere dieren komen - mits maatregelen genomen - vaker wel dan niet prima uit de narcose.

Rottende gebitten zijn echt enorm naar bij een kat. Rottende kiezen bij mezelf vind ik al de absolute hel, en dat is voor katten echt niet anders. Ze laten het alleen niet merken, totdat ze gewoon niet meer kúnnen eten. En dan heb je een kat die niet eet, uitdroogt, soms zelfs door de anorexie leververvetting ontwikkelt, etc. Das niet tof, en dan verslechtert de conditie zo snel dat het narcose- risico inderdaad wel eens onaanvaardbaar kan worden.

Het is wel zo dat hoe slechter het gebit, hoe langer de ingreep, hoe langer de narcose, hoe zwaarder het wordt omdat er meer elementen getrokken moeten worden en hoe meer medicatie (ook pijnstilling, evt. zenuwblokkades) gegeven moet worden. Niet tof, hoewel ook na een wat zwaardere ingreep je de katten echt vaak enorm ziet opknappen (eetlust/conditie).
Een en ander hangt ook wel van de expertise van de dierenarts af overigens, de een heeft er wat meer gevoel voor dan de ander (het zijn net mensen ;) )

En een gebitsbehandeling bestaat doorgaans uit tandsteen verwijderen (tandsteen zorgt nl. voor ontstekingen en terugtrekken van tandvlees, wat ook weer het risico op hartklachten e.d. verhoogt doordat bacteriën in de bloedbaan terecht komen..) en het trekken/boren van elementen. Vaak wordt geprobeerd zoveel mogelijk elementen te sparen, er zijn praktijken die bij het beoordelen ook (dentale) röntgen gebruiken en er zijn er ook die wortelkanaalbehandelingen kunnen uitvoeren. (Maar ik vraag me af of dat veel voordelen heeft voor een kat van 17 jaar. Ze kunnen prima met minder tanden leren eten namelijk.) :)
  woensdag 12 september 2018 @ 01:36:55 #20
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_181850934
Loekie blijkt gewoon een dierenmishandelaarster te zijn.
And so is the past
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')