abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 september 2018 @ 00:19:53 #1
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_181741017
Sinds kort hebben we een appartement in bezit, uit de jaren 80 met bijpassende groepenkast:



Begin jaren 2000 is er een nieuwe keuken geplaatst en zijn er links in beeld wat groepen bijgeklust.

Het eerste wat mij opviel was de aanwezigheid van 2 fornuisgroepen (oud en nieuw), terwijl er maar 1 elektrische kookplaat is. (Die zit op de nieuwe)

De losse nieuwe groep is voor de vaatwasser en ik vermoed dat de oude fornuisgroep gerecycled is voor de vriezer, koelkast en/of oven. Daarnaast is er nog een WCD waarvoor het voor mij helemaal een raadsel is op welke groep die zit.

Wat mij ook opviel is dat groepen met WCD's niet beveiligd zijn met een aardlekschakelaar of aardlekautomaat. Ik heb altijd begrepen dat dit wel moet.
De ouderwetse trekschakelaar voor de wasmachine is functieloos gemaakt, de losse aders zijn buis naar een WCD geleid met daaraan een bungelende tafelstekkerdoos. Ironisch genoeg is de bijgeplaatse WCD wel een IP55 exemplaar 8)7

Volgende week wordt er als eerste een hoofdschakelaar geplaatst zodat ik zeker weet dat alles uit is al die schakelaar op uit staat.

Daarna is het zaak om de boel op orde te krijgen en gelijk een uitbreiding te doen voor een wasdroger.

In elk geval worden het twee aardlekschakelaars met
- fornuisgroep
- vaatwasser
- oude fornuisgroep 1
- oude fornuisgroep 2
- WCD/licht groep 1
- WCD/licht groep 2
- WCD groep meterkast

Dat zijn er bij elkaar al de maximale 8 groepen voor twee aardlekchakelaars.
Nu krijg ik voor de wasmachine + droger twee oplossingen aangeboden:

A: 1 aardlekschakelaar + 2 groepen
B: 2 aardlekautomaten

In prijs ontloopt het elkaar niet zoveel en ik snap ook de technische verschillen, maar welke van de twee is beter?

Ergens neig ik naar B, omdat áls er iets mis gaat, dan alleen het apparaat dat het probleem veroorzaakt uitschakeld. Maar klopt dat wel?

Andere tips zijn ook welkom.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fred op 07-09-2018 00:26:55 ]
So we just called him Fred
pi_181741235
Als je nu een aardlek en 2 groepen erbij neemt kan je altijd nog 2 groepen toevoegen.
Als je nu eventueel twijfelt over de verdeling zou ik die optie nemen.
Als je zeker weet dat je geen groepen extra meer wil kan je het 2e overwegen, is iets goedkoper als het bij 2 extra groepen blijft.

Overigens zou je met 1 groep minder kunnen, de aparte groep die je hebt voor alleen de meterkast is echt onnodig (of je moet in je meterkast 7 miners en 3 servers hebben staan).
Daar staat vaak niet meer als een mdmpje en een routertje, die kun je eventueel gewoon op een andere groep erbij prikken, je hebt dan die automaat vrij voor andere dingen.

Wil je uitbreiden of een hele nieuwe kast??
Zoals het nu is is een hele nieuwe kast miscchien wel een betere optie, anders krijg je weer een extra kastje met 1 of 2 groepen erin, en wordt het een redelijk allegaartje.
  vrijdag 7 september 2018 @ 00:48:57 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_181741378
De groep voor de meterkast is idd erg luxe, maar ik heb toch graag een stopcontact dat als enige kan werken terwijl de rest uit staat.

Ik ga voor een nieuwe kast. Die ouderwetse zekeringen wil ik echt niet en bovendien vertrouw ik de manier van bedraden in de huidige kast voor geen meter.
So we just called him Fred
pi_181741481
Fornuisgroep telt als een groep hè, dus je kan er nog een bij zetten achter de aardlek. Hoef je nog maar 1 alamat.
  donderdag 13 september 2018 @ 17:36:58 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_181882757
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 00:58 schreef Makrolon het volgende:
Fornuisgroep telt als een groep hè, dus je kan er nog een bij zetten achter de aardlek. Hoef je nog maar 1 alamat.
Goed punt.
So we just called him Fred
  donderdag 13 september 2018 @ 17:41:07 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_181882821
Van de week is de hoofdschakelaar geplaatst en kan ik in elk geval met één handeling alle stroom uitzetten.

Bij het uitzoeken van de groepen ben ik nu tegen het volgende opgelopen: de bekabeling van de oude fornuisgroep loopt via 1 buis, met aan het eind een stopcontact voor de vriezer, koelkast en oven. Als ik hier zomaar twee losse groepen van maak, dan lopen er twee groepen door 1 buis. Lijkt me geen veilig idee. Op zoek dus naar een andere oplossing.
So we just called him Fred
pi_181885250
quote:
7s.gif Op donderdag 13 september 2018 17:41 schreef FredvZ het volgende:
Van de week is de hoofdschakelaar geplaatst en kan ik in elk geval met één handeling alle stroom uitzetten.

Bij het uitzoeken van de groepen ben ik nu tegen het volgende opgelopen: de bekabeling van de oude fornuisgroep loopt via 1 buis, met aan het eind een stopcontact voor de vriezer, koelkast en oven. Als ik hier zomaar twee losse groepen van maak, dan lopen er twee groepen door 1 buis. Lijkt me geen veilig idee. Op zoek dus naar een andere oplossing.
zoek even op keuken verdeler . Bijvoorbeeld deze : eaton tiara :) en ditverder uitzoeken, dan vanaf krachtgroep naar deze verdeler . Is een idee ?
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_181887183
quote:
7s.gif Op donderdag 13 september 2018 17:41 schreef FredvZ het volgende:
Van de week is de hoofdschakelaar geplaatst en kan ik in elk geval met één handeling alle stroom uitzetten.

Bij het uitzoeken van de groepen ben ik nu tegen het volgende opgelopen: de bekabeling van de oude fornuisgroep loopt via 1 buis, met aan het eind een stopcontact voor de vriezer, koelkast en oven. Als ik hier zomaar twee losse groepen van maak, dan lopen er twee groepen door 1 buis. Lijkt me geen veilig idee. Op zoek dus naar een andere oplossing.
Waarom zou dat niet veilig zijn?
Bij mij is het tot 2x toe ook zo aangelegd door een professioneel electricien.
Zolang de kookgroep (of 2 losse groepen) op 1 en dezelfde ALS zit moet dat niet uitmaken zou ik denken.
  vrijdag 14 september 2018 @ 23:29:51 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_181910531
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 21:04 schreef batb het volgende:
Waarom zou dat niet veilig zijn?
Bij mij is het tot 2x toe ook zo aangelegd door een professioneel electricien.
Zolang de kookgroep (of 2 losse groepen) op 1 en dezelfde ALS zit moet dat niet uitmaken zou ik denken.
Je kan de situatie hebben dat 1 groep uitstaat en de ander aan.

Welke blauwe en welke bruine draad in de pijp zijn nu spanningsloos?
So we just called him Fred
pi_181910939
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 21:04 schreef batb het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet veilig zijn?
Bij mij is het tot 2x toe ook zo aangelegd door een professioneel electricien.
Zolang de kookgroep (of 2 losse groepen) op 1 en dezelfde ALS zit moet dat niet uitmaken zou ik denken.
Dan heeft ie t niet volgens de regels gedaan.

Er mogen nooit 2 groepen door een buis. Een kookgroep word gezien als een groep en die mag dat wel.

Je moet er vanuit kunnen gaan dat als je een groep uit schakeld de hele buis en of lasdoos spanningsloos is.
pi_181911127
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 23:29 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je kan de situatie hebben dat 1 groep uitstaat en de ander aan.

Welke blauwe en welke bruine draad in de pijp zijn nu spanningsloos?
Kan niet, de kookgroep schakelt beide stopcontacten uit.
.
pi_181914613
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 00:00 schreef Fer het volgende:

[..]

Kan niet, de kookgroep schakelt beide stopcontacten uit.
Ja, tenzij je dus geen kookgroep gebruikt...
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 21:04 schreef batb het volgende:
Zolang de kookgroep (of 2 losse groepen)
pi_181914934
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 21:04 schreef batb het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet veilig zijn?
Bij mij is het tot 2x toe ook zo aangelegd door een professioneel electricien.
Zolang de kookgroep (of 2 losse groepen) op 1 en dezelfde ALS zit moet dat niet uitmaken zou ik denken.
Dit mag absoluut niet en is ook zeker niet veilig.
pi_181915081
Een kookgroep automaat, met aan dr andere kant 2 stopcontacten ipv een perilex?
.
pi_181915404
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 08:36 schreef Fer het volgende:
Een kookgroep automaat, met aan dr andere kant 2 stopcontacten ipv een perilex?
Dan lopen door één buis, draden van 2 verschillende groepen en da's niet toegestaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181915475
Maar de kookgroep maakt nog steeds de hele buis stroomloos, bij afschakeling.
.
pi_181919380
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 08:36 schreef Fer het volgende:
Een kookgroep automaat, met aan dr andere kant 2 stopcontacten ipv een perilex?
Als een perilex en vanaf daar een perilexstekker met twee stopcontacten?
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:19:08 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182417710
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 09:04 schreef Fer het volgende:
Maar de kookgroep maakt nog steeds de hele buis stroomloos, bij afschakeling.
Alleen als je het handmatig doet, bij automatische afschakeling blijft 1 van de 2 onder spanning staan.
So we just called him Fred
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:25:36 #19
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182417884
Heb uiteindelijk een nieuwe kast gekocht met 7 groepen + kookgroep.

De oude kookgroep ga ik terugbouwen naar 1 groep voor oven, koelkast en vriezer komen op reguliere stopcontacten van de lichtgroep in de keuken.

2 groepen door 1 buis ga ik niet aan beginnen en 2 kookgroepen gaat geheid voor verwarring zorgen.

Indeling wordt nu:
Kookgroep
Groep 1 wasmachine
Groep 2 droger
Groep 3 lichtgroep 1
Groep 4 oven
Groep 5 vaatwasser
Groep 6 lichtgroep 2
Groep 7 meterkast

Kookgroep en groep 1-3 zitten op ALS 1, groep 4-7 op ALS 2.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')