abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181713191
Daytraden valt niet onder box 3 inderdaad. Maar nergens staat tot hoeveel x keer je mag traden voordat het onder box 1 valt. Ik ben zelf geen daytrader maar af en toe trade ik weleens, ik vraag me af hoe dat precies zit...
pi_181713460
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 20:33 schreef pickup52 het volgende:
Dat valt dus echt niet onder box 3.

Gezien jij geen andere inkomsten hebt ziet de belastingdienst dit als resultaat uit overige werkzaamheden en mag je lekker +-52% aftikken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
volgens mij was het onduidelijk voor 2011 en toen had de hoge raad daar een uitspraak over gedaan waardoor daytraden gewoon onder box 3 valt.
Artikel van niet zo lang geleden dat ook hierop ingaat
http://www.taxence.nl/fis(...)rency-s.143084.lynkx
  woensdag 5 september 2018 @ 21:01:51 #28
455506 Pietjanhenkcorneel
Hoi. Ik ben P,J,H en C
pi_181713613
Daytrading is inderdaad belast in box 3, wat dat betreft ga je goed. Hypotheek is alleen een mogelijkheid via crowdfunding, maar ook daar wordt wel enige vorm van inkomen verwacht gok ik.
pi_181713649
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:01 schreef Pietjanhenkcorneel het volgende:
Daytrading is inderdaad belast in box 3, wat dat betreft ga je goed. Hypotheek is alleen een mogelijkheid via crowdfunding, maar ook daar wordt wel enige vorm van inkomen verwacht gok ik.
Bron?

2011 is al een tijdje geleden...
pi_181713682
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:54 schreef Benger het volgende:

[..]

Dan zou ik nog even op je zolderkamer blijven, of voor 2 ton een goedkoop appartementje kopen in een achterstandswijk. Geld lenen als je geen vast inkomen hebt is lastig. Het is verstandig om nu je risico's te spreiden, want dat traden kan heel fout gaan.
Klopt, vaak genoeg gelezen hoe iemand een paar ton winst heeft gepakt en niet veel later in het verlies staat. Bij mijn ouders blijven wonen is helaas geen optie, ik moet misschien gaan rondkijken of ik een tijdje kan huren, al vind ik het ontzettend duur en zonde van het geld.
pi_181713811
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:02 schreef Viespeuk2018 het volgende:

[..]

Bron?

2011 is al een tijdje geleden...
https://www.binoptie.nl/artikelen/binaire-opties-belasting
De link naar de uitspraak van de hoge raad staat ook in het artikel
pi_181714104
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:08 schreef BabiBapao het volgende:

[..]

https://www.binoptie.nl/artikelen/binaire-opties-belasting
De link naar de uitspraak van de hoge raad staat ook in het artikel
Ik kan mij herinneren dat ik ergens heb gelezen dat daytraden en minen onder box 1 vallen. Bij daytraden zou er sprake zijn van beroepsmatig handelen dus er wordt arbeid verricht. Bij minen is er sprake van automatische arbeid.

Maar goed, ik ben geen daytrader... wel geprobeerd maar het is hartstikke frustrerend.
pi_181715276
Ga door tot je genoeg voor je huis hebt + je reserve om te traden.
Je gaat geen hypotheek krijgen. Gegarandeerd ook niet met crowdfunding.

Met crypto 200k maken is nice, maar wat je zelf ook al aangaf is dat je snel ook weer een pak geld kwijt bent. Dat is crypto...

Of als je heel slim wilt doen gewoon een huis van 200k kopen, wat apart zetten voor de belasting en dan helemaal op safe spelen.

/edit. Ik hoop dat je wel alles ook op een hardware wallet hebt staan. BTC of Tether of welke coin dan ook. 2 maanden geleden ben ik door een hack al mijn funds kwijtgeraakt op elke exchange. (die allemaal 2fa hadden) Dus veilig is het niet. Gelukkig waren dat me daytrade coins, maar het heeft me toch 10% gekost van me totaal
  woensdag 5 september 2018 @ 22:03:34 #34
Hoi. Ik ben P,J,H en C
pi_181715319
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:19 schreef Viespeuk2018 het volgende:

[..]

Ik kan mij herinneren dat ik ergens heb gelezen dat daytraden en minen onder box 1 vallen. Bij daytraden zou er sprake zijn van beroepsmatig handelen dus er wordt arbeid verricht. Bij minen is er sprake van automatische arbeid.

Maar goed, ik ben geen daytrader... wel geprobeerd maar het is hartstikke frustrerend.
De enige HR uitspraak stamt uit 2011. De wetgeving is sindsdien niet zozeer gewijzigd dat er nu een andere uitspraak zou komen vermoed ik. Het hangt voornamelijk af van het stukje 'verwachting'. Ik weet niet waar TS in gehandeld heeft als daytrading, maar als hij > 'x' % zeker wist (door bijvoorbeeld voorkennis) dat hij winst ging behalen, is het belast in box 1. Maar bewijs dat maar eens als belastinginspecteurben in de meeste gevallen is die zekerheid er ook echt niet en is box 3 de plek waar daytrading belast dient te worden.
pi_181715368
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:01 schreef Pietjanhenkcorneel het volgende:
Het ligt er aan hoe druk TS met het daytraden is.

Als hij er elke dag druk mee is, neig je al snel naar actief vermogensbeheer, hetgeen belast is in box 1.

Als je wat crypto's koopt en alleen maar holdt, valt dit onder normaal vermogensbeheer.
pi_181715866
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:04 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Als hij er elke dag druk mee is, neig je al snel naar actief vermogensbeheer, hetgeen belast is in box 1.

Als je wat crypto's koopt en alleen maar holdt, valt dit onder normaal vermogensbeheer.
Wat is het nou, wel of niet box 3? Met daytraden ben je sws vrij actief, lijkt mij sterk dat dit dan iets moet uitmaken. Passief daytraden bestaat niet.
pi_181716143
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 18:14 schreef Fer het volgende:

[..]

Valt dit echt onder box 3?

Je handelt beroepsmatig/fulltime
Daytrading is je enige of belangrijkste inkomstenbron
Je winst bestaat hoofdzakelijk uit waardestijging, ipv rente of divident.

Lijkt mij niet.
Lijkt mij wel. Het is rendement over je vermogen niet inkomsten / loon, je krijgt niet betaalt en je verleent ook geen dienst aan een ander. / levert geen tegenprestatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_181720092
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:01 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Omdat hypo 100 is en bank makkelijk 150 krijgt voor 1 huis van 300.

Ik had zo getekend...
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Als Roces18 of iemand anders (bv. Familie) jou 100k wil lenen met hypothecaire zekerheid(33% ltv), dan heb je geen bank nodig voor de hypotheek.
pi_181720103
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:01 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Omdat hypo 100 is en bank makkelijk 150 krijgt voor 1 huis van 300.

Ik had zo getekend...
En dan had je de wet overtreden. De bank is verplicht zich er van te verzekeren dat de klant de maandlasten kan voldoen. Dat is bij 100k tegen een lage rente* natuurlijk makkelijker dan 300k bij een hoge rente - maar zonder inkomen is zelfs een euro teveel.

Wellicht dat banken het gegenereerde kapitaal gemiddeld over 3 jaren wel als inkomen zouden willen zien. Maar dat zou je hen moeten vragen. Ik gok dat de meeste nee gaan zeggen.

--
* Ik ga er van uit dat de bank een lagere rente hanteert voor een lening van 30% van de marktwaarde dan bij 100%.
pi_181720147
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 17:33 schreef BabiBapao het volgende:

[..]

Word er helemaal geen rekening gehouden met het inbrengen van eigen vermogen? het risico lijkt mij erg laag voor een bank als ze maar 1/3 deel van het totaalbedrag moeten betalen
Nee, daar wordt geen rekening mee gehouden. En voor het geval je het niet weet. Dit is mijn vak. Ik ben hypotheekacceptant. Het hebben van eigen vermogen kan wel worden gebruikt om een bepaalde zaak haalbaarder te maken, maar als je hoofdinkomen het daytraden is, kan je het rustig vergeten met een hypotheek. Het is niet bestendig en dus zal je aanvraag afgewezen worden. Als je bij mij met dit verhaal aankomt dan wordt je afgewezen. Banken beschouwen dit niet als inkomen. Inkomen is werk (in loondienst of zelfstandig) en in voorkomende gevallen uitkering (mits bestendig, dit is vrijwel altijd WIA met totaal afgekeurd of IOW/IAOW/AOW). Het is zelfs al moeilijk als je hoofdinkomen box 3 rendement is (huurinkomsten).
Met daytraden kan je het echt wel schudden.
pi_181725665
TS, staat het geld nou eigenlijk op je bankrekening?
  donderdag 6 september 2018 @ 13:20:42 #42
Hoi. Ik ben P,J,H en C
pi_181726038
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:04 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Nee, zijn tijdsbesteding maakt helemaal niks uit. Objectieve winstverwachting is wat telt.
pi_181726759
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:00 schreef Viespeuk2018 het volgende:
TS, staat het geld nou eigenlijk op je bankrekening?
Yep, moest allerlei gegevens naar de bank toesturen om uit te leggen waar het geld precies vandaan komt.
pi_181726951
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 06:22 schreef VanAvesaat het volgende:

[..]

Nee, daar wordt geen rekening mee gehouden. En voor het geval je het niet weet. Dit is mijn vak. Ik ben hypotheekacceptant. Het hebben van eigen vermogen kan wel worden gebruikt om een bepaalde zaak haalbaarder te maken, maar als je hoofdinkomen het daytraden is, kan je het rustig vergeten met een hypotheek. Het is niet bestendig en dus zal je aanvraag afgewezen worden. Als je bij mij met dit verhaal aankomt dan wordt je afgewezen. Banken beschouwen dit niet als inkomen. Inkomen is werk (in loondienst of zelfstandig) en in voorkomende gevallen uitkering (mits bestendig, dit is vrijwel altijd WIA met totaal afgekeurd of IOW/IAOW/AOW). Het is zelfs al moeilijk als je hoofdinkomen box 3 rendement is (huurinkomsten).
Met daytraden kan je het echt wel schudden.
Duidelijk :'(
pi_181727288
quote:
2s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:02 schreef YebCar het volgende:
Ga door tot je genoeg voor je huis hebt + je reserve om te traden.
Je gaat geen hypotheek krijgen. Gegarandeerd ook niet met crowdfunding.

Met crypto 200k maken is nice, maar wat je zelf ook al aangaf is dat je snel ook weer een pak geld kwijt bent. Dat is crypto...

Of als je heel slim wilt doen gewoon een huis van 200k kopen, wat apart zetten voor de belasting en dan helemaal op safe spelen.

/edit. Ik hoop dat je wel alles ook op een hardware wallet hebt staan. BTC of Tether of welke coin dan ook. 2 maanden geleden ben ik door een hack al mijn funds kwijtgeraakt op elke exchange. (die allemaal 2fa hadden) Dus veilig is het niet. Gelukkig waren dat me daytrade coins, maar het heeft me toch 10% gekost van me totaal

Ja waarschijnlijk ga ik gewoon kijken of ik in de nabije omgeving een goedkopere woning kan vinden, wel jammer dat de woningmarkt zo oververhit is, als ik naar de statistieken kijk dan is dit zowat het slechtse moment in 10 jaar om een woning te kopen, dus daar heb ik niet zoveel geluk mee.

En gelukkig heb je niet al je coins verloren, ik was altijd bang om gehackt te worden omdat de crypto markt redelijk nieuw was voor me, dus wanneer mijn stack een redelijk bedrag had bereikt cashte ik het grootste gedeelte meteen out via coinbase en ging ik door met de rest.. anders kon ik niet goed slapen
pi_181728299
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 14:09 schreef BabiBapao het volgende:

[..]

Yep, moest allerlei gegevens naar de bank toesturen om uit te leggen waar het geld precies vandaan komt.
Als het wel in box 1 zou vallen dan had je het waarschijnlijk al gehoord. :D
  donderdag 6 september 2018 @ 16:02:41 #47
Hoi. Ik ben P,J,H en C
pi_181728504
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 15:50 schreef Viespeuk2018 het volgende:

[..]

Als het wel in box 1 zou vallen dan had je het waarschijnlijk al gehoord. :D
Neuh, daar houdt de bank zich niet mee bezig. Kijkt alleen of de bronnen legitiem zijn. Misschien is er wel een melding naar de belastingdienst/fiod gegaan maar hier hoef je zeker niet (gelijk) iets van te horen.
pi_181731862
Nu een huis kopen zou sowieso niet heel slim zijn, je betaald nu echt de hoofdprijs in de randstad. Waarom niet gewoon wat huren en de rest van je vermogen laten groeien tot je het wel in een keer kan kopen?
pi_181732509
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 18:34 schreef 111210 het volgende:
Waarom niet gewoon wat huren en de rest van je vermogen laten groeien tot je het wel in een keer kan kopen?
Dat zeiden mensen in mijn omgeving in 1987 ook al, maar toen vanwege de hoge rente (> 5%). Verder is kopen soms voordeliger dan huren, nog afgezien van de ruimere keuze in koopwoningen en de locatie c.q. medebewoners.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 06-09-2018 19:18:08 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')