abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_181708769
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 17:36 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

[..]

Ik ben bang dat ze niet gaan reageren op deze (terechte) kritieken.
Hoezo terecht? Wim heeft gewoon gelijk, Movistar heeft de hele dag met 6 man aangevallen om er uiteindelijk een clusterfuck van te maken. Beetje zelfreflectie kan dan geen kwaad.
pi_181708863
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 17:56 schreef showtimer het volgende:

[..]

Hoezo terecht? Wim heeft gewoon gelijk, Movistar heeft de hele dag met 6 man aangevallen om er uiteindelijk een clusterfuck van te maken. Beetje zelfreflectie kan dan geen kwaad.
Het was niet de bedoeling dat jij zou happen
pi_181708895
Overigens heeft Wim altijd gelijk (al is Kruijswijk wel weer voorzichtig richting de derde week aan het pieken).
pi_181708913
registreer om deze reclame te verbergen
We zagen vandaag toch wel ff de toekomstige ploeggenoot van Tom helemaal vooraan meerijden _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_181709015
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 18:04 schreef TLC het volgende:
We zagen vandaag toch wel ff de toekomstige ploeggenoot van Tom helemaal vooraan meerijden _O_
en pijnlijk gelost worden door een b-sprinter of all places.
  Moderator woensdag 5 september 2018 @ 18:30:42 #231
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_181709573
Dumoulin trapte hogere wattages in de Giro dan in de Tour, Tom heeft alle gegevens naar Thijs doorgespeeld. Binnenkort een uitgebreid artikel daarover.

Thijshandenwrijf.gif
pi_181709780
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 18:30 schreef Slobeend het volgende:
Dumoulin trapte hogere wattages in de Giro dan in de Tour, Tom heeft alle gegevens naar Thijs doorgespeeld. Binnenkort een uitgebreid artikel daarover.

Thijshandenwrijf.gif
Wat heeft dat met de Voewelta te maken? :@ Verder niet zo heel vreemd natuurlijk, Tom was in juli als bij een wonder nog een extra vetrolletje kwijt.
  Moderator woensdag 5 september 2018 @ 18:40:52 #233
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_181709860
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 18:38 schreef showtimer het volgende:

[..]

Wat heeft dat met de Voewelta te maken? :@ Verder niet zo heel vreemd natuurlijk, Tom was in juli als bij een wonder nog een extra vetrolletje kwijt.
Ja ik was in de veronderstelling het in het algemene topic gepost te hebben. My bad.
  woensdag 5 september 2018 @ 19:10:16 #234
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_181710724
Ik vier de niet overwinning van Ben King met een glas Nederburg duet.
pi_181710827
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 17:45 schreef TheArt het volgende:
Volgens het routebook waren het vandaag 2000 hoogtemeters, volgens de Strava-files van sommige renners ruim 3600 _O-
Strava heeft nogal de neiging het aantal hoogtemeters te overschatten. Kan zomaar een paar honderd tot zelfs duizend hoogtemeters schelen. De waarheid zal dus ergens in het midden liggen.
in a crowd you lose humanity
  woensdag 5 september 2018 @ 19:48:42 #236
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_181711740
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Strava heeft nogal de neiging het aantal hoogtemeters te overschatten. Kan zomaar een paar honderd tot zelfs duizend hoogtemeters schelen. De waarheid zal dus ergens in het midden liggen.
Ja die hoogtemeters klopt nooit geen ene klote van.
  Moderator woensdag 5 september 2018 @ 20:05:24 #237
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_181712201
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Strava heeft nogal de neiging het aantal hoogtemeters te overschatten. Kan zomaar een paar honderd tot zelfs duizend hoogtemeters schelen. De waarheid zal dus ergens in het midden liggen.
Behalve als ze de file geëxporteerd hebben vanaf fietscomputer, dan klopt het vaak wel.
pi_181712377
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 20:05 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Behalve als ze de file geëxporteerd hebben vanaf fietscomputer, dan klopt het vaak wel.
Denk dat dat voor de meeste renners wel geldt.
pi_181712683
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 18:03 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Overigens heeft Wim altijd gelijk (al is Kruijswijk wel weer voorzichtig richting de derde week aan het pieken).
Dat is vóór de Vuelta al ontkracht door Heijboer.
pi_181712696
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 20:05 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Behalve als ze de file geëxporteerd hebben vanaf fietscomputer, dan klopt het vaak wel.
Vooraf hielden de mensen die de route nageplozen hadden het ook op ~3750 hoogtemeters.
  woensdag 5 september 2018 @ 20:57:36 #241
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_181713498
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 20:28 schreef wimderon het volgende:

[..]

Vooraf hielden de mensen die de route nageplozen hadden het ook op ~3750 hoogtemeters.
Best wel belangrijk ook.

Eigenlijk.
  woensdag 5 september 2018 @ 22:09:28 #242
62913 Blik
The one and Only!
pi_181715486
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Strava heeft nogal de neiging het aantal hoogtemeters te overschatten. Kan zomaar een paar honderd tot zelfs duizend hoogtemeters schelen. De waarheid zal dus ergens in het midden liggen.
Dus Alpe d’Huez is geen 1700 hoogtemeters? Wat een tegenvaller ;)
pi_181717276
Mag hopen dat ze de slotkilometer van morgen nieuw en breder asfalt hebben gegeven, anders wordt het lachen.
  woensdag 5 september 2018 @ 23:18:20 #244
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_181717542
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:10 schreef Dale__Cooper het volgende:
Mag hopen dat ze de slotkilometer van morgen nieuw en breder asfalt hebben gegeven, anders wordt het lachen.
We zijn in Spanje dus ik vrees het ergste.
  woensdag 5 september 2018 @ 23:18:42 #245
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_181717556
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:10 schreef Dale__Cooper het volgende:
Mag hopen dat ze de slotkilometer van morgen nieuw en breder asfalt hebben gegeven, anders wordt het lachen.
Dit is Spanje, wat denk je zelf
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Moderator donderdag 6 september 2018 @ 02:32:39 #246
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_181719657
Etappe 12: Mondoñedo - Faro da Estaca de Bares, 181,1 km

De rit naar Luintra werd bijzonder snel afgewerkt. Ruim voor de verwachte aankomsttijd was men al lang en breed binnen. Dat had vooral te maken met een razendsnelle aanvangsfase. Iedereen wilde in de vlucht van de dag zitten en dat had tot gevolg dat geen enkel groepje wist weg te rijden. Pas halverwege de rit reed er definitief een groep weg, een grote groep met als grootste naam Thibaut Pinot. De Fransman had in de eerste week wat tijd verloren, maar stond alsnog kort in het klassement. Daardoor stond Movistar het niet toe dat de voorsprong te groot werd, maar aangezien niemand Movistar wilde helpen kon Pinot nooit definitief ingerekend worden. Aangezien er vooraan een grote groep reed was de samenwerking daar ook nooit echt optimaal. Pinot had Leo Vincent in steun, die goed werk leverde. Vincent kon dat alleen niet eeuwig volhouden, dus kregen we na een tijd te maken met een spervuur aan demarrages. Mollema wilde zich niet nog een keer laten verrassen en probeerde daarom solo te gaan, maar zijn poging mislukte jammerlijk. Daarna volgden er nog heel wat pogingen, te veel om allemaal op te noemen. BMC was in ieder geval actief, zij hadden drie man vooraan en probeerde dat overtal uit te spelen. Roche, Teuns en De Marchi gingen allemaal in de aanval. Roche leek een tijdje weg te rijden met Jhonatan Restrepo, maar De Marchi ging achter het duo aan. Daarna bleek de nieuwe aankoop van Sunweb zijn klimmersbenen niet meegenomen te hebben, Roche moest lossen bij Restrepo. Gelukkig voor BMC was De Marchi inmiddels aangesloten, waardoor er alsnog een renner van die ploeg vooraan reed. Niet veel later reed De Marchi weg van Restrepo, maar de niet zo getalenteerde Colombiaan wist toch nog terug te keren. Daarachter bakten de achtervolgers er niet veel van. Iedereen keek naar Pinot en er zat totaal geen vaart in. Ook in het peloton lag het tempo niet heel hoog, de knechten van Movistar hadden niet hun beste dag. Op de laatste steile klim van de dag wist De Marchi uiteindelijk weg te rijden van Restrepo, waardoor hij zijn derde Vueltarit wist te winnen. Na ritzeges in 2014 en 2015 werd de aanvalslust van de Italiaan weer eens beloond. Restrepo werd netjes tweede, voor de inmiddels 40-jarige Pellizotti die met Nans Peters was weggereden uit de groep Pinot. In het peloton werd het tempo op de laatste klim opgevoerd door EF Education Drapac of hoe die ploeg ook heet en daardoor liep de voorsprong van de koplopers toch nog een beetje terug. Movistar nam het commando nog eens over en in de laatste meters zagen we Quintana en Lopez een poging doen om weg te rijden. Dat lukte niet, waarna Kruijswijk probeerde te demarreren. Hij werd op de streep bijgehaald door Valverde, die net als in 2016 het sprintje van de groep wint. Weer een feitje waar hij niets aan heeft. Pinot had uiteindelijk ook vrij weinig aan zijn aanvalslust, een schamele 12 seconden winst op de favorieten. Het was in ieder geval een vermakelijke rit, met een dappere poging van Pinot. Aan het eind zelfs nog wat regendruppels, dat zie je in de Vuelta ook niet vaak. Al zou het tijdens de volgende rit zomaar weer kunnen gaan regenen. We blijven actief in het groene Galicië en zoeken daar de kustlijn op, voor een rit die overwegen vlak is.

37670
101aa

Na een lange verplaatsing van 165 kilometer bevindt het peloton zich inmiddels in het noorde van Galicië, in het dorpje Mondoñedo. In dit plaatsje in de provincie Lugo wonen ongeveer 4500 mensen. Het ligt blijkbaar in een regio waar de koers niet vaak komt. In het routeboek spreken ze van twee passages in deze gemeente. 25 jaar geleden en 11 jaar geleden, toen reed men door enkele kleine dorpjes in deze omgeving. Volgens de waarschijnlijk niet geheel objectieve burgemeester van Mondoñedo is dit gebied een van de oudste historische centra ter wereld. Aha. Het dorp staat in ieder geval wel sinds 1985 bekend als een nationaal cultureel-historisch gebied. Op het centrale plein in het dorp komen we een kathedraal tegen, die dan weer op een lijstje van UNESCO terug te vinden is. Gebouwd ergens in de 13e eeuw en sindsdien is er het een en ander aan toegevoegd waardoor je naast romaanse ook gothische elementen tegenkomt, met bovendien een paar torens die dan weer barok zijn. Het resultaat is in ieder geval vrij fraai, zo eerlijk moeten we zijn. Verder kun je het sowieso goed merken dat we ons enigszins in de omgeving van Santiago de Compostela bevinden, want dit kleine dorpje heeft nog veel meer kerken. Nuestra Señora de los Remedios is er nog zo een, ook de moeite waard. Daarnaast staat ook nog een ziekenhuis. Beide gebouwen komen uit de 18e eeuw, oude meuk dus. De Camino del Norte van de Camino de Santiago schijnt door Mondoñedo te lopen, dus er komen ongetwijfeld jaarlijks veel pelgrims een van de vele kerken hier met een bezoekje vereren. Ten noorden van Mondoñedo hebben ze ook nog een klooster in de heuvels liggen, het is echt niet te doen. Gelukkig hebben ze ook nog gewoon een oude fontein in het centrum, voor de variatie. Bovendien komen we in de omgeving van het dorp de Covas do Rei Cintolo tegen, de grotten van koning Cintolo, wie dat dan ook mag wezen. Dit zijn in ieder geval de grootste grotten van Galicië, in z'n totaliteit 7,5 kilometer lang. Kalksteen, stalagmieten, stalactieten, vleermuizen, alles. Niks mis mee.

image-2017-05-05.jpg

Na de start langs een van de talloze kerken van Mondoñedo fietsen de renners een aantal kilometer naar het oosten over een brede weg. Tijdens de neutralisatie loopt deze weg omhoog, maar als de rit echt begint gaat het direct een aantal kilometer naar beneden. De weg is breed en er zijn niet echt lastige bochten, maar de renners komen wel wat rotondes tegen. Na een aantal kilometer verlaten de renners de doorgaande weg om aan een bochtige passage in Lourenzá te beginnen. Als veel mensen in de vlucht van de dag willen zitten wordt is dit een nogal ongelukkig begin van de rit, als er al twee renners van Burgos en Caja Rural vertrokken zijn is er niets aan de hand. Na wat bochten in Lourenzá loopt de weg buiten het dorp meteen omhoog. De rit is amper begonnen en de eerste klim van de dag staat al op het programma, de Alto de Cadeira. Dit is een klim van ongeveer zes kilometer aan 6%, het is dus niet eens een makkelijke klim. Als de vlucht van de dag nog niet meteen vertrokken is zal het hier wel gebeuren. Kans op een sterke kopgroep, dat is op zich wel mooi. De klim heeft een brede en niet al te bochtige weg, waardoor je niet echt het gevoel hebt dat er zwaar geklommen hoeft te worden. Is wel het geval, er zit zelfs een kilometer aan 8% tussen. Na 11 kilometer komen de renners boven op deze klim van de derde categorie en vervolgens gaat het drie kilometer naar beneden over dezelfde brede weg. Deze kant van de klim is wel wat bochtiger, maar alsnog voorzie ik niet veel problemen. Aan het eind van deze korte afdaling zal het een kilometer of vier min of meer vlak zijn, terwijl het peloton door het dorpje Trabada rijdt. Vervolgens loopt de weg nog eens twee kilometer vals plat omhoog, waarna er een tweede afdaling volgt. Dit stuk in dalende lijn is in totaal een kilometer of vijf lang en voert over een enorm brede en rechte weg, richting de grens van Galicië met Asturië. Over de grens gaan we nog niet, Asturïe zal nog even geduld moeten hebben. Aan het eind van de afdaling bereiken de renners de Ria de Ribadeo, de monding van de Eo in de zee. De weg langs het water is breed, bochtig en grotendeels vlak. Af en toe een paar meter hoogteverschil, maar het zal niet meevallen om vlakkere wegen te vinden in Spanje. Aan het eind van deze weg bereiken we Ribadeo, een plaats aan de kust. Hier zien we na 39 kilometer de rivier definitief uitmonden in de zee. Leuk plaatsje wel, dat Ribadeo. Kwamen we in 2016 ook nog langs, die kustplaatsen hebben het vaak goed getroffen in de Vuelta.

Ribadeo.jpg

Na een kleine tocht door Ribadeo verlaten de renners het dorp via een grote en brede weg. We gaan nu heel wat kilometers langs de kust fietsen, al komt de kust voorlopig niet in beeld. Het gaat 16 kilometer min of meer rechtdoor richting San Cosme de Barreiros over een weg die voornamelijk vlak is. Eén keer een klimmetje van een kilometer aan 4%, buiten dat hebben de renners het goed voor elkaar. In de buurt van San Cosme de Barreiros komen de renners uit bij de volgende monding van een rivier in de zee. Deze keer de Masma die via de Ría de Foz uitmondt in de zee. De renners fietsen een aantal kilometer langs deze Ría en komen in dit stuk twee korte klimmetjes tegen, maar dat stelt heel weinig voor. Daarna wordt het ook niet echt moeilijker. Via Foz fietsen de coureurs een aantal kilometer langs de kust en passeren daarbij dorpjes als Nois, dat is wel nice. De natuur is hier uitstekend, maar de rit zelf stelt voorlopig nog niet veel voor. Zo nu en dan zien de renners de zee liggen en aangezien het vooral rechtdoor gaat over zo goed als vlakke wegen zullen ze best tijd hebben om af en toe de rechterkant van het parcours in ogenschouw te nemen. Van Nois rijden de renners rechtdoor naar Cangas en daarna verder rechtdoor richting Burela. Dit laatste stuk richting Burela kent nog wel een klein klimmetje van een kilometer aan 5% of iets in die richting, waarna het nog een beetje verder op en af gaat. Een stuk verderop krijgen de renners twee kilometer aan 3% voorgeschoteld, waarna het min of meer vlak zal zijn tot in de omgeving van Xove. Hierna loopt de weg drie kilometer omhoog aan 5%, waarna er een afdaling van vijf kilometer volgt terug richting het water. De klim heeft zelfs een officiële naam, Alto do Cruceiro. In het begin van de afdaling krijgen de renners al een mooi uitzicht over de Ría de Viveiro, daar waar ze straks langs gaan fietsen. De afdaling is verder niet lastig, de weg is breed en het gaat niet zo enorm steil naar beneden. Eenmaal beneden komen de renners uit in Celeiro, waarna het nog een paar kilometer vlak is tot er door Viveiro gereden wordt. Dit was de startplaats van de vijfde rit in de Vuelta van 2016, met aankomst in Lugo. De rit waar Kruijswijk op een paaltje botste, we hopen dat het hem vandaag beter vergaat.

viveiro-monte-san-roque-ria-covas.jpg

In Viveiro hebben we 102 kilometer afgewerkt en zitten we al dik over de helft van de rit. De finish is niet eens zo ver weg vanaf hier, maar ook vandaag ligt er weer een extra lusje in het parcours. De kustlijn blijven we nog een tijdje volgen, tot aan O Vicedo. In dit stuk van een kilometer of 15 gaat het een aantal keer kort omhoog, terwijl de renners nog steeds over een brede weg rijden. Deze weg is aan de zijkanten voorzien van de nodige bomen, waardoor er niet vaak een uitzicht zal zijn over zee, ondanks het feit dat de zee toch behoorlijk dichtbij is. Het eerste klimmetje onderweg naar O Vicedo is anderhalve kilometer lang en het gaat aan een procent of vijf omhoog. Vervolgens gaat het twee kilometer naar beneden richting San Román de Vale, maar in het dorpje zelf gaat het dan weer even kort omhoog. Een nieuw knikje naar beneden volgt, met daarna een klim van twee kilometer aan 6%. Op de top van dit bultje is het drie kilometer fietsen tot O Vicedo en dit stuk wordt in dalende lijn afgewerkt, met een paar bochten. Dankij de brede stelt dat opnieuw niets voor. Van O Vicedo rijden de renners naar Porto do Barqueiro. Het zal 2,5 kilometer vlak zijn, waarna er een nieuw klimmetje volgt van twee kilometer tegen 5%. In dit dorpje laten we de kust voorlopig echt achter ons en wordt er naar het zuiden gefietst, langs de Rio Sor. We gaan op weg naar de tweede officiële klim van de dag en richting deze klim zal het eerst een kilometer of vier min of meer vlak zijn. Paar korte stukjes in dalende lijn, maar een naam mag het niet hebben. Als na 124 kilometer de klim begint gaat het gelijk aan 6% omhoog. In de twee kilometer daarna gaat het zelfs aan 7% omhoog. Dat is dan ook wel meteen het lastigste deel van de Alto de San Pedro, een klim van acht kilometer aan 5% gemiddeld. Na die drie lastige kilometers gaat het verder met een kilometer aan 2,5%. Daarna nog een kilometer aan 5%, met op het eind nog een kilometer aan 4,5% en een aan 5%. Na 132 kilometer, op 49 kilometer van de finish, komen de renners boven op deze beklimming van de derde categorie. Best een leuke klim, in het groene Galicische binnenland. Wel een gebied waar weinig te beleven valt. Af en toe kom je een verdwaalde kapel tegen, verder is er hier echt niets.

J3Cmuw8.jpg

Vlak voor de top van de klim zijn de renners rechtsaf geslagen en daar is de weg een stuk smaller. Het laatste deel van de klim wordt dus afgewerkt op een smalle weg en ook de afdaling zal verreden worden over deze weg. Het gaat zes kilometer naar beneden over dit weggetje waar het asfalt ook niet overal even fraai is. Onderweg komen de renners ook de nodige bochten tegen, waaronder een paar scherpe haarspeldbochtjes. Geen plezante afdaling, naar mijn bescheiden mening. Richting het eind van de afdaling volgen de kleine en snelle bochtjes elkaar op. Beneden volgt er een bocht naar links en dan is het vier kilometer relatief vlak, met slechts kleine hoogteverschillen. De weg is hier even wat breder, maar al snel begeven we ons weer op een smalle weg dwars door een bos. Deze weg loopt na de vlakke kilometers twee kilometer omhoog aan 4%, met daarna een korte en listige afdaling en daarna weer wat vlakke kilometers. In de buurt van het gehucht Devesos zal de weg dan nog eens 2,5 kilometer omhoog lopen. Dit is een wat serieuzere klim, het gaat aan 5,5% omhoog. Na de top van dit klimmetje hebben de renners mooi mazzel. De smalle weg komt uit op een brede weg en die weg gaat naar beneden richting Ortigueira. De afdaling is vier kilometer lang en is met name dankzij de brede weg enorm eenvoudig. Paar bochten, maar je hebt hier de ruimte. Beneden botsen de renners op een aantal rotondes, maar verder is het vlak en recht tot in Ortigueira. In dit havenstadje zal na 157 kilometer de tussensprint volgen. Het is nog 24 kilometer fietsen tot de finish. In de winkelstraat van dit vissersdorpje loopt de weg eventjes licht omhoog, maar buiten het dorp zal het weer een paar kilometer vlak zijn.

AmSimfC.jpg

In de vier kilometer na de tussensprint zal het vlak zijn, terwijl de renners over een brede en redelijk rechte weg rijden. Af en toe een rotonde, maar verder weinig aan de hand. Ze rijden over Rio Baleo, slaan linksaf en daarna gaat het anderhalve kilometer aan 5% omhoog richting Espasante. Het gaat na dit klimmetje heel kort naar beneden, waarna de volgende klim bijna direct begint. De weg loopt eerst een kilometer vals plat omhoog, waarna er een klim volgt van 1,5 kilometer omhoog aan 5%. Er volgt nu een iets langere afdaling van een kilometer of twee, waarna er voorbij Loiba weer geklommen moet worden. Het gaat nu 2,5 kilometer omhoog aan 5%, met ergens halverwege een halve kilometer aan 7%. Toch best een paar serieuze en venijnige klimmetjes achtere elkaar. Het werk in dalende lijn valt steeds mee door de brede weg, het klimwerk zal de sprinters dan weer niet echt aanspreken. Op de top van dit derde klimmetje op rij is het nog een kilometer of negen tot de finish. Het wordt hierna iets makkelijker, maar alsnog niet makkelijk. Zo loopt de weg na een lichte afdaling van twee kilometer weer anderhalve kilometer vals plat omhoog. De renners zijn inmiddels voor de tweede keer vandaag door O Barqueiro gereden, slaan hier linksaf en gaan op weg naar de kust. Op vijf kilometer van de streep zijn de renners pas boven op dit zoveelste klimmetje, dat stiekem misschien nog wel wat meer is dan vals plat. Over een brede maar bochtige weg rijden de coureurs verder richting de finish. Echt vlak wordt het niet meer, het gaat steeds omhoog of omlaag. Op drie kilometer van de streep gaat het in ieder geval naar beneden. De renners rijden door een klein dorpje en buiten dit dorpje komen ze nog een aantal bochten tegen. Onder meer een lopende bocht naar rechts, waarna de weg verder rechtdoor naar beneden lijkt te lopen. Die weg gaan de renners alleen niet meer volgen, op anderhalve kilometer van de streep slaan ze linksaf en daarna rijden ze over een smalle weg verder naar de finish. Deze weg is bochtig en loopt een halve kilometer omhoog. In die halve kilometer gaat het ongeveer aan 4% omhoog. Daarna volgt er een korte afdaling tot op een paar hectometer van het eind. Een chaotische finale, dankzij de smalle wegen en de vele bochten gaat dit niet eenvoudig worden. In de laatste meters gaat het in ieder geval wel volledig rechtdoor. De finish ligt vervolgens voor de deur van een vuurtoren.

LmSrsu2.png

Voor het eerst eindigt er een rit in de gemeente Mañón. De vuurtoren ligt namelijk in deze gemeente met ongeveer 2000 inwoners. Faro de Estaca de Bares, zo noemen we de vuurtoren. De toren die 10 meter hoog is bevindt zich op het noordelijkste puntje van het Iberisch schiereiland. Het is logischerwijs ook de meest noordelijk gelegen vuurtoren van Spanje. Was vreemd geweest als het niet zo was, maar toch. In 1850 is deze vuurtoren gebouwd. Schijnt 46 kilometer ver, blijkbaar. Ze hebben dit ding geplaats op een heuveltje dat 100 meter boven de zee ligt. Best een goede locatie dus. Sinds 1993 is de vuurtoren eigendom van wat mensjes in de haven van Ferrol. Sindsdien hebben ze de boel ook een beetje opgeknapt en zodoende is de vuurtoren tot op de dag van vandaag actief. Dat was het wel zo'n beetje. Over de gemeente Mañón kunnen we verder nog vertellen dat het de meest noordelijk gelegen gemeente van Spanje is. Nouja, ook dat viel wel te verwachten na het nieuws over de vuurtoren. Ze zijn er verder heel blij met het zoete water van de Rio Sor blijkbaar, dat zorgt voor vruchtbare grond ofzo. Veel meer kom ik niet tegen in het roadbook. Ja, dat Mañón bergen, rivieren en zee heeft. En veel meer. Al dat natuurlijk schoon moeten we ontdekken, in de gebiedende wijs. Gaan we doen, top.

1200px-Ga-Estacadebares-faro_144.jpg

In Mondoñedo gaat het niet bijzonder warm worden, niet eens 20 graden in de middag. 19 graden, veel kans op regen en best wat wind. In de buurt van de finish zal het ongeveer hetzelfde verhaal zijn. 19 graden, grote kans dat het gaat regen en veel wind. In de finale zal de wind waarschijnlijk tegen staan omdat ie van zee komt. Nadelig voor aanvallers toch wel. De rit begint om 12:17 en om 15:00 zal Sporza weer present zijn. Eurosport is er om 14:30 al bij, hoera. Tegen die tijd hebben de renners al een kilometer of 85 afgewerkt en zal het nog 95 kilometer fietsen zijn tot de finish. Tenzij ze weer zo hard fietsen als tijdens de vorige rit natuurlijk. Finishen doen we normaal gesproken tussen 16:55 en 17:27.

7ed54a3b82532f42ba1c180b37824adb29ad5772414e38fda7b04ecc4bbdeb99.jpg

Zonder het parcours te bestuderen denk je dat dit een rit voor de sprinters wordt. Het lijkt redelijk eenvoudig, maar na een nadere bestudering blijkt het toch wel weer een ontzettende kutrit te zijn. Een groot deel van de dag op en af, met zeker in de finale enkele vervelende klimmetjes. Het zal voor de sprinters moeilijk zijn om te overleven en het zal voor de sprintersploegen moeilijk zijn om te controleren. Daarom is de kans best groot dat er weer een vluchtersgroep zal gaan lopen. De afgelopen dagen hebben we alleen meermaals gezien dat de sprintersploegen geen flauw idee hebben hoe het parcours er precies uitziet. De Emiraten die denken dat Consonni wel even gaat overleven op een aankomst die gemaakt is voor Valverde bijvoorbeeld, dat soort werk. Zie ik nu ook wel gebeuren. Vanzelfsprekend hangt het ook weer af van de sterkte van de groep die wegrijdt. Als het weer een klein groepje met onbenullen is zal het een sprint worden. Een grotere groep met sterke jongens kan voor de zege gaan. Ondanks alles ga ik toch maar uit van een sprint, omdat het hierna vrij lang duurt voor er nog eens een kans volgt. Dat duurt wel tot volgende week donderdag. Quick Step kan het op z'n minst proberen, merken ze daarna wel of Viviani overleeft. In geval van nood kan je ook altijd op het eind nog aanvallen, daar leent de finale zich wel voor. Eigenlijk geen finale voor een massasprint. Kan lachen worden.
1. Viviani. Toch wel. Het zal kantje boord worden. Als hij alles kan overleven zal hij in de sprint in ieder geval moeilijk te kloppen zijn, duidelijk de snelste van dit peloton.
2. Sagan. Ik volg het nieuws rondom Sagan niet echt, maar er waren geruchten dat hij misschien zou afstappen. Gezien zijn huidige vormpeil lijkt het toch een wat beter idee om door te gaan. De vorm mag nog wel wat aangescherpt worden en er komen nog een paar ritten aan waar hij zich kan tonen. Ondanks het feit dat hij wel eens beter heeft gereden is dit een rit waar hij ongetwijfeld vrolijk van wordt. Lastig genoeg, niet alle sprinters zullen van de partij zijn en dat maakt de kans groter dat Sagan eindelijk nog eens een ritje wint. Dan moet hij alleen wel Nizzolo zien te lossen. Burghardt mag zich weer uit elkaar trekken op een van de vele klimmetjes. Waarschijnlijk weer tevergeefs.
3. Nizzolo. Dat contract is er voor zover ik weet nog niet, dus moet hij zich opnieuw gaan tonen. Liet zich al zien op de lastige aankomst in Almadén, dus dan kan hij dit eventueel ook wel aan. Het zal moeilijker worden, maar renners die nog voor brood op de plank moeten zorgen zijn tot wonderlijke dingen in staat.
4. Van Poppel. Naar eigen zeggen moet Danny het hebben van de lastigere aankomsten. Dit is er weer eentje hoor. Een finale met een aantal klimmetjes en zelfs richting de laatste kilometer nog een stukje klimmen. Hij zal hier op z'n minst moeten kunnen overleven en dan zou hij vervolgens in de sprint in het voordeel moeten zijn. Waarschijnlijk verneukt hij het positioneel wel weer op die smalle en bochtige weg, dus een goede uitslag zal alsnog een lastig verhaal worden.
5. Garcia Cortina. Deze jongen wordt steeds sterker. Begint zich in de massasprints te mengen terwijl het geen pure sprinter is. Een jongen die over een paar jaar een rol kan spelen in de Vlaamse klassiekers. Redelijk zwaar, maar wel met veel kracht. Daarom moet hij deze finale wel kunnen overleven. Dan zit er daarna een plaats bij de eerste vijf in, als je in de laatste vlakke sprint al zevende weet te worden.
Op zaterdag 1 juni 2013 00:30 schreef Ezell het volgende:
grrrr, jij bent genotttt :9~ :9~ :9~
  donderdag 6 september 2018 @ 11:06:05 #247
469991 uninvited_guest
I'm the 13th at the table
pi_181723465
Nah..., worden geen sprinters. Mijn Scorito zegt ‘Oscar Fraile’. Hoop ik. Wil ik. Moet.
You may not recall the moment that you asked me<br />But your invitation was clear<br />You'll pretend you've never met me but it's far to late<br />Now I'm here
pi_181723692
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 11:06 schreef uninvited_guest het volgende:
Nah..., worden geen sprinters. Mijn Scorito zegt ‘Oscar Fraile’. Hoop ik. Wil ik. Moet.
Oscar Fraile, mooie verbastering.
  donderdag 6 september 2018 @ 12:23:42 #249
469991 uninvited_guest
I'm the 13th at the table
pi_181725070
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 11:15 schreef Chiappucci het volgende:

[..]

Oscar Fraile, mooie verbastering.
Gelijk heb je. Omar dus. Vraag mij niet hoe ik aan Oscar kom. Ik haal vaker Spanjolen door elkaar. Oscar Freire.. Piet, Klaas, ook van die moeilijke Spaanse namen.
You may not recall the moment that you asked me<br />But your invitation was clear<br />You'll pretend you've never met me but it's far to late<br />Now I'm here
  donderdag 6 september 2018 @ 12:24:59 #250
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_181725092
Fraaile ging gister nog wel fameus de bietenbrug op. Ik heb alle vertrouwen in Edu Prades.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')