abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181691741
Mijn buitenboordmotor wil niet meer starten. Ik hoop dat iemand hier mij mee kan helpen.
Hij liep laatst nog maar opeens stopte hij. Heel dom maar was hem vergeten in een bak met water te zetten dus hij liep ongeveer 10 sec zonder koelstraal. Daarna liep hij ongeveer 10 sec met koelstraal en stopte die. Sindsdien niet meer aan gekregen.
Ik heb zelf wel eens aan brommers gesluiteld dus weet wel ongeveer de basis van n motor.
Ik heb de brandstoftoevoer en de bougies gecheckt, die waren goed. De kop van de bougies waren n beetje zwart maar vonkte wel.
Weet iemand n volgende stap? Zou t koelwatersysteem (impeller) kapot zijn? Of zou het misschien bij de ontsteking liggen?
Het is n Evinrude 6pk uit 1998 2takt 2cilinder, type: E6REIA

Ik hoop dat iemand meer kan vertellen :)

Gr Guus
Geen idee
pi_181692331
Als je aan het touwtje probeert te trekken, geeft die dan mee of zit hij vastgeklemd?

De vraag is eigenlijk of de cilinderkop nog vrij door de cilinder glijdt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181692548
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 21:37 schreef Jordy-B het volgende:
Als je aan het touwtje probeert te trekken, geeft die dan mee of zit hij vastgeklemd?

De vraag is eigenlijk of de cilinderkop nog vrij door de cilinder glijdt.
Hij trekt hetzelfde als toen die nog liep. Denk je dat die 10 seconde zonder koelwater schade heeft gemaakt in de cilinder?
Geen idee
pi_181693070
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 21:44 schreef guusvdblom29 het volgende:

[..]

Hij trekt hetzelfde als toen die nog liep. Denk je dat die 10 seconde zonder koelwater schade heeft gemaakt in de cilinder?
Nee, dan niet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 4 september 2018 @ 22:23:48 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_181693516
Met een vonk en brandstof, moet hij ook lopen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_181710750
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 september 2018 22:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nee, dan niet.
Wat bedoel je?
Hij trekt normaal zoals toen je m kocht denk ik. Hij hapert niet.
Geen idee
pi_181710801
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 september 2018 22:23 schreef Sounddragon het volgende:
Met een vonk en brandstof, moet hij ook lopen.
Ja dat zou ik ook zeggen. T is n simpele motor dus veel elektronica ofiets zit er ook niet op.
Geen idee
pi_181715214
Waar heb je gecheckt of er brandstof komt? Heb je de carburateur al gereinigd?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_181715354
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:11 schreef guusvdblom29 het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
Hij trekt normaal zoals toen je m kocht denk ik. Hij hapert niet.
Als je aan dat touwtje trekt, draai je de krukas. Als de cilinderkop klem zit, wat kan gebeuren bij oververhitting, dan krijg je er geen beweging in en start er dus ook niks.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181715481
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Als je aan dat touwtje trekt, draai je de krukas. Als de cilinderkop klem zit, wat kan gebeuren bij oververhitting, dan krijg je er geen beweging in en start er dus ook niks.
Dus ik kan uitsluiten dat de cilinderkop klem zit als ik het zo uit jou reactie haal?
Heb je misschien nog andere ideeën?
Geen idee
pi_181715564
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Waar heb je gecheckt of er brandstof komt? Heb je de carburateur al gereinigd?
Bij de toevoer en carburateur daar komt allebei brandstof in. Ja heb de carburateur schoongemaakt. Het had eigenlijk niet gehoeven want hij zag er nog goed uit.
Geen idee
pi_181716419
De jets van de carburateur zijn niet verstopt? Als je de bougie schoon en droog erin zet, moet ie niet droog blijven na een aantal keer starten.
Als er echt brandstof in de verbrandingkamer komt en er is een vonk, dan blijft compressie over. Maar dat moet je merken met starten, dan zou het starten lichter moeten gaan. Je voel nog wel steeds de scheuten met weerstand bij het starten?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_181716459
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:09 schreef guusvdblom29 het volgende:

[..]

Dus ik kan uitsluiten dat de cilinderkop klem zit als ik het zo uit jou reactie haal?
Heb je misschien nog andere ideeën?
Ja.

Nope, sorry. :)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181716761
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:44 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja.

Nope, sorry. :)
Oke dan kan ik dat iig uitsluiten. Bedankt! :)
Geen idee
pi_181716877
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
De jets van de carburateur zijn niet verstopt? Als je de bougie schoon en droog erin zet, moet ie niet droog blijven na een aantal keer starten.
Als er echt brandstof in de verbrandingkamer komt en er is een vonk, dan blijft compressie over. Maar dat moet je merken met starten, dan zou het starten lichter moeten gaan. Je voel nog wel steeds de scheuten met weerstand bij het starten?
Nee die waren niet verstopt.
Ja idd dat zou ik ook denken. Daarom denk ik dat het misschien iets met de elektra te maken heeft. Zou dat mss kunnen?
Wat bedoel je met scheuten met weerstand? De weerstand in het aantrekkoort als je trekt of schokken die de motor geeft als je hem probeert aan te slingeren?
Geen idee
pi_181716931
Ja zonder compressie trekt hij wel lekker licht.
.
pi_181721057
Het kan zijn dat de ontsteking een probleem heeft, ja. Dat komt voor.
Kun je checken door de bougie eruit te draaien, de bougiekabel aan te sluiten en dan starten met de bougie met zijn zijkant tegen de blok aan. Zie je dan een vonk
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_181726469
hoe lang heb je geprobeerd te starten. het duurt even voordat de brandstof de vlotterkamer van de carburateur heeft bereikt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_182003288
Even roeie… Ha ha.
pi_182004430
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 12:18 schreef warhamstr het volgende:
Even roeie… Ha ha.
Ja hoor. Dat was wel een kick van twee weken waard _O_.

Even roeien. _O-

haha. :D

gevat hoor.

Even roeien. :')

:{
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182005224
Je moest lachen.
pi_182074835
Sorry voor de late reactie. Heb weinig tijd gehad de laatste 2 weken...
Heb mijn buurman mee laten kijken en hij zag dat er benzine in de kap lag. We zijn toen verder gaan kijken en zagen dat het vlotterbakje lekte. Doordat hij lekte kwam er te weinig benzine in de cilinder dus sloeg niet aan want de ontsteking was goed. De vorige eigenaar heeft blijkbaar het vlotterbakje te hard aangedraaid want hij was al gerepareerd met lijm en lijm en benzine gaan niet samen... Stom dat ik het niet eerder heb gezien ook niet met het schoonmaken van de carbaruteur, maar gelukkig loopt hij nu 😊.

Bedankt voor t meedenken! Ben door alles zeker wat wijzer geworder.


Wil ook nog wat anders meegeven en hoop dat iemand er wat aan heeft die bijv hierop googled.
Zoals de buitenboordmotor heb ik ook mn rubberboot 2de hands gekocht. De vorige eigenaar zei dat hij plakte en vies was en dat ik alles er zo eraf kon poetsen. Toen ik thuis was ging het plakken er niet af. Heb toen wat op internet gezocht en vond dat het plakken door de UV stralen van de zon kwam. Heb toen wat bedrijven gebeld en ze zeiden allemaal, op een na, dat de boot op was en dat ik een nieuwe gaan moest kopen. Een bedrijf die ervaring had met rubberboten opknappen zei dat je het kon verven met speciale rubberboot verf en dat het plakken door een lagje wat je erop smeerde dan zou ophouden. Ik heb toen verf gekocht (veneziani gummipaint), geverft en het werkt perfect! De boot ziet er weer uit als nieuw.
Dus als ik n tip mag geven, als je rubberboot plakt: verf hem. Het materiaal is natuurlijk niet nieuw maar als je er gewoon mee vaard kan hij nog jaren mee.
Een potje verf kost 30 euro en ik had 3 potjes van 375 ml nodig voor n rubberboot van 3,10 m.
Voordat je de verf aanbrengt, de boot zo goed mogelijk schoonmaken met rubberboot cleaner (en n wonderspons als het er niet afgaat), dan dun met thinner ontvetten, opschuren met schuurpapier 80 en als laatste met n droge schone doek alles schoonvegen.

Hoop dat mensen er wat aan hebben. :)
Geen idee
  zondag 23 september 2018 @ 12:20:23 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182080539
Nice, maar voor de volgende keer; het motiveert niet echt als je hier een topic plaatst waar vervolgens mensen op reageren en jij komt na 2 weken effe langsgefietst om te vertellen dat je het opgelost hebt ;)

Desalnietteplus siert het je dan weer wel dat je er nog even voor zorgt dat het niet helemaal voor niks staat, top! ^O^

Veel plezier met varen, ook al is het weer een beetje aan het inkakken ;(
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 29 september 2018 @ 15:28:24 #24
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_182205495
Heb je een vaarbewijs?

Die ga je wel nodig hebben namelijk. Ding gaat dik over de 20 km/h.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  zaterdag 29 september 2018 @ 16:08:55 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182206073
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 15:28 schreef fathank het volgende:
Heb je een vaarbewijs?

Die ga je wel nodig hebben namelijk. Ding gaat dik over de 20 km/h.
met 6pk?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 29 september 2018 @ 16:15:54 #26
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_182206160
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 16:08 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

met 6pk?
Ja hoor. Ding trekt makkelijk in plané. Zeker in je eentje. Met z'n 2en ook nog wel als je niet te zwaar bent.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  zaterdag 29 september 2018 @ 19:49:13 #27
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182209711
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 16:15 schreef fathank het volgende:

[..]

Ja hoor. Ding trekt makkelijk in plané. Zeker in je eentje. Met z'n 2en ook nog wel als je niet te zwaar bent.
ok, ik was altijd in de veronderstelling dat je pas vanaf een pk of 10 een vaarbewijs moet. 6pk klinkt vrij onschuldig :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 29 september 2018 @ 19:51:55 #28
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_182209772
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ok, ik was altijd in de veronderstelling dat je pas vanaf een pk of 10 een vaarbewijs moet. 6pk klinkt vrij onschuldig :)
Langer dan 15 meter of sneller dan 20 km/h.

Was/is in andere landen wel zo. Daarom zijn er ook zoveel 9,9 pk buitenboordmotoren.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_182320314
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 15:28 schreef fathank het volgende:
Heb je een vaarbewijs?

Die ga je wel nodig hebben namelijk. Ding gaat dik over de 20 km/h.
(Sorry voor de late reactie weer, ik keek toevallig nog n keer tussen de reacties)

Nee heb geen vaarbewijs, wil er volgende week mee beginnen. Wil proberen hem nog voor 2019 te halen want hoor overal dat vanaf dan praktijk erbij komt. Moet wel lukken denk ik in 2,5 maand.

Heb n rubberboot met airdeck bodem van 3,10m en ik ga in me eentje 24 km/u, dus heb officieel n vaarbewijs nodig.

Weet iemand of ze streng zijn me controleren? Ik wil eigenlijk doen of mn neusbloed als ik zou worden aangehouden. Er zit achterop geen stikker meer en ik vaar overal waar meer boten zijn gewoon normaal en als er wat open stukken met geen boten zijn geef ik af en toe gas, maar niet veel anders ben ik zo door mn benzine heen.
Geen idee
pi_182320635
Het punt is niet wanneer ze controleren. Nadat er iets gebeurd is, zal er gevraagd worden naar het vaarbewijs.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_182361985
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 18:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het punt is niet wanneer ze controleren. Nadat er iets gebeurd is, zal er gevraagd worden naar het vaarbewijs.
Vragen ze daar altijd om? Ook als je gewoon vaart of alleen als je hard vaart?
Geen idee
pi_182362205
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 18:28 schreef guusvdblom29 het volgende:

[..]


Nee heb geen vaarbewijs, wil er volgende week mee beginnen. Wil proberen hem nog voor 2019 te halen want hoor overal dat vanaf dan praktijk erbij komt.
Dat zeggen ze ook al 10 jaar, en elk jaar blijft het zoals het was.
pi_182362339
Kan je wellicht hier wat mee?
V&A / [TK] Een waterskikabelbaantrekmotor #2

Die in plaats van de buitenboordmotor of iets maken? Geen idee of dat kan, maar die staat al even te koop en is echt een top apparaat :Y
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_182369567
quote:
7s.gif Op zondag 7 oktober 2018 01:09 schreef vosss het volgende:
Kan je wellicht hier wat mee?
V&A / [TK] Een waterskikabelbaantrekmotor #2

Die in plaats van de buitenboordmotor of iets maken? Geen idee of dat kan, maar die staat al even te koop en is echt een top apparaat :Y
Nee helaas, die ruimte heb ik er niet voor ☹. Mss op marktplaats of fb marketplace?
Geen idee
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')