quote:
Alleen die RS1 bestaat helemaal niet. De S1 is nog altijd het topmodel. En ook die hebben maar weinigen.
quote:
Dan moet je niet met een 3.0 TDI gaan vergelijken. Zo'n ding rijd je niet om van hier naar de lokale supermarkt te rijden. Zo'n ding heb je om kilometers mee te vreten.
quote:
De Clio van Renault, MY18, doet 105 gram CO2 per kilometer... Ligt een 0,9 liter turbobenzineblokje in. De XE van Jaguar, MY17, doet 99 gram CO2 per kilometer... Ligt een 2 liter turbodiesel in. En met die laatste heb ik een praktijkverbruik van 1:24,5 gehaald... Gemeten over een goede 600 km met een gemiddelde reissnelheid, dus inclusief stops van 115 km/h. En over 2500 km heb ik er zo'n 1:20 mee gedaan. Dat is inclusief flinke stukken 225 draaien, maar ook een paar uur filerijden. Ik lach mij echt rot hoor, dat ik er aan Sloveense grens voor net een euro de liter 40 liter peut in liet lopen, bij Limburg an der Lahn 4 cent de liter meer betaalde en er nog eens 48 liter in liet lopen en in Nederland nog meer dan een halve tank had. En dan moet ik heel Nederland door.
Zulke ritten ook wel gedaan voor de autoverhuur... Vanaf Amsterdam naar Milaan pik ik er even uit. Ga je bij Karlsruhe tanken, gaat er niet eens 30 liter in een diesel, ben ik ook nog thuis met dat ding geweest, heb ik er dus al 600 km op zitten en is het tankje iets meer dan halfleeg.
Toevallig in die periode ook eens privé met een stel gasten naar Oostenrijk vanuit Brabant (vandaar de rit Amsterdam - Milaan, redelijk vergelijkbaar traject), auto redelijk dezelfde klasse, alleen een benzineblokje. Moet je bij Mannheim al tanken, net 435 km erop... Gaat er 28 liter in. Rijd je door naar Oostenrijk, 520 km verder, moet er weer getankt worden... 38 liter. Met die diesel reed ik door naar Milaan om er daar nog eens 30 liter in te flikkeren. Ben ik alleen wel even 580 km verder... Dat is dus 60 km verder op 8 liter minder.
Leuke aan dat soort ritten is dat ik het allemaal bij hield in Google spreadsheets... Kon je offline doen op je telefoon, op de wifi even updaten. Maar dat kan ik nog allemaal terugvinden.
En ach... Met een PSA 1.1tje dat ik ooit had deed ik ook 1:23 naar Oberhausen... Alleen reed ik niet harder dan 100. Met de 1.5 diesel kon je planken wat je wilde, ding bleef stomweg boven de 1:30.
Op batterijen rijden wil ik best wel hoor, mits het bereik voldoende is. Die nieuwe die komt, die Sion, ik vind het tof. Jammer dat het bereik voor mij eigenlijk net te kort is voor mijn lange ritten... Ik zit nog wel eens in het Ruhrgebied, afgelopen 24 maanden alleen al een keer of 10 en dan is 250 km op het randje, net wel/net niet. Met airco en/of verlichting aan zal dat dus wel net niet worden. En 10x lijkt niet veel, maar ik moet wel uit de kop van Noord Holland komen, vanaf mijn woonplaats naar Wuppertal en weer terug is zo'n 595 km, Mulheim of Oberhausen is 100 km minder. Maar verder? Met mijn woon-werk en privé erbij zou ik, afgaande op de laatste paar maanden, maximaal 1x per week aan de stekker hoeven, als dat malle ding werkelijk die 25-30 km per dag opladen op zijn panelen zou halen.
Maar tot die tijd? Zo lang ik weinig kilometers draai (zoals dit jaar, in 2017 zat ik nog op 80k, nu pas op iets van 10k), is benzine prima. Ga ik echter weer veel kilometers draaien, dan wil ik een grote tank en weinig verbruik met toch voldoende power. Een diesel dus, dan hoef je niet iedere dag te tanken. En een Tesla o.i.d. die mij 400-500 km op een dag laat rijden, iedere dag, zonder speciaal naar een snellader te hoeven, is ook best. Maar dat is vooralsnog utopie.