Het bijhouden van assists is een relatief nieuw iets in het voetbal. Verder geeft het gewoon een goed overzicht van spelers die als laatste geassisteerd hebben bij een doelpunt.quote:Op maandag 3 september 2018 13:27 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Maar als er geen vaste regels zijn, dan is die statistiek toch volledig waardeloos?
Stel dat het CBS zegt "95% van de Nederlanders eet slecht eten", maar zegt er vervolgens niet bij wat 'slecht eten' dan precies is, dan heb je er toch niks aan.
Waarom dan überhaupt de assist gebruiken als statistiek?
Snap ik, maar als die terugspeelbal eerder uit dit topic ook een assist is, en je ziet voor die speler alleen "assists this season: 3", dan haal je wellicht iemand in je team die je niet als verdediger wilt hebben.quote:Op maandag 3 september 2018 13:34 schreef wimderon het volgende:
[..]
Het bijhouden van assists is een relatief nieuw iets in het voetbal. Verder geeft het gewoon een goed overzicht van spelers die als laatste geassisteerd hebben bij een doelpunt.
Met de huidige sloot aan informatie die er elke wedstrijd bij wordt gehouden kun je misschien zeggen dat de assist een wat achterhaalde statistiek is, maar desalniettemin prima toch dat het bijgehouden wordt? Ook al telt die ene pass toevallig wel als assist in de Premier League en niet in de MLS.
Okee, kennelijk tellen eigen doelpunten niet mee voor de topscorerslijst.quote:Op maandag 3 september 2018 13:33 schreef Doublepain het volgende:
[..]
https://www.vi.nl/teams/nederland/nac-breda/selectie
Nee, case closed lijkt me??
daarmee beantwoord je je overige vragenquote:Op maandag 3 september 2018 13:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Okee, kennelijk tellen eigen doelpunten niet mee voor de topscorerslijst.
Blijven de vragen in de OP over.
Leg uit?quote:Op maandag 3 september 2018 13:53 schreef Doublepain het volgende:
[..]
daarmee beantwoord je je overige vragen
Is dat jouw definitie of de officiële definitie? Heb niks tegen de jouwe, wil alleen even verduidelijkingquote:Op maandag 3 september 2018 13:57 schreef PiyeReloaded het volgende:
Assists gelden alleen voor spelers van hetzelfde team. Een gefaalde terugspeelbal is geen assist van de verdediger, maar een onderschepping van de aanvaller. Eigen doelpunten hebben geen assists.
Het is geen sluitende definitie, want wat allemaal wel een assist is kan nog steeds variëren. Dus of het de laatste pass voor een doelpunt is of alleen een pass die direct tot het doelpunt leidt. Uit zowel het zien van wedstrijden, als het volgen van de statistiek en zelfs het spelen van spelletjes heb ik echter gededuceerd dat een assist nooit wordt gegeven aan een speler die de bal verliest aan een tegenspeler of aan de speler wiens doelpoging leidt tot een eigen doelpunt.quote:Op maandag 3 september 2018 14:04 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Is dat jouw definitie of de officiële definitie? Heb niks tegen de jouwe, wil alleen even verduidelijking
De fifa begon pas in de jaren ‘90 het ‘officieel’ bij te houden, maar op een regel rondom een penalty na is dit hun huidige handboek, als ik wikipedia mag geloven.quote:FIFA's Technical Study Group is responsible for awarding assist points at the FIFA World Cup.[5] In the Technical Study Group's report on the 1986 World Cup, the authors calculated for the first time unofficial statistics for assists, developing the following criteria:[1]
An assist was awarded to the player who had given the last pass to the goalscorer.
In addition, also the last but two holder of the ball could get an assist provided that his action had decisive importance for the goal.
After goals from rebounds those players were awarded an assist who had shot on target.
After goals scored on penalty or by a directly converted free-kick the fouled player received a point.
In case that the goalscorer had laid on the goal for himself (dribble, solo run), no assists were awarded.
No assists were awarded, either, if the goalscorer took advantage of a missed pass by an opponent.
Oeh, interessant!quote:Op maandag 3 september 2018 14:49 schreef Marsenal het volgende:
[..]
De fifa begon pas in de jaren ‘90 het ‘officieel’ bij te houden, maar op een regel rondom een penalty na is dit hun huidige handboek, als ik wikipedia mag geloven.
Dus als ik het goed begrijp kreeg een speler die een penalty scoorde die hij zelf verdiende zowel een goal als een assist op z'n naam?quote:After goals scored on penalty or by a directly converted free-kick the fouled player received a point.
Volgens die regel wel iddquote:Op maandag 3 september 2018 15:21 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp kreeg een speler die een penalty scoorde die hij zelf verdiende zowel een goal als een assist op z'n naam?
Precies dat is ondertussen aangepast.quote:Where goals resulting from penalties are concerned, the player who is fouled in the area receives an assist point (unless, that is, the player who is fouled subsequently executes the penalty himself).
Ik denk dat het "indirect" betekent dat als de scorende speler de bal in zijn actie tegen via een verdediger meeneemt, het alsnog een assist is. Zo heeft Sam Larsson bijvoorbeeld een assist gekregen voor de goal van Malacia tegen Heerenveen, terwijl die aan het einde van zijn rush de bal via een verdediger mee nam.quote:Op woensdag 5 september 2018 12:05 schreef spijkerbroek het volgende:
Antwoord van de KNVB:
====
Een assist = voorzet , steekbal of pass waaruit een medespeler direct of indirect tot scoren komt.
Met vriendelijke groet,
KONINKLIJKE NEDERLANDSE VOETBALBOND
====
Tja...
Het enige dat we uit kunnen sluiten, is dat een onderschepte terugspeelbal waar een doelpunt uit voortkomt, geen assist is.
Verder komt het neer op "we doen maar wat", vooral vanwege dat "indirect".
Dus als een middenvelder een steekbal geeft naar een aanvaller, die neemt de bal aan en schiet en scoort(dus 2 balcontacten) is GEEN assist voor de middenvelder?quote:Op maandag 3 september 2018 12:59 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Nee. Een 'assist' geldt alleen als zodanig als daaruit direct een doelpunt voortvloeit.
Dus zonder aanname. Maar direct een doelpunt. Kopbal uit corner. Steekbal zonder de bal zelf mee te nemen richting de goal.
Natuurlijk wel. Anders zou Mesut Özil minstens 100 assists minder hebben.quote:Op woensdag 5 september 2018 18:43 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Dus als een middenvelder een steekbal geeft naar een aanvaller, die neemt de bal aan en schiet en scoort(dus 2 balcontacten) is GEEN assist voor de middenvelder?
Wist ik niet.
Dat boeit natuurlijk niemand.quote:Op zondag 16 september 2018 19:08 schreef Piebe het volgende:
In bepaalde coachspellen is het krijgen van een penalty, ook een assist.
Mij wel.quote:Op zondag 16 september 2018 19:24 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat boeit natuurlijk niemand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |