abonnement Unibet Coolblue
  maandag 12 november 2018 @ 06:30:21 #251
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183094292
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 21:31 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

En mocht dat toestel nou zo uit koers raken en richting een bewoonde wereld storten, zullen ze ook wel even wat knopjes in die F16 indrukken waarschijnlijk.
En dan heb je ongecontroleerde brokstukken die neervallen op de bewoonde wereld :?
So we just called him Fred
  maandag 12 november 2018 @ 06:33:13 #252
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183094298
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 21:40 schreef Fokker89 het volgende:
Volgens mij is het nog nooit voorgekomen, maar kan me goed voorstellen dat die scenario's zeker geoefend worden (Ook met het oog op een kaping natuurlijk)
Daar zijn de meningen over verdeeld.
So we just called him Fred
pi_183095265
Ik denk dat het vooral een eyes-on verhaal is. Als het radio contact er niet is en van de radar kun je maar een beperkte hoeveelheid info ophalen dan kan het enorm helpen als er iemand naast gaat vliegen en eens een kijkje neemt. Kan dan misschien zien of de piloten liggen te slapen, of er iemand met een pistool in de cockpit staat oid. En wat er dan het snelste bij in de buurt kan zijn zijn toch over het algemeen een paar straaljagers.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 12 november 2018 @ 12:09:40 #254
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183098067
Je ziet idd een heleboel:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522

Ook hier was het alleen kijken door de F16's.
So we just called him Fred
pi_183113900
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 00:21 schreef Adrie072 het volgende:
Wow! Als dat 2e deel online komt, zie ik de link graag.
I was built to be the best, the number one and nothing less!
pi_183120382
I was built to be the best, the number one and nothing less!
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:23:00 #257
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_183127505
Afgelopen zondagochtend vond iemand het wel een goed idee om met een "walkie-talkie" buiten Aeroparque (nationale vliegveld van Buenos Aires) vlucht AR1694 naar Bariloche alvast maar toestemming te geven om op te stijgen :X

De toren kwam er al snel achter dat er iemand illegaal op dezelfde frequentie zat en heeft al het vliegverkeer 30 minuten stil gelegd. De 58 jarige dader is een amateurpiloot die zijn brevet wel gedag kan zwaaien, maar het is nog niet bekend waarom hij dit deed.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:28:51 #258
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_183127605
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:23 schreef flipsen het volgende:
Afgelopen zondagochtend vond iemand het wel een goed idee om met een "walkie-talkie" buiten Aeroparque (nationale vliegveld van Buenos Aires) vlucht AR1694 naar Bariloche alvast maar toestemming te geven om op te stijgen :X

De toren kwam er al snel achter dat er iemand illegaal op dezelfde frequentie zat en heeft al het vliegverkeer 30 minuten stil gelegd. De 58 jarige dader is een amateurpiloot die zijn brevet wel gedag kan zwaaien, maar het is nog niet bekend waarom hij dit deed.
Die mag nog wel wat harder aangepakt worden. Er staan hier in ieder geval zware straffen op het in gevaar brengen van een luchtvaartuig.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 13 november 2018 @ 18:44:36 #259
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_183127859
quote:
Is hier al meer bekend over eigenlijk? Is wel een heel vreemd verhaal en die piloten lijken ook behoorlijk de weg kwijt... Erg professioneel komen ze niet over, hoewel ze natuurlijk compleet in paniek zijn in een vliegtuig dat onbestuurbaar lijkt.

* flipsen wacht op de verfilming, met natuurlijk Tom Hanks of Denzel Washington in de hoofdrol :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 13 november 2018 @ 19:08:25 #260
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_183128405
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 18:44 schreef flipsen het volgende:

[..]

Is hier al meer bekend over eigenlijk? Is wel een heel vreemd verhaal en die piloten lijken ook behoorlijk de weg kwijt... Erg professioneel komen ze niet over, hoewel ze natuurlijk compleet in paniek zijn in een vliegtuig dat onbestuurbaar lijkt.

* flipsen wacht op de verfilming, met natuurlijk Tom Hanks of Denzel Washington in de hoofdrol :P
Tsja. Ik kan me voorstellen (hoe goed je ook getraind bent) dat als dit je overkomt je totaal niet meer weet wat je moet doen.
  dinsdag 13 november 2018 @ 19:17:50 #261
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_183128657
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:08 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Tsja. Ik kan me voorstellen (hoe goed je ook getraind bent) dat als dit je overkomt je totaal niet meer weet wat je moet doen.
Jep. Je kan een hoop trainen in de simulator, maar het startle & surprise effect ga je nooit zo goed kunnen nabootsen.

Sowieso is simulatortraining gericht op ‘eenvoudige’ storingen en doorgaans niet meer dan één tegelijk. En omdat je nou eenmaal niet iedereen elke week een simsessie kunt geven, kan je ook lang niet alle mogelijke scenario’s behandelen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_183132587
Ook redelijk bijzonder; op 24 oktober heeft een nog onbekende klant bij Boeing een order geplaatst
voor 1 777-200LR.
Dit is de eerste order voor dit toestel sinds april 2013.
Dit brengt het aantal -200LR toestellen naar 60.


(Landing van de allereerste -200LR vlucht in Seattle op 8 maart 2005)
  woensdag 14 november 2018 @ 02:46:26 #264
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_183136094
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 21:57 schreef Iemand91 het volgende:
Ook redelijk bijzonder; op 24 oktober heeft een nog onbekende klant bij Boeing een order geplaatst
voor 1 777-200LR.
Dit is de eerste order voor dit toestel sinds april 2013.
Dit brengt het aantal -200LR toestellen naar 60.

[ afbeelding ]
(Landing van de allereerste -200LR vlucht in Seattle op 8 maart 2005)
Ik wilde het nog even stilhouden, maar Tipica Reizen gaat binnenkort met een eigen 777 van Amsterdam naar Buenos Aires vliegen :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 14 november 2018 @ 13:12:05 #265
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_183141776
WorldAviationHD twitterde op woensdag 14-11-2018 om 12:15:25 Full Flight Video of The Longest Flight in the world on Singapore Airlines SQ21 from Newark to Changi - Premier Begins in 1 hour here: https://t.co/CUE3vFACFP @airlivenet @A350_Production @A350Blog @A350fans @AkkiAkki27 @SingaporeAir @ReutersUK @BBCNews @USATODAY https://t.co/tkXkEy0Jox reageer retweet
  woensdag 14 november 2018 @ 15:53:20 #266
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_183144786
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:18 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Top!
En hier de waarschijnlijke reden:




De spoilers op een E190 zijn Fly By Wire, de ailerons zijn echter conventioneel aangestuurd met kabels.

De ailerons bewegen hier echter de verkeerde kant op voor een rechterbocht... lijkt erop dat de kabels verkeerd om zijn aangesloten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_183145828
B-17881 by C.F Li, on Flickr

Per 9 juli 2019 verruilt EVA Air de Boeing 777-300ER voor hun nieuwe 787-9 op de drie-wekelijkse vluchten van Taipei naar Amsterdam. (die op heen- en terugweg een stop maken in Bangkok).
Hiermee gaat de totale capaciteit per vlucht van 323 passagier (38 business, 64 premium- en 221 economy) naar 304 (26 business en 278 economy). Premium Economy verdwijnt dus ook.

Eva Air heeft een order staan voor 4 787-9's waarvan de eerste op 30 september is geleverd.
Daarnaast heeft de maatschappij een order staan voor 16 787-10's (die 16 plus een order voor 2 extra
777-300ER's en een optie voor nog eens 6 787-10's was de grootste order van commerciële vliegtuigen ooit in de Taiwanese geschiedenis)

pi_183145867
Wat een spot. _O_

Heerlijke livery ook, al zijn er weinig airlines met zo groot '787' erop. :D Of is dit de eerste voor EVA Air en daarom ofzo?
Jack does it in real time...
pi_183146146
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:40 schreef DeeBee het volgende:
Of is dit de eerste voor EVA Air en daarom ofzo?
Het is hun eerste 787, maar ook hun 2e heeft ook 787 staan op de romp.
Lijkt dus dat ze dat allemaal gaan krijgen.
pi_183147694
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:53 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En hier de waarschijnlijke reden:


[ afbeelding ]

De spoilers op een E190 zijn Fly By Wire, de ailerons zijn echter conventioneel aangestuurd met kabels.

De ailerons bewegen hier echter de verkeerde kant op voor een rechterbocht... lijkt erop dat de kabels verkeerd om zijn aangesloten.
Wow, dus niet gechecked voor de start van de vlucht.
Wie dit leest is gek
  woensdag 14 november 2018 @ 18:22:00 #271
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_183147800
quote:
99s.gif Op woensdag 14 november 2018 18:15 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Wow, dus niet gechecked voor de start van de vlucht.
Waarschijnlijk niet, maar dat is nog niet met zekerheid te zeggen.

Overigens staat er niet in de boeken dat je ook daadwerkelijk de uitslag in de juiste richtingen moet controleren tijdens je flight control check. En, je doet het zo vaak, dus door de confirmation bias (je ziet onbewust wat groene vlakken) kan ik me voorstellen dat je zoiets kunt missen.

Tijd zal het leren, het is in ieder geval geen fijne situatie om in te zetten, dus alle respect voor de veilige landing.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_183161144
I was built to be the best, the number one and nothing less!
pi_183190088
GEAviation twitterde op donderdag 15-11-2018 om 23:32:57 The Queen of the Skies took her last flight from Victorville today to her new home at the Pima Air & Space Museum in Tucson. She was ferried to her final destination by Gary Possert, one of the original FTO Test Pilots on the 747-100. Welcome to your new home, Queen of the Skies! https://t.co/Dmf8wxAygu reageer retweet
(de video in deze tweet is een absolute aanrader!)

Een van de oudste Boeing 747's ter wereld heeft gisteren haar laatste vlucht gemaakt.
De General Electric 747-100 N747GE vloog van Victorville naar Davis–Monthan Air Force Base.
Hierna werd de 747 weer de weg over gesleept naar het naburige Pima Air and Space Museum.
(net als o.a. 's werelds eerst gebouwde 777 enkele maanden geleden) waar het zich voegt bij de meer dan
350 aldaar opgeslagen toestellen.

De 25e gebouwde 747 werd overigens in maart 1970 als N744PA "Clipper Star of the Union"
(later "Clipper Ocean Spray") aan Pan Am geleverd als hun 11e 747. De legendarische maatschappij vloog er 21 jaar mee rond en maakte er meer dan 86.000 vlieguren en 18.000 cycles mee.
Zoals op de foto's hieronder is te zien kent de kist nog diverse herinneren aan Pan Am waaronder de oude stoelen.









N747GE kwam in 1992 in dienst bij de motorfabrikant met als doel om als testbed te dienen.
De linkervleugel en staart werd verstevigd:

scan0061 by Jason Chapman, on Flickr
scan0063 by Jason Chapman, on Flickr

De eerste motor dat werd getest was de GE90; die zou uitgroeien tot 's wereld grootste en krachtigste straalmotor. (die elke Boeing 777-200LR, 777-300ER en 777 vrachttoestel voorstuwt en een optie is voor de -200, -200ER en -300).




Uiteindelijk diende de 747 als testbed voor meer dan 11 verschillende motoren en 39 varianten; naast de GE90 onder andere de GEnx (787 en 747-8), Engine Alliance GP7200 (A380), CF34 (o.a. de Bombardier CRJ-series en aantal businessjets en de Embraer E-jets E170, E175, E190 en E195), CFM56 (o.a. 737, A320 en A340) en de CFM International LEAP (A320neo family, 737MAX).
Als testbed maakte het uiteindelijk meer dan 3600 vlieguren en 775 cycles.

Hieronder met de GEnx:



Hieronder met de General Electric Passport voor de Bombardier Global 7500 en 8000 zakenjet:



General Electric heeft ondertussen deze 747-100 vervangen door een nieuwe testbed; de 747-400 N747GF dat hiervoor in dienst was bij Japan Airlines. Dit was ook wel nodig; de 747-100 stond niet hoog genoeg op haar onderstel om de 's wereld grootste straalmotor (de nieuwe GE9X voor de 777-8 en -9) onder de vleugels te hangen: [MESSAGE=53405417]Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"[/MESSAGE])
Ook een grappig weetje; met deze nieuwe 747-400 heeft General Electric nu ook een testbed met eigen motoren (de CF6); onder de -100 hingen de JT9D motoren van Pratt & Whitney. :P

Hieronder de 747-100 met de GE Passport motor en daarachter hun nieuwe 747-400 met de CFM International LEAP. Dit was dus voordat de -100 ook de nieuwe livery kreeg.



Overigens; in de media word deze 747 aangeduid als de oudste nog actieve 747 ter wereld.
Dit is niet juist; er is in ieder geval nog 1 747 die nog ouder is en nog in gebruik; de 5e gebouwde 747 vliegt (weer) rond voor de Iraanse Luchtmacht. Dit was Boeing's 5e 747 testvliegtuig en vloog 5 maanden na de allereerste 747 vlucht en werd uiteindelijk aan Trans World Airlines geleverd. Echter ging deze na 5 jaar al naar de Iraanse Luchtmacht waar het (met tussenpozen) nog altijd voor vliegt (of voor Iran Air).
Dit toestel is ondertussen ruim 49 jaar oud.
De foto hieronder is genomen op 20 augustus dit jaar.
(Let ook op de afwijkende engine nacelle met blow-in-doors op motor #1)



Hier onder afgebeeld in 1969 toen het nog als testtoestel voor het 747 programma diende; let op de nummer 5 voorop het toestel.



Toestel is ook wel op Schiphol geweest; hier in 1985 toen het overging van Iran Air naar de Iraanse luchtmacht:

EP-NHJ by Reinhard Zinabold, on Flickr

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-11-2018 23:54:49 ]
pi_183250652
quote:
Virgin Orbit’s Cosmic Girl has taken to the skies with a rocket tucked under its wing for the first time. The specially modified 747-400 carrying a 70-foot-long rocket under its wing soared through the air as part of a successful test flight for Virgin Orbit’s LauncherOne.

The flawless test flight took place in the cloudless skies over Southern California, with the small satellite launch company proving that its carbon-fiber two-stage rocket works perfectly as a pair with Cosmic Girl, the customised former passenger aircraft that serves as the company’s ‘flying launch pad.’ The successful test puts more air under the wings - and fins - of the company’s plans to reach orbit in early 2019.
https://www.virgin.com/ne(...)ght-flying-launchpad

FR24 replay: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n744vg#1e98cc13





(^^ let op de diverse ex-Nederlandse kisten op de grond)


  dinsdag 20 november 2018 @ 11:38:57 #275
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_183261218
Even geen tijd om te vertalen, maar weer een captain die een vleugel beschadigt. Saillant detail: het was zijn laatste vlucht voor zijn pensioen en hij kwam in aanraking met de crashtender die hem een watersaluut bracht :D filmpje op de site (zit mobiel, beetje lastig): https://amp.tn.com.ar/soc(...)n-de-bomberos_917472
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')