Tja. ik weet niet, ik koop sommige dingen online (boeken en apparaten op Bol/coolblue), maar veel ook niet. Ik ga niet voor alles verzendkosten betalen of een dag wachten. Kleding wil ik in veel gevallen passen zonder dat ik 3 maten moet bestellen.quote:Op vrijdag 21 september 2018 18:13 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Die reacties zijn prachtig idd, wat een malloot die Hans van Tellingen (zit schijnbaar in het vastgoed, nooit van gehoord). Snapt er werkelijk helemaal niks van.
Ik koop zelf eigenlijk vrij weinig online.quote:Op zaterdag 22 september 2018 01:03 schreef jakosi het volgende:
[..]
Tja. ik weet niet, ik koop sommige dingen online (boeken en apparaten op Bol/coolblue), maar veel ook niet. Ik ga niet voor alles verzendkosten betalen of een dag wachten. Kleding wil ik in veel gevallen passen zonder dat ik 3 maten moet bestellen.
Naja echte onzin staat er niet in. Het is bekend dat webwinkels amper of geen winst maken. Daar hebben ze gelijk in. De vraag is echter of veel stenen winkels dat wel doen.quote:Op vrijdag 21 september 2018 17:54 schreef Blik het volgende:
https://retailtrends.nl/i(...)sterfhuisconstructie
Heerlijk artikel van de lobby van de ouderwetse retail, de plaat die ze voor hun kop hebben heeft de dikte van een militaire bunker...
Ook een paar mooie reacties onder het artikel
Dat webwinkels geen winst maken is ongeveer het enige punt waarin ze gedeeltelijk gelijk hebben (Coolblue maakt winst, bol.com draait break-even en komend jaar winst, niet de 100 miljoen verlies waarmee ze in het artikel komen), het dan 1-op-1 vergelijken met ouderwetse retail is gewoon kortzichtig. E-commerce zit nog in een enorme groeispiraal waarbij consolidatie en winstmaximalisatie helemaal niet tot de prioriteiten behoort. Expansie en investeren wel. Helemaal aangezien ze kijken naar de periode tussen 2012 en nu is er weinig positiefs te zien voor ouderwetse retail.quote:Op zaterdag 22 september 2018 08:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Naja echte onzin staat er niet in. Het is bekend dat webwinkels amper of geen winst maken. Daar hebben ze gelijk in. De vraag is echter of veel stenen winkels dat wel doen.
Tevens krijg ik hier jeuk van.
Want naar een winkel gaan is een menselijke activiteit, die afstamt van de dagen dat we nog jagers en verzamelaars waren. Het zit in ons dna, de neiging om naar een winkel te gaan zal dus blijven”.
Als je in amsterdam woont kun je al in 2u bezorgd krijgen tegenwoordig. Als Select lid kun je ook voor 14u besteld, dezelfde avond in huis kiezenquote:Op zaterdag 22 september 2018 08:13 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik koop zelf eigenlijk vrij weinig online.
Kleding en schoenen zijn sowieso artikelen die ik eerst wil passen voor ik het koop.
En als ik eens een keer iets leuks voor mezelf wil kopen (nieuwe televisie, gadgets, games, noem maar op) dan heb ik het geduld niet maar wil ik het metéén hebben, en niet 1 of 2 dagen later pas)
Waarom eigenlijk niet?quote:Op zaterdag 22 september 2018 09:15 schreef raptorix het volgende:
Hoewel ik een webshop pionier ben geweest koop ik eigenlijk zelden wat online
Ik koop sowieso niet zoveel spullen en als ik dan toch wat nodig heb koop ik het wel in de winkel, zit vrijwel overal dicht bij. Laatste aankoop was een Koelkast bij Coolblue, wow wat een goede service was dat zeg, echt nooit meer dat ik ergens iets anders koop.quote:
Toevallig mijn laatste schoenen wel online gekocht, geloof bij Zalando, bevallen erg goed en lijken onverwoestbaarquote:Op zaterdag 22 september 2018 09:24 schreef Isabeau het volgende:
Coolblue onderscheidt zich dan ook uitermate goed qua service Maar online kopen van kleren en schoenen doe ik nog steeds liever niet. Passen in een fysieke winkel en de stof voelen, materiaal bekijken, heeft toch echt mijn voorkeur.
Coolblue en Wehkamp hebben een erg goede strategie, hebben ze ook heel goed over nagedacht.quote:Op zaterdag 22 september 2018 09:24 schreef Isabeau het volgende:
Coolblue onderscheidt zich dan ook uitermate goed qua service Maar online kopen van kleren en schoenen doe ik nog steeds liever niet. Passen in een fysieke winkel en de stof voelen, materiaal bekijken, heeft toch echt mijn voorkeur.
Uit interesse, waarin is Coolblue onderscheidend op het vlak van het bezorgen van een koelkast? Hoeveel meer doen ze dan de koelkast installeren en de oude mee retour nemen?quote:Op zaterdag 22 september 2018 09:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik koop sowieso niet zoveel spullen en als ik dan toch wat nodig heb koop ik het wel in de winkel, zit vrijwel overal dicht bij. Laatste aankoop was een Koelkast bij Coolblue, wow wat een goede service was dat zeg, echt nooit meer dat ik ergens iets anders koop.
Edit: Ja eten heb ik superveel aanbod, ook gespecialiseerd, en kleren laat ik meestal door mijn moeder kopen, pas ik het als ik bij me ouders ben, en wat niet goed is gaat terug, heb hekel aan kleren kopen
Ik denk dat bij die grote webshops nou net die schaal en de hoeveelheid marketing zorgt voor weinig winst. Ik als "kleine middenmoter" zou als ik m'n pijlen volledig op de webshop zou richten daar wel van rond kunnen komen. Dus ik maak zeker wel winst, maar ik doe ook nauwelijks wat aan betaalde marketing.quote:Op zaterdag 22 september 2018 09:34 schreef raptorix het volgende:
Overigens heeft Hans wel wat valide punten maar hij brengt het erg bout en gooit allerlei rare feitjes door elkaar. Dat de meeste webshops nauwelijks winst maakt klopt, maar het voordeel van een webshop is het schaalmodel, je kosten blijven vrijwel gelijk bij volume groei. Daarnaast is het argument: als ik een webshop open, verkoop ik het niet meer in mijn winkel!
Nou daar komen die spelers over algemeen wel op terug, ik heb in verleden contact gehad met meerdere grote retail ketens, en die wilden inderdaad een website om te "inspireren" en niet om te verkopen, zo werkt het niet, tenzij je een mega sterk brand bent en zelfs dan is het lastig want er zijn maar weinig bedrijven in Nederland die kunnen zeggen: Kom maar naar onze winkel, ik heb even zitten denken maar kan er eigenlijk geen 1 noemen.
Zegt genoeg over de beweegredenen achter Hans. Jammer dat het daarnaast ook nog een kleuter blijkt te zijn in zijn reactiesquote:Op zaterdag 22 september 2018 16:24 schreef ConnerJohn het volgende:
Hans van Tellingen heeft een onderzoeksbureau waarbij hij onderzoek moet doen voor vastgoedondernemingen zoals Havensteder en Kleppiere. Daarnaast geeft hij veel lezingen over het succes van de stenen winkels.Hij was ook heel positief over de Markthal terwijl de ondernemers en Kleppiere daar al jaren met elkaar op voet van oorlog staan. Toevallig is Kleppiere een regelmatige opdrachtgever voor van Tellingen.
Dat neemt niet weg dat hij een paar goede punten heeft en de online-lobby ook een soort geloof is geworden. Vooral in de kledingbranche is het lastig geld verdienen met al die artikelen die terugkomen en de verzendkosten die betaald moeten worden. De mensen die hier of elders op internet berichten schrijven zijn al meer geïnteresseerd in internet dan een gemiddelde consument en zo krijg je een vertekende beeld. Het zijn de tijden waarin we leven maar het is de vraag of het positief is dat door internet of grote concerns kleine zelfstandigen verdwijnen. Vooral voor mensen met een laag opleidingsniveau blijven er alleen maar bedrijven over die vooral jongen mensen in dienst willen en zelden een vast contract aanbieden.
Yep. Terwijl een Bruna of Primera niet verder komen dan de top 25.quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:30 schreef Blik het volgende:
Wat ik dan nog wel een fijn vind is dat het assortiment niet perse verdwijnt. Juist een bol.com is groot geworden door niet alleen maar top 100 boeken en top 100 cd’s te verkopen maar juist een enorm lange staart aan producten te kunnen verkopen waar veel mensen in geïnteresseerd zijn. Dat zie je ook terug bij een Amazon
Precies om die reden heb ik de afgelopen jaren veel centjes aan bol.com overgemaakt.quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:30 schreef Blik het volgende:
[..]
Zegt genoeg over de beweegredenen achter Hans. Jammer dat het daarnaast ook nog een kleuter blijkt te zijn in zijn reacties
Verser helemaal eens met je punt. Vroeger ging ik nog wel eens naar de stad, maar de stad is ook alleen maar eenheidsworst geworden
Wat ik dan nog wel een fijn vind is dat het assortiment niet perse verdwijnt. Juist een bol.com is groot geworden door niet alleen maar top 100 boeken en top 100 cd’s te verkopen maar juist een enorm lange staart aan producten te kunnen verkopen waar veel mensen in geïnteresseerd zijn. Dat zie je ook terug bij een Amazon
In mijn geval waren ze vroeger als aangekondigt, ze boden direct hun verontschuldiging aan dat ze eventueel later de oude koelkast konden ophalen omdat hij nog niet ontkoppelt was. Echter na een korte inspectie hebben ze hem alsnog gewoon meegenomen. En dat is niet alleen mijn ervaring maar vrijwel van iedereen die ik hoor over Coolblue, het is gewoon een mindset om de klant altijd op 1 te stellen. Ik kan je wel wat vertellen wat ik laatst heb meegemaakt met Mediamarkt maar dat is echt een lang verhaal.quote:Op zaterdag 22 september 2018 09:58 schreef Blik het volgende:
[..]
Uit interesse, waarin is Coolblue onderscheidend op het vlak van het bezorgen van een koelkast? Hoeveel meer doen ze dan de koelkast installeren en de oude mee retour nemen?
Voorraad kan ik me voorstellen, zo'n lokale winkel heeft gewoon de ruimte niet. De prijs moet echter gelijk zijn, is wettelijk verplicht.quote:Op zondag 23 september 2018 00:21 schreef Isabeau het volgende:
Om de plaatselijke middenstand te steunen stond ik een tijdje geleden bij de balie van de boekwinkel voor een bepaald boek. Was uiteraard niet aanwezig. Bestellen was voor mij geen probleem, ik had geen haast. Ik meekijken op haar computer. Geloof dat het 29,95 moest kosten, maar was niet op voorraad en ze zei dat het waarschijnlijk niet meer leverbaar was. Ik zei dat bol.com het gewoon nog verkocht. Zij kijken op bol.com en inderdaad. Gewoon nog leverbaar. En stilzwijgend keken wij beiden naar de prijs van 19,95 voor exact hetzelfde boek met dezelfde harde kaft. Tsja. Thuis op bol.com besteld.
Als dit soort dingen vaker voorkomen dan ga je dus niet terug naar zo'n boekwinkel, maar bestel je alles online. Terwijl ik het juist zo fijn vind om rond te snuffelen in een boekwinkel, om te bladeren in de boeken en te zien of het wat voor me is. In een online boekwinkel zou ik alleen kopen wat ik al van te voren wilde hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |