abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181544187
Wij zijn bezig met de renovatie van onze gang. Dak is volledig vernieuwd met PIR platen aan de buitenkant.
Nou zit ik met het afdakje boven de voordeur. Het hout waar je aan de buitenkant tegen aankijkt, is het enige dat nu buiten van binnen onderscheid.

In november wordt deze gevel bekleding vervangen (dakje) voor zwart accoya hout, maar ik ben bang dat dat te laat (lees: te koud) gaat worden. Ik wil dus voor die tijd het dakje verwijderen en alvast een constructie maken aan de buitenkant zodat het nieuwe accoyahout gemonteerd kan worden. Aan de binnenkant dan isoleren met PIR platen.

Ik twijfel over de opbouw van dat "omgekeerde platte dak". Zoals het was was het makkelijk (en vreselijk koud); er lag gewoon rockwool los over het hout (was niet zichtbaar dus maakte dat niet uit).

Ik had gedacht het volgende (van binnen naar buiten, en dus van boven naar onder):

OSB
PIR
OSB
Rachelwerk
Accoyahout

De aannemer die de gevel bekleding gaat doen gaf echter aan dat ik geen OSB moest plaatsen aan de koude kant: dit zou vocht opsluiten. Hij stelt voor:

- OSB
- PIR
- Rachelwerk
- Accoyahout

Ik heb heel veel info gevonden over platte daken en isolatie aan de binnenkant, maar dit is in feite een omgekeerd plat dak... en mijn kennis reikt hiervoor niet ver genoeg!

Iemand suggesties?
pi_181545158
Je hebt het over een afdakje, hoe heeft die een koude en warme kant?

edit: bedoel je dat de open ruimte voor je voordeur onder een deel van het huis zit? Dus dat je afdakje de vloer van een slaapkamer is?
pi_181546466
Helaas kan ik geen foto's bijvoegen (vraagt om een URL..ik probeer het.). Maar inderdaad. De bovenkant van het afdakje is de binnenkant van mijn hal.

En vanuit de hal kijk ik zo (als ik op een ladder sta) op datzelfde dakje... vroeger was dit allemaal dicht, wij hebben het open gemaakt zodat we een wat ruimtelijker hal hebben.

Foto binnenkant (vanuit de hal, dus kijkend op het afdakje). Het dakje zit vast aan die drie latjes. Dit wil ik allemaal weghalen en de nieuwe constructie maken.



Vanaf de buitenkant:


[ Bericht 24% gewijzigd door jelleeelco op 29-08-2018 15:09:53 ]
pi_181546743
Ik zou gewoon die steenwol er weer in doen en dan de zaak echt op orde maken als de aannemer het komen aftimmeren.
pi_181546965
Dat was ook mijn gedachte, waren het niet dat de steenwol al weg is...was ruim 40 jaar oud en niet meer beste kwaliteit.

Even los daarvan, is het beter om de PIR aan de koude kant 'open' te laten of af te dekken met een OSB plaat (wat dus de aannemer adviseerde om NIET te doen, vanwege vocht opsluiten)?
pi_181547166
De warme kant moet je absoluut vocht dicht hebben. Dus als je met PIR aan de gang gaat dan geen kiertjes overhouden naar boven toe.
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:22:34 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_181591240
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 15:30 schreef nanuk het volgende:
De warme kant moet je absoluut vocht dicht hebben. Dus als je met PIR aan de gang gaat dan geen kiertjes overhouden naar boven toe.
volgens mij wil je nooit kiertjes hebben in isolate..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_181596336
Dat van die kieren snap ik. Dat was ook de reden om OSB +PIR + OSB te doen. Is dit niet mogelijk? Vanwege vochtophoping?
pi_181596553
OSB is dampopen, dus zeker wel mogelijk. Een dampscherm aan de warme kant is wel noodzakelijk.
pi_181598141
Dank je NealMoonshine! Dat geeft hoop op een nette en warme afsluiting. De PIR platen zijn aan beide kanten met Aluminium folie bedekt; is een dampscherm ook dan nodig? Het zal een plaat uit 1 stuk zijn dus ook geen kieren / naden. De plaat OSB ligt dan over de constructie heen en ga ik afdichten met Pur schuim, daar waar gaatjes zijn.

Op het OSB (aan de onderkant, dus buitenkant) maak ik drie / vier latten, waartegen het Accoya hout gemonteerd kan worden. Accoyahout zal dus niet direct tegen het OSB zitten maar kunnen ventileren.

Ik denk dat dat dan wel goedkomt? Alvast enorm bedankt voor alle hulp die jullie hier geboden hebben, echt te gek!
pi_181601222
Hmm, ik kom toch op verschillende fora tegen dat OSB dampremmend danwel dampdicht is. Ik weet niet of het met een afdakje een probleem is... Los daarvan, het wordt aan de binnenkant (bovenkant) allemaal te dik...

Zou ik ook gewoon de PIR platen onderop open kunnen laten zonder iets van afscherming? Dus als volgt (binnen naar buiten en dus boven naar beneden):

- OSB plaat (of ander geschikt plaatmateriaal, zoals mulitplex)
- PIR plaat (4cm)
- Rachelwerk
- Accoya houten gevelbekleding

Zou dit werken?
pi_181601275
Indien de naden tussen de pir platen ook worden afgeplakt met aluminium tape, voldoet dat inderdaad als een dampscherm.

Overigens moet ik wel wat nuanceren in die zin dat OSB wel enigszins dampremmend is. Een plaatmateriaal met een lagere dampdiffusieweerstand zou nog beter zijn, bijvoorbeeld een houtvezelplaat genre celit 3D.
pi_181601957
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 17:15 schreef jelleeelco het volgende:
Hmm, ik kom toch op verschillende fora tegen dat OSB dampremmend danwel dampdicht is. Ik weet niet of het met een afdakje een probleem is... Los daarvan, het wordt aan de binnenkant (bovenkant) allemaal te dik...

Zou ik ook gewoon de PIR platen onderop open kunnen laten zonder iets van afscherming? Dus als volgt (binnen naar buiten en dus boven naar beneden):

- OSB plaat (of ander geschikt plaatmateriaal, zoals mulitplex)
- PIR plaat (4cm)
- Rachelwerk
- Accoya houten gevelbekleding

Zou dit werken?
Tuurlijk zou dit ook werken, lucht is erg dampopen! ;-) Waarom wil je in feite plaatmateriaal aan de koude kant? Nodig lijkt me dit niet. Wanneer dit wordt gedaan, is dat om de stijfheid van de constructie te bevorderen of om water uit de constructie te houden. Beide lijken me hier niet van toepassing.
Dat gezegd zijnde, indien je dat om welke reden dan ook toch wilt, zou ik me niet zoveel zorgen maken over OSB, zeker voor zo'n klein oppervlak. Indien je echt safe wilt zijn kun je zo'n houtvezelplaat gebruiken, dat is volgens het boekje.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')