abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181542925
Vragen van de leden Jasper van Dijk en Laçin (beiden SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht dat buitenlandse vrachtwagenchauffeurs oververtegenwoordigd zijn bij ongelukken en pechgevallen (ingezonden 16 juli 2018).

Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede namens de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 28 augustus 2018). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 2904.

Vraag 1
Wat is uw oordeel over het bericht «Buitenlandse trucker blijkt brokkenpiloot»?1

Antwoord 1
Onze wegen worden door de economische groei steeds drukker met helaas ook meer ongevallen tot gevolg. Dit laat het onderzoek van de STIMVA ook zien. Het bericht focust zich verder op buitenlandse chauffeurs die relatief vaker betrokken zijn bij incidenten. Mijn oordeel is dat alle bedrijven en chauffeurs, ook de buitenlandse, goed opgeleid en met veilig materieel de weg op moeten.

Vraag 2
Wat zijn naar uw oordeel de oorzaken van de oververtegenwoordiging van buitenlandse chauffeurs bij ongelukken en pechgevallen? Kan dit te maken hebben met onvoldoende opleiding en slecht materieel, zoals Nederlandse truckers vaker beweren?

Antwoord 2
De top 4 van landen waarvan chauffeurs betrokken zijn bij incidenten bestaat uit Europese lidstaten (Polen, Duitsland, Roemenië en België). Transportondernemingen en chauffeurs uit alle Europese lidstaten moeten zich houden aan de Europese wetgeving omtrent rijvaardigheid en vakbekwaamheid van chauffeurs en vrachtwagens moeten door de APK-plicht voldoen aan technische eisen.

Het onderzoek van STIMVA laat zien dat van alle vrachtwagenincidenten 38% een technische oorzaak heeft, 37% bandenpech is en in 25% de oorzaak niet bekend is. Het onderzoek maakt geen onderscheid in een verschil in de oorzaak van incidenten waarbij binnenlandse of buitenlandse chauffeurs betrokken zijn.

Vraag 3
Bent u bereid om te laten onderzoeken wat de oorzaken zijn van deze oververtegenwoordiging, zoals ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) graag wil? Zo nee, waarom niet?


Antwoord 3
In de media wordt gesproken over een relatieve oververtegenwoordiging van buitenlandse chauffeurs op basis van het Grootschalig VerkeersOnderzoek Goederenvervoer Randstad 2016 waarbij door RWS onderzoek is gedaan naar het aantal en aandeel buitenlandse vrachtwagens op de Nederlandse autosnelwegen. Hierbij is gebruik gemaakt van 45 meetpunten in de Randstad. Het aandeel buitenlands vrachtverkeer bedraagt gemiddeld 13% ten opzichte van alle vrachtwagens.

De gegevens van het RWS onderzoek en die van de STIMVA laten zich echter moeilijk vergelijken. Het land dat het kenteken uit heeft gegeven komt lang niet altijd overeen met de nationaliteit van de chauffeur. Ook kan een vrachtwagen met een buitenlands kenteken en/of een buitenlandse chauffeur een Nederlandse eigenaar hebben.

Om de oorzaken van de betrokkenheid van buitenlandse chauffeurs nader te specificeren is gedetailleerde informatie van alle incidenten noodzakelijk. Gezien het feit dat afhankelijk van het incident verschillende organisaties, zoals bergingsbedrijven, wegbeheerders of politie, andere gegevens verzamelen, is geen compleet beeld van de oorzaken te achterhalen. Uit de informatie uit verschillende bronnen waar we over beschikken kan niet worden achterhaald wat precies de oorzaak is van de ongevallen.

Vraag 4
Wat zijn bij benadering de totale (maatschappelijke) kosten, zoals verloren tijd door files, schade aan de openbare ruimte en privéeigendommen en gezondheidsschade, als gevolg van ongelukken en pech door buitenlandse chauffeurs?


Antwoord 4
Deze kosten zijn niet in beeld te brengen aangezien niet bekend is bij welke incidenten buitenlandse chauffeurs zijn betrokken. De kosten zijn sterk afhankelijk van de locatie waar en het tijdstip waarop het incident plaatsvindt.

Vraag 5
Deelt u de mening dat er mogelijk een relatie is tussen het verkrijgen van een vervalst rijbewijs, waarover al eerder vragen zijn gesteld, en de oververtegenwoordiging door buitenlandse chauffeurs bij ongelukken?2


Antwoord 5
Er is geen aanleiding dit te veronderstellen. Er zijn mij geen gevallen bekend van incidenten waar chauffeurs beschikten over valse rijbewijzen.

Vraag 6
In hoeverre wordt de stijging van ongelukken veroorzaakt door een hoge werkdruk en slechte naleving van de weekendrust?


Antwoord 6
Zoals eerder aangegeven heeft 38% van de incidenten een technische oorzaak en bij 37% was er sprake van bandenpech. Het overgrote deel van de incidenten is dus direct gerelateerd aan het materieel.

Vraag 7
Welke maatregelen gaat u nemen om het aantal ongelukken en pechgevallen te verminderen, met name als gevolg van buitenlandse chauffeurs?


Antwoord 7
Ik werk aan een nieuw Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, daarin zal ik ook aandacht besteden aan verminderen van de risico’s die samenhangen met het wegvervoer.

1 Website Algemeen Dagblad, 12 juli 2018 (https://www.ad.nl/auto/bu(...)kkenpiloot~a2931632/)

2 Kamervragen Van Oosten c.s., Aanhangsel Handelingen, Tweede Kamer, vergaderjaar 2017–2018, 2018Z12792

-- edit door FOK-Kamervragen:
Rapport van de STIMVA:
https://www.stimva.nl/Por(...)ortage%202017%20.pdf

[ Bericht 1% gewijzigd door FOK-Kamervragen op 30-08-2018 13:34:00 ]
  donderdag 30 augustus 2018 @ 11:25:27 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_181569488
Dit kan met de open grenzen en het vrije verkeer van goederen binnen de EU alleen Europees goed aangepakt worden. Dit lijkt me dan ook meer iets voor het Europees Parlement.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 11:26:41 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181569509
quote:
7s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:25 schreef remlof het volgende:
Dit kan met de open grenzen en het vrije verkeer van goederen binnen de EU alleen Europees goed aangepakt worden. Dit lijkt me dan ook meer iets voor het Europees Parlement.
Hey ja we hebben eindelijk een klusje gevonden voor de EU wat binnen hun werkbeschrijving valt. In plaats van die smerige mission-creep van de afgelopen 20 jaar.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 30 augustus 2018 @ 11:29:03 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_181569551
quote:
7s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hey ja we hebben eindelijk een klusje gevonden voor de EU wat binnen hun werkbeschrijving valt. In plaats van die smerige mission-creep van de afgelopen 20 jaar.
Wat?
  donderdag 30 augustus 2018 @ 11:58:43 #5
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_181570313
quote:
15s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:29 schreef remlof het volgende:

[..]

Wat?
Die smerige mission creep van de afgelopen 20 jaren.

Je vervolgvraag zou moeten zijn wat dat dan is, mission creep. En waarom die smerig is. :)
Wees wel voorbereid op een heleboel aannames en vuilbekkerij. ;)
  donderdag 30 augustus 2018 @ 12:01:31 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_181570377
quote:
10s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:58 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

Die smerige mission creep van de afgelopen 20 jaren.

Je vervolgvraag zou moeten zijn wat dat dan is, mission creep. En waarom die smerig is. :)
Wees wel voorbereid op een heleboel aannames en vuilbekkerij. ;)
Voor aannames en vuilbekkerij is dit forum hopelijk niet bedoeld, daar is in NWS alle ruimte al voor.
pi_181570561
quote:
Vraag 6
In hoeverre wordt de stijging van ongelukken veroorzaakt door een hoge werkdruk en slechte naleving van de weekendrust?

Antwoord 6
Zoals eerder aangegeven heeft 38% van de incidenten een technische oorzaak en bij 37% was er sprake van bandenpech. Het overgrote deel van de incidenten is dus direct gerelateerd aan het materieel.
Deze meneer snapt het verschil tussen pech en ongeluk niet helemaal. Of bedoeld hij te zeggen dat in 37% van de gevallen een vrachtwagen achter op een file inklapt een lekke band als oorzaak heeft?
pi_181571603
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 12:09 schreef Bierpoep het volgende:

[..]

Deze meneer snapt het verschil tussen pech en ongeluk niet helemaal. Of bedoeld hij te zeggen dat in 37% van de gevallen een vrachtwagen achter op een file inklapt een lekke band als oorzaak heeft?
Ik heb het rapport van de STIMVA er even bijgezocht:
https://www.stimva.nl/Por(...)ortage%202017%20.pdf

quote:
Wat de geregistreerde oorzaken van de gestrande vrachtwagens betreft, wordt 37%
veroorzaakt door bandproblemen en 38% door technische problemen. Bij 25% van de
geregistreerde gestrande vrachtauto’s is de oorzaak onbekend.
Dus dit is de verdeling van pechgevallen, niet per se ongelukken.
pi_181577943
quote:
7s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 13:13 schreef FOK-Kamervragen het volgende:

[..]

Ik heb het rapport van de STIMVA er even bijgezocht:
https://www.stimva.nl/Por(...)ortage%202017%20.pdf

[..]

Dus dit is de verdeling van pechgevallen, niet per se ongelukken.
Kortom hij begreep de vraag niet helemaal of geeft moedwillig een foutief antwoord.
pi_181582436
quote:
7s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:25 schreef remlof het volgende:
Dit kan met de open grenzen en het vrije verkeer van goederen binnen de EU alleen Europees goed aangepakt worden. Dit lijkt me dan ook meer iets voor het Europees Parlement.
Je bent ermee bekend dat de kwaliteit van het wegdek en de rijopleidingen in Nederland tot de beste van Europa behoren? Nivelleren van de verschillen zal tot een lagere kwaliteit in Nederland leiden.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181590092
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 18:03 schreef Bierpoep het volgende:

[..]

Kortom hij begreep de vraag niet helemaal of geeft moedwillig een foutief antwoord.
Daar lijkt het wel op ja. Eigenaardig, dat blijkbaar dit niveau bestaat in onze regering.
Ook raar trouwens dat er in het antwoord geen link is opgenomen naar het rapport waaraan gerefereerd wordt (dat STIMVA-rapport). Zelfs de titel oid wordt niet genoemd. De meeste kamervragen & -antwoorden zijn voorzien van nette voetnoten.
Zou de vragensteller zelf ook opmerken dat het antwoord niet klopt?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181590295
In de kamervragen van Stoffer (SGP) over hetzelfde onderwerp, die op dezelfde dag (28-8) beantwoord zijn wordt ook verwezen naar dat STIMVA-rapport, maar ook al zonder naam of link.
FKV / Antw: Sterke toename van het aantal ongelukken met vrachtwagens
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181594778
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 07:18 schreef sigme het volgende:
Zou de vragensteller zelf ook opmerken dat het antwoord niet klopt?
Ik betwijfel of er zo kritisch naar word gekeken. Het valt me op dat bij de meeste vragen de antwoorden amper tot geen antwoord geven op de vraag maar er totaal langsheen gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')