abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210523972
Wat is nou een redelijke 3D printer voor iemand zonder ervaring, om leuk wat mee te kunnen printen en met de tijd nog wat te kunnen verbeteren? Een Ender ofzo?
pi_210573461
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 19:23 schreef Debuteer het volgende:
Wat is nou een redelijke 3D printer voor iemand zonder ervaring, om leuk wat mee te kunnen printen en met de tijd nog wat te kunnen verbeteren? Een Ender ofzo?
Ligt aan je budget. Prusa is goed, maar standaard geen omkasting dus ben je meer beperkt in je materialen (PLA, PETG). Wil je iets printen wat bijvoorbeeld buiten moet komen (en dus tegen UV-straling moet kunnen) dan kom je op ABS of ASA materiaal uit en kom je niet onder een omkasting uit. Dat is bij Prusa of Creality niet standaard. Althans niet bij de instapmodellen.

Verder is de vraag of je een 'print out of the box' wilt, of dat je er zelf aan wilt sleutelen. Je kunt ze zelfs helemaal zelf bouwen (Voron, Ratrig, etc.), al dan niet volgens stuklijst of als kit.

Zelf ben ik begonnen met een Geeetech (kleine 'bed slinger van 100x70x70 geloof ik voor ¤180,-). Prima om te leren, maar verder vrij beperkt. Daarna een Qidi XMaker gekocht (¤500,- (tegenwoordig ergens richting de ¤850). De Qidi veel plezier mee gehad, stabiele prints in PLA en zelfs redelijk met ABS (was een gesloten printer met verwarmd bed).

Nu een Voron 2.4r2 350; Tsja, dat is wel het neusje van de zalm. Zelf gebouwd uit een kit, loepzuiver en print 5x zo snel als een Ender (200mm/s is peanuts op dat ding). Verder bezig met mods. Al toegevoegd zijn Losse 'Klicky' taster, camera's, nozzle scrubber, koolstoffilter (kokosnootkoolstof :') anders tast het je printer aan). En volledig open source. Je moet wel alles zelf doen van mechanica tot elektronica tot het programmeren van de machine.

Maar lang verhaal kort, ja een Ender is een prima instapmodel ^O^ Als het je bevalt, en je zoekt een hobby waar veel tijd in gaat zitten, en je bent handig met je handjes en de pc, dan koop je bijv. een Voron _O_

Owja, sidenote; Als je wel budget hebt en geen zin hebt in die rompslomp (hobby ;) ) van een Voron, en je wilt 'out of the box' printen, koop dan een BambuLab
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_210573539
Damn. Eerste mislukt door een knoop in de spoel :') Had zoiets al eerder gelezen over ESun. Goed filament, maar niet netjes gerold... Overigens de eerste keer dat me dit overkomt met Esun...

Poging 2; Mislukt! Paraplu liet los en ik wilde het risico niet nemen dat deze om zou gaan en tussen de printkop zou komen...

Poging 3; bed ontvet met Dreft (werkt toch het beste met wat warm water :Y ). Wat me nog het meest verbaasd is dat de printer bruggen van 1 lijn kan maken van 130mm lang :o _O_

pi_210574373
Mijn Muesli aanvraag voor de Voron :P

pi_210574700
Zo ziet mijn 'Dashboard' er nu uit :P Live volgen van alle parameters en live feed :P

De afgelopen week:
- Camera toegevoegd (4K camera, maar heeft veel licht nodig voor hoge fps, staat nu op 1080p, maar door weinig licht ziet het er niet zo uit... (Waveshare IMX179 (Sony-sensor))
- Adaptive bed mesh (ja abracadabra, maar dmv een taster zoekt de printer de ideale situatie per print)
- Onderdelen voor de camera zelf gemaakt ;) Camera gekocht als een printplaatje met een lens
- Pressure advance gekalibreerd :P (moeilijk uit te leggen, maar is min of meer een variabele output van het plastic bij afremmen en accelereren na een bocht / hoek). Krijg je scherpere en nauwkeurigere hoeken van ;) (dat stukje wat je in het 2e plaatje ziet :P ). Wat overigens geen 'uit de lucht gegrepen getal is', maar berekend a.d.h.v. een 2 teststukken
- Reserve onderdelen geprint die gevoelig zijn voor warmte (extruder motor plate e.d.)

pi_210574720
To do:
- LED verlichting; Besteld; 2x Daylight on a stick XXL
- Klipperscreen (nog niet zeker van formaat)
- Nog iets bedenken :P
pi_210575050

pi_210605089
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 21:42 schreef Stoorzendert het volgende:
Damn. Eerste mislukt door een knoop in de spoel :') Had zoiets al eerder gelezen over ESun. Goed filament, maar niet netjes gerold... Overigens de eerste keer dat me dit overkomt met Esun...
Daar heb ik nog geen last van gehad. Ik gebruik bijna exclusief eSun. Heb het wel gehad bij FormFutura, met hun recycled spul
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Poging 2; Mislukt! Paraplu liet los en ik wilde het risico niet nemen dat deze om zou gaan en tussen de printkop zou komen...

[ afbeelding ]

Poging 3; bed ontvet met Dreft (werkt toch het beste met wat warm water :Y ). Wat me nog het meest verbaasd is dat de printer bruggen van 1 lijn kan maken van 130mm lang :o _O_

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit :D Wat "een beetje koeling" al niet kan doen voor je bruggen :+
pi_210658404
En het harde werken is beloond! Ik heb de printer mogen voorzien van een serienummer (of in Vorontermen een Cerial)! :D *O* ~ (overigens het typeplaatje wel zelf ontworpen en geprint :P )

Behold!

pi_210791984
LED's ingebouwd. 2x 'Daylight on a stick'. Geeft goed licht inderdaad :D

De reden was omdat mijn camera te weinig licht kreeg en daardoor maar 4 - 5 isch FPS gaf... Nu met 60x 5000k 24V LED's heb ik prima beeld ^O^ En is de FPS 25 _O_

Zwarte diffusers geprint, de boel gemonteerd, hopen op geen 'magic smoke', en het werkt! :D

Het lijkt niet veel, maar het is echt mega veel licht _O_ (kabeltjes achterin nog weg te werken :P )

zaterdag 2 maart 2024 @ 22:38:33 #211
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_212668347
Ben weer aan een nieuwe printer begonnen :@ De kunststof onderdelen heb ik van ASA materiaal met mijn andere printer gemaakt :D

Ben op 50% van de bouw nu. Daarna de elektronica en programmering. Dus in totaal op 25% denk ik :P

De bevalling O+

vrijdag 8 maart 2024 @ 22:39:37 #212
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_212748848
Jaja bijna klaar :) :7 (8> Hij print al!

Toch altijd even spannond momentje om de stroom erop te zetten :o

zondag 24 maart 2024 @ 01:00:43 #213
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_212934669
Te weinig ruimte op het moederbord, dusja... uitbreiden dan maar? :D

LED verlichting (RGB) + Nevermore filter (want kankerverwekkende stoffen die gefilterd moeten worden) geļnstalleerd

pi_213798450
Bambulab heeft een kortingsactie omdat ze 2 jaar bestaan... 2e AMS gekocht *O*

https://eu.store.bambulab.com/nl/pages/2nd-anniversary-sale
pi_213955856
Schijnbaar is Anycubic bezig met multi-kleur printen voor alle printers beschikbaar te maken
pi_213982623
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 16:33 schreef ashardalan het volgende:
Bambulab heeft een kortingsactie omdat ze 2 jaar bestaan... 2e AMS gekocht *O*

https://eu.store.bambulab.com/nl/pages/2nd-anniversary-sale
Mijn P1s combo komt vanavond eindelijk binnen, zin in! (Eerste 3d printer)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_214756272
Vraagje aan de meer ervaren mensen alhier. Ik ben op zoek naar een filament om onderdelen voor RC mee te printen.
Nu lijkt PETG daarvoor het beste te zijn maar uit verhalen begrijp ik dat dat niet zo simpel gaat als printen met PLA.

Nu denk ik aan de standaard PETG van 3Djake maar wellicht hebben jullie misschien een tip voor deze noob?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 19 augustus 2024 @ 22:34:39 #218
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_214757687
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2024 20:05 schreef bedachtzaam het volgende:
Vraagje aan de meer ervaren mensen alhier. Ik ben op zoek naar een filament om onderdelen voor RC mee te printen.
Nu lijkt PETG daarvoor het beste te zijn maar uit verhalen begrijp ik dat dat niet zo simpel gaat als printen met PLA.

Nu denk ik aan de standaard PETG van 3Djake maar wellicht hebben jullie misschien een tip voor deze noob?
Valt wel mee hoor. Er zijn 2 dingen waar je rekening mee moet houden:
1. Gebruik bijvoorbeeld Pritt/lijmstick op je printbed, anders kan het wel eens lastig zijn je print eraf te krijgen.
2. Overhang is niet geweldig met PETG vergeleken met PLA.

Welke printer heb je? Wellicht kan je eens naar ASA kijken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt op ABS en is zonder omkasting te printen. Een oud-collega gebruikte het veel voor modelvliegtuigen (ook RC, met brandstofmotor _O_ )
Als je een omkasting hebt is ABS ook een goede kandidaat. Kan wat klappen hebben en is beter bestand tegen hogere temperaturen. Wellicht van belang bij de motor(en) in de buurt.

Niet dat er wat mis is met PETG hoor, ik zou dat vooral proberen ^O^
pi_214757770
quote:
80s.gif Op maandag 19 augustus 2024 22:34 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Valt wel mee hoor. Er zijn 2 dingen waar je rekening mee moet houden:
1. Gebruik bijvoorbeeld Pritt/lijmstick op je printbed, anders kan het wel eens lastig zijn je print eraf te krijgen.
2. Overhang is niet geweldig met PETG vergeleken met PLA.

Welke printer heb je? Wellicht kan je eens naar ASA kijken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt op ABS en is zonder omkasting te printen. Een oud-collega gebruikte het veel voor modelvliegtuigen (ook RC, met brandstofmotor _O_ )
Als je een omkasting hebt is ABS ook een goede kandidaat. Kan wat klappen hebben en is beter bestand tegen hogere temperaturen. Wellicht van belang bij de motor(en) in de buurt.

Niet dat er wat mis is met PETG hoor, ik zou dat vooral proberen ^O^
Sovol SV06 Plus.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 19 augustus 2024 @ 23:06:32 #220
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_214757962
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2024 22:44 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Sovol SV06 Plus.
Die lijkt me wel geschikt voor ASA en sowieso PETG ^O^
pi_217193636
Wat vindt men hier van de nieuwe Bambulab printer?

Bekijk deze YouTube-video

Deze gaat er hier komen :D Niet de laser-versie, want dat gaan we toch niet gebruiken, maar die dubbele printkop O+
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 maart 2025 @ 09:33:12 #222
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_217193998
recentelijk heb ik m'n Elegoo Mars 3 vervangen door een Mars 5 ultra, nu is m'n Ender 6 aan de beurt. De keuze is gevallen op de Anycubic Kobra S1 combo. ik zat te denken aan de Elegoo Centauri Carbon, maar dan moet ik tot de zomer wachten tot die er is, denk ik. De Kobra zou als het goed is een stuk sneller er zijn. Qua printoppervlakte is de Kobra niet veel groter dan m'n Ender 6, maar wel een stuk sneller en heeft een stuk minder aandacht nodig.
Nothing lasts forever but the certainty of change

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciėle doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 9 / 9
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')