abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 juni 2023 @ 22:05:05 #176
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209537821
En zo begint de 'reprap' (de printer die zijn eigen onderdelen maakt O-) Ik vind dat een mooie filosofie. (al maken freesbanken en draaibanken met dezelfde theorie ook hun eigen onderdelen of voor dezelfde soort machines, maar toch).

Wat ik met de Qidi deed in 50mm/s, doe ik nu zonder problemen met 100mm/s. Als de machine een beetje getuned is zou ik zonder problemen richting de 200 - 250mm/s kunnen. Maar daar gaan nog een heel aantal uurtjes aan voorbij + de ADXL-sensor.

De handleiding zegt hier om de kabels af te knippen, Wago klemmen te gebruiken en een nieuwe kabel te krimpen met een JST connector. Aangezien dit geen bewegend deel is vond ik het netter om te solderen en krimkousen te gebruiken (dit is immers weg te werken in de kabelgoten, met een Wago-klem wordt dat lastig)

Excuus als ik het topic een beetje kaap met mijn build, maar een eigen extra topic lijkt me ook niet nodig gezien de postsnelheid hier :P

@Dotteke Niet stil gezeten deze week :P
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 22:32:48 #177
388664 crew  Dotteke
pi_209538165
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 22:05 schreef Stoorzendert het volgende:
En zo begint de 'reprap' (de printer die zijn eigen onderdelen maakt O-) Ik vind dat een mooie filosofie. (al maken freesbanken en draaibanken met dezelfde theorie ook hun eigen onderdelen of voor dezelfde soort machines, maar toch).

Wat ik met de Qidi deed in 50mm/s, doe ik nu zonder problemen met 100mm/s. Als de machine een beetje getuned is zou ik zonder problemen richting de 200 - 250mm/s kunnen. Maar daar gaan nog een heel aantal uurtjes aan voorbij + de ADXL-sensor.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De handleiding zegt hier om de kabels af te knippen, Wago klemmen te gebruiken en een nieuwe kabel te krimpen met een JST connector. Aangezien dit geen bewegend deel is vond ik het netter om te solderen en krimkousen te gebruiken (dit is immers weg te werken in de kabelgoten, met een Wago-klem wordt dat lastig)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Excuus als ik het topic een beetje kaap met mijn build, maar een eigen extra topic lijkt me ook niet nodig gezien de postsnelheid hier :P

@:Dotteke Niet stil gezeten deze week :P
Wauw, wat een werk Stoor.
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
pi_209538346
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:17 schreef Dotteke het volgende:
Allemaal abrakadabra voor mij @:Stoorzendert
Als je een printer uit de categorie "druk knop, krijg plastic" wil, moet je niet die kant op ;)
  vrijdag 23 juni 2023 @ 10:01:00 #179
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209614657
Tussen het printen van de rest van de onderdelen heb ik Input Shaper ook maar eens uitgevoerd (externe versnellingsmeter die je op de printkop schroeft en koppelt aan de Raspberry). Na een command 'calibrate_shaper' gaat de printer korte bewegingen maken (~1mm) met een frequentie van 1 t/m 133Hz. De afwijkingen / trillingen vertellen de printer dan waar de limiet ligt. Nogal abracadabra allemaal, maar het werkt :P

Daarna een testprint gemaakt (ringing tower om trillingen te controleren). Geprint met 120mm/s

En weer door met onderdelen printen :P (Ik moet Ellis Tuning guide nog volgen voor betere resultaten, maar dat doe ik pas als de printer op zijn uiteindelijke locatie staat)

zaterdag 24 juni 2023 @ 00:35:53 #180
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209624979
Ik heb me weer even uitgeleefd op de printer zoals iedere avond tegenwoordig :P

Ben maar eens begonnen aan 'cable management' (nog niet waar ik helemaal tevreden mee ben, maar het is een begin)

(al wat gootjes geīnstallerd)

Meer gootjes :P

Nog eentje meer...

Verder gegaan met de ombouw (skirts) (ja het 'rokje' van de printer :P ) (inbranden van inserts in het plastic)

Verder nog wat details / afwerking gemaakt :P (ook zelf geprint met de juist gebouwde printer natuurlijk!)

Het begint wat te worden! *O*
pi_209655753
Mochten mensen nog een Bambulab X1, of P1P, willen kopen, er is schijnbaar een aanbieding:
https://eu.store.bambulab.com/collections/3d-printer
  zaterdag 1 juli 2023 @ 22:18:18 #182
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209725645
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2023 16:51 schreef RvLaak het volgende:
Mochten mensen nog een Bambulab X1, of P1P, willen kopen, er is schijnbaar een aanbieding: [ afbeelding ]
https://eu.store.bambulab.com/collections/3d-printer
Das geen geld. Waren die Bambu's een paar maanden terug niet ¤1100 - ¤1300,- :? Dit is de helft... Hmmm :P
pi_209725742
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 22:18 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Das geen geld. Waren die Bambu's een paar maanden terug niet ¤1100 - ¤1300,- :? Dit is de helft... Hmmm :P
X1 is 1249, X1carbon is 1499. De P1P is 649... Wel eerlijk vergelijken ;)

Maar goed, ook de P1P schijnt een fantastische printer te zijn.
  zaterdag 1 juli 2023 @ 22:30:38 #184
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209725907
De 'stock' build is klaar! Doos is leeg! :D Nu ik de ombouw af heb kan ik ABS proberen te printen. De printkamer is al aan het 'heat soaken'.

Achterplaat geīnstalleerd

Afzuiging geīnstalleerd (waarvoor ik een gat door de glimmende plaat moest boren :'( )

Wel netjes zo ^O^

Alles weer terug gefriemeld in de kabelgoten om nog een beetje aan cable management te doen

En jup, zelfs voor een extra ventilator moet er een stukje code toegevoegd worden...

Dit moet ik nog oplossen met een temp. sensor in de kamer en de daarbij horende code zodat de printer pas begint als de kamer op temperatuur is. (latere zorg :P )

Uhm ja, dat rechts daar is een sok

Next up is Camera's, Canbus, Nevermore filters voor de giftige ABS dampen

Deze lange post verdient ook nog wel een aardappel :P

zaterdag 1 juli 2023 @ 22:31:11 #185
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209725928
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 22:22 schreef RvLaak het volgende:

[..]
X1 is 1249, X1carbon is 1499. De P1P is 649... Wel eerlijk vergelijken ;)

Maar goed, ook de P1P schijnt een fantastische printer te zijn.
Aah zo, ik dacht al. Is dat wat die P1P? Of kan ik beter nog een Voron bouwen? :P
pi_209726167
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 22:31 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Aah zo, ik dacht al. Is dat wat die P1P? Of kan ik beter nog een Voron bouwen? :P
Alle reviews die ik heb meegekregen; fantastische printer, beste kwaliteit/prijs verhouding. Zelfs de K1 van Ender, of Prusa mk4, kunnen er niet aan tippen.
  zaterdag 1 juli 2023 @ 23:07:10 #187
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209726520
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 22:44 schreef RvLaak het volgende:

[..]
Alle reviews die ik heb meegekregen; fantastische printer, beste kwaliteit/prijs verhouding. Zelfs de K1 van Ender, of Prusa mk4, kunnen er niet aan tippen.
CoreXY?
  zaterdag 1 juli 2023 @ 23:14:44 #188
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209726608
256 x 256 x 256 en CoreXY zie ik. Erg netjes voor die prijs :Y
pi_209729118
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 23:07 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
CoreXY?
:Y, hier een aantal timelapses en livestreams van de X1carbon: https://www.youtube.com/channel/UC-saO8njNFk4usPdmX9ZG8A

De P1P is net zo snel en levert dezelfde kwaliteit.
  vrijdag 7 juli 2023 @ 23:23:22 #190
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209804368
Printjes voor de Nevermore V6, Fysetc Klicky probe en Nozzle scrubber zijn ook klaar :P 2x 5015 blower besteld voor de koolstoffilter en nog magneten besteld voor de montage.

Verdulleme vergeten extra magneten te bestellen voor de nozzle scrubber. De filter heeft er 8 nodig en de scrubber 4. Heb er 10 besteld... Heb er 2 tekort nu :')

En had de verkeerde cartridge geprint... (2 varianten; 1 is recht, de ander 90° (die had ik dus nodig...) Nja, 3,5uur later de goeie ;)

Moet nu verder nog even uitzoeken welk touchscreen ik wil (minimaal 5", maar als 7" past... >:) Of zo'n ultrawide ofzo :D ). Verder nog een Pi camera (of meerdere).

Genoeg te doen nog dus!

Hier in mijn chirugenschaaltje met nieuwe onderdeeltjes :P

dinsdag 18 juli 2023 @ 21:36:21 #191
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_209948245
Cool man! Ik wil ipv een 3D printer een CNC router bouwen, om bijv hout of aluminium te bewerken.

Zoiets ( www.cindymill.xyz ) ongeveer, heb de electronica en motoren al in huis, een arduino met CNCshield erop, externe motor drivers en NEMA 23 stappenmotoren. Dat werkt allemaal niet zo heel anders dan bij een 3d printer volgens mij?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_210219109
Klicky probe geīnstalleerd :P Koste nog even wat tijd om de magneten met de juiste polariteit aan de goede kant te krijgen... De eerste poging vloog de probe door de printer heen :') Nu vlekkeloos klik-klik aandocken, printbed aftasten en weer af docken _O_

Het aandock-station zit op de gantry en valt achter het printbed, en dus altijd in lijn met de printkop (eerst even XY-coordinaten inleren natuurlijk).

Volgende stap is om de nozzle-wiper en purge-bucket in te programmeren. (deze heb ik al wel geīnstalleerd)

Stukje van het oerwoud waar je doorheen moet spitten om de juiste parameters in te stellen voor de Klicky. Wat parameters in 6 nieuwe macro programma's en wat verwijzingen in het hoofdprogramma moeten toevoegen.

Gelukkig zijn er wel veel 'how-to's' te vinden :P

[ Bericht 9% gewijzigd door Stoorzendert op 08-08-2023 23:54:58 ]
pi_210219771
Nozzle-wiper programma ook gemaakt nu. Viel toch even tegen omdat de Quad-level-gantry even niet meer werkte met de nieuwe 'Klicky-probe' :? Ik kon er even niet achterkomen waar ik de z-hoogte in kon stellen... Uiteindelijk gevonden na 1,5uur zoeken :') nog een half uurtje code doorspitten voor de nozzle-wipe, en het werkt! _O_
pi_210503780
Weer wat vooruitgang :P

Nevermore filter aangesloten, Kokosnootschaalkool (ja :') ) gekocht en de filter gevuld tegen de schadelijke ABS dampen (zijn schadelijk voor de gezondheid en voor de printer zelf (maakt het plexiglas wazig en geeft aanslag op de onderdelen)).

Door de Nevermore filter gaat de kamertemperatuur ook lekker omhoog (filter zit onder het verwarmd bed en blaast dus warme lucht de printkamer in (bedverwarming moet dus meer werken)). Deze staat overigens op 80% vermogen om overbelasting te voorkomen.

Verder een Waveshare IMX179 (8MP) (IMX = Sony sensor) cam geīnstalleerd (deze moet ik nog wel instellen qua kleurbalans enz.). Ding kwam als printplaat met een lens dus moest ik daar nog een behuizing en ophanging voor ontwerpen in SW. Versie 1 is best prima gelukt vind ik zelf :) (Voron logo erin gemaakt als koeling voor de camera :D )

Wilde eigenlijk 'Arducam', maar deze was nergens verkrijgbaar. Volgens de Discord-server van Voron was Waveshare het meest gebruikt onder de users, dus dat geeft vertrouwen ^O^

Ja ik weet, lenscover zit er nog op hier :+

Aardappel voor de lange post :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Stoorzendert op 02-09-2023 00:44:38 ]
pi_210503859
Er moet ook nog verlichting in, en ik dacht aan zoiets?

pi_210505112
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 21:36 schreef nixxx het volgende:
Cool man! Ik wil ipv een 3D printer een CNC router bouwen, om bijv hout of aluminium te bewerken.

Zoiets ( www.cindymill.xyz ) ongeveer, heb de electronica en motoren al in huis, een arduino met CNCshield erop, externe motor drivers en NEMA 23 stappenmotoren. Dat werkt allemaal niet zo heel anders dan bij een 3d printer volgens mij?
Waarom overigens een Arduino? Is dat niet wat licht voor de klus? Een Rpi met een driver moederbord heb je meer plezier van denk ik? De printer loopt in ieder geval op die manier om het programma bij te kunnen houden. De Rpi is de host (met je OS) en maakt 'hapklare' blokken voor het moederbord wat vervolgens de printer bestuurd. Met die methode krijg je nergens haperingen in je aansturing door een krachtige quadcore processor

Of is daar te weinig documentatie van te vinden?
  zaterdag 2 september 2023 @ 08:11:45 #197
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210505955
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 00:38 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Waarom overigens een Arduino? Is dat niet wat licht voor de klus? Een Rpi met een driver moederbord heb je meer plezier van denk ik? De printer loopt in ieder geval op die manier om het programma bij te kunnen houden. De Rpi is de host (met je OS) en maakt 'hapklare' blokken voor het moederbord wat vervolgens de printer bestuurd. Met die methode krijg je nergens haperingen in je aansturing door een krachtige quadcore processor

Of is daar te weinig documentatie van te vinden?
De arduino met cnc shield erop is vooral goedkoop, dus dat gekozen om eens mee te beginnen. Je maakt in je CAD/CAM programma van je 3D model file, en gegevens over je startmateriaal afmeting en het bitje dat je gebruikt, een Gcode file die alle bewegingen bevat. Dat laad je dan in een stuurprogramma op je pc en die stuurt het naar de arduino. Enige wat die hoeft te doen is dat converteren naar pulssignalen voor de stappermotor driver.
Je hebt ook wat meer geavanceerde en krachtigere control units waar je je hele gcode file op kunt zetten. Het is vrij makkelijk om die arduino later te vervangen.
Voor nu is het nog een stapeltje componenten, nog geen tijd gehad om er mee verder te gaan.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_210507259
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 08:11 schreef nixxx het volgende:

[..]
De arduino met cnc shield erop is vooral goedkoop, dus dat gekozen om eens mee te beginnen. Je maakt in je CAD/CAM programma van je 3D model file, en gegevens over je startmateriaal afmeting en het bitje dat je gebruikt, een Gcode file die alle bewegingen bevat. Dat laad je dan in een stuurprogramma op je pc en die stuurt het naar de arduino. Enige wat die hoeft te doen is dat converteren naar pulssignalen voor de stappermotor driver.
Je hebt ook wat meer geavanceerde en krachtigere control units waar je je hele gcode file op kunt zetten. Het is vrij makkelijk om die arduino later te vervangen.
Voor nu is het nog een stapeltje componenten, nog geen tijd gehad om er mee verder te gaan.
Ik ken het. Ik heb bijna 10jaar achter CNC freesbanken gestaan en geprogrammeerd t/m 5-assig simultaan. Eerste jaren met de hand aan de machine (online) geprogrammeerd, daarna met Hypermill (CAM).

Hermle freesbanken (C20, C22, C30, C32, C40, C42, etc. neusje van de zalm ;) )

Een printer werkt precies ook zo met G-codes. Alles is dan wel G1, maar dat maakt voor de besturing niet uit (G0 is gewoon max voeding, maar als je een voeding (F) achter G1 zet kun je ook met ijlgang verplaatsen ;) ) En in iedere regel G1 X... Y... E.... (de E is in dit geval de extruder-motor). G2 en G3 gebruik je eigenlijk alleen als je met de hand aan de machine programmeert, de software gebruikt liever kleine stukjes G1.

Daarom juist, waarom niet iets krachtiger? Een Rpi 4 4GB kost ~¤80,-
  zaterdag 2 september 2023 @ 12:52:15 #199
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210507967
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 11:30 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Ik ken het. Ik heb bijna 10jaar achter CNC freesbanken gestaan en geprogrammeerd t/m 5-assig simultaan. Eerste jaren met de hand aan de machine (online) geprogrammeerd, daarna met Hypermill (CAM).

Hermle freesbanken (C20, C22, C30, C32, C40, C42, etc. neusje van de zalm ;) )

Een printer werkt precies ook zo met G-codes. Alles is dan wel G1, maar dat maakt voor de besturing niet uit (G0 is gewoon max voeding, maar als je een voeding (F) achter G1 zet kun je ook met ijlgang verplaatsen ;) ) En in iedere regel G1 X... Y... E.... (de E is in dit geval de extruder-motor). G2 en G3 gebruik je eigenlijk alleen als je met de hand aan de machine programmeert, de software gebruikt liever kleine stukjes G1.

Daarom juist, waarom niet iets krachtiger? Een Rpi 4 4GB kost ~¤80,-
Cool!
Ik wil uiteindelijk wel een standalone controller zoals een ddcs v4.1. Dat is 350-400 euro. Maar het wordt wel een lange termijn project :D eerst nu kijken of ik de motoren goed aangestuurd krijg. Dan eens verder ontwerpen aan het frame en bepalen welke maat mechanische componenten zoals geleiderails en balschroeven nodig zijn. Mijn idee is om te kijken of het eerst gedeeltelijk in bijv gelamineerd hout kan, en dan upgraden naar aluminium of staal voor betere stijfheid.
  zaterdag 2 september 2023 @ 12:54:44 #200
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210507984
Ik vind het gewoon zo fascinerend wat er tegenwoordig kan wat in mijn jeugd echt ver buiten bereik van een gewoon persoon lag.

3D printers, cnc machines, dat ik CFD simulaties kan draaien op freeware op mijn eigen laptop. De ontwikkeling is zo bizar als je er even bij stilstaat.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 8 / 9
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')