Wauw, wat een werk Stoor.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 22:05 schreef Stoorzendert het volgende:
En zo begint de 'reprap' (de printer die zijn eigen onderdelen maaktIk vind dat een mooie filosofie. (al maken freesbanken en draaibanken met dezelfde theorie ook hun eigen onderdelen of voor dezelfde soort machines, maar toch).
Wat ik met de Qidi deed in 50mm/s, doe ik nu zonder problemen met 100mm/s. Als de machine een beetje getuned is zou ik zonder problemen richting de 200 - 250mm/s kunnen. Maar daar gaan nog een heel aantal uurtjes aan voorbij + de ADXL-sensor.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De handleiding zegt hier om de kabels af te knippen, Wago klemmen te gebruiken en een nieuwe kabel te krimpen met een JST connector. Aangezien dit geen bewegend deel is vond ik het netter om te solderen en krimkousen te gebruiken (dit is immers weg te werken in de kabelgoten, met een Wago-klem wordt dat lastig)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Excuus als ik het topic een beetje kaap met mijn build, maar een eigen extra topic lijkt me ook niet nodig gezien de postsnelheid hier![]()
@:Dotteke Niet stil gezeten deze week![]()
Als je een printer uit de categorie "druk knop, krijg plastic" wil, moet je niet die kant opquote:Op zondag 11 juni 2023 08:17 schreef Dotteke het volgende:
Allemaal abrakadabra voor mij @:Stoorzendert
Das geen geld. Waren die Bambu's een paar maanden terug niet ¤1100 - ¤1300,-quote:Op maandag 26 juni 2023 16:51 schreef RvLaak het volgende:
Mochten mensen nog een Bambulab X1, of P1P, willen kopen, er is schijnbaar een aanbieding: [ afbeelding ]
https://eu.store.bambulab.com/collections/3d-printer
X1 is 1249, X1carbon is 1499. De P1P is 649... Wel eerlijk vergelijkenquote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:18 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Das geen geld. Waren die Bambu's een paar maanden terug niet ¤1100 - ¤1300,-Dit is de helft... Hmmm
Aah zo, ik dacht al. Is dat wat die P1P? Of kan ik beter nog een Voron bouwen?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:22 schreef RvLaak het volgende:
[..]
X1 is 1249, X1carbon is 1499. De P1P is 649... Wel eerlijk vergelijken
Maar goed, ook de P1P schijnt een fantastische printer te zijn.
Alle reviews die ik heb meegekregen; fantastische printer, beste kwaliteit/prijs verhouding. Zelfs de K1 van Ender, of Prusa mk4, kunnen er niet aan tippen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:31 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Aah zo, ik dacht al. Is dat wat die P1P? Of kan ik beter nog een Voron bouwen?
CoreXY?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:44 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Alle reviews die ik heb meegekregen; fantastische printer, beste kwaliteit/prijs verhouding. Zelfs de K1 van Ender, of Prusa mk4, kunnen er niet aan tippen.
quote:
Waarom overigens een Arduino? Is dat niet wat licht voor de klus? Een Rpi met een driver moederbord heb je meer plezier van denk ik? De printer loopt in ieder geval op die manier om het programma bij te kunnen houden. De Rpi is de host (met je OS) en maakt 'hapklare' blokken voor het moederbord wat vervolgens de printer bestuurd. Met die methode krijg je nergens haperingen in je aansturing door een krachtige quadcore processorquote:Op dinsdag 18 juli 2023 21:36 schreef nixxx het volgende:
Cool man! Ik wil ipv een 3D printer een CNC router bouwen, om bijv hout of aluminium te bewerken.
Zoiets ( www.cindymill.xyz ) ongeveer, heb de electronica en motoren al in huis, een arduino met CNCshield erop, externe motor drivers en NEMA 23 stappenmotoren. Dat werkt allemaal niet zo heel anders dan bij een 3d printer volgens mij?
De arduino met cnc shield erop is vooral goedkoop, dus dat gekozen om eens mee te beginnen. Je maakt in je CAD/CAM programma van je 3D model file, en gegevens over je startmateriaal afmeting en het bitje dat je gebruikt, een Gcode file die alle bewegingen bevat. Dat laad je dan in een stuurprogramma op je pc en die stuurt het naar de arduino. Enige wat die hoeft te doen is dat converteren naar pulssignalen voor de stappermotor driver.quote:Op zaterdag 2 september 2023 00:38 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Waarom overigens een Arduino? Is dat niet wat licht voor de klus? Een Rpi met een driver moederbord heb je meer plezier van denk ik? De printer loopt in ieder geval op die manier om het programma bij te kunnen houden. De Rpi is de host (met je OS) en maakt 'hapklare' blokken voor het moederbord wat vervolgens de printer bestuurd. Met die methode krijg je nergens haperingen in je aansturing door een krachtige quadcore processor
Of is daar te weinig documentatie van te vinden?
Ik ken het. Ik heb bijna 10jaar achter CNC freesbanken gestaan en geprogrammeerd t/m 5-assig simultaan. Eerste jaren met de hand aan de machine (online) geprogrammeerd, daarna met Hypermill (CAM).quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:11 schreef nixxx het volgende:
[..]
De arduino met cnc shield erop is vooral goedkoop, dus dat gekozen om eens mee te beginnen. Je maakt in je CAD/CAM programma van je 3D model file, en gegevens over je startmateriaal afmeting en het bitje dat je gebruikt, een Gcode file die alle bewegingen bevat. Dat laad je dan in een stuurprogramma op je pc en die stuurt het naar de arduino. Enige wat die hoeft te doen is dat converteren naar pulssignalen voor de stappermotor driver.
Je hebt ook wat meer geavanceerde en krachtigere control units waar je je hele gcode file op kunt zetten. Het is vrij makkelijk om die arduino later te vervangen.
Voor nu is het nog een stapeltje componenten, nog geen tijd gehad om er mee verder te gaan.
Cool!quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:30 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik ken het. Ik heb bijna 10jaar achter CNC freesbanken gestaan en geprogrammeerd t/m 5-assig simultaan. Eerste jaren met de hand aan de machine (online) geprogrammeerd, daarna met Hypermill (CAM).
Hermle freesbanken (C20, C22, C30, C32, C40, C42, etc. neusje van de zalm)
Een printer werkt precies ook zo met G-codes. Alles is dan wel G1, maar dat maakt voor de besturing niet uit (G0 is gewoon max voeding, maar als je een voeding (F) achter G1 zet kun je ook met ijlgang verplaatsen) En in iedere regel G1 X... Y... E.... (de E is in dit geval de extruder-motor). G2 en G3 gebruik je eigenlijk alleen als je met de hand aan de machine programmeert, de software gebruikt liever kleine stukjes G1.
Daarom juist, waarom niet iets krachtiger? Een Rpi 4 4GB kost ~¤80,-
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |