Ik zie niets heel vreemds, afgezien van een klein blupje links midden in beeld. Da's wss nog geen mm hoog & enkel supports. Komt goedquote:Op maandag 13 maart 2023 17:57 schreef Mano_ het volgende:
Oh @:RvLaak, links voor lijkt het niet helemaal lekker te gaan, ligt een dikke klodder lijkt het wel.
Ja da's bij de Ultimaker ook wel eens. Op de camera lijkt het alsof het helemaal mis gaat maar dan blijkt het allemaal wel goed te komenquote:Op maandag 13 maart 2023 17:58 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik zie niets heel vreemds, afgezien van een klein blupje links midden in beeld. Da's wss nog geen mm hoog & enkel supports. Komt goed
I know, kijk m'n Zombie-T-Rex timelapse eens...quote:Op maandag 13 maart 2023 17:59 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ja da's bij de Ultimaker ook wel eens. Op de camera lijkt het alsof het helemaal mis gaat maar dan blijkt het allemaal wel goed te komen
Meh, ligt aan de situatie en meestal gaat het goed, of komt het goed.quote:Op maandag 13 maart 2023 19:13 schreef Mano_ het volgende:
Helaas pindakaas![]()
Daarom print ik meestal maar een paar dingen tegelijk. Ja, in totaal ben je langer bezig, maar als het mis gaat heb je minder tijd weggegooid.
Het enige waar ik over twijfel is of mijn Qidi Xmaker nog goed genoeg / nauwkeurig genoeg is om alle onderdelen te printen. Of hoeveel uren daarin gaan zitten. Anders komt er ¤200,- bij.quote:Op woensdag 26 april 2023 13:28 schreef RvLaak het volgende:
Kijk wel link uit, die dingen zijn 1) redelijk gecompliceerd en 2) vrij prijzig. Persoonlijk kies ik dan liever voor een machine met wat minder mogelijkheden dan een Voron.
En dat "ex-onderdelen"-deel maakt 'm gemiddeld gezien duurder dan de BLquote:Op donderdag 27 april 2023 09:03 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Het enige waar ik over twijfel is of mijn Qidi Xmaker nog goed genoeg / nauwkeurig genoeg is om alle onderdelen te printen. Of hoeveel uren daarin gaan zitten. Anders komt er ¤200,- bij.
Het mechanisch en elektronische gedeelte maak ik me geen zorgen over. Dat lukt me wel. Maar het 'programmeren' en kalibreren schijnt vrij pittig te zijn.
Maar als we het 'plug & play' gedeelte even achterwege laten. Wat zijn dan de grote voordelen van een Voron t.o.v. bijvoorbeeld een Bambu? De oneindige mods? Is de Voron over het algemeen nauwkeuriger en sneller? OpenSource?
De Formbot Voron 2.4r2 (350x350x350) kost momenteel ¤950,- (excl. Raspberry Pi / Klipper Pi en geprinte onderdelen)
Het 'Plug&Play' gedeelte achterwegen gelatenquote:Op donderdag 27 april 2023 09:44 schreef RvLaak het volgende:
[..]
En dat "ex-onderdelen"-deel maakt 'm gemiddeld gezien duurder dan de BL
Voordelen van de BL:
[*] Geassembleerd
[*] Geconfigureerd
[*] Binnen een half uur na ontvangst printen
[*] Remote monitoring vanuit de doos
Voordelen Voron:
• Groter print oppervlak
• Volledig open source
• Te customizen
• Volledig te tunen
Er zijn vast nog meel voor- en nadelen te vinden voor beiden, maar dit is waar ik ff snel aan kom. Het is precies waar je interesses en voorkeuren liggen welke machine het beste voor je. En uiteraard hoe groot je wil printen
Prusa is een merk die, imo, achterwege gelaten kan worden. Veel te duur voor wat je krijgt en ik hecht niet zo veel waarde aan Open Source dat ik er een paar honderd euro extra aan uit wil geven.quote:Op donderdag 27 april 2023 16:32 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Het 'Plug&Play' gedeelte achterwegen gelaten![]()
De afgelopen week de Qidi ongeveer 50 -60uur ABS laten printen. Ging primaDus ik begin eens aan een paar Voron onderdelen. Als die goed lukken en goed aan de maat zijn bestel ik een Voron.
Later kan ik er natuurlijk alsnog een Bambu of iets vergelijkbaar bij zetten![]()
Ik heb ook nog gekeken naar Prusa (dat zijn goede printers), maar dat ziet er wel erg 'dinky-toy' uit...
Ben overigens een paar jaar geleden begonnen met een Geeetech (ziet eruit als een kleine naaimachine). Ook een leuk ding, maar begon op een gegeven moment veel last te krijgen van 'Clogging' door 'heat creep' (20 lagen goed, en daarna komt er een soort gewoven plastic uit).
Extruder vervangen, hotend vervangen door V6, extra koeling gemaakt, zelfs bezig geweest met waterkoeling in de hotend![]()
Daarna maar een Qidi Xmaker gekocht. En dat vind ik echt een goede printer voor het geld (ik geloof ¤500,- ofzo een jaarje of 3 terug). Daar heb ik eigenlijk nog nooit echt problemen mee gehad. Wel een beetje jammer dat Qidi de Xmaker niet meer produceert en ook geen spare-parts meer levert voor dat ding... Zelfs een PEI plaatje leveren ze niet meer...![]()
Helaas slaat Qidi de plank ook een beetje mis nu met 'high end' printers van >¤2k+ die niet goed zijn.
Anywho, Ik ga de printer aanzwengelen en post binnenkort wel een bouwverslag van de Voron![]()
Voor miniatures zou ik denk ik eerder naar resin-printers kijken dan naar de gebruikelijke filament-printers, hoewel ik zelf nog geen ervaring met resin heb. Maar de printkwaliteit is echt wel een stuk hoger en bij kleine miniatures gaat dat wel een verschil maken.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 10:30 schreef murp het volgende:
Ik wil ook een 3d printer aanschaffen voor het maken van D&D miniatures ed, wat is dat een mooi model om mee te beginnen?
Ik heb er geen verstand van maar ziet er indrukwekkend uit allemaal.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 20:45 schreef Stoorzendert het volgende:
- Geleidingen eerst grondig gereinigd met IPA (IsoPropylAcohol)
- Karretjes van de geleidingen goed ingespoten met WD40 Lithium vetspray
- Loctite 243 waar nodig (tot zover; frame, borgboutjes van de pulleys)
De liniaal onder de glasplaat is als ondervulling. De tafel is niet volledig vlak merkte ik. De lineaal compenseert zo goed als mogelijk. Beetje wiebel (<1mm op 1 punt hou je toch wel denk ik...(tolerantie zaagwerk, tolerantie bij aandraaien, tolerantie bouwoppelvlak, etc.))
Wordt al moe als ik je zo aan het werk zie... Blij dat ik m'n Bambulab hebquote:Op zaterdag 3 juni 2023 22:51 schreef Stoorzendert het volgende:
Even pauzeDit is een gedeelte van de 'Gantry' (dit is de XY-as en gaat in zijn geheel naar boven en naar beneden en maakt het dus ook de Z-as. Hier komt de printkop aan te hangen)
[ afbeelding ]
Wauw, wat een werk Stoor.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 22:05 schreef Stoorzendert het volgende:
En zo begint de 'reprap' (de printer die zijn eigen onderdelen maaktIk vind dat een mooie filosofie. (al maken freesbanken en draaibanken met dezelfde theorie ook hun eigen onderdelen of voor dezelfde soort machines, maar toch).
Wat ik met de Qidi deed in 50mm/s, doe ik nu zonder problemen met 100mm/s. Als de machine een beetje getuned is zou ik zonder problemen richting de 200 - 250mm/s kunnen. Maar daar gaan nog een heel aantal uurtjes aan voorbij + de ADXL-sensor.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De handleiding zegt hier om de kabels af te knippen, Wago klemmen te gebruiken en een nieuwe kabel te krimpen met een JST connector. Aangezien dit geen bewegend deel is vond ik het netter om te solderen en krimkousen te gebruiken (dit is immers weg te werken in de kabelgoten, met een Wago-klem wordt dat lastig)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Excuus als ik het topic een beetje kaap met mijn build, maar een eigen extra topic lijkt me ook niet nodig gezien de postsnelheid hier![]()
@:Dotteke Niet stil gezeten deze week![]()
Als je een printer uit de categorie "druk knop, krijg plastic" wil, moet je niet die kant opquote:Op zondag 11 juni 2023 08:17 schreef Dotteke het volgende:
Allemaal abrakadabra voor mij @:Stoorzendert
Das geen geld. Waren die Bambu's een paar maanden terug niet ¤1100 - ¤1300,-quote:Op maandag 26 juni 2023 16:51 schreef RvLaak het volgende:
Mochten mensen nog een Bambulab X1, of P1P, willen kopen, er is schijnbaar een aanbieding: [ afbeelding ]
https://eu.store.bambulab.com/collections/3d-printer
X1 is 1249, X1carbon is 1499. De P1P is 649... Wel eerlijk vergelijkenquote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:18 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Das geen geld. Waren die Bambu's een paar maanden terug niet ¤1100 - ¤1300,-Dit is de helft... Hmmm
Aah zo, ik dacht al. Is dat wat die P1P? Of kan ik beter nog een Voron bouwen?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:22 schreef RvLaak het volgende:
[..]
X1 is 1249, X1carbon is 1499. De P1P is 649... Wel eerlijk vergelijken
Maar goed, ook de P1P schijnt een fantastische printer te zijn.
Alle reviews die ik heb meegekregen; fantastische printer, beste kwaliteit/prijs verhouding. Zelfs de K1 van Ender, of Prusa mk4, kunnen er niet aan tippen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:31 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Aah zo, ik dacht al. Is dat wat die P1P? Of kan ik beter nog een Voron bouwen?
CoreXY?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:44 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Alle reviews die ik heb meegekregen; fantastische printer, beste kwaliteit/prijs verhouding. Zelfs de K1 van Ender, of Prusa mk4, kunnen er niet aan tippen.
quote:
Waarom overigens een Arduino? Is dat niet wat licht voor de klus? Een Rpi met een driver moederbord heb je meer plezier van denk ik? De printer loopt in ieder geval op die manier om het programma bij te kunnen houden. De Rpi is de host (met je OS) en maakt 'hapklare' blokken voor het moederbord wat vervolgens de printer bestuurd. Met die methode krijg je nergens haperingen in je aansturing door een krachtige quadcore processorquote:Op dinsdag 18 juli 2023 21:36 schreef nixxx het volgende:
Cool man! Ik wil ipv een 3D printer een CNC router bouwen, om bijv hout of aluminium te bewerken.
Zoiets ( www.cindymill.xyz ) ongeveer, heb de electronica en motoren al in huis, een arduino met CNCshield erop, externe motor drivers en NEMA 23 stappenmotoren. Dat werkt allemaal niet zo heel anders dan bij een 3d printer volgens mij?
De arduino met cnc shield erop is vooral goedkoop, dus dat gekozen om eens mee te beginnen. Je maakt in je CAD/CAM programma van je 3D model file, en gegevens over je startmateriaal afmeting en het bitje dat je gebruikt, een Gcode file die alle bewegingen bevat. Dat laad je dan in een stuurprogramma op je pc en die stuurt het naar de arduino. Enige wat die hoeft te doen is dat converteren naar pulssignalen voor de stappermotor driver.quote:Op zaterdag 2 september 2023 00:38 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Waarom overigens een Arduino? Is dat niet wat licht voor de klus? Een Rpi met een driver moederbord heb je meer plezier van denk ik? De printer loopt in ieder geval op die manier om het programma bij te kunnen houden. De Rpi is de host (met je OS) en maakt 'hapklare' blokken voor het moederbord wat vervolgens de printer bestuurd. Met die methode krijg je nergens haperingen in je aansturing door een krachtige quadcore processor
Of is daar te weinig documentatie van te vinden?
Ik ken het. Ik heb bijna 10jaar achter CNC freesbanken gestaan en geprogrammeerd t/m 5-assig simultaan. Eerste jaren met de hand aan de machine (online) geprogrammeerd, daarna met Hypermill (CAM).quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:11 schreef nixxx het volgende:
[..]
De arduino met cnc shield erop is vooral goedkoop, dus dat gekozen om eens mee te beginnen. Je maakt in je CAD/CAM programma van je 3D model file, en gegevens over je startmateriaal afmeting en het bitje dat je gebruikt, een Gcode file die alle bewegingen bevat. Dat laad je dan in een stuurprogramma op je pc en die stuurt het naar de arduino. Enige wat die hoeft te doen is dat converteren naar pulssignalen voor de stappermotor driver.
Je hebt ook wat meer geavanceerde en krachtigere control units waar je je hele gcode file op kunt zetten. Het is vrij makkelijk om die arduino later te vervangen.
Voor nu is het nog een stapeltje componenten, nog geen tijd gehad om er mee verder te gaan.
Cool!quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:30 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik ken het. Ik heb bijna 10jaar achter CNC freesbanken gestaan en geprogrammeerd t/m 5-assig simultaan. Eerste jaren met de hand aan de machine (online) geprogrammeerd, daarna met Hypermill (CAM).
Hermle freesbanken (C20, C22, C30, C32, C40, C42, etc. neusje van de zalm)
Een printer werkt precies ook zo met G-codes. Alles is dan wel G1, maar dat maakt voor de besturing niet uit (G0 is gewoon max voeding, maar als je een voeding (F) achter G1 zet kun je ook met ijlgang verplaatsen) En in iedere regel G1 X... Y... E.... (de E is in dit geval de extruder-motor). G2 en G3 gebruik je eigenlijk alleen als je met de hand aan de machine programmeert, de software gebruikt liever kleine stukjes G1.
Daarom juist, waarom niet iets krachtiger? Een Rpi 4 4GB kost ~¤80,-
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |