quote:
Op zondag 23 december 2018 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:Ik weet dat contrast, kleureigenschappen, scherpte en onscherpte met objectieven te beïnvloeden zijn. Ik zou alleen graag de theorie erachter hoe beter willen kennen.
Dan moet je verdiepen in de lens ontwerpen van zeiss, de grote 5 (6) hologon, distagon,biogon,planar, en tessar.( en misschien de sonnar alhoewel dit eigenlijk een verbeterde tessar is)
Hoe ze zijn ontstaan, wat de specifieke eigenschappen van alle 5 zijn en wat er nou zo bijzonder aan is.
Vrijwel alle lenzen die vandaag de dag gemaakt worden zijn 1 van die 5 ontwerpen aan de basis, ook die van bv leica zijn zeiss ontwerpen eveneens die van schneider,canon,nikon,sony,minolta,pentax, etc.
De reden is dat zeiss de eerste was, zeiss had de beste wiskundigen zoals abbe, de eerste maker van echt optisch glas Schott en de hulp van de duitse overheid in het beschermen vd patenten, voor wwII was dit nog een overheids kwestie waar bv later het fraunhoffer instituut uit is voortgekomen.(fraunhoffer is bv de patent gerechtigde van mp3 en nu de beheerder van al die patenten en optische wetten en de nalatenschap van die wiskundigen.
Vrijwel alle belangrijke optische wetten en ontdekkingen zijn gedaan door zeiss medewerkers, daarvoor werden lenzen empirisch ontwikkelt maw je maakt op de gok wat, doet een testje en verandert er dan weer wat aan en doet weer een testje enz enz.
Abbe was degene die al die optische wetten heeft bedacht waarmee men kon rekenen aan lenzen ipv gokken en abbe was in dienst van zeiss.
Op de zeiss site kun je van alle 5 een pdf downloaden met daarin de uitleg over opbouw, de specifieke sterke en zwakke kanten etc etc.
Dit is al een aardig begin:
http://ilovehatephoto.com(...)-zeiss-nomenclature/ , de links naar de zeiss pdf staan in het artikel.
Het ontwerp herleiden tot 1 van die 5 geeft je meestal vrij nauwkeurig een voorspelling van wat je kunt verwachten van een lens, waar de sterke en zwakke punten zullen liggen en zal je tot de conclusie laten komen dat bv een lichtsterke lens niet persee "beter" is dan een wat minder lichtsterke als je een hele hoge resolutie wilt hebben.
Het kan je ook al van te voren vertellen of een bepaald type oude lens op een dslr knutselen zin heeft, vooral bij groothoek is er een aanzienlijk verschil tussen een digi camera en een film camera, lichtstralen die onder een grote hoek op film vallen belichten de film probleemloos en zonder nadelen, lichtstralen die een sensor onder een grote hoek raken leveren geen signaal vd sensor op omdat deze, in principe alleen onder 90 graden loodrecht kunnen werken.
Bv een hologon op een digicam is pointless, het achterste lenselement van een hologon is een bol en zit enige mm vd sensor af, door de heftige kromming vd achterste lens ligt de zijkant vd lens 15 mm vd sensor en 40% vh beeld raakt de sensor onder zo'n extreme hoek dat er allerlei narigheid als kleurshift, vignetering en fase problemen ontstaan, film is niet hetzelfde als een sensor.
Vb
Beide een 21/2,8 maar met totaal verschillende eigenschappen als gevolg van een ander lens ontwerp.
Hoofdzakelijk ook het gevolg van de keuze slr of zoeker camera, grote of kleine afstand tot filmvlak.
Een biogon heeft een erg kleine backfocus afstand en is voor een meetzoeker en kan niet op een slr, een distagon kan op beide en is feitelijk een retrofocus tessar en werkt totaal anders dan de biogon.
De verschillen zijn dan bv dat een biogon niet zo lichtsterk kan als een distagon maar een biogon hoef je vrijwel niet te diafragmeren voor optimaal contrast, een distagon kan met een groter diafragma maar de lichtafval en contrast is aanzienlijk te verbeteren door te diafragmeren, de scherpte zal echter nooit op het niveau van de biogon op volle opening kunnen komen simpelweg door de grote hoeveelheid lucht/glas vlakken.
Een biogon is door de symetrische opbouw vrijwel vertekeningloos, een distagon gaat bij grotere hoeken serieus vertekenen,sferisch ipv planisch.
Als je dat wat verder uitdiept zul je ontdekken waar
sony's grote push vd reflexloze digicameras vandaan komt; je komt met een slr in zeer kostbare ontwerpen als je het onderste uit de kan wilt door de grote back focus afstand, het zal een retro focus ontwerp moeten zijn zoals de distagon en dat betekent bij een groothoek veel en kostbaar(asferisch en fluoriet) speciaal glas.
Het eenvoudigere biogon ontwerp is dan icm met een spiegeloze camera veel goedkoper maar omdat die problemen geven met de instraal hoek op de korte backfocus afstand hebben ze dus bv zo'n biogon ontwerp aangepast aan de digi eisen, je krijgt zo een compacte relatief goedkope lens die erg makkelijk heel hoog kan presteren.
Ik las van een nieuwe
sony a7 met 61 mpixel..., daar kan je geen distagon meer op zetten of je resolutie gaat er aan.
Sensoren beginnen op dit moment een dermate hoge resolutie te bieden dat het lens ontwerp kostbaar word voor een slr, een zoeker camera haalt met een simpeler ontwerp met minder glas/lucht vlakken goedkoper een beter resultaat.
Dit is overigens altijd al zo geweest ook in de film tijd, om de gemiddelde 35mm vast brandpunt f:3,5 uit een compact camera te evenaren moest je een retrofocus slr lens van honderden/duizenden euros (zoals een distagon)naast zetten.
Een goede tip voor dit soort kennis: de focus foto en film encyclopedie, daar staan heel veel van die historische ontwerpen,geschiedenis etc in. Vaak met het schema vd lensopstelling in een objectief.
Ook alle optische wetten kun je er in vinden en nog veeeeel meer, zoeken op marktplaats en boekenwinkeltjes, de laatste is uit de jaren 80 en was in 2000 al zeldzaam maar soms vind je er een.
Lees de geschiedenis van de kmz jupiter serie en hoe de russen er aan zijn gekomen en je begrijpt waarom het zulke brilliante lenzen zijn, vooral de j12 (= biogon) en de j3/j8 (tessar)en jouw j9(sonnar)
Als je 1 vd eerste exemplaren hebt zit daar zelfs zeiss glas in dat de russen ook vanuit jena hadden
gejat meegenomen naar krasnogorsk.
Als je een vrijwel "perfecte" zou willen hebben; die nieuwe a7 met contax G lenzen 🤤 alhoewel de vraag is of dat gaat werken vanwege het verschil film/sensor.
De G lenzen zijn allen symmetrische met een erg korte backfocus afstand, de hologon gaat sowiezo niet werken.
Ik denk dat het setje G lenzen zo'n beetje het beste is wat zeiss ooit geproduceerd heeft voor een 35 mm zoeker camera, wil je verder terug dan kom je op de bron van die lenzen, de contarex bullseye.
[ Bericht 6% gewijzigd door robber57 op 01-09-2019 15:52:08 ]