abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 18 november 2019 @ 22:17:16 #101
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190012707
Een paar resultaten uit de 400mm. Licht was óf ruk óf op zich wel mooi maar veel te weinig.

Herfst by Ouwesok, on Flickr

Cygnus cygnus by Ouwesok, on Flickr

Cygnus Cygnus by Ouwesok, on Flickr

Herfst by Ouwesok, on Flickr

Sigma APO 5.6/400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Deze 400mm is instelbaar tot 4 meter, genoeg voor een ganzenkoppie
Sigma APO 5.6/400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Sigma APO 5.6/400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Sigma APO 5.6/400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Herfst by Ouwesok, on Flickr

Leuk lensje om zo af en toe eens een dagje mee te nemen en op de oldschool manier plaatjes te schieten. Zonder razendsnelle AF, zonder stabilisatie en alles wat tegenwoordig nog meer op een lange tele zit. Daarna leer je je moderne telezoom ook weer een beetje waarderen.

Leerzaam ook om hem in de hele lijn van ontwikkeling naar de tele van nu te zien. De APO was voor Sigma een soort doorbraak. De lens performde optisch beter dan welke andere vreemdmerk 400mm ook. Ergonomisch was het ook een 'giant leap' met internal focussing waarmee de Sigma bijzonder makkelijk en vooral snel scherp te stellen is.
Jammer alleen dat Sigma dat vermaledijde Zencoating op de buitenkant aanbracht. Nieuw voelde zo'n Zen-lens uiterst aangenaam aan, vooral als het wat kouder werd maar dat geluk duurde zelden lang, het coating bleek een soort van biologisch afbreekbaar en meestal zien lenzen uit deze serie er anno 2019 deplorabel uit.
Deze APO 400mm koop je op advertentiesites soms voor best wel krankzinnig weinig, juist omdat ze er na al die jaren afstotelijk uit komen te zien. Waar je bij aankoop echter vooral op moet letten is dat er binnen in de lens geen vertroebelde elementen zitten. Is het glas mooi helder en loopt de scherpstelling goed, dan heb je voor heel weinig geld een tele waarmee best wel serieus te fotograferen valt.
Wel opletten dat je een 'APO' hebt. Zijn voorloper heeft dezelfde vorm, niet het Zencoating maar dus ook niet die SD-elementen waardoor zijn optische performance beduidend minder is
Deze 400mm werd zo rond 1990 geleverd in alle toen gangbare vattingen, zowel MF als AF
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 00:22:32 #102
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190077817
En dan die andere aanwinst van Fotografica Hilversum, de Vivitar Series1 2.5/90mm Macro zoals ie voluit heet.
Gebouwd door Tokina voor Ponder&Best die lenzen van meerdere aanbieders onder de naam Vivitar verkochten. Waarschijnlijk leverden Ponder&Best in de 70's ook de specs voor die lenzen want de Vivitars uit die tijd hadden één ding gemeen, ze waren gebouwd voor wat Amerikaanse fotografen in die tijd op prijs stelden : Robuust en zwaar.

Een andere Series1 uit die dagen, de Flat Field Zoom 90-180mm die gebouwd werd door Kino Precision Optics (Kiron) was ook zo'n geweldenaar die er bij Amerikanen goed in ging. Ook voor zijn tijd een hele puike macrozoom, alleen voor onze begrippen gruwelijk zwaar maar onverwoestbaar.
Vivitar had in die dagen ook twee spiegeltele's met een apart optisch ontwerp. Ze werden gebouwd door Perkin Elmer, heetten Solid Cat en waren loodzwaar.
Amerikanen waren dol op dat overrobuust gebouwde materiaal. Mamiya bouwde bijvoorbeeld zijn RB67 ook speciaal met de Amerikaanse professionals als doelgroep.
Vanaf ongeveer tweede helft 70's zag je dat ook die Amerikanen ineens hun voorkeur voor dat lompe een beetje los gingen laten en zo tegen 1980 deed iedereen weer min of meer gewoon (helaas)


Vivitar Series1 2.5/90mm by Ouwesok, on Flickr

Die bouwstijl van deze 90mm heeft zijn effect. Meer dan veertig jaar later voelt alles in de lens nog aan alsof ie gisteren gemaakt is. Mooi gedempte scherpstelling en door zijn enorme massa prima stabiel te houden.

En optisch :?

Rondje Burgers Mangrove en we komen er wel achter :Y

Op 4.0
Heliconius sara by Ouwesok, on Flickr

Hij heeft dus hetzelfde karakter als de Tokina AT-X M90 die vanuit deze lens ontwikkeld is. Optisch is het voornaamste verschil te vinden in het coating van de Tokina dat gewoon veel beter is, de Viv heeft een hele lichte neiging tot kleine overstralinkjes die de detailscherpte ietsjes dempen. Voor zijn leeftijd echter mag je dit een bijzonder goeie lens noemen.

Diafragma ietsjes verder dicht
Heliconius sara by Ouwesok, on Flickr

tot we ongeveer bij de 11 uitkomen waarop deze macro's het best performen
Heliconius sara by Ouwesok, on Flickr

Het licht knapte even iets op
Heliconius sara by Ouwesok, on Flickr

Let ook vooral op die achtergrondjes. Zowel deze en vooral zijn Tokina-opvolger hebben de nickname 'Bokina' en dat heeft iets van een reden

Papilio thoas by Ouwesok, on Flickr

Papilio thoas by Ouwesok, on Flickr

Papilio thoas by Ouwesok, on Flickr

Samenvatting: Weer een heerlijk stukje macrogeschiedenis in mijn collectie *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190085734
Laccaria laccata

MADE IN JAPAN - YASHICA LENS - ML 50mm 1:1.7 op de Panasonic G2 met een CY-M4/3 adapter.

[ Bericht 18% gewijzigd door Blue_Stormer op 23-11-2019 19:37:20 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 19:29:38 #104
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190085981
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 19:10 schreef Blue_Stormer het volgende:
Laccaria laccata
[ afbeelding ]
MADE IN JAPAN - YASHICA LENS - ML 50mm 1:1.7 op de Panasonic G2 met een CY-M4/3 adapter.

En iets groter: https://imgur.com/a/6M84ogQ
Zow, die schildert even mooie achtergrondjes _O_ _O_

Misschien die van mij binnenkort ook eens mee naar buiten nemen :Y

Het lijkt erop dat die eerste link geen hotlinken toelaat. Eventueel kun je die imgur-variant in imagetags zetten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190086179
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 19:29 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zow, die schildert even mooie achtergrondjes _O_ _O_

Misschien die van mij binnenkort ook eens mee naar buiten nemen :Y

Het lijkt erop dat die eerste link geen hotlinken toelaat. Eventueel kun je die imgur-variant in imagetags zetten
Dank je! ^O^

Dan moet ik toch óók écht degene bedanken die me deze lens heeft aangeraden via MP, want daar komt m'n Helios en Meyer Optik 50/1.8 vandaan. (nog los van dat de adapters al aan had geraden)

Het schijnt dat deze specifieke lens uit de Zeiss fabriek komt en er een zeer grote vergelijking is in de histogram, (wat ik zag in de PDF)

* Nu zou 't goed moeten zijn.

https://easyupload.io/r1prf5

[ Bericht 4% gewijzigd door Blue_Stormer op 23-11-2019 19:51:44 ]
pi_190086427
Mycena

Meyer-optik görlitz oreston 50mm f/1.8 op de Panasonic G2
(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

[ Bericht 4% gewijzigd door Blue_Stormer op 23-11-2019 20:14:46 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 21:02:17 #107
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190087720
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 19:43 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Het schijnt dat deze specifieke lens uit de Zeiss fabriek komt en er een zeer grote vergelijking is in de histogram, (wat ik zag in de PDF)

Die Yashica ML 1.7/50mm komt bij Yashica vandaan. Yashica deed echter toen deze lens uitkwam heel veel met Carl Zeiss Oberkochen. Zeiss maakte voor de Contax RTS een Planar 1.4/50mm en Yashica had voor de FR deze 1.7/50mm.
Toen de goedkopere serie Contaxen verscheen (de 139 en de 137MD) was daar ook ineens een Planar 1.7/50mm. Qua vormgeving een échte Zeiss, qua performance ook. Maarrrrr...made in Japan.

Nou wil het toeval dat ik zowel die Yashica 1.7/50mm als die Planar 1.7/50mm heb(tot digitaal zijn intrede deed fotografeerde ik met Contax/Yashica). De Planar kwam ooit met mijn Contax mee, de Yashica ML zat ergens als bijvangst bij. Ik ben er nog nooit aan toe gekomen om ze eens direct te vergelijken maar het verschil tussen die Yashica en de Planar is me nog niet helemaal duidelijk geworden. Mechanisch voel je wel verschil, optisch lijken ze wel heel erg op elkaar.

Overigens zit er wel een verschil tussen de Yashica 1.4/50 en de Planar 1.4/50. De Yashica is een gemoderniseerde versie van de 1.4/50mm die ze in de pdraad-periode al hadden en is onder verzamelaars best wel populair omdat ie een heel apart karaktertje heeft. De 1.4 Planar is een klasse apart in 50mm-land.
Nog zo'n Yashica-lens waar Zeiss invloed op lijkt te hebben gehad is de ML 2.8/28mm. Ogenschijnlijk de zoveelste 28mm uit de seventies tot je hem gaat gebruiken en er achter komt waarom ie wel 'the poor man's Distagon' wordt genoemd.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190088223
Ik heb ook een Yashica ML 1.7/50mm, de mijn heeft een PK vatting.




ook maar eens proberen dan. :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 21:39:27 #109
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190088485
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:24 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb ook een Yashica ML 1.7/50mm, de mijn heeft een PK vatting.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

ook maar eens proberen dan. :)
Dat zou best apart zijn als er een PK-mount op zit. Yashica heeft van oudsher een Contax/Yashica-vatting. Die draait zelfs volledig de andere kant op dan een Pentax.

Met het goeie adapter ertussen (kosten inmiddels zowat niks meer) is het wél een lens om bijzonder gelukkig van te worden zoals je hierboven al zag.

Gelijk maar even eentje uit die Planar 1.7/50mm, van alweer wat jaartjes terug.
Castlefest 2014 by Ouwesok, on Flickr

Binnenkort moest de Planar maar weer eens buiten spelen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190088653
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat zou best apart zijn als er een PK-mount op zit. Yashica heeft van oudsher een Contax/Yashica-vatting. Die draait zelfs volledig de andere kant op dan een Pentax.

Met het goeie adapter ertussen (kosten inmiddels zowat niks meer) is het wél een lens om bijzonder gelukkig van te worden zoals je hierboven al zag.

Gelijk maar even eentje uit die Planar 1.7/50mm, van alweer wat jaartjes terug.
[ link | afbeelding ]Castlefest 2014 by Ouwesok, on Flickr

Binnenkort moest de Planar maar weer eens buiten spelen :Y
Je hebt gelijk ik zat ff verkeerd, idd een yashica vatting. ( lijken zo op 1e gezicht veel op elkaar)

Maar eens ff bij de bekende site een adapter zoeken, tips?
#35.
pi_190088716
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:48 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk ik zat ff verkeerd, idd een yashica vatting. ( lijken zo op 1e gezicht veel op elkaar)

Maar eens ff bij de bekende site een adapter zoeken, tips?
Heb nog een Yashiccon 50mm 1: 1,9 op M42 draad
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 22:10:01 #112
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190089075
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:48 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk ik zat ff verkeerd, idd een yashica vatting. ( lijken zo op 1e gezicht veel op elkaar)

Maar eens ff bij de bekende site een adapter zoeken, tips?
Waar wil je hem naar toe adapteren :? Naar EF of naar m4/3 :?

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:52 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Heb nog een Yashiccon 50mm 1: 1,9 op M42 draad
Die Yashinon komt ergens uit de 60's, was een standaardlens van de Yashica TL-Electro X die echter naar keuze ook met een andere 50mm kon worden geleverd(Yashica had zelfs een 1.2/50mm, gebouwd door Tomioka. Ook voor de bajonet was er een 1.2/50mm, beide zijn inmiddels behoorlijk zeldzaam). De 1.9 was de goedkopere variant wat nog niet wil zeggen dat er geen kwaliteit uit komt. Je zult echter zien dat die ML-variant die een jaar of tien jonger is én waar dus kennelijk Duits ontwerpbloed in zit een wereld van verschil maakt.
Bij die oudere 50mm's geldt dat lichtsterker niet meteen ook veel beter betekent. Zelfs in die ML-Yashica-reeks heb je ook zo'n goedkope variant, de 2.0/50mm die in niets spectaculair is maar die gewoon bijzonder goed presteert qua scherpte en contrast.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ouwesok op 23-11-2019 22:16:49 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190089204
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:10 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Waar wil je hem naar toe adapteren :? Naar EF of naar m4/3 :?
[..]

Die Yashinon komt ergens uit de 60's, was een standaardlens van de Yashica TL-Electro X die echter naar keuze ook met een andere 50mm kon worden geleverd. De 1.9 was de goedkopere variant wat nog niet wil zeggen dat er geen kwaliteit uit komt. Je zult echter zien dat die ML-variant die een jaar of tien jonger is én waar dus kennelijk Duits ontwerpbloed in zit een wereld van verschil maakt.
Bij die oudere 50mm's geldt dat lichtsterker niet meteen ook veel beter betekent. Zelfs in die ML-Yashica-reeks heb je ook zo'n goedkope variant, de 2.0/50mm die in niets spectaculair is maar die gewoon bijzonder goed presteert qua scherpte en contrast.
Mooiste zou zijn dat ik die Yashica lensen op mijn EOS kan zetten
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 november 2019 @ 22:21:40 #114
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190089329
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:16 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Mooiste zou zijn dat ik die Yashica lensen op mijn EOS kan zetten
Contax Lens in EF mount met AF-assist-chip bij de opstuurchinees:

https://www.aliexpress.co(...)3,searchweb201603_52
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190089533
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Contax Lens in EF mount met AF-assist-chip bij de opstuurchinees:

https://www.aliexpress.co(...)3,searchweb201603_52
Ik zal kijken of ik nog meer yashica lenzen heb liggen, dan is het de moeite waard, bedankt
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 november 2019 @ 11:43:23 #116
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190095669
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:31 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik zal kijken of ik nog meer yashica lenzen heb liggen, dan is het de moeite waard, bedankt
Er zijn best veel bijzonder fraaie lenzen in omloop met een Y/CX-mount. Zolang die niet Zeiss heten vind je ze via de diverse wegen vaak voor hele nette prijzen. Adaptertje kan dus ook in de nabije toekomst bijzonder praktisch zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190101775
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die Yashica ML 1.7/50mm komt bij Yashica vandaan. Yashica deed echter toen deze lens uitkwam heel veel met Carl Zeiss Oberkochen. Zeiss maakte voor de Contax RTS een Planar 1.4/50mm en Yashica had voor de FR deze 1.7/50mm.
Toen de goedkopere serie Contaxen verscheen (de 139 en de 137MD) was daar ook ineens een Planar 1.7/50mm. Qua vormgeving een échte Zeiss, qua performance ook. Maarrrrr...made in Japan.

Nou wil het toeval dat ik zowel die Yashica 1.7/50mm als die Planar 1.7/50mm heb(tot digitaal zijn intrede deed fotografeerde ik met Contax/Yashica). De Planar kwam ooit met mijn Contax mee, de Yashica ML zat ergens als bijvangst bij. Ik ben er nog nooit aan toe gekomen om ze eens direct te vergelijken maar het verschil tussen die Yashica en de Planar is me nog niet helemaal duidelijk geworden. Mechanisch voel je wel verschil, optisch lijken ze wel heel erg op elkaar.

Overigens zit er wel een verschil tussen de Yashica 1.4/50 en de Planar 1.4/50. De Yashica is een gemoderniseerde versie van de 1.4/50mm die ze in de pdraad-periode al hadden en is onder verzamelaars best wel populair omdat ie een heel apart karaktertje heeft. De 1.4 Planar is een klasse apart in 50mm-land.
Nog zo'n Yashica-lens waar Zeiss invloed op lijkt te hebben gehad is de ML 2.8/28mm. Ogenschijnlijk de zoveelste 28mm uit de seventies tot je hem gaat gebruiken en er achter komt waarom ie wel 'the poor man's Distagon' wordt genoemd.
Zo, kijk eens aan. Jij weet er veel van. Als je die laatste link bekijkt is er dus ook een Yashica die je dus net níet moet hebben, blijkbaar (?) Ik mag dit lensje wel!

Het is wel een mooie test om Planar en Yashica eens grondig te vergelijken. :Y

Misschien toch ook eens kijken naar die Yashica 28mm en dan een adapter voor een Canon 77D erbij, want die is 24 mp itt de G2 met 12mp. Voor de bokeh wil ik het liefst een 1.4 erbij voor een zacht prijsje, maar 2.8 kan 't ook wel doen voor paddenstoelen in 't bos.

Hier nog een vb met de Yashica 50/1.7:


(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

En met de Meyer-optik görlitz oreston 50mm f/1.8


(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

[ Bericht 1% gewijzigd door Blue_Stormer op 24-11-2019 17:30:16 ]
pi_190101882
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:24 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb ook een Yashica ML 1.7/50mm, de mijn heeft een PK vatting.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

ook maar eens proberen dan. :)
Dat is 'm, idd. Doen! ^O^

Als tip zou ik zoveel mogelijk achtergrond proberen te krijgen door je onderwerp zo klein mogelijk te houden, binnen de compositie, om de lens z'n werk optimaal te laten doen. En vooral kijken hoe de achtergrond tekent als je net ff draait vanaf een statief. Soms heb je nl wél ineens een betere achtergrond. ;)


Meyer-optik görlitz oreston 50mm f/1.8

[ Bericht 4% gewijzigd door Blue_Stormer op 24-11-2019 17:24:41 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 november 2019 @ 18:34:27 #119
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190103641
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 17:07 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Zo, kijk eens aan. Jij weet er veel van. Als je die laatste link bekijkt is er dus ook een Yashica die je dus net níet moet hebben, blijkbaar (?) Ik mag dit lensje wel!
Alle 50mm's van Yashica vallen in de categorie 'lenzen die je wilt hebben', zowel de oude Yashinons als de ML-serie en ook de DSB's, de échte goedkope serie met Cöntax/Yashica-vatting.

De enige lens van Yashica die te vermijden is is de ML 2.8/135C, die is om een of andere vage reden verre van top-notch.
quote:
Het is wel een mooie test om Planar en Yashica eens grondig te vergelijken. :Y
Is zeker leuk. Ik moet er alleen nog even iets leuks voor verzinnen en dan nog kijken of ik ergens wat tijd kan vinden.

Daarnaast lijkt het me ook nog wel eens leuk om een vergelijk te doen tussen de goedkoopste 50mm's uit die tijd en de duurdere varianten om te zien hoe groot het verschil nou écht is.
een 1.4/50mm was zo rond 1980 zo'n vier keer zo duur als een 2.0/50mm

quote:
Misschien toch ook eens kijken naar die Yashica 28mm en dan een adapter voor een Canon 77D erbij, want die is 24 mp itt de G2 met 12mp. Voor de bokeh wil ik het liefst een 1.4 erbij voor een zacht prijsje, maar 2.8 kan 't ook wel doen voor paddenstoelen in 't bos.

Hier nog een vb met de Yashica 50/1.7:

[ afbeelding ]
(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

En met de Meyer-optik görlitz oreston 50mm f/1.8

[ afbeelding ]
(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)
Die Meyer blijft toch ook een apart ding, vooral als je bedenkt hoe oud ie ongeveer is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190105791
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 11:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Er zijn best veel bijzonder fraaie lenzen in omloop met een Y/CX-mount. Zolang die niet Zeiss heten vind je ze via de diverse wegen vaak voor hele nette prijzen. Adaptertje kan dus ook in de nabije toekomst bijzonder praktisch zijn.
Ik heb deze ook liggen met Y/C vatting.

http://allphotolenses.com(...)df90d9651d451b24.JPG
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 november 2019 @ 20:36:04 #121
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190105993
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:25 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik heb deze ook liggen met Y/C vatting.
[ afbeelding ]
http://allphotolenses.com(...)df90d9651d451b24.JPG
Die is het ook best wel waard om eens mee te gaan spelevaren. Kiron (Kino Precision Optics) was een van de betere producenten uit die tijd.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190106376
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:36 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die is het ook best wel waard om eens mee te gaan spelevaren. Kiron (Kino Precision Optics) was een van de betere producenten uit die tijd.
Nu heb ik de ML 50 in mijn handen en zie vet op de lamellen zitten, zojuist reageerde het diafragma ook niet goed, nu inmiddels na 50x draaien wel, maar goed lijkt het me niet
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 november 2019 @ 21:13:25 #123
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190106990
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:50 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Nu heb ik de ML 50 in mijn handen en zie vet op de lamellen zitten, zojuist reageerde het diafragma ook niet goed, nu inmiddels na 50x draaien wel, maar goed lijkt het me niet
Een traag diafragma is op zich niet zo'n probleem als je hem op een adapter gebruikt. Als het diafragma uiteindelijk dicht gaat is het al goed, hij hoeft niet dicht te vallen.
Bij niet-macrolenzen gebruik je daarbij de kleinere openingen meestal niet.

In de originele toepassing, op een Yashica was het vrij desastreus omdat zo ongeveer alles wat je dan maakte overbelicht raakte.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190107114
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:13 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een traag diafragma is op zich niet zo'n probleem als je hem op een adapter gebruikt. Als het diafragma uiteindelijk dicht gaat is het al goed, hij hoeft niet dicht te vallen.
Bij niet-macrolenzen gebruik je daarbij de kleinere openingen meestal niet.

In de originele toepassing, op een Yashica was het vrij desastreus omdat zo ongeveer alles wat je dan maakte overbelicht raakte.
Kan dat vet geen kwaad?

en als ik de lens op Yashica FRII zet en draai aan het diafrgma gebeurt er niks, haal ik de lens eraf beweegt het wel. 8)7

[ Bericht 12% gewijzigd door Clayton1 op 24-11-2019 21:30:15 ]
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 november 2019 @ 21:50:33 #125
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190108002
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 21:17 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Kan dat vet geen kwaad?

en als ik de lens op Yashica FRII zet en draai aan het diafrgma gebeurt er niks, haal ik de lens eraf beweegt het wel. 8)7
Dat klopt, om scherpstellen en lichtmeten met open diafragma mogelijk te maken zitten er twee nokken op die lens. De ene drijft een nok in de camera aan die voor de lichtmeter de diafragmawaarde simuleert. De andere zorgt dat wanneer je de camera afvuurt het diafragma naar de ingestelde waarde dicht valt, net als het pennetje op een M42 lens. Dat het diafragma met de lens op de camera dus niets doet wanneer je het naar de 16 draait is normaal, hij sluit pas bij de opname.
doen de AF-lenzen van je EOS en van alle andere camera's ook maar dan elektrisch
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190117026
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 18:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Alle 50mm's van Yashica vallen in de categorie 'lenzen die je wilt hebben', zowel de oude Yashinons als de ML-serie en ook de DSB's, de échte goedkope serie met Cöntax/Yashica-vatting.

De enige lens van Yashica die te vermijden is is de ML 2.8/135C, die is om een of andere vage reden verre van top-notch.
[..]

Is zeker leuk. Ik moet er alleen nog even iets leuks voor verzinnen en dan nog kijken of ik ergens wat tijd kan vinden.

Daarnaast lijkt het me ook nog wel eens leuk om een vergelijk te doen tussen de goedkoopste 50mm's uit die tijd en de duurdere varianten om te zien hoe groot het verschil nou écht is.
een 1.4/50mm was zo rond 1980 zo'n vier keer zo duur als een 2.0/50mm
[..]

Die Meyer blijft toch ook een apart ding, vooral als je bedenkt hoe oud ie ongeveer is.
Ik heb nu drie vintage 50mm lenzen en dat is voorlopig wel even genoeg. Wil ik dichterbij dan gebruik ik de M Zuiko Olympus 35mm Macro 1/3.5 en voor iets verderaf de Sigma 105mm EX DG Macro f2.8.

Ik zoek dus iets om die Olympus te vervangen en dan bv ook eens op een fullframe proberen zoals de 5D die ik afgelopen zomer in bruikleen had. Wat een beest van een camera! Alleen jammer dat het kantelbare scherm ontbreekt en die heb ik écht nodig! :Y

Ach, je hebt ze beide liggen, dus dat komt wel met de winter in aantocht. Een kwaliteit/ prijsverhouding van 50mms is zeker interessant! Voor mijn 50mm lenzen heb ik niet meer dan ¤50,- p.s betaald. Had misschien goedkoper gekund, maar deze vaste verkoper is betrouwbaar. ;)

Ik mag die Meyer écht graag, want je kunt er vreemde effecten mee krijgen itt andere lenzen die dan de boel 'vlak' maken. Uhm, hoe oud is deze Görlitz 50/1.8 dan?

Als er nog een redelijk goedkoop lichtsterk bokeh monster te vinden is om de sigma 105mm te vervangen hoor ik 't graag.

Mycena

(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

Helios 44-M-4 58mm 1:2 ZENITop de G2 (deze Helios maakt 't redelijk vlak)

[ Bericht 3% gewijzigd door Blue_Stormer op 25-11-2019 15:26:12 ]
pi_190123457
Nieuwe aanwinst,

Hanimar 200 mm 1:3.5 op M42 draad

Oh en een Praktica MTL3 en een Pentacon 50 mm 1.8

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 25 november 2019 @ 21:14:45 #128
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190124323
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 15:00 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Ik heb nu drie vintage 50mm lenzen en dat is voorlopig wel even genoeg. Wil ik dichterbij dan gebruik ik de M Zuiko Olympus 35mm Macro 1/3.5 en voor iets verderaf de Sigma 105mm EX DG Macro f2.8.

Ik zoek dus iets om die Olympus te vervangen en dan bv ook eens op een fullframe proberen zoals de 5D die ik afgelopen zomer in bruikleen had. Wat een beest van een camera! Alleen jammer dat het kantelbare scherm ontbreekt en die heb ik écht nodig! :Y

Ach, je hebt ze beide liggen, dus dat komt wel met de winter in aantocht. Een kwaliteit/ prijsverhouding van 50mms is zeker interessant! Voor mijn 50mm lenzen heb ik niet meer dan ¤50,- p.s betaald. Had misschien goedkoper gekund, maar deze vaste verkoper is betrouwbaar. ;)
Mijn 50mm's heb ik allemaal als bijvangst aan de collectie toe weten te voegen voor zover ik ze niet al van vroegâh had omdat ze met een camera meekwamen.

Sommige is regelrechte juwelenklasse (ik heb nog een Minolta Rokkor 1.7/50mm liggen die qua brute scherpte aardig met de Planar kan wedijveren), anderen zijn weer geen uitblinker in detailscherpte maar hebben een heel bijzonder karakter (Zeiss Jena Tessar 2.8/50mm)
quote:
Ik mag die Meyer écht graag, want je kunt er vreemde effecten mee krijgen itt andere lenzen die dan de boel 'vlak' maken. Uhm, hoe oud is deze Görlitz 50/1.8 dan?
Die hele Meyer serie(Oreston, Orestor, Orestegor) komt uit het midden van de 60's en liep door tot 1968 toen Meyer opgeslokt werd in de VEB Pentacon. Ook de latere Pentacon lenzen zijn nog doorontwikkelingen van het Meyer assortiment. Stuk voor stuk lenzen met een karaktertje, zowel de oude als de nieuwere.
quote:
Als er nog een redelijk goedkoop lichtsterk bokeh monster te vinden is om de sigma 105mm te vervangen hoor ik 't graag.

Mycena
[ afbeelding ]
(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

Helios 44-M-4 58mm 1:2 ZENITop de G2 (deze Helios maakt 't redelijk vlak)
Wil je een goedkoop bokeh-monstertje, dan kun je gaan voor een Meyer Orestor die er in 100mm en 135mm is. De 135 is het meest algemeen. Een preset-tele met een 15-blads diafragma waardoor ie zelfs nog puree-achtergrondjes maakt met het diafragma iets gesloten.
De 100mm is vrij lastig te vinden (in Hilversum zag ik iemand me nét voor zijn) en die wil nog wel eens in de papieren lopen. De 135mm is verre van zeldzaam en is voor ongeveer die 50 euro makkelijk te vinden.
en dan kun je de collectie nog aanvullen met een Orestegor 4/200 en 4/300, ook allemaal categorie 'smulwaren'

Zo ziet ie eruit
Meyer Orestor 2.8/135mm by Ouwesok, on Flickr

Die M42 tussenringen koop je voor zes euro gloedjenieuw van de opstuurchinees, heel praktisch om zo'n 135 wat bijziender te krijgen

En zo fotografeert ie dan. Diafragma een stukkie dicht voor iets meer contrast en scherpte
Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Een goedkopere optie is een Pentacon 2.8/135mm uit de 70's. Optisch nog steeds een Orestor maar dan met multicoating op de glazen. Hij is de vinden als preset maar meer met een zesblads springdiafragma, echter met afgeronde bladen waardoor ie ook achtergrondjes pureert. Ik heb er zo snel even geen voorbeelden van voor het grijpen.
Een Pentacon 135 is voor hooguit zo'n twee tientjes wel te vinden

Wil je het ultieme macro-bokeh-monster, zoek dan een Tokina AT-X M90, ofwel Bokina
Sialis cf. lutaria by Ouwesok, on Flickr

Nog een tipje voor als je én fullframe én laag bij de grond én manualfocusglas wilt: Een Sony A7. Momenteel is de A7II bijzonder betaalbaar. Je hebt dan een uiterst handzame camera waar zo ongeveer alles op past wat er ooit aan glas is geslepen. Hij lust over een smartadapter zelfs het EF-mountspul van je EOS en kan dan gewoon diafragma en eventuele stabilisator aansturen (en AF maar met wat kleine beperkingen)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190124658
Ik heb een Zeiss Jena Tessar 2.8/50mm liggen voor de wintermaanden.
Niet om hem mee te nemen maar om hem open te maken, diafragma werkt niet goed
en de scherpstel ring ook niet zoals het hoort. :(
#35.
pi_190125132
Vraag over oude lenzen.

Vaak zit er een m- a stand op hoe moet die staan als je de lenzen gebruikt op moderne camera`s?
#35.
pi_190136716
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 21:14 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Mijn 50mm's heb ik allemaal als bijvangst aan de collectie toe weten te voegen voor zover ik ze niet al van vroegâh had omdat ze met een camera meekwamen.

Sommige is regelrechte juwelenklasse (ik heb nog een Minolta Rokkor 1.7/50mm liggen die qua brute scherpte aardig met de Planar kan wedijveren), anderen zijn weer geen uitblinker in detailscherpte maar hebben een heel bijzonder karakter (Zeiss Jena Tessar 2.8/50mm)
[..]

Ja, maar jij bent dan ook een Ouwesok en nog steeds een hobbyist met genoeg know-how om anderen te onderwijzen in de wereld van fotografie qua technische kennis. ^O^

Heb je een vb van die Minolta Rokkor 1.7/50mm?

quote:
Die hele Meyer serie(Oreston, Orestor, Orestegor) komt uit het midden van de 60's en liep door tot 1968 toen Meyer opgeslokt werd in de VEB Pentacon. Ook de latere Pentacon lenzen zijn nog doorontwikkelingen van het Meyer assortiment. Stuk voor stuk lenzen met een karaktertje, zowel de oude als de nieuwere.
Ah, kijk. Daarom wilde ik dus een Pentacon 50/1.8 nav vb op Flickr. ;)

quote:
Wil je een goedkoop bokeh-monstertje, dan kun je gaan voor een Meyer Orestor die er in 100mm en 135mm is. De 135 is het meest algemeen. Een preset-tele met een 15-blads diafragma waardoor ie zelfs nog puree-achtergrondjes maakt met het diafragma iets gesloten.
De 100mm is vrij lastig te vinden (in Hilversum zag ik iemand me nét voor zijn) en die wil nog wel eens in de papieren lopen. De 135mm is verre van zeldzaam en is voor ongeveer die 50 euro makkelijk te vinden.
en dan kun je de collectie nog aanvullen met een Orestegor 4/200 en 4/300, ook allemaal categorie 'smulwaren'
Ah, kijk. Ik heb die 135 al vaker aangeboden zien worden, maar er schijnt blijkbaar een mindere versie zijn met minder dan 15 bladen? Ik moet wel de juiste hebben...Een 100mm hoeft dan ook niet als die veel prijziger is

quote:
Die M42 tussenringen koop je voor zes euro gloedjenieuw van de opstuurchinees, heel praktisch om zo'n 135 wat bijziender te krijgen

En zo fotografeert ie dan. Diafragma een stukkie dicht voor iets meer contrast en scherpte
Ik heb laatst via een NL site die op MP vaak te vinden de CY-M43 adapter binnen 20 dagen gekregen voor nog geen twee tientjes incl verzendkosten.

Een mooi vb. Goede compositie, kleuren, contrast en scherpte.M'n inspiratie qua libellen heeft een geheim prijsgegeven en dat is dat hij een monopod gebruikt. Doe jij dat weleens? Ik wil er wel een gaan halen mbt insecten zonder 't al te gek te maken qua prijs.

quote:
Een goedkopere optie is een Pentacon 2.8/135mm uit de 70's. Optisch nog steeds een Orestor maar dan met multicoating op de glazen. Hij is de vinden als preset maar meer met een zesblads springdiafragma, echter met afgeronde bladen waardoor ie ook achtergrondjes pureert. Ik heb er zo snel even geen voorbeelden van voor het grijpen.
Een Pentacon 135 is voor hooguit zo'n twee tientjes wel te vinden
Ik zou toch eerst 't verschil willen zien in bokeh en prijsverschil.

quote:
Nog een tipje voor als je én fullframe én laag bij de grond én manualfocusglas wilt: Een Sony A7. Momenteel is de A7II bijzonder betaalbaar. Je hebt dan een uiterst handzame camera waar zo ongeveer alles op past wat er ooit aan glas is geslepen. Hij lust over een smartadapter zelfs het EF-mountspul van je EOS en kan dan gewoon diafragma en eventuele stabilisator aansturen (en AF maar met wat kleine beperkingen)
Ik denk dat die goed aansluit op m'n wensen qua fullframe, gewicht, opties if FF en APS-C (-14MP), systeemcamera en vele opties voor de mount.

Het belangrijkste nadeel waarom ik die niet heb gekozen tov een 7D was dat de batterijen blijkbaar snel leeg gaan (?) en die van de 7D gingen dagen mee, iig.

Een A7 is nu ook al stukken goedkoper, maar nu nog een mooie aanbieding vinden met batterijen met 3 strepen en niet teveel clicks voor een scherpe prijs. :Y

quote:
Wil je het ultieme macro-bokeh-monster, zoek dan een Tokina AT-X M90, ofwel Bokina
Dit is een mooie foto en zou de Sigma 105/2.8 idd vervangen. Ik zoek alleen wat meer variantie in de bokeh,want in dit vb is het vlak (als de Can on 100/2.8 .) en zou ik de Sigma ook in kunnen zetten voor een soortgelijk resultaat.

Ik kreeg nog wat tips qua lenzen om te halen. Jij zult ze wel kennen:

- rollei sl xenon Schneider Kreuznach 50mm f1.8
- fujinon EBC 55mm f1.8
- fujinon 55mm f2.2.
- super takumar 55mm f1.8


(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

Meyer-optik görlitz oreston 50mm f/1.8

[ Bericht 1% gewijzigd door Blue_Stormer op 26-11-2019 18:50:41 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 26 november 2019 @ 21:50:35 #132
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190141118
Ik doe even wat selectief quoten

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 18:27 schreef Blue_Stormer het volgende:

Heb je een vb van die Minolta Rokkor 1.7/50mm?

Ik heb zo snel even niet iets voor het grijpen liggen, misschien moest ie binnenkort eens mee uit wandelen zodat we even wat verse plaatjes maken met de Rokkors
Ik heb inmiddels een 2.8/35, een 1.7/50 en een 2.8/135mm. Als bokeh-monster moet je een Rokkor niet inzetten. Wil je echter een vintage lens die gevaarlijk scherp tekent dan zit je met een Rokkor gebeiteld
quote:
Ah, kijk. Ik heb die 135 al vaker aangeboden zien worden, maar er schijnt blijkbaar een mindere versie zijn met minder dan 15 bladen? Ik moet wel de juiste hebben...Een 100mm hoeft dan ook niet als die veel prijziger is
[..]
Van de Orestor 135mm is maar één versie die je veel vindt, die met 15 lamellen. Het enige waar je op moet letten is de toestand van de lens omdat je het toch over een stuk DDR-techniek van een halve eeuw oud hebt. Alles moet lekker soepel draaien, het glas moet er goed transparant uitzien zonder haze of fungus en het diafragma moet niet al te vet zijn beetje vettig kan geen kwaad
Als de conditie dus goed is kun je je aan een Orestor nauwelijks een buil vallen..
quote:
Ik heb laatst via een NL site die op MP vaak te vinden de CY-M43 adapter binnen 20 dagen gekregen voor nog geen twee tientjes incl verzendkosten.
Direct bij ArieExpress kosten ze ongeveer de helft. Zeker voor spiegelloze camera's kosten adapters zowat geen drol meer, zelfs zo dat als je een keer een beroerde te pakken hebt er nog geen man overboord is. Andere zoeken en die bestellen.
Eigenlijk is alleen een Canon FD-adapter een risico, ik had er een keer een waarvan de pen die het diafragma sluit net een fractie te kort bleek. Ander merk opzoeken, nieuwe laten komen. Schade: Acht euro
quote:
Een mooi vb. Goede compositie, kleuren, contrast en scherpte.M'n inspiratie qua libellen heeft een geheim prijsgegeven en dat is dat hij een monopod gebruikt. Doe jij dat weleens? Ik wil er wel een gaan halen mbt insecten zonder 't al te gek te maken qua prijs.

Monopod gebruik ik weinig tot heel weinig. Wat ik nog wel eens gebruik met langere tele's is een schouderstatief. Stabiliseert voor mij beter dan een monopod en is beduidend kleiner om mee te nemen. Wat je beter vindt werken is puur persoonlijk, een monopod is niet duur dus het is zeker het proberen waard :Y
Waar ik nog wel mee ga experimenteren is een klein schattig driepootje voor als ik heel laag aan de grond werk. Met de A58 gaat dat prima uit het handje, met de veel grotere A77's merk ik dat het balanceren wordt en dan kan het makkelijk zijn als ie grondcontact maakt.
maar dat komt volgend voorjaar wel weer in beeld
quote:
Ik denk dat die goed aansluit op m'n wensen qua fullframe, gewicht, opties if FF en APS-C (-14MP), systeemcamera en vele opties voor de mount.

Het belangrijkste nadeel waarom ik die niet heb gekozen tov een 7D was dat de batterijen blijkbaar snel leeg gaan (?) en die van de 7D gingen dagen mee, iig.

Een A7 is nu ook al stukken goedkoper, maar nu nog een mooie aanbieding vinden met batterijen met 3 strepen en niet teveel clicks voor een scherpe prijs. :Y
[..]
Een A7 lust inderdaad best wel accu's. De beste optie is om er een paar bij de opstuurchinees te bestellen. Kosten maar 10% van the real thing maar zijn ook wat sneller leeg. Ik heb meestal een bosje van die Chinese accu's bij me.
Wil je het nog handiger, dan kun je bij diezelfde opstuurchinees een ladertje kopen voor die accu's die je op alles kunt aansluiten waarmee je ook een telefoon kunt opladen. Powerbankje mee, ladertje in je tas en je staat nooit meer helemaal leeg in het veld.
quote:
Ik kreeg nog wat tips qua lenzen om te halen. Jij zult ze wel kennen:

- rollei sl xenon Schneider Kreuznach 50mm f1.8
- fujinon EBC 55mm f1.8
- fujinon 55mm f2.2.
- super takumar 55mm f1.8

Fuji is een van de vergeten toppers uit de 70's. Alles wat ze uitbrachten was simpelweg topkwaliteit waar je je nog steeds geen buil aan kunt vallen.
Pentax was bekender vanwege zijn kwaliteit. Met een Takumar kun je dan ook eigenlijk niet verkeerd gaan. Vooral mechanisch is het juwelenklasse. Het voelt aan alsof het gisteren gebouwd is.
Een Schneider Xenon is vergelijkbaar met de Orestegon en de Pentacon. Zal waarschijnlijk wat scherper tekenen(want West) maar wel met het karakter van die DDR-lenzen.

Qua langere brandpunten kun je voor aparte weergave ook eens gaan rondneuzen tussen de lenzen uit de 60's. Tussen de vele preset-135'jes uit die tijd zitten heel wat juweeltjes. Ook deze hebben weer diafragma's met heel veel lamellen waardoor je er hele aparte achtergrondjes mee kunt schilderen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 26 november 2019 @ 22:05:30 #133
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190141479
Accu's van de Chinees zou ik nooit meer iemand aanraden. Heb er geen positieve ervaringen mee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf woensdag 27 november 2019 @ 10:38:53 #134
73911 ultra_ivo
pi_190147449
M'n beste vintage objectief doet het niet meer, m'n Jupiter
lamellen zitten vast :(.
pi_190152171
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 21:50 schreef Ouwesok het volgende:
Ik doe even wat selectief quoten
[..]

Ik heb zo snel even niet iets voor het grijpen liggen, misschien moest ie binnenkort eens mee uit wandelen zodat we even wat verse plaatjes maken met de Rokkors
Ik heb inmiddels een 2.8/35, een 1.7/50 en een 2.8/135mm. Als bokeh-monster moet je een Rokkor niet inzetten. Wil je echter een vintage lens die gevaarlijk scherp tekent dan zit je met een Rokkor gebeiteld
[..]
Ik denk dat die dan niks voor mijn doel is qua achtergrondjes die zich vreemd laten tekenen, ondanks een goede scherpte.

quote:
Van de Orestor 135mm is maar één versie die je veel vindt, die met 15 lamellen. Het enige waar je op moet letten is de toestand van de lens omdat je het toch over een stuk DDR-techniek van een halve eeuw oud hebt. Alles moet lekker soepel draaien, het glas moet er goed transparant uitzien zonder haze of fungus en het diafragma moet niet al te vet zijn beetje vettig kan geen kwaad
Als de conditie dus goed is kun je je aan een Orestor nauwelijks een buil vallen..
Op die fiets. Ik weet dat m'n vaste verkoper de lenzen zelf herstelt en aangezien ik de 3 lenzen die ik heb in mint condition kreeg, zal ik daar nog eens gaan kijken wat er in de winkel ligt. Bedankt voor de tip, want de twijfel om deze lens te bemachtigen is nu wel weg. ;)

quote:
Direct bij ArieExpress kosten ze ongeveer de helft. Zeker voor spiegelloze camera's kosten adapters zowat geen drol meer, zelfs zo dat als je een keer een beroerde te pakken hebt er nog geen man overboord is. Andere zoeken en die bestellen.
Eigenlijk is alleen een Canon FD-adapter een risico, ik had er een keer een waarvan de pen die het diafragma sluit net een fractie te kort bleek. Ander merk opzoeken, nieuwe laten komen. Schade: Acht euro.
ArieExpress... :) Als je halverwege 't seizoen zit, heb je geen tijd om lang te wachten. Het zij zo, maar ik weet dat 't iig wél werkt.

quote:
Monopod gebruik ik weinig tot heel weinig. Wat ik nog wel eens gebruik met langere tele's is een schouderstatief. Stabiliseert voor mij beter dan een monopod en is beduidend kleiner om mee te nemen. Wat je beter vindt werken is puur persoonlijk, een monopod is niet duur dus het is zeker het proberen waard :Y
Waar ik nog wel mee ga experimenteren is een klein schattig driepootje voor als ik heel laag aan de grond werk. Met de A58 gaat dat prima uit het handje, met de veel grotere A77's merk ik dat het balanceren wordt en dan kan het makkelijk zijn als ie grondcontact maakt.
maar dat komt volgend voorjaar wel weer in beeld.
Jij compenseert de afstand dus door een telelens op een andere manier te hanteren om je lichaam op de afstand tov je onderwerp je verkleinen ipv voor echte macro dat het nooit zo ver is. Ik heb nu op een APS-C een 1.4 teleconverter met een 180mm macro/3.5 lens en heb dan 404mm macro. Daarom zou ik dan dus een monopod gebruiken met live view icm een evt remote shutter. ;)

Tip: Ipv een klein statiefje te halen , zou ik je dan toch mijn statief aanraden: CULLMANN MAGNESIT X400. (mbt Black Friday (zo racistisch!) is die nu online te halen voor slechts ¤56,99, bij KE. Ik draai 't hele statief om en fotografeer met de camera ondersteboven met 't draaibare scherm onder de juiste hoek. Als je wilt vermijden dat je camera contact maakt met de grond, kun je een vuilniszak meenemen om de grond aan te raken en 't perspectief van een insect benaderen.



quote:
Een A7 lust inderdaad best wel accu's. De beste optie is om er een paar bij de opstuurchinees te bestellen. Kosten maar 10% van the real thing maar zijn ook wat sneller leeg. Ik heb meestal een bosje van die Chinese accu's bij me.
Wil je het nog handiger, dan kun je bij diezelfde opstuurchinees een ladertje kopen voor die accu's die je op alles kunt aansluiten waarmee je ook een telefoon kunt opladen. Powerbankje mee, ladertje in je tas en je staat nooit meer helemaal leeg in het veld.
Kijk, dat zijn nog eens tips. ^O^ Voorlopig is dat nog iets voor volgend jaar.

quote:
Fuji is een van de vergeten toppers uit de 70's. Alles wat ze uitbrachten was simpelweg topkwaliteit waar je je nog steeds geen buil aan kunt vallen.
Pentax was bekender vanwege zijn kwaliteit. Met een Takumar kun je dan ook eigenlijk niet verkeerd gaan. Vooral mechanisch is het juwelenklasse. Het voelt aan alsof het gisteren gebouwd is.
Een Schneider Xenon is vergelijkbaar met de Orestegon en de Pentacon. Zal waarschijnlijk wat scherper tekenen(want West) maar wel met het karakter van die DDR-lenzen.

Qua langere brandpunten kun je voor aparte weergave ook eens gaan rondneuzen tussen de lenzen uit de 60's. Tussen de vele preset-135'jes uit die tijd zitten heel wat juweeltjes. Ook deze hebben weer diafragma's met heel veel lamellen waardoor je er hele aparte achtergrondjes mee kunt schilderen.
Het schijnt alleen lastig te zijn om de juiste adapters te vinden voor Fuji, wat ik heb vernomen. Zo'n Takumar lijkt me ook nog wel de moeite waard als afwisseling.

Ik zal dus een rondneuzen in de online winkel van m'n vaste verkoper.

Hier nog een vb met de MADE IN JAPAN - YASHICA LENS - ML 50mm 1:1.7


(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)

[ Bericht 0% gewijzigd door Blue_Stormer op 27-11-2019 17:07:45 ]
pi_190152702
quote:
13s.gif Op dinsdag 26 november 2019 22:05 schreef derLudolf het volgende:
Accu's van de Chinees zou ik nooit meer iemand aanraden. Heb er geen positieve ervaringen mee.
Vertel... :{
pi_190159136
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 16:35 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Vertel... :{
Ik heb ze ook in gebruik en merk er niets aan, prima spul
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 november 2019 @ 23:15:15 #138
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190160978
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 10:38 schreef ultra_ivo het volgende:
M'n beste vintage objectief doet het niet meer, m'n Jupiter
lamellen zitten vast :(.
Da's niet best :N

Helaas zijn ze zelfs achter de resten van het ijzeren gordijn denk ik niet meer zo makkelijk te vinden als wel eens het geval is geweest en al helemaal niet meer voor de prijzen van toen ie in het westen nog niet ontdekt was.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 november 2019 @ 23:42:39 #139
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190161368
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 16:08 schreef Blue_Stormer het volgende:

Op die fiets. Ik weet dat m'n vaste verkoper de lenzen zelf herstelt en aangezien ik de 3 lenzen die ik heb in mint condition kreeg, zal ik daar nog eens gaan kijken wat er in de winkel ligt. Bedankt voor de tip, want de twijfel om deze lens te bemachtigen is nu wel weg. ;)
[..]
Een dingetje heb je dan nog wel met de Meyer lenzen. Die werden namelijk in meerdere vattingen geleverd. De meeste zijn M42 maar zo her en der kom je ze nog wel met een Exacta-bajonet tegen. Die zijn dus prima naar spiegelloos te adapteren, naar EF dus beduidend minder.
De Exacta-Meyers zijn dan wel weer goedkoper en optisch gelijk.
Die vatting is dus bij die 2.8/135 gewoon uitwisselbaar al heb ik nog niet gezien of die M42 vatting ook los nog te vinden is.
quote:
Jij compenseert de afstand dus door een telelens op een andere manier te hanteren om je lichaam op de afstand tov je onderwerp je verkleinen ipv voor echte macro dat het nooit zo ver is. Ik heb nu op een APS-C een 1.4 teleconverter met een 180mm macro/3.5 lens en heb dan 404mm macro. Daarom zou ik dan dus een monopod gebruiken met live view icm een evt remote shutter. ;)
Die 3.5/180mm heb ik ook. Nog geen converter erachter geprobeerd. Die lens kan ik door zijn best wel behoorlijke massa redelijk lang stabiel houden. Liveview van mijn EOS gebruik ik nagenoeg niet. Voor als het laag moet pak ik toch een Alfa.
quote:
Tip: Ipv een klein statiefje te halen , zou ik je dan toch mijn statief aanraden: CULLMANN MAGNESIT X400. (mbt Black Friday (zo racistisch!) is die nu online te halen voor slechts ¤56,99, bij KE. Ik draai 't hele statief om en fotografeer met de camera ondersteboven met 't draaibare scherm onder de juiste hoek. Als je wilt vermijden dat je camera contact maakt met de grond, kun je een vuilniszak meenemen om de grond aan te raken en 't perspectief van een insect benaderen.

[ afbeelding ]
[..]
Statieven waarmee je laag kunt heb ik geen gebrek aan, alleen zijn die nogal zwaar en groot.
Voor de Manfrotto 055-XPROB met daarop de A6000 en de Sigma APO 2.8/180.
Daarachter de Kenneth Benbo Mk3 Trekker met daarop de NEX5N en de Sigma 5.6/180mm
De grotere maar ook zwaardere Benbo Mk1 bleef die dag even thuis


Bedoeling is een ministatiefje dat op macrodagen makkelijk mee kan voor het geval de beestjes laag zitten. Zou zelfs nog een ding kunnen worden dat in correct Duits een Fussteller heet, een soort schotelvormig ding met daarop een balhoofd. Ding leg je op de grond en is megastabiel. Ze zijn alleen niet erg gangbaar en dus wordt het een uitdaging om er eentje te vinden.

quote:
Het schijnt alleen lastig te zijn om de juiste adapters te vinden voor Fuji, wat ik heb vernomen. Zo'n Takumar lijkt me ook nog wel de moeite waard als afwisseling.
Fuji X-mount is inderdaad vrij lastig te vinden, de vatting is nooit bijster populair geworden dat maakt dat je er behoudens de 50mm vrij weinig lenzen voor zult vinden. De adapters zijn er wel maar ook niet bijster algemeen.
Makkelijker zijn de lenzen te vinden uit de tijd dat Fuji nog M42 als vatting had. De camera's heetten Fujica(zoek daar maar eens op op marktplaats) en ze werden tot pakweg 1978 best wel veel verkocht. De lenzen hadden een prima reputatie, moet dus met wat geluk nog wel aan te komen zijn.

Een Takumar, welke het ook is gaat je nooit teleurstellen.

quote:
Hier nog een vb met de MADE IN JAPAN - YASHICA LENS - ML 50mm 1:1.7

[ afbeelding ]
(bekijk in Fancybox. Zie icoontje)
Whoepie _O_ *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190163036
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 23:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Da's niet best :N

Helaas zijn ze zelfs achter de resten van het ijzeren gordijn denk ik niet meer zo makkelijk te vinden als wel eens het geval is geweest en al helemaal niet meer voor de prijzen van toen ie in het westen nog niet ontdekt was.
Dat klopt, de echt mooie periode om daar lenzen te kopen was zo van '95 tot '05. Toen kwam ik er ook vaak, tegenwoordig een stuk minder.
pi_190185179
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 21:53 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik heb ze ook in gebruik en merk er niets aan, prima spul
Misschien ligt dat ook aan 't merk en welke je haalt? Ouwesok had blijkbaar ook een keer pech. Als ik alles maar compleet heb voor de bloemen in de lente.

[ Bericht 2% gewijzigd door Blue_Stormer op 29-11-2019 15:28:22 ]
pi_190185411
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 23:42 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een dingetje heb je dan nog wel met de Meyer lenzen. Die werden namelijk in meerdere vattingen geleverd. De meeste zijn M42 maar zo her en der kom je ze nog wel met een Exacta-bajonet tegen. Die zijn dus prima naar spiegelloos te adapteren, naar EF dus beduidend minder.
De Exacta-Meyers zijn dan wel weer goedkoper en optisch gelijk.
Die vatting is dus bij die 2.8/135 gewoon uitwisselbaar al heb ik nog niet gezien of die M42 vatting ook los nog te vinden is.
[..]

Ik heb de Exacta vatting en haal dan gewoon een tweede adapter Exacta/m43 erbij voor een 135mm, want ik wil ze steeds niet losschroeven.

quote:
Die 3.5/180mm heb ik ook. Nog geen converter erachter geprobeerd. Die lens kan ik door zijn best wel behoorlijke massa redelijk lang stabiel houden. Liveview van mijn EOS gebruik ik nagenoeg niet. Voor als het laag moet pak ik toch een Alfa.
Ik mag die lens wel ondanks 't gebrek aan stabilisatie. Met een 1.4 TC verlies je 1 stop en begint die bij f/5 (met nog steeds een vlakke achtergrond). Ik wil mijn hoofd niet naar de camera brengen, want dan verklein je de afstand bij vliegende insecten. Ik wil die monopod als een scepter voor me neerzetten en dan een afstandsbediening gebruiken.

quote:
Statieven waarmee je laag kunt heb ik geen gebrek aan, alleen zijn die nogal zwaar en groot.
Voor de Manfrotto 055-XPROB met daarop de A6000 en de Sigma APO 2.8/180.
Daarachter de Kenneth Benbo Mk3 Trekker met daarop de NEX5N en de Sigma 5.6/180mm
De grotere maar ook zwaardere Benbo Mk1 bleef die dag even thuis
Dat zijn flinke statieven! Op deze foto zou je zo alleen nooit onder de hoed van een paddenstoel die uit de grond komt kunnen fotograferen. Die Cullman weegt 1,47kg. Valt best mee om mee te zeulen. ;)

quote:
Bedoeling is een ministatiefje dat op macrodagen makkelijk mee kan voor het geval de beestjes laag zitten. Zou zelfs nog een ding kunnen worden dat in correct Duits een Fussteller heet, een soort schotelvormig ding met daarop een balhoofd. Ding leg je op de grond en is megastabiel. Ze zijn alleen niet erg gangbaar en dus wordt het een uitdaging om er eentje te vinden.
Ik heb dus ooit een ongelukje gehad met een zware telelens die door de wind om werd geblazen. Daarom ben ik wat huiverig als de camera met lens te zwaar wordt om nog verticaal vast te zetten bv, zonder dat het plaatje van camera naar statief los gaat. Een wat grotere Gorilla pod zou je als een spin neer kunnen zetten. Ik heb nog nooit van zoiets als een Fussteller gehoord laat staan gezien. Ik raak bijna altijd de grond wel aan, omdat ik omhoog wil fotograferen bij kleine dingen die uit de grond schieten.

quote:
Fuji X-mount is inderdaad vrij lastig te vinden, de vatting is nooit bijster populair geworden dat maakt dat je er behoudens de 50mm vrij weinig lenzen voor zult vinden. De adapters zijn er wel maar ook niet bijster algemeen.
Makkelijker zijn de lenzen te vinden uit de tijd dat Fuji nog M42 als vatting had. De camera's heetten Fujica(zoek daar maar eens op op marktplaats) en ze werden tot pakweg 1978 best wel veel verkocht. De lenzen hadden een prima reputatie, moet dus met wat geluk nog wel aan te komen zijn.

Een Takumar, welke het ook is gaat je nooit teleurstellen.
Als het te lastig wordt om 't passend te maken, dan hoeft 't niet per se als er ook alternatieven zijn. Dan klinkt zo'n Takumar beter. Bedankt voor de tip! ^O^

quote:
Whoepie _O_ *O*
Dank je! :) Deze waren nog erg klein, zo'n 3 cm en kreeg ik er nog nét op zonder een tussenring te moeten gebruiken.

Hier nog een vb van vandaag met de MADE IN JAPAN - YASHICA LENS - ML 50mm 1:1.7. Het wordt nu toch wel zoeken naar een goed formaat paddenstoel.


[ Bericht 2% gewijzigd door Blue_Stormer op 29-11-2019 16:00:47 ]
pi_190210196
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 21:53 schreef Clayton1 het volgende:
Vraag over oude lenzen.

Vaak zit er een m- a stand op hoe moet die staan als je de lenzen gebruikt op moderne camera`s?
Iemand die het weet?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 december 2019 @ 11:29:06 #144
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190211504
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 09:06 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Iemand die het weet?
Die A/M-switch zie je op pdraad-lenzen met een springdiafragma dat het mogelijk maakte om de scherpstelling met het diafragma open te doen en waarbij het diafragma pas sloot als je óf de lichtmeetknop óf de ontspanner indrukt.
De camera moest dan wél berekend zijn op een springdiafragma. In het begin waren ze dat niet en dus waren pdraadlenzen tot op het eind van het pdraadtijdperk vaak voorzien van zo'n A/M-switch.
Sommige latere modellen hadden die switch niet meer in de veronderstelling dat er geen pdraad-camera's meer werden gebouwd zonder springdiafragma.

Bij gebruik op een digitale camera hangt het een beetje van je adapter af wat je met die switch moet doen. Inmiddels hebben de meeste adapters een extra ring ingebouwd zitten die het sluitpinnetje dicht duwt en kun je hem gewoon op A laten staan. Heeft je adapter dat ding dat in goed Nederlands een 'push-flange' heet niet, dan moet je de A/M-switch op M zetten.

Even ter illustratie, die zwarte ring binnen de schroefdraad is dus die push flange
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190220855
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 21:28 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb een Zeiss Jena Tessar 2.8/50mm liggen voor de wintermaanden.
Niet om hem mee te nemen maar om hem open te maken, diafragma werkt niet goed
en de scherpstel ring ook niet zoals het hoort. :(
En vandaag vanwege het weer maar eens een poging gedaan. jammer genoeg niet gelukt, en dus de lens maar als sierlens op een oude camera gedraaid in de vitrine kast.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 december 2019 @ 20:58:03 #146
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190221023
Gisteren even een wandelingetje gemaakt met zowel de Vivitar 2.5/90mm als de Tokina 2.5/90mm.

De resultaten komen nog maar in het werken ermee blijkt dat de twee elkaar bijzonder weinig ontlopen. De Tokina loopt wat lichter en stelt wat makkelijker scherp wegens een fractie meer contrast. De Viv is op zijn beurt weer nauwkeuriger in te stellen vanwege een langere scherpstelslag. Ook houdt de Viv iets stabieler vast op basis van zijn enorme massa. De Tokina is van licht aluminium en dus veel lichter.
Met de temperatuur van gisteren nog een opvallend verschilletje: De Tokina merk je niks aan wegens alu met kunststof en rubber op de ringen. De Viv is helemaal van zwaar metaal zonder rubber of kunststof op de ringen, alleen een ingeforceerd profiel zodat het makkelijk vasthoudt. Het resultaat is dat de Viv na een uurtje buitenspelen als een klont ijs in je handen aanvoelt en alle eventueel nog aanwezige warmte uit je handen absorbeert.

De echte verschillen zijn bijzonder klein. Beide zijn heerlijke macrolenzen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190221105
Huhm, onlangs deze op de kop getikt.



Nu blijkt deze in de praktijk zo zwaar te draaien qia scherpstelling dat je hem maar amper precies scherp krijgt. Is daar wat aan te doen?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 december 2019 @ 22:49:10 #148
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190223903
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 21:01 schreef Clayton1 het volgende:
Huhm, onlangs deze op de kop getikt.

[ afbeelding ]

Nu blijkt deze in de praktijk zo zwaar te draaien qia scherpstelling dat je hem maar amper precies scherp krijgt. Is daar wat aan te doen?
Wat nog wel eens helpt is hem gewoon los in je hand een tijdje heen en weer te draaien, dan willen ze nog wel eens wat soepeler worden.
Sommige lenzen kunnen er slecht tegen als ze een tijd niet gebruikt worden, het smeermiddel in de lens wordt dan taai en vaak wordt het door bovengenoemd tijdje heen en weer draaien weer wat soepeler.

Bij andere lenzen die te lang hebben stilgelegen wil het smeermiddel nog wel eens aan één kant gaan zitten en dan krijg je bij het scherpstellen een soort van 'hobbel' waar ie even wat moeilijker gaat. Ook zo'n hobbel krijg je er vaak wel weer uit gedraaid al blijf je die altijd een beetje merken.

De les van dit alles is dat je oude lenzen zo af en toe gewoon eens mee naar buiten moet nemen en lekker plaatjes mee moet maken. Even weer weten hoe dat vroegâh allemaal draaide om ook je moderne lenzen die in minder dan een zzzip in de scherpte vliegen weer kunt waarderen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190224002
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 22:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wat nog wel eens helpt is hem gewoon los in je hand een tijdje heen en weer te draaien, dan willen ze nog wel eens wat soepeler worden.
Sommige lenzen kunnen er slecht tegen als ze een tijd niet gebruikt worden, het smeermiddel in de lens wordt dan taai en vaak wordt het door bovengenoemd tijdje heen en weer draaien weer wat soepeler.

Bij andere lenzen die te lang hebben stilgelegen wil het smeermiddel nog wel eens aan één kant gaan zitten en dan krijg je bij het scherpstellen een soort van 'hobbel' waar ie even wat moeilijker gaat. Ook zo'n hobbel krijg je er vaak wel weer uit gedraaid al blijf je die altijd een beetje merken.

De les van dit alles is dat je oude lenzen zo af en toe gewoon eens mee naar buiten moet nemen en lekker plaatjes mee moet maken. Even weer weten hoe dat vroegâh allemaal draaide om ook je moderne lenzen die in minder dan een zzzip in de scherpte vliegen weer kunt waarderen.
En bij de verwarming leggen?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 december 2019 @ 23:00:04 #150
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190224075
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 22:55 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

En bij de verwarming leggen?
Vooral draaien.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190506057
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 23:00 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Vooral draaien.
Nog andere suggesties? ik draai met een ongeluk
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 17 december 2019 @ 22:51:43 #152
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190506284
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 22:45 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Nog andere suggesties? ik draai met een ongeluk
En hij wordt nog niet soepeler :?

Dan kan het zijn dat de draaitruc bij het smeermiddel van deze lens niet werkt en moeten we op zoek naar een andere methode. Zodra ik wat tijd heb zal ik eens zoeken en kom ik erop terug.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190506349
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 22:51 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

En hij wordt nog niet soepeler :?

Dan kan het zijn dat de draaitruc bij het smeermiddel van deze lens niet werkt en moeten we op zoek naar een andere methode. Zodra ik wat tijd heb zal ik eens zoeken en kom ik erop terug.
Nee,het helpt niets, als ik de lens iets verwarm bv met een fohn dan gaat het ietsje beter, maar durf hem ook niet te heet te stoken.

Thx
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 22 december 2019 @ 13:50:26 #154
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190593670
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 22:53 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Nee,het helpt niets, als ik de lens iets verwarm bv met een fohn dan gaat het ietsje beter, maar durf hem ook niet te heet te stoken.

Thx
Het opwarmen met warme lucht ben ik ook al tegengekomen als hulp bij zwaarlopende scherpstelringen. Op zich raakt een lens niet snel oververhit zolang je er geen verfstripper bij haalt.
Wat ik echter meer tegenkwam is dat als het herhaaldelijk heen en weer draaien geen effect heeft, de lens in kwestie toch echt uit elkaar moet en dat kan, afhankelijk van de lens een vrij listig klusje worden.
Wat er dan dient te gebeuren is het verwijderen van de verdikte smeermiddelen met aanstekerbenzine of iets dergelijks gevolgd door het aanbrengen van nieuw smeermiddel waarna (moeilijkste stuk) de lens weer kan worden geassembleerd.

Heeft dat bij een oude dertigineendozijn-200mm zin :?
je staat er versteld van hoeveel verschillende en toch gelijke 200mm's er zijn gemaakt
Ik zou alleen aanraden om die operatie te doen als je:
- het leuk vindt
- er tijd en ruimte voor hebt
- niet over teveel linkerhanden beschikt
- of als je het wilt leren om in de toekomst er eventueel een dure lens mee te kunnen redden.

Heb je nou echt een prestigieuze lens die vastgelopen is, dan zijn er reparateurs die hem voor een paar tientjes voor zover mogelijk weer los weten te maken. Dat is echter alleen interessant voor lenzen waarvan je weet dat ze niet op elke straathoek te koop zijn.
Mijn 1990 Sigma APO 2.8/180mm Macro zou er een kandidaat voor kunnen zijn

Schiet me ineens te binnen dat ik bij de aankoop van oude lenzen altijd al even een tijdje met zo'n lens heen en weer sta te draaien. Bij manualfocuslenzen om te voelen hoe de smering van de helicoid erbij staat. Bij AF-lenzen om te voelen of er geen beschadigingen in de aandrijving zitten.
Bij sommige AF-lenzen zitten er nylon tandwieltjes in de trein die wel eens een tandje missen. Na een keer of drie heen en weer draaien heb ik dan best een beeld of of er tandjes missen of de lens anderszins beter niet meer aan de AF-motor moet worden gehangen.
Alleen bovengenoemde Sigma rekende ik eerst af en draaide er toen pas aan
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190600786
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 13:50 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het opwarmen met warme lucht ben ik ook al tegengekomen als hulp bij zwaarlopende scherpstelringen. Op zich raakt een lens niet snel oververhit zolang je er geen verfstripper bij haalt.
Wat ik echter meer tegenkwam is dat als het herhaaldelijk heen en weer draaien geen effect heeft, de lens in kwestie toch echt uit elkaar moet en dat kan, afhankelijk van de lens een vrij listig klusje worden.
Wat er dan dient te gebeuren is het verwijderen van de verdikte smeermiddelen met aanstekerbenzine of iets dergelijks gevolgd door het aanbrengen van nieuw smeermiddel waarna (moeilijkste stuk) de lens weer kan worden geassembleerd.

Heeft dat bij een oude dertigineendozijn-200mm zin :?
je staat er versteld van hoeveel verschillende en toch gelijke 200mm's er zijn gemaakt
Ik zou alleen aanraden om die operatie te doen als je:
- het leuk vindt
- er tijd en ruimte voor hebt
- niet over teveel linkerhanden beschikt
- of als je het wilt leren om in de toekomst er eventueel een dure lens mee te kunnen redden.

Heb je nou echt een prestigieuze lens die vastgelopen is, dan zijn er reparateurs die hem voor een paar tientjes voor zover mogelijk weer los weten te maken. Dat is echter alleen interessant voor lenzen waarvan je weet dat ze niet op elke straathoek te koop zijn.
Mijn 1990 Sigma APO 2.8/180mm Macro zou er een kandidaat voor kunnen zijn

Schiet me ineens te binnen dat ik bij de aankoop van oude lenzen altijd al even een tijdje met zo'n lens heen en weer sta te draaien. Bij manualfocuslenzen om te voelen hoe de smering van de helicoid erbij staat. Bij AF-lenzen om te voelen of er geen beschadigingen in de aandrijving zitten.
Bij sommige AF-lenzen zitten er nylon tandwieltjes in de trein die wel eens een tandje missen. Na een keer of drie heen en weer draaien heb ik dan best een beeld of of er tandjes missen of de lens anderszins beter niet meer aan de AF-motor moet worden gehangen.
Alleen bovengenoemde Sigma rekende ik eerst af en draaide er toen pas aan
Bedankt iig.

Ik zal in de komende periode ( donkere dagen) eens kijken of ik hem voorzichtig open kan krijgen zonder dat er van alles uitvalt en wegspringt. En hopen dat ik het gefixt krijg, anders idd nog man overboord met een lens die ik samen kocht met een Pentacon 50 mm voor ¤10,-
#35.
pi_190720526
Ik heb deze liggen en dacht moet er nog eens een testrondje mee doen.

52mm Digital High Definition 0.45 x Super Wide Angle Lens with Macro, Japan Optics


Op een 28mm MF gedraaid, alle foto`s geven een soort waas



Hoppa, dat ding kan ook de kliko in.
#35.
pi_190749518
Deze lens draaide behoorlijk stroef in de scherpstelling,


Eens kijken of ik er wat aan kan doen,


Nee, dus, te zwaar beschadigd,, de groeven zitten erin


Dus kan ook de kliko in.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 december 2019 @ 23:26:58 #158
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190756476
Dan maar eens eentje die niet in de kliko belandt.

Ik had hem op de novemberbeurs in Hilversum gekocht, een leuke Soligor 3.5/180mm preset. Onder liefhebbers bekend als de 'chrome ears' uitvoering waarbij dat 'ears' slaat op de beide uitsteeksels die je op de diafragmaring ziet.

Zo ziet ie eruit
Soligor 3.5/180mm chrome ears by Ouwesok, on Flickr

Apart bij een preset is de plek van de diafragmaringen(instel- en sluitring). Die zitten normaal helemaal aan de voorkant, ter hoogte van het diafragma. Bij deze zitten ze helemaal aan de achterkant.
Met de chroomkleurige ring stel je het werkdiafragma in, met de zwarte kun je het diafragma van open tot aan dat ingestelde werkdiafragma dicht- en weer opendraaien.

Soligor 3.5/180mm chrome ears by Ouwesok, on Flickr

Ook duidelijk op deze is de T2-mount waardoor ie op zo ongeveer elke bestaande cameravatting aan te passen is. Hier zit ie op de A77V

Wat wil je als liefhebber van oude lenzen van zo'n ding allemaal weten :?

Uiteraard hoe oud ie is. Dit was vrij makkelijk te achterhalen door wat te googelen, het blijkt dat deze 'chrome ears' serie vanaf 1966 in productie kwam tot iets na 1970. We hebben dus te maken met een lens van grofweg een halve eeuw oud.

Wie heeft hem gebouwd :? Soligor is geen fabrikant maar slechts een handelsmerk van de Amerikaanse Allied Impex Corporation. Onder het merk Soligor werden lenzen verkocht van uiteenlopende Japanse fabrikanten en na een halve eeuw is het nog steeds aangenaam pluizen welke Soligor nou precies door wie was gebouwd.
Deze 'chrome ears' blijkt dus gebouwd te zijn door Tokina

Als je zo'n lens vindt op een beurs is het eerst kwestie van eens aan alle ringen draaien. Draaien ze lekker soepel, kom je geen rare hobbels of kraakjes tegen en vooral, reageert het diafragma op de ring.
en dan kun je gelijk zien of alle lamellen nog aanwezig zijn en op hun plek zitten. Dat wil bij een lens met 15 lamellen of meer nog wel eens niet het geval zijn
Deze had een zonnekap die er niet bij hoorde en een exakta vatting. De zonnekap was welkom en een andere vatting heb je bij de opstuurchinees voor nog geen drie euro.

Maar dan gaan we ermee fotograferen :Y

Op grond van de bouw van de lens en dat ronde diafragma met heel veel lamellen verwacht ik een nogal karakteristiek zacht scherpteverloop. De beeldscherpte zal bij een lens van een halve eeuw niet dat knettergehalte hebben dat we nu gewend zijn, ik verwacht iets dat allemaal nét volstaat al helemaal omdat de opnamemedia van nu meer resolutie vergen dan de films uit midden jaren 60 toen deze lens bedacht werd.
tel daarbij op dat de lens voor kleinbeeld was en ik er meestal mee op een kleinere APS-C sensor fotografeer

We proberen dat scherpteverloop uit door een paar keer op nietsvermoedende bomen te schieten, het diafragma staat daarbij op 5.6
De camera is de A77V, geeft lekker veel houvast en heeft een gestabiliseede sensor.

1x
Soligor 3.5/180mm testrun by Ouwesok, on Flickr

2x
Soligor 3.5/180mm testrun by Ouwesok, on Flickr

3x
Soligor 3.5/180mm testrun by Ouwesok, on Flickr

Exact wat ik had verwacht, een toch wel herkenbaar scherptevlak en een mooie geleidelijk weglopende scherpte. Sixties as sixties can be *O*

komt nog meer.....
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 december 2019 @ 01:19:47 #159
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190760489
Bij zo'n 180 op leeftijd wil je dan uiteraard weten of er nog een beetje bokeh in zo'n ding zit.

Opnamen afwisselend met volle opening en 5.6 en dan kijken wat er gebeurt. Ik verwacht dat door zijn ronde diafragma de lens ook op 5.6 nog steeds aangenaam verstrooide achtergrondjes maakt zonder scherpe details

3.5
Soligor 3.5/180mm testrun by Ouwesok, on Flickr

5.6
Soligor 3.5/180mm testrun by Ouwesok, on Flickr

3.5
Soligor 3.5/180mm testrun by Ouwesok, on Flickr

5.6
Soligor 3.5/180mm testrun by Ouwesok, on Flickr

Zelfs gediafragmeerd geeft ie dus nog mooie achtergrondjes. Niet helemaal gepureerd maar met wat flauwe details. Goed spul voor zijn leeftijd.

Eenmaal een tijdje ermee op pad blijkt dat de scherpte die deze lens maakt ook bijzonder meevalt. De contrastweergave is voldoende om zelfs gediafragmeerd de focus peaking van de A77 te laten werken waardoor ie vrij makkelijk in de scherpte te draaien is. Het recept daarbij is om eerst te draaien tot je de peaking ziet (rode contourtjes daar waar scherpte is) en daarna de loup aan om hem helemaal optimaal in te stellen.
en dat klinkt bijzonder traag maar kan na wat oefening toch best wel snel
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 31 december 2019 @ 00:30:15 #160
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190791270
Na een beetje proberen, kijken en nog een keer proberen lijkt de formule voor de Soligor 3.5/180mm al duidelijk.
Diafragma op 5.6, iets meer dan een stopje gesloten dus, onderwerpen niet te ver weg en..... Speelkwartier *O*

Soligor 3.5/180mm by Ouwesok, on Flickr

Soligor 3.5/180mm by Ouwesok, on Flickr

Soligor 3.5/180mm by Ouwesok, on Flickr

Soligor 3.5/180mm by Ouwesok, on Flickr

Soligor 3.5/180mm by Ouwesok, on Flickr

Soligor 3.5/180mm by Ouwesok, on Flickr

Soligor 3.5/180mm by Ouwesok, on Flickr

Soligor 3.5/180mm by Ouwesok, on Flickr

Soligor 3.5/180mm by Ouwesok, on Flickr

Samenvatting: Leuke lens, gaat wel vaker mee op pad.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190984272
Deze week een Sigma APO 400mm met FD mount gekocht. Gister en vandaag wat mee gespeeld. Nu vraag ik mij af of dit het maximale is wat er me deze lens mogelijk is, of dat er nog meer in zou moeten zitten. En dan voornamelijk op het gebied van scherpte en detail. Graag jullie mening.

Hier onder een aantal voorbeelden geschoten met een Sony a6000, waarvan de laatste 4 handheld.


https://i.imgur.com/vhMbcfH.jpg


https://i.imgur.com/WO1QLYI.jpg


https://i.imgur.com/IAlEtba.jpg


https://i.imgur.com/qePIOMT.jpg


https://i.imgur.com/vtO4fQf.jpg
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 januari 2020 @ 21:10:49 #162
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190984573
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 20:55 schreef fourierreeks het volgende:
Deze week een Sigma APO 400mm met FD mount gekocht. Gister en vandaag wat mee gespeeld. Nu vraag ik mij af of dit het maximale is wat er me deze lens mogelijk is, of dat er nog meer in zou moeten zitten. En dan voornamelijk op het gebied van scherpte en detail. Graag jullie mening.

Hier onder een aantal voorbeelden geschoten met een Sony a6000, waarvan de laatste 4 handheld.

[ afbeelding ]
https://i.imgur.com/vhMbcfH.jpg

[ afbeelding ]
https://i.imgur.com/WO1QLYI.jpg

[ afbeelding ]
https://i.imgur.com/IAlEtba.jpg

[ afbeelding ]
https://i.imgur.com/qePIOMT.jpg

[ afbeelding ]
https://i.imgur.com/vtO4fQf.jpg
Aardig beginnetje :Y

Hou er rekening mee dat je een zekere 'inwerktijd' hebt bij een lange tele waardoor je niet te snel moet oordelen over wat ie wel of niet kan.
Die inwerktijd merk je zelfs tussen twee identieke lenzen van een zekere leeftijd. Ik heb twee van die APO 400's en het viel me op dat de tweede optisch identiek is aan de eerste maar, waarschijnlijk door zijn gebruik over de jaren toch net iets anders aanvoelt.

Hier wat voorbeeldjes uit mijn beide APO 400's

Tips bij het gebruiken van deze Sigma:
- stopje diafragmeren doet wonderen, de volle opening is wat flauw. ideaal is 11
- stel scherp met de loupfunctie, de peak geeft een goeie indicatie maar vaak blijkt dat ie nog nét een tikkie scherper kan
- probeer een statief, een eenpoot of een schouderstatief. Scheelt je echt scherpte.
- Als het uit de hand moet zet ik de camera op T, de sluiter op 1/400 en de ISO op automatisch
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 13 januari 2020 @ 00:08:00 #163
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191003944
Een rondje met de Tokina AT-X340 4/100-300mm, een fraaie telezoom uit de 90's. Eerder had ie al op een van de m4/3's gestaan, nu op de A6000. Paar dagen geleden alweer.

Doel: een wandelingetje in het Natuurpark Het licht was van dat typische winterlicht, door de lage zon werd het soms best wel uitdagend.

Het lag er niet aan dat ik zo traag scherpstel dat de gans in slaap viel
Tokina AT-X340 by Ouwesok, on Flickr

Koolmeesje
Tokina AT-X340 by Ouwesok, on Flickr

Nog genoeg ruimte om deze buizerd eruit te croppen.
Tokina AT-X340 by Ouwesok, on Flickr

Lage zon bij de wisenten
Tokina AT-X340 by Ouwesok, on Flickr

en dan lopen ze al snel in de schaduw
Tokina AT-X340 by Ouwesok, on Flickr

lage zon in de rietpluimen
Tokina AT-X340 by Ouwesok, on Flickr

Tijdens het fotograferen valt op hoe makkelijk de lens focust als je hem vergelijkt met een zoom van ongeveer tien jaar daarvoor. Je hebt, zelfs gediafragmeerd een lekker duidelijk scherptegebied en wat ook enorm helpt is dat deze serie mechanisch erg goed in elkaar zit, het draait allemaal goed gedempt en toch soepel.

Achtergrondje
Tokina AT-X340 by Ouwesok, on Flickr

En mijn trouwe reiger, bijna altijd aanwezig als ik een lens wil uitproberen.
Tokina AT-X340 by Ouwesok, on Flickr

Conclusie is nog steeds dat deze AT-X in zijn tijd een van de topvreemdmerklenzen was en anno 2020 heb ik bij deze geen moment het idee dat ik met een ouwe lens fotografeer. Als het voorjaar wordt nóg maar eens een rondje doen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 9 februari 2020 @ 23:57:12 #164
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191434887
Van twee weken terug alweer, met de Soligor(Cosina) 4-5.6/60-300mm uit begin jaren 90 en een Soligor converter van wie ik niet weet wie hem gebouwd heeft ergens uit de jaren 70 en dat dan op de Olympus E-PL1.

Zo ziet dat er ongeveer uit


Als het licht dan een beetje in orde is blijkt er met die combinatie nog best wel te werken ook.
Dingetje met die converter is als bij alle converters dat het best wel uitdagend wordt om het uiterst dunne scherptevlakje daar neer te leggen waar ie moet zijn. Zit je er ook maar een fractie naast dan is je plaatje gelijk prullebakwaardig.
In dit geval ging het nog moeizamer, de E-PL1 heeft geen enkele vorm van scherpstelhulp anders dan een loup die bijzonder omslachtig werkt

Even spelen met de ooievaars

Ciconia Ciconia by Ouwesok, on Flickr

Ciconia Ciconia by Ouwesok, on Flickr

Lucky shot op een vliegende ooievaar waarbij de zon het nét even gruwelijk liet afweten

Ciconia Ciconia by Ouwesok, on Flickr

Ciconia Ciconia by Ouwesok, on Flickr

Dit stukje ging even boven verwachting. Met de converter wil ik binnenkort nog eens fotograferen zoals je in de 70's een teleconverter gebruikte, dus met een tele uit die tijd en dan maar kijken hoe ie dan performt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 18 maart 2020 @ 20:42:21 #165
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192128673
Eerste keer buiten met de Novoflex T-Noflexar 5.6/400mm, een Schnellschuss-objectiv van de laatste generatie.
Een stelseltje van drie elementen waaraan je even moet wennen. Eenmaal in je handen blijkt dat drielenzertje boven elke verwachting te presteren, Zit qua scherpte en contrast ongeveer op het level van de APO Sigma 5.6/400mm, een constructie van heel veel bijzondere elementen van eind jaren tachtig, die dan wel slechts half zo groot is.

Workflow is even wennen met een schnellschuss, als je een onderwerp ziet en de lens optilt trek je de scherpstelgreep helemaal in (oneindig) en zit je camera eenmaal voor het oog, dan laat je hem rustig opkomen tot je scherpte ziet en met wijsvinger van de andere hand vuur je hem af.

Tweemaal een aalscholver, de tweede dwars door het riet. Licht was niet echt optimaal. Achter de Noflexar zat een A77-II

Phalacrocorax carbo by Ouwesok, on Flickr

Phalacrocorax carbo by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 31 maart 2020 @ 21:35:31 #166
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192380320
Zondagmiddag viel het weer eigenlijk best wel mee en dus pak ik bij gebrek aan een hond mijn Tokina AT-x150, de 5.6/150-500 zoomtoeter en zet die op de A6000 voor een middagje gewichtheffen.

Hierboven stond de AT-x340 al en deze heeft een vergelijkbaar handschrift.

Kastanjeblad by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 31 maart 2020 @ 22:35:33 #167
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192381368
Mooi foto.

En hoezo het weer viel mee? Was hier gewoon prachtig te noemen, strak blauwe lucht, geen wind en 17°C 8-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 31 maart 2020 @ 23:04:42 #168
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192381876
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 22:35 schreef derLudolf het volgende:
Mooi foto.

En hoezo het weer viel mee? Was hier gewoon prachtig te noemen, strak blauwe lucht, geen wind en 17°C 8-)
Deze is van afgelopen zondag toen er nogal wat narigheid werd voorspeld.
Van vandaag heb ik qua weer weinig meegekregen want thuiswerken en dan ben je maar zo veel langer onafgebroken bezig dan wanneer je op je normale locatie zit.

Qua fotograferen begint het leven bij mij op zaterdag weer.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 31 maart 2020 @ 23:06:59 #169
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192381915
Oh excuus, te snel gelezen :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 april 2020 @ 19:20:21 #170
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192571402
Paar jaar terug op een fotograficabeurs en na een uur liep ik nog met helemaal niets toen ik ineens een lens zag liggen die me qua specs wel aanstond. Enige punt was dat ik niks met een Pentaxmount bij me had om hem op te proberen. Gelukkig was de prijs uit de categorie waarin je eigenlijk weinig te miepen moet hebben en dus werd ik eigenaar van een Makinon 4/300mm, een lens uit begin jaren 80 en voor een 300mm best wel lichtsterk.

Om een of andere reden moest het even duren voor de Makinon de kast weer uit kwam maar vorige week was het dan eindelijk zo ver, de lens werd met een adapter op de A6000 gedraaid en dat ziet er dan ongeveer zo uit

Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

De lens is fors maar heeft niet dat lompe van mijn andere 300mm's met ongeveer die lichtsterkte. Vooral de Meyer Orestegor 4/300mm is ongeveer twee keer zo groot en zo zwaar maar dat zit hem erin dat die van oorsprong voor middenformaat bedoeld was.

Mechanisch is de Makinon een regelrecht juweel. Hij voelt bijzonder robuust aan en alles draait mooi gedempt alsof ie net uit de verpakking komt.
Het diafragma is zeshoekig met de nadruk op hoekig, het effect daarvan kun je hier onder zien.
De minimuminstelafstand is 4 meter, veel te lang voor een 300mm.
Wat de lens ontbeert is een statiefgondel waardoor je hem niet aan een slingbelt kunt hangen. Nu moet ie in de hand mee want te zwaar om vrij aan de camera te laten bungelen.

En dan ermee fotograferen.
Dat viel even tegen, de Makinon moet je niet op volle opening gebruiken want dan is ie op zijn allerzachtst gezegd ruk. NIet in de scherpte te krijgen en ook geen weergave van enige scherpte, alles is overstraald.
Ik draai het diafragma op 8 en probeer het nóg eens. Het beeld knapt nu drastisch op, het ding blijkt best wel scherp te kunnen maar voordat je die scherpte hebt duurt een eeuwigheid, zelfs met peak en loep is het een heksentour om met die griezelig lange scherpstelslag het ding op de goeie plek te krijgen.
Vogels en beesten van dichtbij fotograferen kun je dan ook gevoeglijk vergeten, dus maar zoveel mogelijk bij de planten gebleven.

Een kleine bloemlezing van een middagje spelen
Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Hier zie je de reden dat ie zo rottig scherpstelt. Het verloop van scherp naar onscherp is zo vaag dat je heen en weer blijft draaien en met die lange scherpstelslag van de Makinon is dat een regelrecht drama. Op zich wil de lens best wel scherp, het is alleen nogal een klus.

Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Let eens op die onrustige achtergrond. Dat zit hem in de hoeken die het diafragma heeft. Het zuiver ronde diafragma van bijv. de Orestegor geeft een veel rustiger achtergrond.
Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Nog een keer
Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 april 2020 @ 19:26:21 #171
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192571507
Rest van het rondje

De enige gans die niet al verdwenen was tegen tijd dat ik hem een beetje in de scherpte had
Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Positief aan de Makinon is wat in goed Nederlands zijn 'flare resistance' heet, de neiging tot inwendige reflecties bij tegenlicht. Hoewel ie op volle opening een container met lensfouten laat zien krijg je hem gediafragmeerd nauwelijks aan het flaren.
Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Detailscherpte van de Makinon is iets wat ik niet weet te omschrijven maar in elk geval niet mooi.
Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Makinon 4/300mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Samenvatting. Qua specs leuk. Mechanisch schitterend maar optisch en vooral ergonomisch verliest ie het van ongeveer al mijn andere 300mm's.
Ook in de kast staat nog een Sigma Pantel 5.6/300mm, die mag binnenkort een keer mee naar buiten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_192586631
De eerste keer met een vintage MF lens op de Sony a6000.
op het kleine apparaatje de Tamron 103 A






Wat zit daar voor een vogel, ff croppen thuis

Aha, een Vlaamse gaai.





[ Bericht 6% gewijzigd door Clayton1 op 12-04-2020 21:07:36 ]
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 13 april 2020 @ 12:35:56 #173
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192595136
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 21:00 schreef Clayton1 het volgende:
De eerste keer met een vintage MF lens op de Sony a6000.
op het kleine apparaatje de Tamron 103 A

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat zit daar voor een vogel, ff croppen thuis
[ afbeelding ]
Aha, een Vlaamse gaai.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wel een van de leukere oude zooms om in je collectie te hebben. Er zijn er heel veel van en je koopt ze dus voor een habbekrats. Kwalitatief kan ie na wat oefening aardig met de moderne zooms meekomen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_192596587
Schaamteloze crosspost maar is ook om te voorkomen dat ik ze in de kliko moet gooien:
Zie mijn topics hier:
V&A / [TK] Vintage Konica Minolta 7000 set
V&A / [TK] Vintage Pentax A3 analoge spiegelreflexcamera

En non vintage spul:
V&A / [TK] Complete Sony A35 spiegelreflex set

Lenzen zijn ook los te koop.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192703907
Vanmiddag een Orion 35-70,- 1:3.5-4.5 met Pdraad adapter op de Sony A6000






en de eerste juffer van dit seizoen. *O*


Al had ik daar liever een andere lens voor bij me gehad.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 mei 2020 @ 22:13:07 #176
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_193055403
Vanmiddag weer eens ouderwets manual focus macro'en.

Deze keer met de Sigma 2.8/50mm macro uit ongeveer 1990.

Zo ziet ie er ongeveer uit
Sigma 2.8/50mm Macro by Ouwesok, on Flickr

Resultaten van het wandelingetje komen in het macrotopic.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_193278853
Sinds gisteren deze aan de collectie toegevoegd.



Eens proberen met een macro tussenring als het weer wat beter is.
#35.
  zaterdag 23 mei 2020 @ 22:01:01 #178
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193280487
Dat objectief wordt wel vaker op die manier ingezet meen ik mij te herinneren. Ben benieuwd naar je resultaten.
Huilen dan.
pi_193282049
Plaatje van de 35-105 :)

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 mei 2020 @ 13:49:51 #180
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_193288662
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 20:48 schreef Clayton1 het volgende:
Sinds gisteren deze aan de collectie toegevoegd.

[ afbeelding ]

Eens proberen met een macro tussenring als het weer wat beter is.
Die is inmiddels ook alweer zo'n 35 jaar oud en daarmee best vintage. Ik ben wel eens benieuwd hoe zoiets nou op een fullframe Canon zou performen.

Als je veel met vintage lenzen doet zit daar vaak ook nogal wat zoekwerk bij om te weten wat je nou weer uit een bak hebt gevist of wat er in een bepaalde serie nog meer zit.

Hier een goed gevulde database over M42-lenzen om er je voordeel mee te doen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_193360278
Soms zit het mee, soms tegen



De AF loopt zeer moeizaam tot niet, hij stroopt heel erg en valt dan stil.

Verdomme, weer ¤ 4,50 naar de bekende klo..
#35.
  Moderator donderdag 28 mei 2020 @ 22:03:53 #182
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193360362
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:59 schreef Clayton1 het volgende:
Soms zit het mee, soms tegen

[ afbeelding ]

De AF loopt zeer moeizaam tot niet, hij stroopt heel erg en valt dan stil.

Verdomme, weer ¤ 4,50 naar de bekende klo..
Misschien kunnen we een go fund me oprichten? :P

Ik heb gewoon objectieven zonder AF
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193360461
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 22:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Misschien kunnen we een go fund me oprichten? :P

Ik heb gewoon objectieven zonder AF
Haha, dat is het risico van de kringloop, AF kan ik niet checken.

Ik nu ook eentje erbij :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 mei 2020 @ 22:20:23 #184
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_193360689
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:59 schreef Clayton1 het volgende:
Soms zit het mee, soms tegen

[ afbeelding ]

De AF loopt zeer moeizaam tot niet, hij stroopt heel erg en valt dan stil.

Verdomme, weer ¤ 4,50 naar de bekende klo..
Je kunt als wanhoopspoging nog even de contactjes met een beetje alcohol schoonmaken, dat wil bij de EF-vatting nog wel eens wonderen doen.
Aan de andere kant: Hij is zo'n 35 jaar oud en vooral die eerste USM-lenzen waren er redelijk berucht om dat het allemaal uiterst fragiele techniek was.

Het voordeel dat ik dan met die oudere A-mountlenzen heb is dat ik zelfs zonder camera vrij snel kan voelen of er in de AF-aandrijving iets niet goed zit. Met die rappe dingen USM, HSM, PZD en hoe ze ook maar mogen heten heb je dat niet, zelfs al zijn ze stuk dan voel je dat niet.

Gelukkig blijven de kosten redelijk beperkt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_193360831
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 22:20 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Je kunt als wanhoopspoging nog even de contactjes met een beetje alcohol schoonmaken, dat wil bij de EF-vatting nog wel eens wonderen doen.
Aan de andere kant: Hij is zo'n 35 jaar oud en vooral die eerste USM-lenzen waren er redelijk berucht om dat het allemaal uiterst fragiele techniek was.

Het voordeel dat ik dan met die oudere A-mountlenzen heb is dat ik zelfs zonder camera vrij snel kan voelen of er in de AF-aandrijving iets niet goed zit. Met die rappe dingen USM, HSM, PZD en hoe ze ook maar mogen heten heb je dat niet, zelfs al zijn ze stuk dan voel je dat niet.

Gelukkig blijven de kosten redelijk beperkt.
Ik heb geen alcohol in huis , heb het net wel geprobeerd met remmenreiniger, toen kwam er wel wat beweging in. 100.000 keer handmatig draaien helpt dat nog?, voordat ik er aan begin. :)
#35.
  Moderator donderdag 28 mei 2020 @ 22:33:51 #186
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193360886
100.000 is wat overdreven, maar even 5 of 10 minuten bewegen kan geen kwaad.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193361132
Ik ga er eens mee aan de slag,
anders heb ik deze nog en die is wel goed alleen geen ultrasonic motor

#35.
  Moderator donderdag 28 mei 2020 @ 22:50:18 #188
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193361142
En een stofzuiger model :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193361158
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 22:50 schreef derLudolf het volgende:
En een stofzuiger model :)
Stofzuiger model?
#35.
  Moderator donderdag 28 mei 2020 @ 23:25:50 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193361767
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 22:51 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Stofzuiger model?
Een schuifzoem schijnt nogal wat stof aan te zuigen ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193361812
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 23:25 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Een schuifzoem schijnt nogal wat stof aan te zuigen ;)
Oh ok, wist ik niet, weer wat geleerd
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 mei 2020 @ 23:55:07 #192
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_193362113
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 23:25 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Een schuifzoem schijnt nogal wat stof aan te zuigen ;)
Dat is het verhaal in elk geval.

Kijk je voor de aardigheid eens wat er in een 'draaizoom' allemaal gebeurt als je aan die ring draait dan blijkt dat dezelfde glasbeweging te zijn als bij een schuifzoom. Qua stof zit er dan ook zo goed als geen onderscheid tussen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_193391433
Oh oh, te fanatiek gedraaid,Heb ik de lenskop eraf gedraaid. 8)7

Iemand enig idee hoe ik deze weer in elkaar moet zetten qua posittie?



#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 31 mei 2020 @ 18:15:58 #194
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_193404414
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef Clayton1 het volgende:
Oh oh, te fanatiek gedraaid,Heb ik de lenskop eraf gedraaid. 8)7

Iemand enig idee hoe ik deze weer in elkaar moet zetten qua posittie?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als dat voorste end er zo makkelijk af komt lijkt het erop dat ie al eerder uit elkaar is geweest.

Draai je die twee dingen met opzet uit elkaar, dan markeer je normaal gesproken hoe het in elkaar heeft gestoken zodat je hem ook op die manier weer kunt terugzetten.
Nu wordt het gokken, dus proberen waar het in elkaar schuift en dan maar kijken hoe je uitkomt en of alles dan nog of juist weer werkt. Aangezien dit op meerdere manieren in elkaar kan schuiven komt er een soort van geluksfaktor om de hoek kijken.

Kan een leuk klusje zijn als je zo'n dag hebt dat verveling op de loer ligt en je een beetje hebt leren leven met als dingen gaan langdurig blijven tegenzitten :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 31 mei 2020 @ 20:48:41 #195
36616 Clayton1
Sláinte
pi_193407314
Op de eerste foto zie je linksonder de diafragma schuif (zwart)
op de tweede linksboven twee nokjes ,
Als ik die nokjes beweeg ,opent en sluit het diafragma
Je zou zeggen dat die daar tussen moet.
#35.
  zondag 31 mei 2020 @ 20:51:06 #196
36616 Clayton1
Sláinte
pi_193407353
Nu ik de MD to Nex adapter heb kan ik ook deze lens gebruiken. :)

#35.
  zondag 31 mei 2020 @ 21:06:39 #197
36616 Clayton1
Sláinte
pi_193407627
Aan de collectie toe gevoegd

HC Carenar 35 mm



#35.
pi_194058921
Een rondje met een Coslinar 28mm F2.8 met MD vatting op de Sony A6000











#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 juli 2020 @ 22:02:11 #199
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194060873
Leuk hé, dit waren nou de voordeellenzen van begin jaren '80. Je kunt ook nu nog zien waar hem dat voordeel in zat. Bij een paar opnamen zie je dat ie nogal gevoelig is voor strooilicht. Vooral die opname van dat hekje laat dat mooi zien met een riante diafragmavlek rechtsonder. Deden de goedkopere 28's bijna allemaal en zelfs de duurdere waren er niet helemaal vrij van.

Anno nu op een A6000 is het nog een heel bruikbaar lensje, met de cropfactor hou je er qua beeldhoek iets aan over waar je in filmpjestijd en op fullframe iets van zo'n slordige 40mm voor zou gebruiken, een korte standaardlens.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_194061197
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 22:02 schreef Ouwesok het volgende:
Leuk hé, dit waren nou de voordeellenzen van begin jaren '80. Je kunt ook nu nog zien waar hem dat voordeel in zat. Bij een paar opnamen zie je dat ie nogal gevoelig is voor strooilicht. Vooral die opname van dat hekje laat dat mooi zien met een riante diafragmavlek rechtsonder. Deden de goedkopere 28's bijna allemaal en zelfs de duurdere waren er niet helemaal vrij van.

Anno nu op een A6000 is het nog een heel bruikbaar lensje, met de cropfactor hou je er qua beeldhoek iets aan over waar je in filmpjestijd en op fullframe iets van zo'n slordige 40mm voor zou gebruiken, een korte standaardlens.
Die diafragma vlek had ik idd bij meerdere opnames. maar de lens werkt super, snel en makkelijk scherp
#35.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')