abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181442122
Een aantal weken geleden opende ik een topic (welke ik helaas niet weer kon vinden in mijn lijst :P) met daarin de vraag of mensen ervaringen hebben/hadden met een hond tesamen met een kitten.

Hier nogmaals kort de situatie. Wij hebben thuis een Australian Sheppard van 5 jaar en we willen hier graag een kitten bij. Onze hond is vriendelijk richting andere mensen/dieren, maar heeft wel een fixatie op katten/eekhoorns/muisjes. Dit is natuurlijk ook een beetje opgenomen in het DNA van een dergelijke ras. Wel is onze hond heel lief met de konijnen, we kunnen haar rustig bij het hok laten, dan doet ze niks.

Nu hebben we via een kennis een kitten aangeboden gekregen van 8 weken oud (mannetje), die nog geen inentingen heeft gehad. Deze mensen wonen op een boerderij en zijn zelf niet bekend met het houden van huisdieren, de boerderij kat was plots in verwachting en toen hadden ze ineens een nest met kittens :P

Nu heb ik 2 vragen: moeten kittens niet al veel eerder (na enkele weken al) ingeënt worden, en later nog eens, of kan dit nu alsnog? En 2: Is 8 weken te vroeg om een kitten bij de moeder weg te halen of kan het wel?

Tot slot zijn ervaringen met de combinatie hond/kat nog altijd welkom.
  Forum Admin zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:21:20 #2
35723 crew  GGMM
pi_181442461
quote:
Kittens worden meestal op de leeftijd van 9 en 12 weken gevaccineerd, maar afhankelijk van een aantal factoren kunnen de vaccinaties ook naar een eerder of later moment worden verplaatst.

De eerste vaccinatie geeft door een onvoldoende ontwikkeld afweersysteem en de nog eventuele aanwezige antistoffen van de moeder geen sterke en langdurige bescherming. Bovendien geeft een enkele vaccinatie tegen niesziekte in alle gevallen een onvolledige bescherming. Daarom moet de eerste vaccinatie na 3 weken herhaald worden. Uitgebreide uitleg over dit onderwerp kunt u hier vinden.
quote:
De ideale leeftijd om een kitten bij de moeder weg te halen is onderwerp van veel discussies. De wettelijke minimumleeftijd om kittens te mogen plaatsen is 7 weken, maar veel verkopers houden zich daar niet aan. Op Marktplaats worden té vaak kittens van 6 weken, soms nog jonger, aangeboden.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_181442476
Ik zou geen boerderij kat nemen maar eentje die in een huis is opgegroeid. Liefst met hond.
  Forum Admin zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:22:08 #4
35723 crew  GGMM
pi_181442477
Pics van je kitten trouwens.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  Moderator zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:26:01 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_181442582
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:03 schreef nickhguitar het volgende:
Onze hond is vriendelijk richting andere mensen/dieren, maar heeft wel een fixatie op katten/eekhoorns/muisjes.
Ik vind dit wel een serieus ding waar je goed over na moet denken. Kun je ze alleen laten op het moment dat je een keer niet thuis bent?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_181443288
Er is wel een verschil tussen een loslopende kat buiten die weg rent als je er op af gaat om te ondezoeken/ spelen of een kitten thuis die je rustig kunt bekijken.

Mijn golden retriever had ook een kat. (Had hij als kitten in de sloot gevonden) en dat ging geweldig. Maar vreemde katten rende weg als ze hem zagen en dan wilde hij er achteraan om mee te spelen. (zeker niet om te bijten)

Als je hond goed met konijnen overweg kan dan denk ik dat het met een kitten best zal lukken.

We hebben trouwens ook een kattenvraagbaak voor alle kattenvragen.
F&F / Kattenvraagbaak #53
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:39:48 #7
155227 crew  Guppy
dus
pi_181444175
Maar de konijnen zitten in het hok he. De kat zal straks niet in een hokje zitten.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_181444500
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 12:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Maar de konijnen zitten in het hok he. De kat zal straks niet in een hokje zitten.
Ja maar hij probeert nu toch niet het hok open te breken.

Ow, en kittens liefst minimaal 12 weken bij moeder laten. Inenten kan ook later nog gedaan worden.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181444624
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:22 schreef T-D het volgende:
Ik zou geen boerderij kat nemen maar eentje die in een huis is opgegroeid. Liefst met hond.
Deze is met een hond opgegroeid. Een Berner Sennen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:26 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik vind dit wel een serieus ding waar je goed over na moet denken. Kun je ze alleen laten op het moment dat je een keer niet thuis bent?
Ja, aan het begin nemen we de hond sowieso mee. Daar hebben we ook een adres voor (mijn schoonhouders welteverstaan :P) die ook een hond hebben.

Onze hond jaagt niet overigens, maar hij drijft en vind het vooral leuk om achter iets of iemand aan te rennen. Ze is wel eens teruggekomen met een kuiken in de bek, maar daar is ze dan heel lief mee. Van nature is ze een schapendrijver.

quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 11:59 schreef valentijn101 het volgende:
Er is wel een verschil tussen een loslopende kat buiten die weg rent als je er op af gaat om te ondezoeken/ spelen of een kitten thuis die je rustig kunt bekijken.

Mijn golden retriever had ook een kat. (Had hij als kitten in de sloot gevonden) en dat ging geweldig. Maar vreemde katten rende weg als ze hem zagen en dan wilde hij er achteraan om mee te spelen. (zeker niet om te bijten)

Als je hond goed met konijnen overweg kan dan denk ik dat het met een kitten best zal lukken.

We hebben trouwens ook een kattenvraagbaak voor alle kattenvragen.
F&F / Kattenvraagbaak #53
Thx, dat topic kende ik nog niet :)

Ik denk persoonlijk dat het best zal lukken, maar we hebben het nooit echt geprobeerd natuurlijk. In principe zitten de konijnen in een hok dus we hebben nooit echt geprobeerd om die los bij elkaar te zetten, waarom zouden we ook?

Ik zit alleen een beetje te twijfelen over de kennismakings 'strategie'. Missschien de kat op schoot en de hond gewoon laten snuffelen? Of de kat laten lopen en de hond aan de tuig vasthouden?

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 12:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Maar de konijnen zitten in het hok he. De kat zal straks niet in een hokje zitten.
Hok was wel open :P De konijntjes in ons hok snuffelen ze hooguit wat aan, maar als ze een haas door de wei zien lopen dan wordt ze wel gek. Dan is ze helemaal in trance en gaat de drijf-modus aan.

quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 13:00 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ja maar hij probeert nu toch niet het hok open te breken.

Ow, en kittens liefst minimaal 12 weken bij moeder laten. Inenten kan ook later nog gedaan worden.
12 weken is ook geen probleem. Ik wist hoeveel met het met pups was, maar met kittens geen idee. Bedankt.
  Moderator zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:08:45 #10
155227 crew  Guppy
dus
pi_181444635
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 13:00 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ja maar hij probeert nu toch niet het hok open te breken.

Ow, en kittens liefst minimaal 12 weken bij moeder laten. Inenten kan ook later nog gedaan worden.
Klopt, maar nu is er een barrière. Ik denk niet dat je het moet onderschatten wat er gebeurt op het moment dat de konijnen loslopen en rondspringen.
En misschien gaat het goed hoor! Een kitten is natuurlijk buigzaam en zal zich dus hopelijk goed aan de hond aanpassen. Maar het is wel aan TS om hier een goede inschatting op te maken.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_181447658
Meh, gewoon gecontroleerd kennis mee laten maken. Dan is het 'eigen', een deel van de roedel.
Niet te krampachtig mee doen. Laat de hond ruiken. Zet de kitten op de vloer en laat 'm z'n eigen weg zoeken. Laat ze het zelf oplossen.
Grijp wel in als het te gek wordt.

Mijn poes staat vaak neus aan neus met de hond. Ze loopt ook doodgemoedereerd onder hem door.
Ze loopt soms mee, als ik hem ga uitlaten. Dan loopt 'ie zelfs op te letten of ze nog volgt.
Andere katten moeten lopen. Maar alleen voor het jagen.
Als ze blijven zitten, vind 'ie het ineens niet leuk meer.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')