abonnement Unibet Coolblue
pi_181367007
Onderdeel van een erfenis is een appartement. Goed onderhouden appartement (bouwjaar tussen 1910 en 1915) in een grote stad in de Randstad, 10 minuten reizen naar het centrum. De erfgenamen hebben het begin juni 2018 te koop gezet via een makelaar. Daarvoor hebben zij meerdere makelaars de waarde van de woning / vraagprijs laten bepalen. Er zijn sindsdien best veel kijkers geweest, maar slechts één serieuze gegadigde die een bod deed. Hoe vreemd het vandaag de dag ook klinkt, dat bod was lager dan de vraagprijs. De erfgenamen gingen hiermee akkoord omdat er een flinke overwaarde op de woning zit en zij snel (om emotionele redenen) van de woning af willen.

Inmiddels lijkt het erop dat ook deze gegadigde zich aan het terugtrekken is. Zo blijft het maar duren voordat zij de koopovereenkomst tekenen. De erfgenamen hebben dat al meer dan drie weken geleden gedaan. Ook hoorden de erfgenamen via hun makelaar dat de gegadigde via weer een andere makelaar ook interesse heeft in een andere woning en dat terwijl hij al kosten heeft gemaakt voor de woning van de erfgenamen (bouwkundig rapport, taxatie etc).

De erfgenamen zijn -ondanks dat er geen andere biedingen zijn geweest- eigenlijk wel klaar met deze gegadigde en hebben de woning ook weer op de markt gezet. Ook nu komen er weinig reacties. Je zou haast zeggen dat de overledene niet wil dat het appartement verkocht wordt en vanaf een wolkje alles tegenhoudt. De ergenamen overwegen nu om het aan een opkoper te verkopen en zijn bezig om daar informatie over te vinden. Echte goede reviews etc zijn echter niet te vinden.

Wie heeft er ervaringen met het verkopen van een woning aan een opkoper?

(btw: het is dus geen appartement in de categorie foute Funda foto’s, Tokkie-buurt/buren, idiote inrichting of veel te hoge vraagprijs. Het is gewoon een keurig net appartement)
pi_181368121
Als ze bereid zijn om heel veel water bij de wijn te doen is een opkoper een prima optie.

iets wat getaxeerd is op 200k zijn ze in staat om er max 120k (of veel lager) voor te bieden.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 11:46:39 #3
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_181368555
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:34 schreef Storpojke het volgende:
Er zijn sindsdien best veel kijkers geweest, maar slechts één serieuze gegadigde die een bod deed.
Weet je ook waarom die kijkers afhaakten?
Ging de makelaar daar wel aktief achteraan?

quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:34 schreef Storpojke het volgende:
Daarvoor hebben zij meerdere makelaars de waarde van de woning / vraagprijs laten bepalen.
En zijn ze voor de makelaar met hoogste schatting gegaan of voor de realistische?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_181368627
Juni 2018 is nog niet zo lang, heb geduld.
Mede gezien "10 minuten uit het centrum" en bouwjaar vermoed ik dat de vraagprijs niet bepaald 100.000 euro is en daarom de doelgroep ietswat beperkt zal zijn.

Opkopers zou ik zelf niet als serieuze optie gebruiken, die bieden een kwartje op de euro. Een beetje seriueze makelaar kan je wellicht iets mee bereiken voor het snel afwikkelen van een verkoop... Als je 10-15% onder de vraagprijs gaat zitten is het wellicht aantrekkelijk voor de makelaar om het tijdelijk in zijn eigendom te nemen.

Ook kan je flink wat links op google vinden onder "snel appartement verkopen" of "direct huis verkopen", maar snelheid zal (bijna) altijd geld kosten.
pi_181368758
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 11:46 schreef Elpis het volgende:

[..]

Weet je ook waarom die kijkers afhaakten?
Ging de makelaar daar wel aktief achteraan?

[..]

En zijn ze voor de makelaar met hoogste schatting gegaan of voor de realistische?
De redenen die genoemd werden: de kleur van de vloer en de indeling die toch niet helemaal bij de betreffende kijker paste. De makelaar ging daar naar het idee van de erfgenamen daar niet heel actief achteraan. Daarop is aan de makelaar aangegeven dat die daar beter mee om moet gaan.

Vraagprijs is zeker niet de hoogste schatting. De erfgenamen zagen zelf in dat die veel te hoog was. Bovendien hoeft voor hen niet het onderste uit de kan gehaald te worden.
pi_181368810
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 11:49 schreef namliam het volgende:
Juni 2018 is nog niet zo lang, heb geduld.
Mede gezien "10 minuten uit het centrum" en bouwjaar vermoed ik dat de vraagprijs niet bepaald 100.000 euro is en daarom de doelgroep ietswat beperkt zal zijn.

Opkopers zou ik zelf niet als serieuze optie gebruiken, die bieden een kwartje op de euro. Een beetje seriueze makelaar kan je wellicht iets mee bereiken voor het snel afwikkelen van een verkoop... Als je 10-15% onder de vraagprijs gaat zitten is het wellicht aantrekkelijk voor de makelaar om het tijdelijk in zijn eigendom te nemen.

Ook kan je flink wat links op google vinden onder "snel appartement verkopen" of "direct huis verkopen", maar snelheid zal (bijna) altijd geld kosten.
Dank. Juni 2018 is inderdaad niet zo heel lang. Het is alleen typisch dat er over een overspannen huizenmarkt wordt gesproken, met biedingen boven de vraagprijs, en dat dat in dit geval anders lijkt te zijn.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 11:59:53 #7
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_181368875
Waar staat het huis als ik vragen mag? Mag ook in dm.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  woensdag 22 augustus 2018 @ 12:01:28 #8
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_181368925
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 11:55 schreef Storpojke het volgende:
De redenen die genoemd werden: de kleur van de vloer en de indeling die toch niet helemaal bij de betreffende kijker paste. De makelaar ging daar naar het idee van de erfgenamen daar niet heel actief achteraan. Daarop is aan de makelaar aangegeven dat die daar beter mee om moet gaan.

Raar want zo'n indeling staat ook meestal als plattegrond op Funda. En kleur van de vloer? Je legt je eigen vloerbedekking er toch in? Klinkt meer als flutredenen.
Ik heb wel gezien dat een makelaar die aktief is erg kan schelen.

Maar inderdaad zoals hierboven gezegd is juni 2018 nog maar erg kort.
Komt vast goed mits er geen bouwkundige problemen zijn.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_181369008
De extremen worden er altijd extra benadrukt, waar huizen gemiddeld binnen 3 maanden verkocht worden zijn er huizen die binnen 2 weken weg zijn (mijn buren) maar ook huizen die 6 maanden te koop staan.

Voor de rest hebben we slechts jou indicatie van "goed onderhouden" en "goede indeling" en "geen tokkie buurt"
Bouwjaar kan indiceren dat er bijvoorbeeld nog geen dubbel glas aanwezig is, mogelijk zelfs een oude geiser en losse kachel in de woonkamer. Waar veel mensen op zoek zijn naar "turn key" appartementen.

Ook erfenis kan wijzen op het feit dat er een ouder persoon helaas is overladen. De keuken, muren, tapijt, badkamer kunnen (zeer) gedateerd zijn (of overkomen).

Ben ook wel benieuwd naar bijvoorbeeld een funda link (al dan niet in dm)
  woensdag 22 augustus 2018 @ 12:10:07 #10
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_181369179
Ik weet niet hoe het appartement eruit ziet, maar als het nog een wat ouderwetse uitstraling heeft of er wat onconventionele keuzes zijn gemaakt qua kleuren dan kan ik me wel voorstellen dat het wat langzamer gaat.

Wat wij in het verleden een aantal maal hebben gedaan is zelf nog een paar duizend euro investeren in het huis (schilderen in neutrale kleur, wellicht standaard laminaat vloertje erin als die vloer echt zo erg is), waarna het veel sneller verkocht of verhuurd werd

Opkoper zou ik niet doen, dat is gewoon geld weggooien. En twee maanden op de markt is nou echt niet zo lang...
pi_181372021
Heb wat geduld. Tenzij je het over Amsterdam hebt. In dat geval, andere makelaar.
pi_181372274
Laat een vriend van je bellen om een afspraak te maken voor een bezichtiging.
Soms spelen makelaars een vuil spel en hebben ze al iemand ervoor die ze kennen maar willen ze de prijs drukken. Dus zeggen ze tegen verkoper dat er geen interesse is en de prijs omlaag moet.
Ik heb zoiets zien gebeuren toen het huis van mijn vriendin is verkocht. Moeilijk hard te maken, maar het voelde als oplichting.
pi_181372495
Wacht ook niet te lang want in buitenlandse steden begint vastgoed al te dalen.
It All Goes Back in the Box
  woensdag 22 augustus 2018 @ 14:41:52 #14
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_181372560
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 14:37 schreef Aventuras het volgende:
Wacht ook niet te lang want in buitenlandse steden begint vastgoed al te dalen.
Die markten zijn ook 1 op 1 vergelijkbaar met hier inderdaad.

Bovendien blijft de rente voorlopig ook nog laag.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_181372646
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 14:41 schreef fathank het volgende:

[..]

Die markten zijn ook 1 op 1 vergelijkbaar met hier inderdaad.

Bovendien blijft de rente voorlopig ook nog laag.
Natuurlijk niet, maar wanneer het boeltje gaat gaat het snel.
It All Goes Back in the Box
pi_181373917
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 14:25 schreef MisChrartin het volgende:
Laat een vriend van je bellen om een afspraak te maken voor een bezichtiging.
Soms spelen makelaars een vuil spel en hebben ze al iemand ervoor die ze kennen maar willen ze de prijs drukken. Dus zeggen ze tegen verkoper dat er geen interesse is en de prijs omlaag moet.
Ik heb zoiets zien gebeuren toen het huis van mijn vriendin is verkocht. Moeilijk hard te maken, maar het voelde als oplichting.
Of als je eigen gezicht nog niet heb laten zien onder een andere naam zelf gaan bezichtigen.
Ik ben stiekem ook wel benieuwd naar het pand of als dat te gevoelig ligt de stadsnaam/regio.

Je ziet in t Funda topic wel vaker panden voorbij komen waar de tijd stil gestaan heeft. Dat is een heel ander vastgoed dan een recent onderhouden appartement, waar het koppeltje uittrekt ivm gezinsuitbreiding/groter wonen oid.
Dat laatste (linkje verf op de muur + kleine klusjes) gaan als warme broodjes over de toonbank. Dan de panden waar de nodige modernisatie gedaan moet worden.
pi_181375285
Het gaat om een appartement in Den Haag, enkele jaren geleden volledig gerenoveerd en daarna goed onderhouden. De overledene was zeker geen bejaarde en de woning modern ingericht.

De tips om eens “undercover” een bezichtiging in te plannen spreken me wel aan. Inmiddels heb in soms ook get gevoel dat er een spelletje met de verkopers wordt gespeeld.

Omwille van privacy van de erfgenamen en hun emoties wil ik nu even niets kwijt over exacte locatie etc. Ik besef dat dat misschien bij sommige over kan komen dat zij zelf niet alles willen doen om het appartement te verkopen, maar zo is het dus niet bedoeld.

Dank voor alle reacties tot zover.
pi_181376379
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 16:39 schreef Storpojke het volgende:
Het gaat om een appartement in Den Haag, enkele jaren geleden volledig gerenoveerd en daarna goed onderhouden. De overledene was zeker geen bejaarde en de woning modern ingericht.

De tips om eens “undercover” een bezichtiging in te plannen spreken me wel aan. Inmiddels heb in soms ook get gevoel dat er een spelletje met de verkopers wordt gespeeld.

Omwille van privacy van de erfgenamen en hun emoties wil ik nu even niets kwijt over exacte locatie etc. Ik besef dat dat misschien bij sommige over kan komen dat zij zelf niet alles willen doen om het appartement te verkopen, maar zo is het dus niet bedoeld.

Dank voor alle reacties tot zover.
Heb je een link toevallig, mag ook in pm

Een vriendin van mij zoekt een Haags appartement.....
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_181390989
Over welke prijs categorie hebben we het? Woningen tot 250.000 gaan inderdaad heel snel weg, maar kan me voorstellen dat dat met een appartementje wat bv 500.000 kost niet zo snel gaat.
pi_181497867
Ik ben wel benieuwd naar de woning. Den haag en dichtbij het centrum kan interessant zijn maar aan welke prijsklasse moet ik dan denken?

Mag uiteraard ook in dm
pi_181498848
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 16:39 schreef Storpojke het volgende:

De tips om eens “undercover” een bezichtiging in te plannen spreken me wel aan. Inmiddels heb in soms ook get gevoel dat er een spelletje met de verkopers wordt gespeeld.

Bedenk ook: vakantietijd, juni is ruim 'n maand etc.

Ben benieuwd. Ik heb wel eens meegemaakt dat makelaars, bewust proberen een huis aan een relatie te slijten door de verkopers gedurende enige maanden een rad voor ogen te draaien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181499003
Een vastgoedveiling anders?
Veel potentiële kopers zijn op vakantie, ik zou nog even wachten.
pi_181500774
Waarom geen linkje naar Funda posten? Met deze info kunnen wij moeilijk bepalen wat er aan de hand is.

Verkopen aan zo'n vastgoedhandelaar kan wel maar het is geld weggooien wat mij betreft.
pi_181519425
Nogmaals dank voor alle reacties. Daaruit heb ik het antwoord gevonden dat het niet beter is om aan een vastgoedhandelaar te verkopen.

Link naar Funda plaats ik niet omwille van de privacy van de erfgenamen en de gevoeligheden die hier omtrent spelen.
pi_181527585
Ik vraag me wel heel erg af welke buurt dat dan is (via pm?). Ik heb mijn appartement ook in juni te koop gezet en die is binnen enkele dagen (zeer) ruim boven de waarde verkocht, zelfde stad. Voor die tijd ben ik een jaartje bezig geweest om deze regio te analyseren (obv vraagprijs - verkoop tijd - verkoopprijs).

Wellicht kan ik je vanuit mijn ervaring van advies voorzien, maar dan moet ik wel even weten welke woning het betreft :).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')