abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10439387
Wow, er gaan best veel Fok!kers naar Chersonissos. Ik vertrek 5 juli, en heb er zo'n zin in.
Back in business.
  † In Memoriam † donderdag 15 mei 2003 @ 00:29:05 #127
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_10439624
Oh, oh wat krijg ik een zin als ik dit allemaal lees! Ik vertrek in juni om 2 weken lang te luieren aan de stranden tussen Chersonissos en Stalis al genietend van de Ouzo en Mezedes in typische oude Griekse taveernes. Wijn neem ik wel van huis mee want de Retsina vind ik niet te zuipen.... Alleen jammer dat de duikgebieden, naar ik hoor, rondom Kreta niet echt de moeite waard zijn.
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:00 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Een vlucht zonder accommodatie rechtstreeks naar Heraklion kost 360 euro (incl. tax, vanaf-prijs, met Transavia).


Ik betaal 360 euro mét accomodatie voor 2 weken.

[Dit bericht is gewijzigd door BwennieBren op 15-05-2003 02:28]

Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_10439856
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:00 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik kan het je aanraden. Probleem is wel dat alle goedkope charters inclusief apartement richting Hersonnissos (en omgeving) gaan.


Jou hele verhaal had ik net een paar weken eerder volgens de zelfde mogenlijkheden en tarieven uit zitten rekenen. Dat was dus ook de rede van mijn reisbestemming.
Dat het op zich best wel een prima uitvalsbasis was voor die prijs begreep ik uit het vermakelijke reisverslag van de heer Jos Smitz dat ik had aangetroffen op: http://kreta.pagina.nl/ waar het absolute Chersonissos-hoogtepunt de Kreta-fotopagina's van www.wijdrinkenweldoor.nl is dus ik wist wat ik kon verwachten maar dat viel in het voorseizoen nog tegen: geen plas braaksel gezien en alle sporen van de beruchte bier-oolog van een paar jaar terug tussen de Hollanders en de Engelsen waren uitgewist. Snachts klonken de krekels ipv de party's. In voor- en na-seizoen is het dus een heel 'normale' brave badplaats.
  donderdag 15 mei 2003 @ 00:44:34 #129
27439 tRiZzZ
Nederlander
pi_10439884
ik ga ook naar Kreta.. (Chersonissos) (sos ) over ongeveer 5 week dus dat word vast en zeker erg chill...
God Made Grass Man Made Booze Who Do You Trust?
pi_10444049
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 00:29 schreef BwennieBren het volgende:
Ik betaal 360 euro mét accomodatie voor 2 weken.
Er zou wat meer concurrentie moeten zijn voor de 'flight onlies', volgens mij is Transavia de enige aanbieder van lijnvluchten naar Heraklion. Maar goed, ik ga nu dus via Brussel naar Athene met Virgin Express. Tickets zijn deze week verkrijgbaar voor prijzen vanaf 147 euro (incl. tax), omdat ik niet zo flexibel was betreffende de terugreis betaal ik 177 euro. Komt 50 euro totaal voor de boot heen en terug bij op, en 50 euro om heen en terug naar Brussel te komen. Dus voor ongeveer 280 euro zit ik op Kreta, en heb ik 2 boottripjes!
pi_10452019

Ga ook naar Chersonissos, 21 - 31 juli, Ida Village 3! Lees hier zoveel tips en ervaringen, ik denk dat ik het allemaal maar gewoon op me af laat komen. Heb er zin in!

  † In Memoriam † donderdag 15 mei 2003 @ 19:11:37 #132
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_10457215
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 10:57 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Er zou wat meer concurrentie moeten zijn voor de 'flight onlies', volgens mij is Transavia de enige aanbieder van lijnvluchten naar Heraklion. Maar goed, ik ga nu dus via Brussel naar Athene met Virgin Express. Tickets zijn deze week verkrijgbaar voor prijzen vanaf 147 euro (incl. tax), omdat ik niet zo flexibel was betreffende de terugreis betaal ik 177 euro. Komt 50 euro totaal voor de boot heen en terug bij op, en 50 euro om heen en terug naar Brussel te komen. Dus voor ongeveer 280 euro zit ik op Kreta, en heb ik 2 boottripjes!


Ik vlieg met Basiq Air (dochtermaatschappij van Transavia dus) naar Kreta. Weliswaar geen eten en betaald drinken aan boord maar dat mag de (vakantie)pret niet drukken want dat vliegtuigeten vind ik toch smerig. Ik denk dat ik de volgende keer ook eens het zuiden van Kreta ga doen, net als jij.
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_10461199
Mijn paradijs ...
quote:
The land of lotus eaters

In Homers Odyssey, the wandering hero is slowed down for a time in the land of the lotus-eaters, a mysterious people who remain indefinitely in a pleasant, drug-induced trance, free from all ambition and responsibilities. Of course, in the story, Odysseus is able to free himself and go on to bigger and better things. But would he have been able to extricate himself from Plakias?

There is something very strange about Plakias. Once an isolated fishing village on the south coast of Crete (the largest and most varied island in Greece), it was halfheartedly discovered by tourism in the 80's, but remains much less crowded than the bigger beach towns on the north coast. Set between two windy gorges, at the bottom of lonely, rugged mountains, it is a small town boasting only a handful of restaurants and shops, a few rooms for rent, one bar and one nightclub. Perhaps there is something in the air, some breeze of listlessness or languor, because Plakias is the perfect place to do nothing at all.

And, as such, it is the perfect place for the Youth Hostel Plakias, a sprawling, flowery place tucked into the olive groves on the outskirts of town. [..] The hostel prides itself on having no rules, other than common courtesy and respect, and it's laid-back visitors spend much of the day lazing in hammocks, swimming at crystal-clear nude beaches, or traipsing through waterfalls in the woods. It's really too hot for very much exertion in the summer so, the guests (like the locals) don't really swing into action until after dark.

[..]

Plakias, languid and serene as it may appear, is a stranger place than you might expect, even after having read this cautionary tale. It's the sort of place that, well, you really need to experience for yourself. One thing, however, is for sure about Plakias: no matter what happens to you, you'll want to stay for a while...


Volledige artikel


Ik moet zeggen dat ik nog nooit in hartje zomer op Kreta ben geweest, maar altijd in april. Verhalen als dat de dagen te warm zijn om je maar enigzins te bewegen ken ik dus niet, april/mei is juist een prima tijd om wat te ondernemen. Warm genoeg om af en toe aan het strand te liggen, maar tegelijkertijd niet te warm zodat je er ook af en toe op uit kunt trekken voor een flinke wandeling bergopwaarts.

Ben benieuwd hoe dat in juni zal zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 15-05-2003 22:10]

  † In Memoriam † donderdag 15 mei 2003 @ 22:08:47 #134
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_10461400
Ik zit het net te bekijken http://www.yhplakias.com/ , ziet er goed uit hoor!
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_10461516
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 19:11 schreef BwennieBren het volgende:

[..]

Ik vlieg met Basiq Air (dochtermaatschappij van Transavia dus) naar Kreta. Weliswaar geen eten en betaald drinken aan boord maar dat mag de (vakantie)pret niet drukken want dat vliegtuigeten vind ik toch smerig.


Heb ook net Basic Air gedaan. Het betaalde eten is nog smeriger. Je kan alleen maar kiezen uit van die dingen die ze ook in de trein verkopen. Op de terug weg hadden de passagiers inmiddels hun eigen broodpaketjes en water bij zich! Nederlanders haha. Ik zat zuinig te doen met mn colaatje. De cupasoup en het slappe saucijzenbroodje uit de magnetron van de heenweg waren me niet bevallen.
Je krijgt 1 gratis snoepje bij de landing

Over die retsina hoef je niet bang te zijn op Kreta: ze hebben er prima normale rode en witte wijn van hun eigen druiventeelt. Bij het eten kost een karaf huiswijn van een halve liter ongeveer 3 euro. Gebotteld uit de winkel is dat ook de basisprijs per fles. Retsina moeten ze van elders uit Griekenland importeren net als ouzo. De lokale destilaat heet raki.

  † In Memoriam † donderdag 15 mei 2003 @ 22:43:41 #136
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_10462146
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 22:13 schreef Lurky het volgende:

[..]

Heb ook net Basic Air gedaan. Het betaalde eten is nog smeriger. Je kan alleen maar kiezen uit van die dingen die ze ook in de trein verkopen. Op de terug weg hadden de passagiers inmiddels hun eigen broodpaketjes en water bij zich! Nederlanders haha. Ik zat zuinig te doen met mn colaatje. De cupasoup en het slappe saucijzenbroodje uit de magnetron van de heenweg waren me niet bevallen.
Je krijgt 1 gratis snoepje bij de landing


Nederlander of niet, ik neem heerlijk eigengemaakte sandwiches mee een tupperware met borrelpootjes.
quote:
Over die retsina hoef je niet bang te zijn op Kreta: ze hebben er prima normale rode en witte wijn van hun eigen druiventeelt. Bij het eten kost een karaf huiswijn van een halve liter ongeveer 3 euro. Gebotteld uit de winkel is dat ook de basisprijs per fles. Retsina moeten ze van elders uit Griekenland importeren net als ouzo. De lokale destilaat heet raki.
Raki? Dat heb ik in Turkye veel gedronken. Maar goed dat je het verteld van de witte en rode wijn (ik ga met mijn zus en wij zijn echte wijndrinkers) want ik had zo teveel flessen wijn meegesmokkeld . Ik ben overigens al eerder in Kreta geweest maar kreeg dus elke keer Retsina te drinken als ik om wijn vroeg. Ik zal wat oplettender zijn nu. Iig, dank voor je advies! Nog één maandje te gaan....
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_10462476
Dit is een oud artikel uit het Algemeen Dagblad. Ik heb de link volgens mij wel eens eerder geplaatst in een Kreta-topic op Fok!, maar aangezien je tegenwoordig moet inloggen op de site van het AD hierbij het volledige artikel over een aantal bestemmingen in het westen van Kreta.
quote:
Kreta's stille wilde westen

Twee maanden per jaar staat Kreta op zijn kop. Volle stranden, volle taverna's en blote navels op de beachbar. Maar lang niet overal. AD Reizen ging in het westen van het eiland op zoek naar de stille plekken. Het is even zoeken, maar ze zijn er.


  • De Amari-vallei
  • Geen reusachtige attracties, geen grote wegen. Fijn! Hierdoor is het hart van Kreta nauwelijks door het toerisme aangetast. Er komen tijdens de zomermaanden hooguit wat scooters en gehuurde jeeps. Logisch, want de populaire badplaats Rethimno ligt op amper 40 kilometer rijden. Het zijn echter alleen de avonturiers die de Amari-vallei binnen rijden. De meeste vakantiegangers rijden door naar het bountystrand bij Plakias of ze maken een rondje door de Kourtaliotiko en de Kotsifos kloof. De Amari-vallei loopt van Apostoli naar Gerakari, maar je kunt een leuk rondje maken door in Apostoli linksom te rijden via Thronos, Fourfouras en Nithavris. Op die manier rij je dwars door de vallei én op de lagere flanken van de 2456 meter hoge Psiloritis. De attracties onderweg: panorama's, een klooster, kerkjes, eenvoudige dorpen en vriendelijke gezichten. En vergeet niet door te rijden naar Spili, een mooi bergdorp met een Venetiaanse fontein waarbij het water uit 19 leeuwenkoppen stroomt. Heerlijk fris bergwater.

  • Frangokastello
  • Nee hoor, het is geen adembenemend kasteel vol middeleeuwse meubels, harnassen en kerkers met marteltuig. De muren staan nog net overeind en dat is het wel zo'n beetje. Maar pas op, dat wil niet zeggen dat er niet geknokt is. Piraten, Venetiërs, Turken en opstandige Kretenzers hebben het fort afwisselend verdedigd en bestormd. De laatste keer in 1828 toen er 800 Turken sneuvelden, plus alle 385 Kretenzer vrijheidsstrijders. Nu figureert het kasteel in het decor van een prachtig zandstrand. Een van de mooiste en rustigste van heel Kreta. Misschien is de afstand tot het vliegveld te groot voor de reisindustrie en worden er daarom geen hotels, appartementen en resorts uit de grond gestampt. Een dorp van formaat ontbreekt eveneens. De toeristische ontwikkeling blijft er beperkt tot een handvol hotels en huisjes in het achterland. En tot de dagjesmensen die het strand weten te vinden. Handdoek neerleggen, parasol opzetten, een fles fris en een watermeloen mee en de dag kan hier niet meer stuk.

  • Imbros-kloof
  • Bussen vol wandelaars worden voor één dag vanuit de badplaatsen in het noorden naar de Samaria-kloof gebracht. Vanuit het vertrekpunt voorbij Omalos dwars door de wonderschone en ruige kloof naar zee. Hier pikt een boot de wandelaars op en brengt ze naar het leuke vissersdorp Hora Sfakion waar de bus alweer wacht. Een alternatief is de Imbros-kloof. Deze is beslist minder indrukwekkend, maar ondanks zijn toenemende bekendheid ook minder druk. Zeker in het hoogseizoen. Wie er vroeg bij is, kan er nog het idee krijgen dat hij aan een ontdekkingstocht bezig is. De kloof is op het smalste stuk twee meter breed en driehonderd meter diep. De wandeling is ongeveer acht kilometer lang en wie in Imbros begint, eindigt in Komitades aan zee. Van hieruit kun je over de weg teruglopen of een taxi nemen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog konden 12.000 geallieerde soldaten via deze kloof aan de Duitsers ontsnappen. Met de hulp van het Kretenzer verzet.

  • Sougia
  • Sougia is het eindpunt van een van de mooiste routes van Kreta. Het is een lange kronkelweg door een deels smalle, diepe kloof. Pas aan het eind gaat de kloof open. En dáár ligt Sougia. Aan een halfronde baai met strand. De bomen en de huizen staan er pal achter. Meer dan deze idylle lijkt het dorp niet te bieden. Maar er is meer. Je kunt vanuit Sougia namelijk een heel aardige excursie maken. Althans, de reizigers die een paar stevige wandelschoenen meenemen. Vertrek aan het water - vroeg vanwege de hete middagzon! - en loop over het kustpad naar de opgravingen van Sya en Lissos, ooit belangrijke plaatsen maar in de 9de eeuw verwoest door de Saracenen (1,5 uur lopen). Wie wil kan in enkele uren doorlopen naar het dorpje Paleohora. Daar vertrekt een boot terug naar Sougia. Informeer in het dorp vooraf naar de vertrektijden. Boek eventueel een overnachting in Paleohora, een sfeervol dorp dat het toerisme op bescheiden schaal omarmt.

  • Milia
  • Rust- en bezinningsoord. Geen bestemming voor lolbroeken, zonaanbidders of cultuurminnaars. Er is gewoon niets anders dan het gerestaureerde herdersdorp met zijn café-restaurant en de wandelpaden in de directe omgeving. Milia is zoveel mogelijk zelfverzorgend, dat wil zeggen dat het water uit een bron komt en het eten van de eigen velden en bossen. Ooit kwamen de herders naar deze verlaten plek om hun schapen te laten grazen onder de hoge kastanjebomen, daarna raakte het in verval. Tot twee families het voortouw namen en de boel opknapten. In de traditionele gebouwen zijn nu hotelkamers ondergebracht.

    Comfortabel, maar met de dikke muren en kleine ramen van een klassiek Kretenzer dorpshuis. Kortom: wie even niks wil - een week of een uurtje - rijdt naar Milia. Een tweepersoonskamer kost er vanaf €58 per nacht. www.ellada.net/mhlia.

  • Chania
  • Goed, Chania is niet de beloofde plek weg van de grote drukte. Het is een stad tenslotte. Maar afgezien van de haven is de stad minder toeristisch dan je zou verwachten en bovenal erg mooi. Met dank aan de Venetiaanse overheersers en daarna de Grieken zelf ademt het compacte oude centrum sfeer en warmte. Met smalle straatjes, statige patriciërshuizen, moderne en traditionele winkels, Griekse tavernes en jeugdige barretjes waar hip Chania op regisseursstoeltjes van de ijskoffie nipt. Vooral de straten direct achter de boulevard vormen een geweldige stadse afwisseling van alle strand, natuur en dorpse kleinschaligheid. En om toch nog even in stijl te blijven: het leukst van alles zijn misschien nog wel de oases van rust, de pleintjes en binnentuinen van cafés, restaurants, hotels en oude particuliere panden.

  • Vamos
  • Aan de noordkust, niet direct aan zee en dus een beetje in de luwte van het toeristengeweld vind je het oude en het nieuwe Vamos. In het nieuwe deel wonen de Grieken, in het oude de gasten uit binnen- en buitenland. Dit deel is door een stichting helemaal opgeknapt, waarbij de dorpshuizen zijn omgebouwd tot hotel, café-restaurant, expositieruimte, kruidenier en tal van vakantiewoningen. Nog altijd worden er bouwvallen opgekocht en gerenoveerd. En het succes is logisch. Ga maar na: wakker worden, luiken open en dan ontbijten op de houten balkon met uitzicht over het omliggende Griekse land. Bovendien bevindt zich in de directe omgeving nog een aantal kleine dorpen die voorzichtig en verantwoord aan toerisme doen en is het slechts een handvol kilometers naar Kalives, een van de leukste nog altijd zeer Griekse dorpen met een eigen strand voor de deur.


    http://www.algemeendagblad.nl/artikelen/VrijeTijd/1029475547001.html


    De Amari-vallei is mooi en groen, kleine bergdorpjes en weinig toeristen. Een leuke trip om vanuit Rethimnon met scooter of auto te doen.

    Frangokastello is niet bijzonder spectaculair. Een ruïne van een fort en een strand, verder niets. Leuk voor een tussenstop als je een tocht langs de zuidkust maakt, maar langer dan een uurtje hoef je er niet te blijven.

    De Imbros-kloof ben ik alleen een stukje ingelopen vanaf het einde. Daar kan ik dus niet echt over meepraten. De kloof komt uit op de weg tussen Chora Sfakia en Frangokastello.

    Chania is na Heraklion de tweede stad van Kreta en de voormalige hoofdstad. Ik ben er twee keer een paar uur overdag geweest en het sprak me een stuk meer aan dan Heraklion.

    De omgeving van Vamos heb ik (onderweg naar Chania) wel eens met een scooter verkend. In één van de dorpjes (ik weet niet meer welke) in dit stukje Kreta is de beroemde film Zorba the Greek opgenomen.

    In de andere genoemde plaatsen ben ik (nog) niet geweest.

    pi_10462658
    quote:
    Op donderdag 15 mei 2003 00:29 schreef BwennieBren het volgende:
    Ik vertrek in juni om 2 weken lang te luieren aan de stranden tussen Chersonissos en Stalis al genietend van de Ouzo en Mezedes in typische oude Griekse taveernes.
    Aan het einde van Chersonisos tegenover Starbeach (waar de pinautomaat aan de ingang staat) op weg naar Stalis zit een grote supermarkt met ruime sortering lokale wijnen. Er was 1 soort en die smaakte mij te sherry-achtig, was alleen lekker in de namiddag uit de koelkast: Minos hete die.
    De eh taveernes... er van uit gaand dat een ieder vindt wat hij/zij zoekt zal je die beslist tegen komen. Er zijn in Stalis nog wel een paar dromerigere strandtentjes.
    Het is daar behoorlijk rotsig tussen Chersonissos en Stalis, zag wat lokale duikers in kikvorspakken met snorkels bezig met eten vangen dus wie weet zit er meer dan intvis, schelpdiertjes en zee-egels.
    Duiken lijkt mij leuk bij Elounda, minder dan 3 kwartier reizen met de bus, iets meer ten Oosten richting Agio Nicolaos waar een verzonken stad in zee ligt. Daar duiken de lokalen ook op zee-egels: hun vangsten in kratjes op piepschuimen vlotjes met zich mee voerend aan een touwtje. En daar zijn ook de 'echte' taveernes, zelfs een hele beroemde van een film getiteld: "Who pays the ferryman".
    Er ligt nog wel meer verloren beschaving in zee: voor Chersonissos in de haven ligt nog een oude muur in zee en misschien wel meer wat ik niet kon zien. Ter hoogte van de piramide van Apollo op de boulevard, de enige oudheidkundige bezienswaardigheid aldaar.
    Het water is er in elk geval erg helder.
      † In Memoriam † donderdag 15 mei 2003 @ 23:51:24 #139
    1576 BwennieBren
    1 + 1 = 11
    pi_10463515
    quote:
    Op donderdag 15 mei 2003 23:10 schreef Lurky het volgende:

    [..]

    Aan het einde van Chersonisos tegenover Starbeach (waar de pinautomaat aan de ingang staat) op weg naar Stalis zit een grote supermarkt met ruime sortering lokale wijnen. Er was 1 soort en die smaakte mij te sherry-achtig, was alleen lekker in de namiddag uit de koelkast: Minos hete die.


    Die naam is makkelijk te onthouden, van koning tot wijn nietwaar?
    quote:
    De eh taveernes... er van uit gaand dat een ieder vindt wat hij/zij zoekt zal je die beslist tegen komen. Er zijn in Stalis nog wel een paar dromerigere strandtentjes.
    Ik weet dat er in Kokkini Chani een klein eettentje ergens achteraf langs het strand zat die een Schotse vrouw, getrouwd met een Griek, runde. Er konden misschien maar 20 personen eten en de tent zat vol. Heerlijk eten en toen (NLG) nog erg goedkoop, het zal inmiddels wel duurder zijn geworden. Het waren allemaal kleine hapjes (vis, vlees, groenten), soort van tapas maar dan op zijn Grieks. Ik zoek dus echt idd van die echte Griekse taveernes zoals in "Who pays the ferryman". Eten waar de Griek eet dus.
    quote:
    Duiken lijkt mij leuk bij Elounda, minder dan 3 kwartier reizen met de bus, iets meer ten Oosten richting Agio Nicolaos waar een verzonken stad in zee ligt.
    Ik las hierover dat je alleen mag snorkelen hier. Overigens ben ik maar van het idee afgestapt om te gaan duiken in Kreta gezien de Middellandse Zee weinig tot niets te bieden heeft qua flora en fauna. Misschien toch maar snorkelen dan.

    Ik ben in het jaar voor de euro naar Kreta geweest en ik had toen fl. 1200 bij me. Ik had een scooter gehuurd en heb met mijn dochter een gedeelte van het eiland gezien waaronder het Lassithi-plateau (veel windmolens). Zijn langs een zwembadparadijs gereden met allemaal glijbanen. Ik hoop dat ik die nog kan vinden want de kinders gaan ook mee. Ik wilde de Samaria-kloof gaan doen maar vond mijn dochter nog te klein voor zo'n lange loop. Ze is nu 14 en ze komt er dit keer dus niet onderuit! Eigenlijk vind ik dat plaatsje waar Kozz naar toegaat ook heel mooi met die watervallen. Ik vraag me af of dat te doen is vanaf Stalis naar Plakias met openbaar vervoer?

    Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
    pi_10464582
    quote:
    Op donderdag 15 mei 2003 23:51 schreef BwennieBren het volgende:
    Zijn langs een zwembadparadijs gereden met allemaal glijbanen.
    Water-city Anopolis

    Voor tussendoor kan je ook gratis glijden en zwemmen enz in Starbeach, een van de laatste stranden van Hersonissos voor Stalis, maar zodra je gaat zitten op een ligstoel komt de bediening je een drankje aansmeren. Er wordt gedraaid door dj's en het is wel 'in' zeker voor iemand van 14. Voor je het weet wil ze nergens anders meer heen

    quote:
    Samaria-kloof gaan doen maar vond mijn dochter nog te klein voor zo'n lange loop. Ze is nu 14 en ze komt er dit keer dus niet onderuit!
    Die andere kloof, de Imbros, is korter, ook mooi en veel rustiger zegt men.
    quote:
    Eigenlijk vind ik dat plaatsje waar Kozz naar toegaat ook heel mooi met die watervallen. Ik vraag me af of dat te doen is vanaf Stalis naar Plakias met openbaar vervoer?
    Volgens mij niet op één dag heen en weer maar als je daar gaat overnachten in een pensionnetje, of iets met slaapzakken en hippiegrotten... Ik had uitgezocht dat de Zuidkust, afgezien van Ierapetra, eigenlijk onhaalbaar was als daguitstapje. Maar misschien denkt Kozzmic daar anders over...

    Voor het scooters huren heb je dus wel een brom-bewijs nodig tegenwoordig en dat heb ik niet: mijn enige bromervaring doe ik juist op dit soort vakanties op. Dat was wel een tegenvaller ineens.

    pi_10467120
    quote:
    Op vrijdag 16 mei 2003 00:58 schreef Lurky het volgende:

    Volgens mij niet op één dag heen en weer maar als je daar gaat overnachten in een pensionnetje, of iets met slaapzakken en hippiegrotten... Ik had uitgezocht dat de Zuidkust, afgezien van Ierapetra, eigenlijk onhaalbaar was als daguitstapje. Maar misschien denkt Kozzmic daar anders over...


    Langs de noordkust is het openbaar vervoer wel goed, het probleem is echter van de noord- naar de zuidkust te komen. Van Rethimnon naar Plakias gaan in de zomer maximaal zo'n 7 bussen per dag, echter als je pech hebt sta je bij het busstation van Rethimnon 2 uur te wachten op de aansluitende bus naar Plakias.

    Hersonissos/Stalia - Heraklion is denk ik ongeveer 45 minuten, Heraklion - Rethimnon anderhalf uur, Rethimnon - Plakias 45 tot 60 minuten. Ideaal zou zijn 1 of 2 nachten in Plakias te blijven, je hebt dan ook de tijd om bijvoorbeeld een uitstapje te maken naar Preveli (een kloof in de buurt van Plakias, met een rivier omringt door palmen en een mooi strandje waar deze rivier in zee uitkomt) of 's avonds te gaan eten in Mirthios (dorpje 200 meter boven Plakias met prachtig uitzicht over de baai).

    De hostel in Plakias is 7 euro per persoon per nacht, kamers zullen ongeveer 25 a 30 euro zijn.

    De hippiegrotten van Lurky zijn overigens in Matala, misschien is dat wel te redden als daguitstapje vanuit Stalis/Hersonnisos. Volgens mij gaan er rechtstreekse bussen vanuit Heraklion, maar ook hier geldt dat die niet regelmatig gaan. Zorg dus dat je je van te voren informeert over de tijden. In de hippiegrotten van Matala mag trouwens niet meer geslapen worden.

    Heraklion heeft afzonderlijke busstations voor bussen naar verschillende kanten van het eiland. Busstation West (Rethimnon, Chania) en Oost (Hersonnissos, Agios Nikolaos) bevinden zich vlakbij elkaar in de buurt van de haven, echter busstation Zuid (Matala, Timbaki) bevindt zich (volgens mij) aan de andere kant van het centrum. Dus ook hier geldt informeer van te voren even bij iemand die het weten kan.

    [Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 16-05-2003 10:31]

    pi_10467614

    De grottenwand van Matala (waar volgens overlevering in de jaren 60 beroemde hippies als Cat Stevens en Joni Mitchell verbleven).


    Preveli (Limni Beach)

      † In Memoriam † vrijdag 16 mei 2003 @ 13:13:52 #143
    1576 BwennieBren
    1 + 1 = 11
    pi_10471686
    Dus al met al zouden wij er over de hele rit zo'n 3,5 uur over kunnen doen, mits alle vervoer aaneensluitend is dus. Ik ga het meteen even bespreken met mijn zus. Ik vind, om 2 weken op een plaats te zitten, erg lang en ben een echt natuurgenieter en het zuiden ziet er erg uitndodigend uit moet ik zeggen. Maar we hebben natuurlijk ook de kids bij ons 9 en 14 jaar en die hebben natuurlijk ook inbreng. Het is per slot van rekening ook hun vakantie. Die van mij (van 14) was al erg gecharmeerd van de foto's op deze website: http://www.yhplakias.com/ en die wil ook wel graag met haar koppie onder zo'n waterval staan en is er dus wel voor te vinden. Met haar heb ik vorige jaar door Thailand gereisd en dat is ons zeer goed bevallen. De kleinzoon van mijn zus is echter weer een ander verhaal. Ik gooi het iig in de groep.
    quote:
    Op vrijdag 16 mei 2003 09:48 schreef Kozzmic het volgende:

    [..]

    De hostel in Plakias is 7 euro per persoon per nacht, kamers zullen ongeveer 25 a 30 euro zijn.[quote]

    Moet ik dat hostel evt. van te voren boeken of zou het al vol zijn? Ik las wel op de site dat je zomaar binnen kon komen lopen en voor mij part slaap ik in een tent (ben niet zo'n luxedier ) maar het is toch lekker om van te voren te weten dat je een slaapplaats hebt.

    [quote]De hippiegrotten van Lurky zijn overigens in Matala, misschien is dat wel te redden als daguitstapje vanuit Stalis/Hersonnisos. Volgens mij gaan er rechtstreekse bussen vanuit Heraklion, maar ook hier geldt dat die niet regelmatig gaan. Zorg dus dat je je van te voren informeert over de tijden. In de hippiegrotten van Matala mag trouwens niet meer geslapen worden.


    Da's wel jammer dat je daar niet meer mag slapen. Had wel heel leuk geweest!
    quote:
    Heraklion heeft afzonderlijke busstations voor bussen naar verschillende kanten van het eiland. Busstation West (Rethimnon, Chania) en Oost (Hersonnissos, Agios Nikolaos) bevinden zich vlakbij elkaar in de buurt van de haven, echter busstation Zuid (Matala, Timbaki) bevindt zich (volgens mij) aan de andere kant van het centrum. Dus ook hier geldt informeer van te voren even bij iemand die het weten kan.
    Ik zal even kijken op het web wat de naam is van het openbaar vervoer in Griekenland voor eventuele vertrektijden. Enig idee hoe ze heten? Of is dat al voorbij gekomen in dit topic.

    Tijd om dit topic maar een helemaal uit te printen, veel informatie en goed om bij je te houden tijdens je reis! Nogmaals, mijn dank is groot!

    Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
    pi_10471793
    quote:
    Op vrijdag 16 mei 2003 09:48 schreef Kozzmic het volgende:Hersonissos/Stalia - Heraklion is denk ik ongeveer 45 minuten, Heraklion - Rethimnon anderhalf uur, Rethimnon - Plakias 45 tot 60 minuten.
    Plus de wachttijd op de 'aansluitende' bus.
    Het busvervoer in Hersonissos/Stalina kan ook op zich laten wachten. Aangezien het aanbod van passagiers groter is dan het aantal plaatsen in de bus rijden veel bussen de halte voorbij, geen nood, uiteindelijk wordt er een lege bus opgepiept om je alsnog te vervoeren. Maar de wachttijd kan dus wel wat oplopen.
    quote:
    De hippiegrotten van Lurky zijn overigens in Matala,
    Eh, de reisleidster van mijn reisburo wist bij haar introducerende praatje op de dag van aankomst te melden dat de laatste hippie was overleden. Ze juichde het bijna uit. In Ierapetra zag ik desondanks bij het busstation toch nog wat onuitroeibare hippies: ze waren al sinds de sixties even jong gebleven dus er is weer een nieuwe generatie
    quote:
    Heraklion heeft afzonderlijke busstations voor bussen naar verschillende kanten van het eiland. Busstation West (Rethimnon, Chania) en Oost (Hersonnissos, Agios Nikolaos) bevinden zich vlakbij elkaar in de buurt van de haven, echter busstation Zuid (Matala, Timbaki) bevindt zich (volgens mij) aan de andere kant van het centrum. Dus ook hier geldt informeer van te voren even bij iemand die het weten kan.
    Ja en let vooral goed op dat je niet zoals ik met het kaartje van de verkeerde maatschappij reist. Ze rijden op elkaars haltes en routes. Dus ik kocht in Rethymno een kaartje in een cafee dat busstation heete te zijn. Tien minuten voor de normale vertrektijd van mijn bus rijdt er een bus de halte voor de deur op die mijn bestemming Iraklion riep en toen ik aan kwam lopen mij maande snel in te stappen en meteen doorscheurde dus ik dacht dat ik goed zat. Dat het misschien een vertraagde eerdere bus was ofzo, je weet daar maar nooit. Zo roomde hij, bleek naderhand, in piratenvaart alle haltes af. Zodra ik al een tijdje in die bus zat en we waren de stad uit midden op de snelweg kwam die concucteur eindelijk controleren en moest ik of opnieuw moet betalen of de bus uit. Ik heb opnieuw betaald maar tot op vandaag voelt het alsof er iets niet helemaal ok aan was buiten mijn schuld om.
    2 Duitse meisjes wilden persee niet bijbetalen dus die stonden in hun zonnehemdjes tegen het vallen van de schemering in de middle of nowhere op een halte te wachten op hun minoan-bus. Beide bussen hebben dezelfde kleur alleen verschillende kantoortjes inderdaad.
    Kretenzers legden mij naderhand uit dat het altijd beter is pas in de bus een kaartje te kopen. De zg gereserveerde stoelnummers op je kaartje werken toch niet. Dat telt alleen de verkochte plaatsen want staan in de bus gebeurd dus eigenlijk niet. Hoe vaak ik niet "other bus" heb gehoord in dat ene weekje. Het kwam altijd goed maar je moet je er vooral niet over opwinden. Zo kan je ook door alle in- en uitgangen de bussen in want de conducteur komt je wel opzoeken. Het braaf voorin stappen op je beurt is dus extra kans lopen op de halte te moeten wachten op een volgende bus. Sochtends rond 10 uur was, zelfs in dit rustige voorseizoen de halte van Starbeach echt vol met een complete buslading toeristische passagiers. In het hoogseizoen zal dat alleen maar meer worden lijkt me.
    Ik kreeg de indruk dat ze per verkocht kaartjes provisie krijgen/ worden uitbetaald want zo graag willen ze je vervoeren. Dus dat zit wel goed. Soms rijden bussen ook langs omdat ze geen kaartverkoper aan boord hebben... En een andere keer ging de kaartverkoper iedere nieuw ingestapte passagier eerst uit een mandje snoepjes tracteren omdat hij jarig was. En als hij dan de bus rond was geweest ging hij even zitten en een minuut of wat later besloot hij eens kaartjes te verkopen: zo ging dat de hele rit door. ook was er geen systeem in het kaartjes controleren, de conduteur krijgt onderweg vaak ook nog controle van een controleur die ergens instapt en een halte verder weer uitstapt.
    Ik nam waar dat ELK kaartje anders werd gecontroleerd: het ene ingescheurd, het volgende afgescheurd, weer een volgende verfrommeld, een ander alleen maar bekeken, of doorgescheurd en dan een willekeurige snipper retour krijgen... met de bestemming of geldigheid had dat niks te maken. Het is meer een uiting van geen monotone arbeid verrichten maar alles elke keer opnieuw beleven. een soort artistieke dwarsheid leek het.
    De eerste keer dat mijn kaartje werd gescheurd en dat van mijn vriend verfrommeld dat ik "hee man, wat maak je nou" maar ik observeerde meteen wat ik hier boven beschreef en er bleek ook niks mis.
    In de stadsbus van Heraklion daaren tegen moet het kaartje buiten gekocht in de kiosk bij de halte. De chauffeur is gelijk controleur en daarom moet je je kaartje stevig aan een kant vasthouden dan trekt hij met een scheurende ruk er heel behendig met een hand de andere helft eraf zodat het 'ongeldig voor een volgends gebruik' wordt gemaakt

    Het is echt een genot om zulke gekke dingen te ontdekken: verwondering is een deel van de kick van nieuwe reiservaringen opdoen. Dit soort vervoer eenmaal meegemaakt snap je niet waarom mensen zo kunnen zaniken op de NS. Wees als de Kretenzers blij als er vervoer is en ga dus idd bij tijds op pad en speel niet op scherp op 'de laatste bus'. En zoals Kozzmic zegt: vraag het steeds goed na bij lokale mensen die het kunnen weten wat en hoe.

    pi_10472825
    quote:
    Op vrijdag 16 mei 2003 13:13 schreef BwennieBren het volgende:
    Dus al met al zouden wij er over de hele rit zo'n 3,5 uur over kunnen doen, mits alle vervoer aaneensluitend is dus. Ik ga het meteen even bespreken met mijn zus. Ik vind, om 2 weken op een plaats te zitten, erg lang en ben een echt natuurgenieter en het zuiden ziet er erg uitndodigend uit moet ik zeggen. Maar we hebben natuurlijk ook de kids bij ons 9 en 14 jaar en die hebben natuurlijk ook inbreng. Het is per slot van rekening ook hun vakantie. Die van mij (van 14) was al erg gecharmeerd van de foto's op deze website: http://www.yhplakias.com/ en die wil ook wel graag met haar koppie onder zo'n waterval staan en is er dus wel voor te vinden. Met haar heb ik vorige jaar door Thailand gereisd en dat is ons zeer goed bevallen. De kleinzoon van mijn zus is echter weer een ander verhaal. Ik gooi het iig in de groep.
    Die watervalletjes bevinden zich een eindje berg-/stroomopwaarts vanaf de hostel, op de bij hostelgasten beroemde river walk. Op sommige stukken vereist deze walk enig klauterwerk, op andere stukken moet je door het riviertje banjeren, maar in juni zal dat niet al te diep meer zijn. Bij de waterval is wel een stuk waar je kan zwemmen en ronddobberen. Behalve hostelgasten zie je overigens nooit andere toeristen op deze route.
    quote:
    Moet ik dat hostel evt. van te voren boeken of zou het al vol zijn? Ik las wel op de site dat je zomaar binnen kon komen lopen en voor mij part slaap ik in een tent (ben niet zo'n luxedier ) maar het is toch lekker om van te voren te weten dat je een slaapplaats hebt.
    De hostel is niet echt groot (60 bedden, per kamer 4 stapelbedden), maar in juni waarschijnlijk niet vol. Volgens mij doen ze niet meer aan reserveringen, maar je kan eventueel Chris, de Engelse manager, even mailen hoe of wat (chris@yhplakias.com). Of 1 of 2 dagen van te voren even bellen (telefoonnr. staat op de site). Kinderen in de hostel is verder geen probleem, leeftijden varieren van 8 tot 80 ofzo. Chris is erg zorgzaam voor zijn gasten, en zorgt er ook wel voor dat kinderen niet bij de notoire nachtbrakers in dezelfde kamer worden gezet.

    Bij de hostel moet je trouwens niet denken aan één groot gebouw met verschillende verdiepingen en grote slaapzalen. Er zijn 6 kamers die elk 4 stapelbedden bevatten, en elke kamer is eigenlijk een zelfstandige unit met voor- en achteruitgang naar buiten. Buiten staan ook nog een paar bedden, en eventueel kun je op het dak slapen. Verder is er een gemeenschappelijk gebouw met een terras ervoor.

    Er zijn geen kookfaciliteiten, maar in de goedkoopste (en beste!) restaurantjes van Plakias kun je voor 5 a 6 euro prima eten.

    Op Interkriti staan nog wel wat andere accommodaties; http://www.interkriti.gr/cgi-bin/ikrsearch.cgi?display=1&area=p2d2

    quote:
    Ik zal even kijken op het web wat de naam is van het openbaar vervoer in Griekenland voor eventuele vertrektijden. Enig idee hoe ze heten? Of is dat al voorbij gekomen in dit topic.
    K-tel, http://www.ktel.org/en/index.asp. Ik wist overigens niet (zoals Lurky post) dat er verschillende busmaatschappijen zijn, ik heb er tussen Rethimnon en Heraklion nooit problemen mee gehad (maar misschien komt dat omdat ik altijd in het begin van het voorseizoen op Kreta was).
    pi_10473876
    quote:
    Op vrijdag 16 mei 2003 14:02 schreef Kozzmic het volgende:

    [..]

    K-tel, http://www.ktel.org/en/index.asp. Ik wist overigens niet (zoals Lurky post) dat er verschillende busmaatschappijen zijn, ik heb er tussen Rethimnon en Heraklion nooit problemen mee gehad (maar misschien komt dat omdat ik altijd in het begin van het voorseizoen op Kreta was).


    <Lurky's vriendje>
    Er zijn inderdaad twee regionale busmaatschappijen. De West-maatschappij (dienstregeling http://www.bus-service-crete-ktel.com/timetables.html) rijdt tussen Chania, Rethymno en Heraklion en natuurlijk naar de dorpen aan de westkant van het eiland. De Oost-maatschappij (Heraklion-Lasithi, dienstregeling niet online) rijdt tussen Heraklion, Agios Nikolaos, Ierapetra en Sitia en naar de dorpen in het oosten. Deze Oostmaatschappij rijdt echter ook een sneldienst vanuit Heraklion naar Rethymno en Chania en heeft daarom in die twee westelijke steden een eigen busstationnetje dat niet zoals in Heraklion aan de overkant van de straat bij het busstation van de andere maatschappij ligt.

    Heerlijk verwarrend dus. Als je vanaf Heraklion westwaarts gaat en vanuit bijvoorbeeld Rethymno naar de zuidwestkust verder wil reizen neem dan in Heraklion de bus in het busstation van de West-maatschappij (kustzijde van de weg), dan kom je in ieder geval terecht op het busstation waar je over moet stappen. En inderdaad, koop je kaartje gewoon in de bus (behalve de stadsbus, die moet je echt vooraf kopen).
    </behulpzaam Lurky-vriendje>

    [Dit bericht is gewijzigd door Lurky op 16-05-2003 15:02]

      Redactie Games zondag 18 mei 2003 @ 23:40:44 #147
    23535 crew  Fathom
    LeChuck
    pi_10524083
    jajaja 14 aug zit ik er voor me 2e keer.... en sorry ik ga niet voor het mooie kreta zelf:)
    LeChuck: I-- --am your brother!
    Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
    LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
    Guybrush: Noooooooo!!!!
    pi_10555217
    Op verzoek van Lurky post ik ff mijn Kreta 2003 ervaringen. Ben net terug van een weekje Kreta met mijn vriendin. We zaten in Platanias, vlakbij Hania. We hadden een appartement/hotel (hotelkamer met een keukentje zal ik maar zeggen), aan het strand. Echt toppie! Weer was prima (al 30 graden of zo). Nog geen hoogseizoen, dus nog niet zo heel erg druk. Heel veel Zweden en Finnen daaro, dus als je voor de vrouwen naar Kreta gaat is het misschien de moeite waard Een aanradertje is trouwens een tripje naar Santorini, met de boot. Is echt een supermooi eilandje!
    pi_10560044
    quote:
    Op dinsdag 20 mei 2003 10:55 schreef Lelijke_Aap het volgende:
    Op verzoek van Lurky post ik ff mijn Kreta 2003 ervaringen. Ben net terug van een weekje Kreta met mijn vriendin. We zaten in Platanias, vlakbij Hania. We hadden een appartement/hotel (hotelkamer met een keukentje zal ik maar zeggen), aan het strand. Echt toppie! Weer was prima (al 30 graden of zo). Nog geen hoogseizoen, dus nog niet zo heel erg druk. Heel veel Zweden en Finnen daaro, dus als je voor de vrouwen naar Kreta gaat is het misschien de moeite waard Een aanradertje is trouwens een tripje naar Santorini, met de boot. Is echt een supermooi eilandje!
    Heb je nog wat dingen ondernomen in de omgeving van Hania? Samaria-kloof, zuidkust, westkust? Er liggen een aantal mooie plekjes in die omgeving!

    -edit- ik vond een site met info over Platanias: http://www.platanias-village.gr/

    pi_10560180
    quote:
    Op dinsdag 20 mei 2003 13:49 schreef Kozzmic het volgende:

    [..]

    Heb je nog wat dingen ondernomen in de omgeving van Hania? Samaria-kloof, zuidkust, westkust? Er liggen een aantal mooie plekjes in die omgeving!


    De Samaria-kloof was nog gesloten (i.v.m. regenval de week ervoor) dus dar konden we niet heen. Maar de Imbros kloof was wel open, dus die hebben we gelopen (8km). Verder zijn we dus naar Santorini geweest (ok, niet echt in de omgeving van Hania). De Zuidkust hebben we ook gezien. Dat is echt heel wat anders dan de noordkust. De bergen liggen er veel dichter aan de kust dan in het noorden. De dorpjes zijn kleiner en rustiger en er zijn weinig toeristen in het zuiden. Een auto huren in de buurt en zelf rond gaan rijden is zeker een aanrader. Je kunt dan een mooie tocht maken naar de White Mountains. Verder is het dorpje Platanias op zich oo kwel aardig. Je moet dan alleen even de berg oplopen richting het oude dorpje. Als je beneden aa nde hoofdstraat blijft zie je alleen toeristen. Het oude dorpje op de berg is meer authentiek. Ik kan het iedereen aanraden!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')