quote:wij gaan vanaf 30 juni, nog meer fokkers dan? fokmeeting in chersonnisos, altijd leuk
Op maandag 7 april 2003 21:19 schreef Hansjoh het volgende:
Wij gaan van 2 t/m 15 juli naar Chersonnisos!!!
quote:Helaas....ik ga pas eind augustus naar Chersonisos
Op woensdag 9 april 2003 16:56 schreef ConQuestador het volgende:[..]
wij gaan vanaf 30 juni, nog meer fokkers dan? fokmeeting in chersonnisos, altijd leuk
quote:eerste week een rondreis over kreta mag dat ook
Op maandag 14 april 2003 11:10 schreef Kozzmic het volgende:
Is er eigenlijk iemand die niet naar Chersonissos gaat en wel naar Kreta? En zijn er ook users die gewoon op de bonnevooi gaan, dus zonder vooraf een accommodatie te regelen?
oja ik ga naar chersonisossss
quote:kga de 15e julie
Op vrijdag 2 mei 2003 15:51 schreef Bobby_James het volgende:
Ik ga de 16e t/m de 30ejuliben nog nooit daar geweest... lijkt me wel leuk. Vraag me eigenlijk af wat de gemiddelde leeftijd daar is? Zoals ik hier zie is het wel redelijk rond de 20.
oja ik ga naar chersonisossss
Ik heb eindelijk ook geboekt! 28 juni tot 12 juli.
Ik heb er zin in.
quote:nog steeds.. alleen TheGoldenGirl is te vroeg weg
Op zondag 2 februari 2003 14:35 schreef Jape het volgende:16 juli fok!meeting
Ik vond vooral de kleine tochtjes door het midden van Kreta richting zuid erg leuk! De 'grote' kloof was helaas nog niet open, maar de Imbros kloof wel en die is weliswaar korter, maar nog steeds erg mooi!
Maar volgens mij is het wel een aanrader om in de lente te gaan, veel bloemen en lekker temperatuurtje om ook nog even iets te ondernemen (ik ben niet zo'n hittemens). Ze hebben nog niet 'genoeg' van al die toeristen, etc. Wel een aanrader in ieder geval.
Plaatje van het appartementencomplex waar we zaten
voor de rest: Kreta, mooie natuur, geweldig eiland
quote:Weet niet hoeveel weken je weg was en wat je 'normaal' vindt. Ik was in het voorseizoen 8 dagen luxe 3 kamer-apartement, vliegreis, belastingen enz 245 euro kwijt en aan eten,drinken, OV, entrees, zonnebrand, fotorolletje, kaarten, postzegels, souvenirtjes, supermarkt en dat soort gedoe gemiddeld 30 euro per dag uitgegeven waarvan 17 aan eten/drinken. Totaal dus aan reis&verblijf minder dan 500 euro in een ruime week, dat is 1100 oude pieken.
Op donderdag 16 januari 2003 02:03 schreef spooky1234 het volgende:
Maargoed het was niet zo duur want ik ging net voor de laatste tentamens in juni was dat, was maar 1100 gulden kwijt aan reisje en nog 1500 gulden uitgegeven. Totaal netjes onder 2500 gulden gebleven.
Ik heb 3 dagen cultuur gedaan: 1 dag Kretenzer jongerenstad Heraklion inclusief archeologisch museum en Knossos (als je eerst het museum doet kan je een voordelige combi-ticket kopen en is het kale steenhoop-Knossos door die museumschatten en hun uitleg gelijk een stuk interessanter). Een dagje culturele hoofdstad en artistiekere Kretenzer jongerenstad Rethymno en daar de oude Turkse en Venetiaanse stad, het fort en het museum voor moderne kunst. En een dagje zuid-oostkust Ierapetra, de Zuidelijkste stad van Europa, weer zo'n Turkse binnenstad en Venetiaans fort en leuke vissershaven. Het plaatselijke museum was dicht dus dat werd een middagje lekker hangen op een nog verlaten kiezelstrand.
Deze OV-bustochtjes waren niet duur en op zich heel leuke sightseeing vooral omdat je zo met Kretenzers reist.
Deze stedentripjes heb ik om en om afgewisseld met in het totaal 3 'natuur'dagen. Ik ben een dagje de dorpjes boven Cheronissos te voet gaan bezoeken, heb een dag door de bergen rond Stalina gedwaald waar alles vanwege de lente in bloei stond, en een dag liggen niksen op het strand. De 7e en 8e dag waren voor de heen- en terugreis. Eigenlijk veeel te kort dus.
De Samariakloof was nog onder water en zo ging dat al de 2e keer niet door. De vorige keer dat ik er was is meer dan 15 jaar geleden en was mijn uitvalsbasis Elounda, bij die voormalige leprozen-kolonie. Dat lepra-eiland vond ik toen erg deprimerend van 'uitstraling': niet 'leuk' om een deportatieplek te bezichtigen.
Wat mij vorige week erg schokte was de massa-tourisme-cultuur. Waren er destijds nog overal menukaarten in het Grieks en klonk uit elke zaak bouzouki-achtige klanken, nu schalde overal top 40 en waren de 'greek specialities' op veeltalige menukaarten verdrongen tot een klein subgroepje. Dronk ik in het verleden nog uitsluitend raki, ouzo en lokale wijn, nu moest ik mijn best doen om tussen de Baccardibreezers, Heineken en Coacacola nog iets van het eiland zelf te kunnen proeven.
Wie wil kan in Chersonissos met Nederlands terecht en hoeft zich afgezien van het klimaat niet ver van huis te voelen.
Mijn lage kosten kwamen doordat ik steevast heb gegeten waar de Grieken zitten eten en overdag onderweg aldoor mijn fles bronwater bij mij had zodat ik niet om de haverklap op een cafe-teras uitdroging hoefde te voorkomen.
Op het apartement heb ik niks aan te merken: het was perfect maar ik was dan ook de eerste bezoeker van het seizoen en trof het dus aan zoals de Kretenzers het graag aanbieden: schoon, heel en insectenvrij. Als je het zelf ook op orde houdt, savonds geen muggen lokt met licht en geen etensresten laat slingeren komt er geen ongedierte. De werkster elke keer wat geld toestoppen en het is perfecter dan perfect.
In dit voorseizoen waren er nog voornamelijk bejaarden en gezinnetjes met kleine kinderen, voornamelijk mensen die gebruik maakten van de last-minute-aanbiedingen die extreem laag waren dankzij de golfoorlog, sars en dip in de economie. Het vliegtuig was half leeg en het apartementencomplex ook. In Chersonissos-centrum, maaar ook de hele touristen-branche was de helft nog niet open... Zelfs Starbeach had de meeste baden nog niet vol water en er waren amper jongeren dus geen bezoekers om de zaak al voor draaiende te houden. De touristen-boel komt heel traag op gang om dan in juni-juli-augustus voor een jaar in te cashen.
Wat ik erg rot vond was dat bijna alle strand volgeplempt staat met, nu nog lege, strandstoelen waarvan de huurprijzen erg uiteen lopen, tussen de 2,50 en de 10 euro terwijl ik gewoon op mijn matje in het zand wilde liggen. Die stranden zijn niet van die stoelen-husselaars die echt op elk stukje vlakke rots zo'n ding neerzetten! Maar wie even doorloopt vind vanzelf een 'leeg' strandje. Als je vroeg gaat kan je zelfs een romantisch privee-rotsbaaitje kiezen. Mits je even doorloopt tot een stukje voorbij de strandtenten tussen 2 plaatsjes in.
Praktische voordelige tips:
- Loop die bovendorpjes aan de hand van dat landkaartje van dat domme toeristen-treintje dat je regelmatig onderweg zal passeren waardoor verdwalen echt onmogenlijk is. Ga in die dorpjes wat bergopwaards in achterafsteegjes dwalen. Consumeer op zo'n leuk 'echt grieks' pleintje en je buitenlandse vakantie gevoel is compleet.
- Ga met de Minoan-line, ofwel plaatselijke OV naar andere plekken die je binnen een dag heen en terug kan bereiken en bespaar je de kosten van een sullige georganiseerde tour.
- Koop je kaartje in de bus want er zijn 2 maatschappijen. Er is een Oost-eilandbusgroep en een van de Westkant die rijden wel op elkaars haltes maar de kaartjes zijn niet geldig bij elkaars busmaatschappij.
- Eet waar de lokalo's eten en eet en drink wat zij (zouden) nemen.
- Neem je scooterrijbewijs mee anders mag je er misschien wel een huren maar dan kan je alsnog duur uit zijn want de verzekering dekt dan de eventuele schade niet en er wordt erg hard op die bochtige wegen gereden dus pas goed op!
- Denk eraan als je een auto, motor of scooter huurt dat Griekenland, en Kreta ook, volgend jaar mee doet aan de Olympische spelen en via politiecontroles aan extra inkomsten komt hiervoor. Dus let ook goed op of je tegenliggers je waarschuwen voor zo'n politiefuik.
- Probeer als je meer dan 1 week weg blijft, de zuid-, oost-, of westkust te bereiken zoals Kozzmic al voorstelde en overnacht daar in een pensionnetje zoals je die altijd wel aan elk haventje vindt.
- Kies als (eventuele) reisgids Kreta Odysee van Leo Platvoet. Dat is bij mijn weten de beste en die heeft naast logische tips en duidelijke kaartjes veel goede achtergrondinfo. Een gedrukte gids is de investering waard en bespaart je een boel slap gewauwel van excursie-reisagenten of zelf aanmodderen in onwetendheid.
Zoals ik al zag aan de infrastructuur en de voorbereidingen in Chersonissos; je kan er ook gewoon lekker snachts uit je dak gaan van de zomer en je even helemaal in een subtropische kolonie van Nederland wanen. Ik ga er van uit dat alles dan geopend is.
Volgens het barpersoneel begint het nachtleven er niet voor 1 uur 'snachts en gaat door tot in de ochtend. Een stretcher en parasol huren is dan wel noodzakelijk om zowel slapen als strandleven nog te kunnen combineren.
Voor wie zich nog af vraagt waarom Chersonissos: daar gaan de goedkope charters en pakkage-tours vanuit Nederland heen dankzij de deals die de reisbureau's hebben gemaakt. Elke andere plaats op Kreta was 2 tot 3 x zo kostbaar om een weekje te verblijven. De keuze is budgettechnisch: Rhodos, Hurgada, Costa's of Cersonissos. Dan is dat laatste de meest culturele keuze wat mij betreft
quote:Ben je net weer terug? Ik hoorde namelijk dat de kloof op 9 mei open is gegaan: http://www.interkriti.gr/board/01/bboardmesg/18742.html
Op woensdag 14 mei 2003 22:50 schreef Lurky het volgende:
De Samariakloof was nog onder water en zo ging dat al de 2e keer niet door. De vorige keer dat ik er was is meer dan 15 jaar geleden en was mijn uitvalsbasis Elounda, bij die voormalige leprozen-kolonie. Dat lepra-eiland vond ik toen erg deprimerend van 'uitstraling': niet 'leuk' om een deportatieplek te bezichtigen.
quote:Ik ga in juni 2 weken. Heb een 'flight-only' voor 177 euro (incl. belastingen) naar Athene, en hoop de avond van aankomst de laatste boot naar Kreta te halen (2 uur de tijd, als het vliegtuig geen vertraging heeft moet dat lukken). Helaas moet ik via Iraklion, het liefst had ik de boot rechtstreeks naar Rethimno genomen, maar die red ik zeker niet.
- Probeer als je meer dan 1 week weg blijft, de zuid-, oost-, of westkust te bereiken zoals Kozzmic al voorstelde en overnacht daar in een pensionnetje zoals je die altijd wel aan elk haventje vindt.
Vanaf Iraklion de bus naar Rethimno, en daar overstappen op de bus naar Plakias aan de zuidkust. Het zal de 5e keer zijn dat ik er ben (na 1991, 1998, 2000 en 2001), wellicht wat veel om naar een zelfde plek te gaan, maar ik weet bij voorbaat dat ik er weer 2 weken een fantastische tijd zal hebben. Een veilige keus dus om even een beetje bij te komen. Ik verblijf in de plaatselijke youth hostel, hoewel je dat 'youth' wel tussen haakjes mag zetten, de gemiddelde leeftijd van de hostelgasten ligt iets boven de 30.
Het zal wel de eerste keer zijn dat ik er in juni ben, de vorige keren was altijd april, uiterlijk eerste week van mei. Waarschijnlijk dat ik ook maar eens die Samaria kloof ga doen, voorgaande keren dat ik er was was deze nog gesloten omdat het te vroeg in het seizoen was. Ik wil dan eigenlijk een dag eerder al naar Omalos (dorpje bij het begin van de kloof, op een hoogvlakte in de White Mountains) en daar overnachten, zodat ik de volgende dag nog voor de eerste busladingen toeristen de kloof in kan en de dag ervoor wat meer van de White Mountains kan zien.
Hier nog even een link naar een site met veel foto's van westelijk Kreta: http://www.photo.west-crete.com/
-edit- Nog even wat foto's toevoegen van mijn reisbestemming...
Plakias (vanuit het haventje gezien).
Plakias en de baai waaraan het ligt.
De hostel.
Kaartje van de omgeving.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 14-05-2003 23:44]
We zitten van 25 juli tot 4 augustus in Platanes, op iets van 6 km van Rethymnon
quote:wel Loret de mar-achtig maar dan met een gemiddelde leeftijd ( in chersonisos) van ?20 i.p.v. 17. Er zijn veel , heel veel engelsen.
Op zondag 29 december 2002 22:47 schreef TheGoldenGirl het volgende:
Ik ben vorig jaar ook naar Rhodos geweest en het uitgaansleven daar viel me een beetje tegen. 1 straat met een aantal barren en slechts 1 discotheek. Dit jaar wil ik misschien wel naar Kreta, Hersonissos maar ik ben een beetje bang dat het uitgaansleven daar nogal een hoog Lorett de Mar gehalte heeft. Teveel Nederlanders, teveel Sjonnies en Anita's dus. Kan iemand me daar wat meer over vertellen?
Neem je paspoort en autorijbewijs mee (voor 125cc scooter) anders moet je dus zogenaamd borg betalen (wat een vriend voor me deed). De scooters waren helemaal in orde en "hij zou de transactie weer ongedaan maken". Niet dus, 100 euro weg. Ooit zal ik er nog een keer komen en dan hoop ik voor hem dat ie al dood is die Griekse klootzak.
quote:Net gemist! Ja ben nog aan het chillen. Dat is even schrikken hier: 23 graden verschil *bibber*. Was lekker klimaat trouwens 36 graden en een verkoelende zeebries! Maandag de 12e terug gekomen. Die 9e was ik in zee aan het bijkomen van mn gerace om veel te zien, de 10e was het dagje Rethymno en de 11e wat voor berggeit gespeeld in de omgeving: hele mooie planten gezien zoals enorme dieppaarse fluwelige (arons)kelken die naar poep stinken en zelfs een landschildpad zien lopen! De berghelligen stonden helemaal vol bloeiende keukenkruiden en ontelbare soorten bloemen.
Op woensdag 14 mei 2003 23:17 schreef Kozzmic het volgende:
Ben je net weer terug? Ik hoorde namelijk dat de kloof op 9 mei open is gegaan:
Ik ga nu je linkjes bekijken en de vakantiestemming ophalen.
quote:Ik kan het je aanraden. Probleem is wel dat alle goedkope charters inclusief apartement richting Hersonnissos (en omgeving) gaan. Rethymno is ook te boeken vanuit Nederland, maar daarvoor ben je vaak al wat duurder uit. Een vlucht zonder accommodatie rechtstreeks naar Heraklion kost 360 euro (incl. tax, vanaf-prijs, met Transavia). Tickets naar Athene zijn vaak wel goedkoper maar dan moet je er 2 maal 25 euro voor de boot heen en terug bij optellen (slapen op het dek, is ook leuk, en dat scheelt natuurlijk een overnachting).
Op woensdag 14 mei 2003 23:48 schreef Lurky het volgende:[..]
Die kloof komt nog wel eens, 3x scheepsrecht, Ik wil ook eens naar die zuidkust waar jij was en landinwaards bij de watervallen.
De uiterste westkust schijnt ook erg mooi te zijn. Maar westelijker dan Chania ben ik nog niet geweest.
Websites (kan niet vaak genoeg gespamt worden):
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |