abonnement Unibet Coolblue
pi_181391742
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 08:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Denk niet dat kinderbijslag de doorslag geeft om minder te gaan werken. Zoveel is dat niet.
pi_181391785
Daarnaast vind ik wanneer je kiest voor kinderen je die niet vijf dagen per week in de opvang moet duwen. Kies dan gewoon voor je carrière.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2018 08:54:06 ]
pi_181391808
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 08:53 schreef Tem het volgende:
Daarnaast vind ik wanneer je kiest voor kinderen je die niet vijf dagen per week in de opvang moet duwen. Kies dan gewoon voor je carrière.
Ja en nee. Ik vind het heel beperkend gedacht dat alleen de vrouw maar moet kiezen tussen gezin of carrière. Waarom zou niet allebei kunnen? De arbeidsparticipatie onder vrouwen is juist door die gedachte heel laag.
pi_181391816
En de verschillen zijn al enorm. Zie de rekentool van de SGP.
pi_181391822
Je kan beter wat aan de salarissen voor vrouwen wat gaan doen. De afweging wie thuis blijft is vaak een naast een eerlijke verdeling zeker ook financieel. Wanneer de man met een dag minder werken veel meer moet inleveren dan de vrouw is de rekensom snel gemaakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2018 08:58:48 ]
pi_181391834
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 08:56 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ja en nee. Ik vind het heel beperkend gedacht dat alleen de vrouw maar moet kiezen tussen gezin of carrière. Waarom zou niet allebei kunnen? De arbeidsparticipatie onder vrouwen is juist door die gedachte heel laag.
Ik heb het niet specifiek over vrouwen, voor de duidelijkheid. Die econome had het namelijk over het verhogen van de kinderopvangtoeslag. Daarmee zegt ze impliciet dat kinderen maar meer naar de opvang moeten. Daar ben ik het niet zo mee eens.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2018 09:02:46 ]
pi_181391866
quote:
Dit fenomeen draagt ertoe bij dat vrouwen veel minder vaak doorstromen naar topposities dan mannen en economisch minder vaak zelfstandig zijn.

Alleen al omdat 40% van de huwelijken voortijdig strandt — bij het 'tweede nest' ligt dat zelfs op 60% — is dat onverstandig.
Hoezo? Da's juist reuze verstandig. Een klein baantje zolang dat -door huwelijk- economisch ruim voldoende is, en daarmee genoeg employability houden om een (meer) volledige baan te nemen wanneer het huwelijk zou stranden.

quote:
Circa 25 jaar geleden was zo’n 10% van de werkende mannen parttime aan de slag en 68% van de werkende vrouwen. In 2007 werkte 22% van de mannen parttime en 75% van de vrouwen. In 2017 was dat opgelopen tot 27% respectievelijk 76%.()

Dat patroon is ontstaan in de jaren zestig van de vorige eeuw - toen werkgevers zich in een periode van bijna volledige werkgelegenheid gedwongen zagen dit tot dan toe vrijwel ongebruikte segment van de arbeidsmarkt aan te boren.
Welk patroon? Het patroon 1993-2007-2017 10%-22%27%? Als ik dat terugreken naar de jaren zestig kom ik onder de nul uit voor de vrouwparticipatie.
quote:
Hij kan niet zeggen waarom Nederland in dit opzicht zo afwijkt van landen als Frankrijk en België, waar het veel gewoner is dat vrouwen een volledige baan hebben.
Maar is in Frankrijk of Belgie ook iets vanaf de jaren 60? Of zijn het gewoon landen die niet toevallig heel andere cijfers hebben? Waarom die twee landen als vergelijking? Oooh, dat laatste:
quote:
Baarsma heeft wel een verklaring voor die culturele verschillen. In die landen zijn schooluren afgestemd op de werktijden van ouders en krijgen kinderen tussen de middag een warme hap op school. 'In Duitsland en Nederland heerst toch de verwachting dat moeder met de thee klaarzit als de kinderen thuiskomen.'
Dus Duitsland is niet geschikt als vergelijking, want dan komt het verkeerd uit.


Wat zegt dit? Dat er nergens zoveel vrouwen werken als in NL? Zou ook zomaar kunnen. Misschien werken ze zelfs wel het meeste uren. Leugens, grote leugens en dan is er altijd nog statistiek..

Er zit nog best een leuk uitsmijtertje in het stukje:
quote:
Paradoxaal genoeg zit ook de hoogconjunctuur in de weg. Als het economisch beter gaat, zijn werknemers minder bang hun baan kwijt te raken en daalt hun bereidheid om langer te werken. Zeker bij tweeverdieners is de noodzaak ook kleiner. Daar komt nog bij dat werknemers een betere balans tussen werk en vrije tijd steeds belangrijker vinden. Er blijft met andere woorden minder tijd over voor de baas.
De mensen -man, vrouw- willen niet harder/meer/vaker werken, omdat ze niet genoodzaakt zijn! Daarrrrrrrrrrr moet dringend wat aan gebeuren natuurlijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181391870
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 08:56 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ja en nee. Ik vind het heel beperkend gedacht dat alleen de vrouw maar moet kiezen tussen gezin of carrière. Waarom zou niet allebei kunnen? De arbeidsparticipatie onder vrouwen is juist door die gedachte heel laag.
Misschien moet je dan mannen meer aanmoedigen om ook eens voor gezin ipv. carrière te kiezen. Bijv. door te regelen dat het ouderschapsverlof vrij over beide partners te verdelen is.
pi_181391878
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 08:58 schreef Tem het volgende:

[..]

Ik heb het niet specifiek over vrouwen, voor de duidelijkheid.
Dat hoeft ook niet, op de arbeidsmarkt dragen vrouwen nog steeds meer de lasten van zwanger kunnen worden dan mannen. Zelfs in "vooruitstrevende" gezinnen waar mannen de gelijke last van opvoeding dragen wordt het de vrouw op de arbeidsmarkt meer kwalijk genomen dat zij kinderen heeft dan de man.
pi_181391884
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 08:49 schreef Tem het volgende:

[..]

Denk niet dat kinderbijslag de doorslag geeft om minder te gaan werken. Zoveel is dat niet.
Daar kan wat aan gedaan worden. In Frankrijk geldt er een stoort staffelbonus voor kinderen, vanaf de 5e kan je met een baan minder toe.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181391920
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 08:53 schreef Tem het volgende:
Daarnaast vind ik wanneer je kiest voor kinderen je die niet vijf dagen per week in de opvang moet duwen. Kies dan gewoon voor je carrière.
Neeehee, er moeten mééér mensen betaald werken om in de werkgelegenheid te voorzien. Snap dat dan. Het is veel beter voor de BV Nederland en dús voor ons allemaal.
Ideaal is als ouders werken én hierdoor allerlei banen scheppen voor professionele kinderopvangers. Geld moet rollen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181391938
quote:
10s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Neeehee, er moeten mééér mensen betaald werken om in de werkgelegenheid te voorzien. Snap dat dan. Het is veel beter voor de BV Nederland en dús voor ons allemaal.
Ideaal is als ouders werken én hierdoor allerlei banen scheppen voor professionele kinderopvangers. Geld moet rollen!
:Y Als twee ouders tegen betaling voor elkaars kind gaan zorgen, dan heb je extra belastingopbrengsten én bbp-groei.
pi_181391945
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:01 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat hoeft ook niet, op de arbeidsmarkt dragen vrouwen nog steeds meer de lasten van zwanger kunnen worden dan mannen. Zelfs in "vooruitstrevende" gezinnen waar mannen de gelijke last van opvoeding dragen wordt het de vrouw op de arbeidsmarkt meer kwalijk genomen dat zij kinderen heeft dan de man.
Ja, eens daar moet wat aan gedaan worden. Die econome van de Rabo denkt het op te lossen door kinderbijslag te verlagen en kinderopvangtoeslag te verhogen. Ik vind dat maar een onrealistische kijk.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 09:07:36 #264
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_181391951
quote:
10s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Neeehee, er moeten mééér mensen betaald werken om in de werkgelegenheid te voorzien. Snap dat dan. Het is veel beter voor de BV Nederland en dús voor ons allemaal.
Ideaal is als ouders werken én hierdoor allerlei banen scheppen voor professionele kinderopvangers. Geld moet rollen!
Het zal wel weer voorbereiding zijn op een nieuwe immigratiegolf. De mythe dat we een toestroom van mensen nodig hebben omdat Nederlanders niet willen werken moet in stand worden gehouden.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_181391953
quote:
10s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Neeehee, er moeten mééér mensen betaald werken om in de werkgelegenheid te voorzien. Snap dat dan. Het is veel beter voor de BV Nederland en dús voor ons allemaal.
Ideaal is als ouders werken én hierdoor allerlei banen scheppen voor professionele kinderopvangers. Geld moet rollen!
Ik ben een groot voorstander voor minder werken.
pi_181391962
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:06 schreef Tem het volgende:

[..]

Ja, eens daar moet wat aan gedaan worden. Die econome van de Rabo denkt het op te lossen door kinderbijslag te verlagen en kinderopvangtoeslag te verhogen. Ik vind dat maar een onrealistische kijk.
Wacht eens - dat is dan toch gewoon de oplossing?

Elke "niet-werkende" moeder laat je een kinderopvangcontract met haar echtgenoot afsluiten. Daar moet natuurlijk belasting over worden betaald, maar dat kan de echtgenoot dan natuurlijk weer van zijn belasting aftrekken, en de rest van het verlies kan van de kinderopvangtoeslag betaald worden. :P

Edit: Bij alleenstaande moeders is het wat lastiger, maar daar kun je vast ook wel iets voor regelen met het opzetten van een paar Stichtingen o.i.d. die elkaars handen wassen. :P

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2018 09:10:19 ]
pi_181391969
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:07 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Het zal wel weer voorbereiding zijn op een nieuwe immigratiegolf. De mythe dat we een toestroom van mensen nodig hebben omdat Nederlanders niet willen werken moet in stand worden gehouden.
Hmm ja, interessante theorie. Zo had ik het nog niet bekeken, maar nu vallen me de schellen van de ogen. Zó zit het natuurlijk!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181391994
Hoe mensen werk en zorg verdelen moeten ze echt helemaal zelf weten. De overheid zou keuzevrijheid moeten stimuleren, niet alleen maar werk, werk, werk.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 09:11:45 #269
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_181392013
quote:
11s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:09 schreef sigme het volgende:

[..]

Hmm ja, interessante theorie. Zo had ik het nog niet bekeken, maar nu vallen me de schellen van de ogen. Zó zit het natuurlijk!
Graag gedaan. Altijd fijn om mensen te laten zien hoe de wereld in elkaar zit.

Het antwoord op de stelling is verder heel eenvoudig. Zorg dat werken loont, dan gaan er meer mensen werken. Dus de lonen moeten omhoog of de lasten omlaag.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_181392026
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:10 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe mensen werk en zorg verdelen moeten ze echt helemaal zelf weten. De overheid zou keuzevrijheid moeten stimuleren, niet alleen maar werk, werk, werk.
Maar werk telt mee voor de statistieken. Werk kun je belasten, je kan er een hypotheek op afsluiten, je kan het door een rating-agency laten beoordelen, je kan er voorschriften aan verbinden die een inspectie handhaaft, je kan er opleidingseisen aan koppelen... Met informele zorg kan dat allemaal niet.
pi_181392048
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:10 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe mensen werk en zorg verdelen moeten ze echt helemaal zelf weten. De overheid zou keuzevrijheid moeten stimuleren, niet alleen maar werk, werk, werk.
Het probleem dat vrouwen op de arbeidsmarkt niet dezelfde rol vervullen als mannen komt niet door gebrek aan keuzes, het is ingebakken in onze cultuur. Ik denk dat meer keuzevrijheid gaat leiden tot meer vrouwen die van die keuzevrijheid gebruik gaan maken, niet tot meer mannen die eens wat minder gaan werken.

Laten we eerst eens beginnen met vrouwen naar hun volle potentie laten participeren. Als we minder gaan werken (helemaal voor, overigens) dan dient dat gelijk verdeeld te zijn om de kansen van vrouwen in elk geval niet te verslechteren.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 09:14:22 #272
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181392060
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:06 schreef Igen het volgende:

[..]

:Y Als twee ouders tegen betaling voor elkaars kind gaan zorgen, dan heb je extra belastingopbrengsten én bbp-groei.
Het is wel degelijk efficiënter om een paar mensen in te zetten voor de kinderopvang om zo meer ouders aan het werk te zetten. Of denk je dat kinderen in de kinderopvang ook 1 op 1-begeleiding hebben?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_181392092
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:14 schreef Euribob het volgende:

[..]

Het is wel degelijk efficiënter om een paar mensen in te zetten voor de kinderopvang om zo meer ouders aan het werk te zetten. Of denk je dat kinderen in de kinderopvang ook 1 op 1-begeleiding hebben?
Is het niet wat krom dat we in het onderwijs alsmaar hameren op kleinere klassen, maar dan in de opvoeding ineens vinden dat 1-op-1-begeleiding door de eigen moeder inefficient is en ontmoedigd moet worden?
pi_181392093
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:13 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Het probleem dat vrouwen op de arbeidsmarkt niet dezelfde rol vervullen als mannen komt niet door gebrek aan keuzes, het is ingebakken in onze cultuur. Ik denk dat meer keuzevrijheid gaat leiden tot meer vrouwen die van die keuzevrijheid gebruik gaan maken, niet tot meer mannen die eens wat minder gaan werken.

Laten we eerst eens beginnen met vrouwen naar hun volle potentie laten participeren. Als we minder gaan werken (helemaal voor, overigens) dan dient dat gelijk verdeeld te zijn om de kansen van vrouwen in elk geval niet te verslechteren.
En ik zeg: laten we dat eens niet doen. Zorg voor gelijke kansen, maak van alles mogelijk, maar stuur niet.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 09:17:55 #275
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181392126
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 09:13 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Het probleem dat vrouwen op de arbeidsmarkt niet dezelfde rol vervullen als mannen komt niet door gebrek aan keuzes, het is ingebakken in onze cultuur. Ik denk dat meer keuzevrijheid gaat leiden tot meer vrouwen die van die keuzevrijheid gebruik gaan maken, niet tot meer mannen die eens wat minder gaan werken.

Laten we eerst eens beginnen met vrouwen naar hun volle potentie laten participeren. Als we minder gaan werken (helemaal voor, overigens) dan dient dat gelijk verdeeld te zijn om de kansen van vrouwen in elk geval niet te verslechteren.
Maar deeltijdbanen zijn nog steeds heel populair toch? Waarom zou je daar precies voltijd banen van moeten maken? Mannen kunnen toch ook in deeltijd gaan werken?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')