abonnement Unibet Coolblue
pi_181357346
Dag fokkers,

Onlangs hebben wij een dakkapel laten plaatsen van 3.65 meter (vergunningvrij). De casco plaatsing ging voortvarend en we zijn, op basis van de indruk van buiten, blij met het resultaat.

Een andere aannemer die de binnenkant van de dakkapel zou komen afwerken concludeerde dat de constructie niet correct is. Volgens die aannemer moet de dakkapel gedragen worden door twee gordingen van 5 meter die geplaatst worden van muur tot muur. Wij hebben dit teruggekoppeld aan de partij die de dakkapel geplaatst heeft. Die zijn echter van mening dat de constructie correct is.

Zijn er fokkers die verstand hebben van bovenstaande? De regels omtrent dakkapellen? Waar de constructie aan moet voldoen?
  PR/Manusje van alles dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:58:43 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_181358302
Foto's van de constructie?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:05:03 #3
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_181360757
Kickje K&W?
  Moderator woensdag 22 augustus 2018 @ 07:52:40 #4
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_181365239
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 21:34 schreef k3vil het volgende:
Dag fokkers,

Onlangs hebben wij een dakkapel laten plaatsen van 3.65 meter (vergunningvrij). De casco plaatsing ging voortvarend en we zijn, op basis van de indruk van buiten, blij met het resultaat.

Een andere aannemer die de binnenkant van de dakkapel zou komen afwerken concludeerde dat de constructie niet correct is. Volgens die aannemer moet de dakkapel gedragen worden door twee gordingen van 5 meter die geplaatst worden van muur tot muur. Wij hebben dit teruggekoppeld aan de partij die de dakkapel geplaatst heeft. Die zijn echter van mening dat de constructie correct is.

Zijn er fokkers die verstand hebben van bovenstaande? De regels omtrent dakkapellen? Waar de constructie aan moet voldoen?
Scharnierkappen zijn minimaal geconstrueerd om materiaal en arbeidskosten te besparen. Als er bij de koop voor een een dakkapel of dakvenster besloten wordt de kap daarvoor speciaal aangepast. Dat betekend meestal een aantal extra balken van boven naar beneden soms wel vier naast elkaar. Ook in de breedte komt extra hout in de kap.

De situatie nu is waarschijnlijk dat een aantal balken van boven naar beneden door gezaagd zijn. En dat ook nog over een aantal panelen (>1200mm). Dus is de draagkracht nu veranderd. De andere zijde met pannen en zonnepanelen (?) geeft een tegen druk. Alle krachten bij elkaar genomen is het hoogstwaarschijnlijk zo dat alles uit balans is. Het zal misschien nu nog meevallen. Maar bij een storm en of een sneeuwlaag op het dak komt er extra belasting op te staan.

Dit zijn allemaal aannames net als deze aannemer heeft gedaan uit ervaring. Het kan zijn dat ze de dakkapel op de zoldervloer hebben geplaatst en daardoor constructief de boel hebben opgevangen. Maar dan nog is daar een zoldervloer niet geschikt voor.

Het beste wat je kan doen is een constructeur er naar te laten kijken. Eventueel met je rechts bijstand verzekering mocht je die hebben. Het zijn complexe constructies die je echt ter plaatse gezien moet hebben. Daarbij zijn tekeningen als constructie berekeningen van zowel de kap als zolder vloer nodig.
Jeroentje.
pi_181377921
Dag allemaal, ik kom hier later met een uitgebreide reactie.
pi_181530021
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 19:08 schreef k3vil het volgende:
Dag allemaal, ik kom hier later met een uitgebreide reactie.
En? Is de boel al ingestort?
pi_181532602
Wanneer ik zoekopdrachten uitvoer op dakkapel en scharnierkap lijkt het er inderdaad op dat een balk over de hele breedte wel gebruikelijk is.

Bij nieuwbouwwoningen zijn de daken vaak voorzien van een scharnierpunt dat zich bovenin bevindt en is het dak met sandwichpanelen opgebouwd. Hiervoor is een sandwich dakkapel bedacht. Met deze dakkapel behoud je de huidige isolatiewaardes. In het geval van een scharnier- of sporenkap zijn er extra balken nodig om het dak op te vangen.

En ook als je resultaat foto's van dakkapellen met schernierkappen opzoekt bij aannemer websites krijg je dit soort resultaten:

Het lijkt me gelukkig wel iets wat je achteraf nog kan herstellen zonder veel dingen af te breken.
pi_195625043
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 19:08 schreef k3vil het volgende:
Dag allemaal, ik kom hier later met een uitgebreide reactie.
@k3vil Zou je nog kunnen laten weten hoe jullie dit verder hebben afgehandeld?
pi_195626961
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 01:21 schreef Janssen.jesper het volgende:

[..]

@:k3vil Zou je nog kunnen laten weten hoe jullie dit verder hebben afgehandeld?
Rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld, uiteindelijk een derde partij de constructie laten doormeten, resultaat was dat er een kleine verbetering mogelijk was maar dat constructie prima was. Kosten waren voor rechtsbijstandsverzekering.

Wat heb ik hiervan geleerd. Zet zo'n opdracht neer bij één partij, dan voorkom je dit soort gedoe
pi_195647032
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 08:36 schreef k3vil het volgende:

[..]

Rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld, uiteindelijk een derde partij de constructie laten doormeten, resultaat was dat er een kleine verbetering mogelijk was maar dat constructie prima was. Kosten waren voor rechtsbijstandsverzekering.

Wat heb ik hiervan geleerd. Zet zo'n opdracht neer bij één partij, dan voorkom je dit soort gedoe
@k3vil Bedankt voor je bericht en goed om te lezen dat degene die dakkapel heeft geplaatst het toch goed had gemaakt en er geen verdere aanpassingen nodig waren.

Wij krijgen namelijk binnenkort ook een dakkapel van iets meer dan 3 meter in onze scharnierkap en volgens de aannemer was hier ook geen extra balk van muur tot muur voor nodig (wat ik ook mooier vind) maar toen ik dit bericht tegenkwam op het forum ging ik wel twijfelen.

Wat was die kleine verbetering die mogelijk was als ik vragen mag? Misschien is dat iets wat wij dan ook moeten overwegen.
pi_195649391
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 23:55 schreef Janssen.jesper het volgende:

[..]

@:k3vil Bedankt voor je bericht en goed om te lezen dat degene die dakkapel heeft geplaatst het toch goed had gemaakt en er geen verdere aanpassingen nodig waren.

Wij krijgen namelijk binnenkort ook een dakkapel van iets meer dan 3 meter in onze scharnierkap en volgens de aannemer was hier ook geen extra balk van muur tot muur voor nodig (wat ik ook mooier vind) maar toen ik dit bericht tegenkwam op het forum ging ik wel twijfelen.

Wat was die kleine verbetering die mogelijk was als ik vragen mag? Misschien is dat iets wat wij dan ook moeten overwegen.
De constructie kon ook nog aan de betonnen vloer worden bevestigd wat extra stevigheid zou geven. Was een nice to have en niet noodzakelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')