BookerDeWitt | zondag 19 augustus 2018 @ 22:05 |
Hallo allen! Recentelijk heb ik een tweetakt scooter aangeschaft, nu weet ik dat er ook twee takt olie bij moet natuurlijk, alleen moet dit iedere keer bij het tanken? Ik kreeg te horen dat als ie geen olie krijgt hij zo een vastloper krijgt en dat wil ik dus niet. Dus concreet in het kort: Moet ik mijn olie reservoir iedere keer bijvullen, als ik de scooter ga tanken? Bedankt alvast! | |
Tengano | zondag 19 augustus 2018 @ 22:08 |
Wat stond er op Google toen je op jouw type scooter zocht? | |
Opa.Bakkebaard | zondag 19 augustus 2018 @ 22:11 |
Is de scooter opgevoerd? Zo ja dan moet je de olie vaak mengen met de benzine om geen vastlopers te krijgen. Even navragen bij de verkoper. Als de scooter gewoon origineel is dan is het gewoon een kwestie van zorgen dat er genoeg olie in je olietank zit. Af en toe even kijken en waarschijnlijk zit er ook een waarschuwingslampje voor op je dashboard. | |
BookerDeWitt | zondag 19 augustus 2018 @ 22:13 |
Niks specifieks wanneer ik mijn model scooter intikte, vooral vragen over de verversing en een lampje van de oliereservoir. 4takt blokolie vervanging. Dat soort dingen | |
daNpy | zondag 19 augustus 2018 @ 22:17 |
Nee hoeft niet elke keer, de mix olie:brandstof is 1:25 oid. | |
BookerDeWitt | zondag 19 augustus 2018 @ 22:17 |
Scooter is niet opgevoerd en dat blijft zo ![]() | |
embedguy | zondag 19 augustus 2018 @ 22:19 |
| |
Geelman | zondag 19 augustus 2018 @ 22:27 |
In principe hoef je geen olie bij de benzine te mengen als je een apart oliereservoir hebt. Op een liter tweetaktolie kan je echt lang rijden, in ieder geval een paar honderd kilometer. Dus als je om de 2 tot 3 tankbeurten olie bijvult, kom je nooit zonder te zitten. | |
derLudolf | zondag 19 augustus 2018 @ 22:27 |
Ligt er aan hoeveel je er mee rijdt natuurlijk ![]() | |
Sounddragon | zondag 19 augustus 2018 @ 23:24 |
Je brommer mengt zijn benzine zelf met de 2takt olie die je in het olietankje gooit. Dat doet hij om de brandstof vetter te maken. Een 4T motor heeft een oliecarter waarin olie zit die de cilinderwand (onder andere) koelt en smeert, een 2T motor heeft dit niet, vandaar dat die olie wordt bijgemengd in de brandstof. Je kunt dus een X-aantal kilometers rijden op een tankje olie, en je moet gewoon zorgen dat er olie in zit als je rijdt. De normale mengverhouding zou moeten zijn: 1 op 50, dus 1 liter olie op 50 liter benzine. Stel effe dat je benzinetank 5 liter inhoud heeft en je olietankje 1 liter, dan zou hij (in theorie!) in 10 keer tanken je olie voorraad opsnoepen. Als je dus aanhoudt dat je elke 5e keer tanken dat ding vol gooit, ben je in principe safe. Als hij droogloopt (rijden met een leeg olietankje) zal de cilinder te warm worden, de zuiger wordt dan heet, zet uit, en loopt vast in de cilinder. Soms kun je hem dan laten afkoelen en verder rijden, maar meestal is er dan schade in de cilinder.. Soms kun je dat fiksen, meestal kost het je een nieuwe zuiger en cilinder. Als je héél veel pech hebt of het gaat met veel geweld (opgevoerd en vol gas bv.) kan er nog veel meer stuk gaan. 2T in een notendop. | |
Dr.Jan-Itor | maandag 20 augustus 2018 @ 00:07 |
Als je een redelijk nieuwe scooter hebt dan gaat er gewoon een lampje branden. Heb ik ook maar van m'n vriendin geleerd hoor ![]() | |
oranjevogel1 | maandag 20 augustus 2018 @ 03:03 |
Ik dacht dat ze gewoon mengsmering bij de pomp verkochten. Of is dat tegenwoordig niet meer? ![]() | |
derLudolf | maandag 20 augustus 2018 @ 05:34 |
D'r zijn - heel overdreven gezegd - amper nog bemande pompen. Misschien hebben de tankstations bij oliehandelaren nog zo'n ding, maar verder denk ik dat je ze weinig tegen komt. En nieuwere tweetakts hebben zoals gezegd een apart olie tankje. | |
Ridocar | maandag 20 augustus 2018 @ 05:45 |
Gewoon zelf in de gaten houden. Op een gegeven moment merk je dat je niet iedere dag hoeft bij te vullen. | |
borbit | maandag 20 augustus 2018 @ 06:18 |
Meeste tankstations hebben gewoon een apart punt om je brommer te tanken. Je moet vaak wel je helm inleveren voordat je gaat tanken. |