Je brommer mengt zijn benzine zelf met de 2takt olie die je in het olietankje gooit. Dat doet hij om de brandstof vetter te maken. Een 4T motor heeft een oliecarter waarin olie zit die de cilinderwand (onder andere) koelt en smeert, een 2T motor heeft dit niet, vandaar dat die olie wordt bijgemengd in de brandstof.
Je kunt dus een X-aantal kilometers rijden op een tankje olie, en je moet gewoon zorgen dat er olie in zit als je rijdt. De normale mengverhouding zou moeten zijn: 1 op 50, dus 1 liter olie op 50 liter benzine. Stel effe dat je benzinetank 5 liter inhoud heeft en je olietankje 1 liter, dan zou hij (in theorie!) in 10 keer tanken je olie voorraad opsnoepen. Als je dus aanhoudt dat je elke 5e keer tanken dat ding vol gooit, ben je in principe safe.
Als hij droogloopt (rijden met een leeg olietankje) zal de cilinder te warm worden, de zuiger wordt dan heet, zet uit, en loopt vast in de cilinder. Soms kun je hem dan laten afkoelen en verder rijden, maar meestal is er dan schade in de cilinder.. Soms kun je dat fiksen, meestal kost het je een nieuwe zuiger en cilinder. Als je héél veel pech hebt of het gaat met veel geweld (opgevoerd en vol gas bv.) kan er nog veel meer stuk gaan.
2T in een notendop.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden