abonnement Unibet Coolblue
pi_181248936
Hallo,

Volgende maand gaan mijn vriendin en ik op vakantie naar Mexico. Nu hebben we al een tijdje het idee om een camera te kopen om e.e.a. vast te kunnen leggen op beeld. Nu doen we dat nog met onze telefoons of met een al wat oudere spiegelreflexcamera van mijn schoonbroer.

Een systeemcamera lijkt ons een goede keus. Zeker ook omdat ik meer wil gaan doen met fotograferen en dan de mogelijkheid heb om de camera aan te passen door andere lenzen en veel handmatige opties kan instellen.

Na het internet af te hebben gezocht kwam ik uit op de volgende camera (onder de ¤1000,-):

Canon EOS M50 met lens 15-45mm f/3.5-6.3

Qua specs en na het lezen en zien van reviews zou ik deze camera zo kopen voor het fotograferen.

Echter zijn er twee dingen waardoor ik twijfel:
- aanbod van lezen niet groot
- 4k filmen is met andere systeemcamera's beter

Na het zien van deze camera op internet ben ik naar een fotowinkel geweest en de verkoper vond dit een prima toestel. Hij gaf echter aan dat als ik het filmen in 4k belangrijk zou vinden, dan zou hij mij onderstaande camera aanraden:

PANASONIC LUMIX DMC-GX80 met lens 14-140mm f/3.5-5.6

De verkoper gaf aan dat de kwaliteit van foto's van beide toestellen gelijk zou zijn (ligt er natuurlijk aan welke lens er wordt gebruikt). De combinatie van de 14-140mm lens zou voor ons goed zijn omdat we daarmee verder kunnen inzoomen.

Echter zou de Panasonic een stuk beter zijn in het filmen in 4k.

Nu is de Panasonic al van 2016 en de Canon van dit jaar.

Daarnaast heb ik de Olympus E-M10 Mark III systeemcamera Zilver + 14-42mm + 40-150mm gezien. Deze zou sneller en beter zijn dan de Panasonic.

Wat ik graag zou willen:
- scherpe foto's kunnen maken (o.a. object scherp / achtergrond wazig, natuur, vakantie, eigenlijk dus vrij algemeen)
- 4k filmen
- bediening niet te moeilijk aangezien we beginners zijn
- prijs onder ¤1000,-

Wat zouden jullie als advies geven?
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:19:08 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_181249660
Om al even op het verhaal van de EOS M50 te duiken. Het aanbod van lenzen daarvoor is eigenlijk best wel groot als je je niet beperkt tot de EOS-M vatting maar met een, nog niet eens zo duur adapter ook alle EF en EF-S lenzen blijkt te kunnen gebruiken zonder enige beperking en dan kun je toch best wel over een aardig aanbod spreken.

De Olympus en de Panasonic beschouw ik als gelijkwaardig waar het op techniek, mogelijkheden en gebruiksgemak aankomt en dan gaan er andere dingen spelen, namelijk hoe lekker ligt ie in je hand.
Daar kom je dus maar op één manier achter en dat is in een winkel de beide kandidaten eens in je handen houden en kijken wat het lekkerst aanvoelt, de GX80 en de E-M10 verschillen qua form-factor nogal.
Nog een voordeel van m4/3 is dat de lenzen compleet uitwisselbaar zijn waardoor je zelfs zou kunnen overwegen om een E-M10 te voorzien van die Panasonic 14-140mm
Hoewel ook Olympus een lens met dat bereik in het assortiment heeft die niet eens zoveel onderdoet voor de Panasonic

Voor wat je graag wilt:
- scherpe foto's maken ze allemaal, in dit segment heb je alleen goeie camera's
- Zelfde voor gebruiksgemak, nagenoeg alle systeemcamera's zijn bruikbaar van 'alles auto' tot 'alles manual'
- Prijstechnisch kan zo'n 14-140 je aardig buiten de grens trekken, overweeg in dat geval een setje met twee zoomlenzen. Meestal goedkoper, vaak beter, alleen moet je dan soms wisselen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_181250914
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:19 schreef Ouwesok het volgende:
Om al even op het verhaal van de EOS M50 te duiken. Het aanbod van lenzen daarvoor is eigenlijk best wel groot als je je niet beperkt tot de EOS-M vatting maar met een, nog niet eens zo duur adapter ook alle EF en EF-S lenzen blijkt te kunnen gebruiken zonder enige beperking en dan kun je toch best wel over een aardig aanbod spreken.

De Olympus en de Panasonic beschouw ik als gelijkwaardig waar het op techniek, mogelijkheden en gebruiksgemak aankomt en dan gaan er andere dingen spelen, namelijk hoe lekker ligt ie in je hand.
Daar kom je dus maar op één manier achter en dat is in een winkel de beide kandidaten eens in je handen houden en kijken wat het lekkerst aanvoelt, de GX80 en de E-M10 verschillen qua form-factor nogal.
Nog een voordeel van m4/3 is dat de lenzen compleet uitwisselbaar zijn waardoor je zelfs zou kunnen overwegen om een E-M10 te voorzien van die Panasonic 14-140mm
Hoewel ook Olympus een lens met dat bereik in het assortiment heeft die niet eens zoveel onderdoet voor de Panasonic

Voor wat je graag wilt:
- scherpe foto's maken ze allemaal, in dit segment heb je alleen goeie camera's
- Zelfde voor gebruiksgemak, nagenoeg alle systeemcamera's zijn bruikbaar van 'alles auto' tot 'alles manual'
- Prijstechnisch kan zo'n 14-140 je aardig buiten de grens trekken, overweeg in dat geval een setje met twee zoomlenzen. Meestal goedkoper, vaak beter, alleen moet je dan soms wisselen
Dank je voor de heldere uitleg.

Als ik ga kijken naar de E-M10 en de GX80 zoals ik die als set heb gezien dan hebben ze beide nagenoeg hetzelfde bereik qua lenzen alleen heb je bij de GX80 één lens van 14-140mm en bij de E-M10 twee lenzen, 14-42mm + 40-150mm waarbij je dus steeds moet wisselen.

De E-M10 is ook te krijgen met een lens van 14-150 waarbij je dan zo'n ¤170,- meer kwijt bent.

Wat zou jij aanraden in dat geval?
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:56:01 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_181251661
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:19 schreef mjklomp het volgende:

[..]

Dank je voor de heldere uitleg.

Als ik ga kijken naar de E-M10 en de GX80 zoals ik die als set heb gezien dan hebben ze beide nagenoeg hetzelfde bereik qua lenzen alleen heb je bij de GX80 één lens van 14-140mm en bij de E-M10 twee lenzen, 14-42mm + 40-150mm waarbij je dus steeds moet wisselen.

De E-M10 is ook te krijgen met een lens van 14-150 waarbij je dan zo'n ¤170,- meer kwijt bent.

Wat zou jij aanraden in dat geval?
Hangt er helemaal vanaf wat je belangrijk vindt. Wil je met één enkel package klaar zijn en geen gedoe met lenzen wisselen en zo, neem dan die 14-150. Zie je er niet tegenop om zo af en toe even een andere lens erop te moeten draaien (na wat oefening een fractie van een seconde werk), dan is de kit met twee lenzen een betere optie. Hou je ook weer 170 euro in de knip.
Qua optische kwaliteit zal er een verschil zitten tussen een superzoom of twee gewone zooms maar of dat opweegt tegen het verschijnsel dat je op vakantie steeds van lens moet wisselen en in plaats van één ding twee dingen overal mee naar toe moet nemen is nog maar even de vraag.
Ik heb inmiddels de nodige superzooms geprobeerd van hele ouwe tot best wel nieuwe en ze vallen me eigenlijk steeds categorisch mee
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 3 september 2018 @ 15:23:44 #5
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_181664116
Wij hebben een systeemcamera gekocht bij de lokale fotowinkel.

Dit is een erg goede en prettige zaak en wij kwamen op de Sony uit.

Dit vanwege het feit dat dit met motorsport fotografie ook de beste optie zou zijn.

Maar sowieso raadde zij die aan.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')