zwelgje76 | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:12 |
Bron Net gebeurd, meer nieuws volgt.
De brug in betere tijden: Pff, je zou er maar onder wonen. Slechte youtube video: Livestream | |
zwelgje76 | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:13 |
Laatste post van het vorige deel:Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento? Zoek op 'viadotto agrigento' in Google afbeeldingen en je vindt afbeeldingen zoals deze: | |
Bocaj | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:15 |
Dit meen je niet..... whahahahaha Ze roepen het wel over zichzelf af..... Weet men dit trouwens?? | |
zwelgje76 | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:15 |
Deze brug is gesloten voor reparatie. | |
Perrin | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:16 |
Deze instorting is pas de eerste in een lange reeks zo te zien. | |
Bocaj | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:18 |
Dat lees ik idd ook! Gelukkig maar! | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:19 |
Het is allesbehalve de eerste instorting. Het is de eerste met een heleboel slachtoffers. | |
Bocaj | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:20 |
Nu op EenVandaag meldingen dat er in NL ook bruggen zijn die slecht zijn... Onacceptabel zelfs.... | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:26 |
over een paar weken hoor je daar niemand meer over. Zo werken die dingen. | |
Bocaj | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:29 |
Totdat er een brug in elkaar flikkert! | |
Bocaj | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:32 |
Er was zelfs een brug waar brokstukken afvallen... en daaronder staan gewoon winkelwagens supermarkt.... Het gaat gewoon weer om geld, geld geld geld.... Je zal maar verantwoordelijk zijn voor sluiten brug.... (Dan is het huis te klein!) | |
vipergts | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:45 |
Ze hebben geld zat daar de burgemeester heeft het als over huizen weggeven aan de mensen die eronder wonen en waarschijnlijk niet meer terug kunnen. I.p.v. dat ze nu iedereen toch weg is gelijk die restanten even opblazen | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:48 |
Je foto deed het niet, dus heb ff een upload naar tinypic gedaan. Zeker Brrrrrr..... bizar dat daar nog verkeer overheen ging. Ja, dat bedoel ik. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:50 |
Heeft NL alle Nederlanders al teruggehaald uit Italië en een negatief reisadvies afgegeven? [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2018 18:52:52 ] | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 18:58 |
In de krant stond een interview met een professor bouwkunde van de universiteit van Genua. Die zei: - Het is een onhandige bouwwijze geweest, met die draagkabels van gewapend beton. Waarschijnlijk is het daarmee misgegaan, maar dat blijft speculatie - De brug was niet met kwalitatief slecht beton gebouwd o.i.d. - Men was bekend met de problemen; de uitbater van de snelweg stak veel geld in het onderhoud en had een uitgebreid systeem van sensoren geïnstalleerd - Sloop en nieuwbouw was goedkoper geweest dan al dat constante onderhoud, maar de verkeershinder was ongewenst - De brug wiebelde als je erover reed; met de kennis van nu had dat een teken aan de wand kunnen zijn - Blikseminslag kan niet de oorzaak zijn geweest - Natuurlijk moet men bij het onderhoud en bij de plaatsing van de sensoren iets over het hoofd hebben gezien. De vraag is wat. http://m.faz.net/aktuell/(...)rteilt-15738861.html | |
Panthera. | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:05 |
De Wadi el Kuf brug van dezelfde ontwerper is vorig jaar na veiligheidsinspecties gesloten door de Libische overheid. | |
Bocaj | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:25 |
Vooral dat middenstuk doet angstaanjagend aan... | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:31 |
Oh, de minister heeft nog een zondebok gevonden: *Poolse* vrachtauto’s | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:33 |
Wat een komediant. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2018 19:33:25 ] | |
capuchon_jongen | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:47 |
Dat zoiets gebeurd in een modern westers land... | |
Perrin | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:49 |
Nouja, Italië hè. Dat is eigenlijk Noord-Afrika. | |
capuchon_jongen | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:52 |
Italië mag je toch in het rijtje: Nederland, België, Duitsland, Canada plaatsen? Als die ramp in België zou gebeuren valt de regering zeker weten | |
Hyperdude | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:52 |
Op zich niet zo raar. Ligt op de hoofdroute van Milaan/Hongarije/Polen/Skoda. naar Barcelona Stikt daar van de vrachtwagens van bv. VW/Seat/Skoda Just in time; magazijn staat is de file. Hoofdoorzaak blijft natuurlijk gebrekkig onderhoud en investeren. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:54 |
Dit kan toch niet serieus zijn? | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:57 |
Het schijnt zelfs al de 10e keer in 5 jaar tijd te zijn dat in Italië een brug instort. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 19:59 |
Oh, en in april had de EU maar liefst 4 miljard euro subsidie toegezegd voor de nieuwe snelweg rond Genua, maar de minister heeft dat project 2 weken geleden stopgezet omdat het een nutteloos prestigeproject zou zijn. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2018 19:59:23 ] | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:01 |
Dat is het wel. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:02 |
Onvoorstelbaar. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:04 |
In Nederland kunnen we er ook wat van: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-15-08-2018/ | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:06 |
Ik zie beton met hier en daar stukken zwart plakband erop. Misschien om te voorkomen dat meer schade ontstaat als vocht in scheurtjes indringt? Weet jij de details, op grond waarvan je het “onvoorstelbaar” kan noemen? | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:07 |
Nu net in het journaal: In Italië zijn er duizenden bruggen, zo niet tienduizenden die ongeveer in dezelfde staat verkeren en uit dezelfde tijd stammen. | |
Bocaj | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:10 |
Als dat allemaal dicht moet.... Chaos! (Hoop dat ze leven boven economie zetten!) | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:11 |
Niet afgekeken, maar het punt is wel duidelijk ja. Je zou er toevallig maar rijden op de verkeerde plek op het verkeerde moment. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:13 |
Losse stukken hangen eraan. Blijkt ook uit andere foto's. Dat vind ik vrij onvoorstelbaar. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:13 |
Als dan al het vrachtverkeer door de steden moet rijden en daardoor de dodelijke ongelukken met voetgangers toenemen... Het is allemaal nog niet zo makkelijk. | |
Pietverdriet | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:13 |
Tja, hoe goed zouden die bruggen en infra zijn als er een paar miljard aan onderhoud en infra besteed was i.p.v. aan Griekenland | |
Pietverdriet | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:14 |
Komende jaren worden er miljarden uitgegeven aan van het gas af te gaan, dat is natuurlijk belangrijker | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:15 |
Ik zie dat niet en die beangstigende andere foto’s zijn van een andere brug die nu dicht is voor groot onderhoud. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:15 |
Op de lange termijn is dit imo wel belangrijker ja. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:44 |
| |
Bocaj | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:46 |
Godsammekraken! Zo te zien hadden ze echt wel moeite om de boel bij te houden..... En niemand die op de rem trapt! | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:49 |
Op de eerste foto zie ik nog steeds je “los hangende stukken” niet, en de tweede foto is helemaal niet van die brug. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2018 20:49:27 ] | |
Bocaj | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:49 |
Het lijken net rieten matjes die ze aan de buitenkant hebben zitten daar..... Prutswerk! | |
crystal_meth | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:53 |
Valt mee dat de tweede pyloon en bijhorend brugdeel nog recht staat nadat aan één zijde plots het (halve) gewicht van die 42 meter lange liggerbrug weggevallen is. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 20:57 |
Dat is het idee van de constructie, volgens Wikipedia. Elke pyloon kan zelfstandig met het stuk wegdek tussen de spankabels (uit dik beton) staan. Tussen de uiteinden van de spankabel zit maar een lichtgewicht verbindingsstukje. kun je op street view mooi zien: https://goo.gl/maps/B4vp3UoQTSH2 [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2018 20:59:09 ] | |
crystal_meth | woensdag 15 augustus 2018 @ 21:14 |
Ik bedoel dat "lichtgewicht verbindingsstukje", het is 42 meter lang, 4 rijstroken, betonnen barrieres links rechts en in het midden. De massa zal relatief gezien wel klein zijn, maar als de rest van de brug er even erg aan toe is als het deel dat neerkwam, dan kan zo'n klein onevenwicht misschien volstaan. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 21:18 |
Ik heb het nooit over loshangende stukken gehad. En de tweede afbeelding komt uit dit filmpje: Als dat een andere brug is, dan klopt die tekst niet of er is nog een Ponte Morandi Edit: Catanzaro.... my bad. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2018 21:22:49 ] | |
crystal_meth | woensdag 15 augustus 2018 @ 21:18 |
Blijkbaar had Morandi een patent op het design of de gebruikte techniek.https://www.rte.ie/news/2018/0815/985251-morandi-bridge-genoa/ Diezelfde Brencich zei ook dat het design het onmogelijk maakt om de staat van de pylonen nauwkeurig te checken. https://www.theguardian.c(...)r-calls-resignations | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 21:29 |
Het blijft toch allemaal maar een raar verhaal. Bij de eerste pyloon hebben ze in 1993 de draagkabels helemaal versterkt, bij de tweede pyloon alleen het bovenste stukje, en bij de derde pyloon (die nu is ingestort) helemaal niet. Hoe heeft men die keuzes kunnen maken als de staat van de draagkabels in het beton eigenlijk überhaupt niet gecontroleerd kan worden? Ben benieuwd of er een goed onderzoeksrapport komt! | |
J.B. | woensdag 15 augustus 2018 @ 21:30 |
Wat betreft de TT: het is een tuibrug en geen hangbrug. | |
kurk_droog | woensdag 15 augustus 2018 @ 22:35 |
die loshangende kabels waar iedereen het over heeft is aan de andere kant van die brug wat nog gewoon overeind staat. | |
Cherni | woensdag 15 augustus 2018 @ 22:55 |
Een goed onderzoek is natuurlijk wel nodig. Nu is het gissen. Hoe zit het met fundamenten en eventuele grondverzakkingen. Het is achteraf natuurlijk makkelijk praten dat het ontwerp niet klopte. Maar wat je ook ontwerpt, dan heb je altijd te maken met uitgangspunten die dan gelden of aangenomen worden. Bovendien moet er toch wel een onderhoudsplan zijn. Als je bijvoorbeeld een chemische installatie bekijkt worden die gemiddeld voor een levensduur van 20 jaar ontworpen. Die kunnen veel langer mee mits je continue zaken vervangt. En als je de capaciteit wilt veranderen zul je ook een revamp moeten uitvoeren. Als je de Nafta kraker 3 van DSM bekijkt staat die ook nu levenslang in de stijgers. Dagelijkse controle veel onderhoud en het vervangen van leidingen, ophangingen, draaiende delen etc. is noodzakelijk om rampen te voorkomen. Bij bruggen zal dat niet anders zijn met een wisselende belasting en een toenemend verkeer sinds die brug er staat. Zou het een zeer slecht ontwerp zijn zou die brug het al veel eerder hebben begeven. Bovendien ben je ook nog afhankelijk of het onderhoud volgens het plan word uitgevoerd en ook bij de bouw de uitvoering overeenkomt met het bestek en andere documenten. | |
crystal_meth | woensdag 15 augustus 2018 @ 22:56 |
Misschien betreft het de manier waarop het gewapend beton van de pylonen gemaakt is. In de foto's zie je betonijzers of voorspankabels uit de randen van de brokstukken steken, maar meer in het centrum lijkt iets anders aanwezig, een holte, een verroeste buis? Je kan breuken van kabels in voorgespannen beton opsporen met "magnetic field perturbation" methodes, maar dat werkt enkel als er geen ander metaal in de buurt is dat de meting verstoort, misschien bedoelde hij iets dergelijks. Edit: alhoewel, voor die pylonen is geen voorgespannen beton nodig, gewapend beton is voldoende, ze krijgen enkel compressiekrachten te verwerken. [ Bericht 4% gewijzigd door crystal_meth op 16-08-2018 00:49:31 ] | |
I | woensdag 15 augustus 2018 @ 23:03 |
Dit dus. Er kan nu van alles beweerd worden, maar da's een beetje zonde. | |
crystal_meth | woensdag 15 augustus 2018 @ 23:18 |
Eerste vereiste is wel dat je de staat van de brug kan bepalen, zodat je weet of er onderhoud nodig is. Daarom worden bepaalde technieken tegenwoordig niet meer gebruikt: omdat ze geen non-destructief testen toelaten, waardoor inspectie en onderhoud veel meer kost. Deze brug had trouwens reeds sinds het begin problemen, ze dateert van 1967, het duurde tot de jaren 80 voor ze het wegdek min of meer vlak kregen. | |
Cherni | woensdag 15 augustus 2018 @ 23:34 |
Hmm als die reeds in het begin problemen had dan durf ik het ook niet te zeggen. In Nederland staat ook een vergelijkbare brug bij Tiel als ik mij niet vergis. Zou het even moeten opzoeken. Heb even Google geraadpleegd. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Alexanderbrug Het is in iedergeval een gelijkwaardig principe. | |
#ANONIEM | woensdag 15 augustus 2018 @ 23:45 |
Klopt. Die kwam ook nog voorbij bij 1 Vandaag. | |
Cherni | woensdag 15 augustus 2018 @ 23:55 |
Oké ben nog niet zolang thuis. Zal even de herhaling gaan bekijken. Thnx. | |
AchJa | woensdag 15 augustus 2018 @ 23:56 |
"In februari 2008 werd in de kokerconstructie van de brug een wietplantage in aanbouw ontdekt.[2]" | |
Cherni | woensdag 15 augustus 2018 @ 23:57 |
Ik moest er ook wel om lachen. | |
#ANONIEM | donderdag 16 augustus 2018 @ 00:14 |
Dat gebeurt vaker | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 08:31 |
Wat wil je hiermee zeggen? Het is een ander principe als je naar het geheel kijkt. Dikke pijlers eronder, de tuikabels van beton zijn er 2 ipv maar eentje en het onderhoud in Nederland is heel anders. | |
Justinn | donderdag 16 augustus 2018 @ 09:24 |
Ik wou al zeggen, er staan redelijk wat tuibruggen in Nederland, maar deze hebben allemaal een totaal andere constructie en zijn vaak veel nieuwer. Interessanter is de staat van onderhoud aan Nederlandse bruggen. Met het tijdelijk afsluiten van de Merwedebrug (weliswaar geen tuibrug, maar toch) in 2016, heb ik er opzich wel redelijk vertrouwen in dat we in Nederland een stuk actiever omgaan met de signalen die duiden op noodzaak voor herstelwerkzaamheden. Bij de Merwedebrug waren alleen maar haarscheurtjes in het beton geconstateerd bij een inspectie. Deze brug is daarop hersteld en is terecht besloten hem over een paar jaar te vervangen. Zonder directe aanleiding zal geen enkele brug in ieder geval zomaar instorten. De ingestorte brug in Italië scheen al lange tijd reden tot zorgen te geven door 'kraak' geluiden en zichtbare scheuren e.d. Herstelwerkzaamheden zijn wel uitgevoerd, maar blijven naar mijn mening discutabel. Je kan een brug maar tot op bepaalde hoogte blijven verstevigen zonder de basisconstructie volledig op ontwerpniveau aan te moeten passen. Ergens houdt het op. | |
#ANONIEM | donderdag 16 augustus 2018 @ 09:59 |
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-is-voorbij-a1613235 Volgens dit artikel is de brug bij Tiel zo ontworpen dat hij niet instort als één van de draagkabels breekt. | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 10:01 |
Klopt inderdaad, en ook al omdat deze brug kritischer is met die betonnen tuien en smalle pilaren voor het huidige verkeer. Dit zou in Nederland gewoon echt niet kunnen met als goed voorbeeld die brug in 2016. Afgesloten voor verkeer maar niet omdat hij op instorten stond maar omdat het geconstateerd werd, de veiligheidsmarges zijn zo groot in Nederland ( zelfde voor gebouwen ). Maar oude bruggen zoals daar in italië, onbegrijpelijk dat ze die net al lang vervangen hadden. De kosten van het onderhoud tegenover nieuw moet al genoeg reden zijn. Een goed voorbeeld hoe wij hier met die veranderingen en het onderhoud omgaan: https://www.cementonline.(...)rspanning-muiderbrug [ Bericht 6% gewijzigd door kurk_droog op 16-08-2018 10:14:53 ] | |
Justinn | donderdag 16 augustus 2018 @ 10:21 |
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de hoofdreden om bruggen niet te vervangen de verkeershinder is en niet het kostenplaatje van de nieuwe brug. Maargoed, dit argument gaat natuurlijk mank zodra bruggen instorten. In Italië heb je veel bruggen én vrij weinig degelijke alternatieve routes. Hele regio's worden niet of slecht bereikbaar bij het vervangen van bruggen op belangrijke slagaders. | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 11:09 |
Dat is heel simpel op te lossen en dat doe nze in Nederland ook vaak al. Bouw naast de bestaande brug de nieuwe brug en als deze gereed is breek je de andere brug af. | |
Hyperdude | donderdag 16 augustus 2018 @ 11:23 |
Denk dat je in het geval van Genua niet zo makkelijk de flatbewoners onder de nieuwe brug meekrijgt bij je bouwplannen. Weinig ruimte daar; ook voor de aansluitende wegen. Plaatje uit OP. Was deze al langsgekomen? Filmpje met bouwplannen nieuwe rondweg Genua van Autostrade.it. Vanaf 1.30 de nieuwbouwplannen. Van deze site: https://www.grondadigenova.it [ Bericht 5% gewijzigd door Hyperdude op 16-08-2018 11:35:34 ] | |
speknek | donderdag 16 augustus 2018 @ 11:34 |
Ligt het aan mij of hebben de grootste bruggen uberhaupt geen hangconstructie, maar staan ze gewoon op bogen zoals de Zeelandbrug? Of is een viaduct geen brug? | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 11:49 |
Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel. | |
RedFever007 | donderdag 16 augustus 2018 @ 11:55 |
Nog geen beelden van het instorten inentingen? | |
AchJa | donderdag 16 augustus 2018 @ 11:56 |
Moet je niet in het antivaxxer topic zijn? | |
speknek | donderdag 16 augustus 2018 @ 12:03 |
Ah ja natuurlijk, doh.Ik zag overspanning als synoniem voor brug (overspanning over het water), niet als letterlijk het gedeelte zonder *onder*steuning. Bedankt. | |
#ANONIEM | donderdag 16 augustus 2018 @ 12:09 |
Die wijk gaat plat, hoorde ik gisteren al. [ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2018 12:10:02 ] | |
Justinn | donderdag 16 augustus 2018 @ 12:11 |
Met een boogbrug zijn ook best forse overspanningen tegenwoordig te realiseren, zoals de Chaotianmenbrug met een overspanning van 552 meter de grootste boogbrug. Met tui- en hangbruggen zijn overspanningen van dik een kilometer mogelijk inderdaad. | |
RedFever007 | donderdag 16 augustus 2018 @ 12:12 |
het wat voor topic | |
AchJa | donderdag 16 augustus 2018 @ 12:15 |
| |
AchJa | donderdag 16 augustus 2018 @ 12:16 |
Wat was "inentingen" voor de autocorrect? | |
Cherni | donderdag 16 augustus 2018 @ 12:18 |
Wil je hiermee zeggen dat deze brug in Nederland geen tuibrug is met betonnen tuien en daarmee het principe niet gelijk is. En wat ik al zei: Bruggen hebben veel onderhoud nodig en hoe dat in Italië zit weet ik niet. Het zal zeker niet het niveau van een Nederland hebben. Een zaak staat vast. Namelijk dat het niet om een ontwerpfout gaat. Brug heeft 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Overgens maakt het niets uit hoe dik iets is. Als je denkt hoe dikker hoe sterker en daarmee alles denkt op te lossen. Dan heb je het mis. | |
Idisrom | donderdag 16 augustus 2018 @ 12:30 |
Er moet in Europa meer vrachtverkeer per trein, zoals ze dat in Zwitserland ook doen. Al is het daar ook vanwege het milieu-oogpunt. | |
AchJa | donderdag 16 augustus 2018 @ 12:31 |
En per vrachtschip. We hebben een shitload aan water in Nederland... | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 13:17 |
Nee, ik wil hiermee zeggen dat het een tuibrug is mét betonnen tuien maar wel met dubbele tuien dus als er 1 tui het begeeft houden de andere de brug overeind. Daarnaast zegt de dikte van een pijler weinig maar de simpelheid van het ontwerp zegt wel wat tegenover het lastige ontwerp bij die brug daar en helemaal wetende hoe wij hier construeren en wat voor marges er genomen worden zegt het wel iets tegenover die smalle troep daar. Krachtenspel, wapening, type beton, massa...alles heeft invloed maar kom nou niet sensationeel hier net doen alsof die brug in Nederland nu ook op instorten staat. | |
Frutsel | donderdag 16 augustus 2018 @ 13:26 |
| |
Knip | donderdag 16 augustus 2018 @ 13:48 |
Er is ook een tijdje geëxperimenteerd met Zeppelins, maar dat bleek toch geen succes https://www.hln.be/regio/(...)onze-haven~a78de38c/ | |
Loekie1 | donderdag 16 augustus 2018 @ 13:57 |
Ondertussen mogen de mensen hun huisdieren niet weghalen uit de huizen eronder, heb ik begrepen. Laat dan gewoon een paar mensen die durven, dat opknappen. Die brug stort heus niet meteen in. | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 14:06 |
Lekker boeiend (niet dat het inderdaad instort ineens aangezien de rest stabiel is en er verder geen krachten op die brug staan. | |
#ANONIEM | donderdag 16 augustus 2018 @ 14:32 |
Paar asielzoekers voor een tientje per dier ofzo? | |
Fukushima | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:03 |
die kan je dan gelijk de constructie laten controleren | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:26 |
En dan bidden dat de brug verder instort? | |
Hyperdude | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:32 |
Bidden werkt niet. Dus dat mag. | |
#ANONIEM | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:44 |
Dat lijkt me slecht voor je karma. | |
Cherni | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:45 |
Ik zou eerst eens goed lezen. Waar zeg ik dat die brug in Nederland op instorten staat. Ik zeg alleen dat wij ook een tuibruggen hebben met betonnen tuien. Man man | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:47 |
Ja, maar wat heeft het voor meerwaarde om dat te roepen in de context van dit topic? Je maakt er puur een sensatie van met de gedachte dat het hier misschien ook zou kunnen gebeuren. man man man | |
Cherni | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:49 |
[ Bericht 50% gewijzigd door Cherni op 16-08-2018 15:51:16 ] | |
Cherni | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:50 |
Welke meerwaarde heeft een forum. Als jij gelijk een compleet verwarde conclusie trekt daar kan ik niets aan doen. | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:52 |
Leg dan eens uit wat je wou bereiken met die post van je? We hebben een tuibrug met betonnen tuien in Nederland met noch dezelfde ontwerper, noch hetzelfde beton, noch dezelfde constructie en noch het type tui wat in Italie gebruikt werd ( 1 tui tegenover 2 in NL). | |
PandaDrop | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:56 |
Voorbeelden van bruggen (staal) met minimum aantal tuien (staal). -Muiderbrug -Galecopperbrug Ontwerp met enkele voorgespannen betonnen tuien was minder handig dan gedacht. [ Bericht 17% gewijzigd door PandaDrop op 16-08-2018 16:01:37 ] | |
Cherni | donderdag 16 augustus 2018 @ 15:57 |
Lees nu eerst eens. Ik gaf juist weerwoord dat het niet aan het ontwerp ligt en principe van een tuibrug. | |
Harwich | donderdag 16 augustus 2018 @ 16:03 |
je kan dus stellen dat de rechter weghelft van de linker pyloon volledig werd gedragen door de linker pyloon waardoor er meer ballast aan het rechter gedeelte van de linker pyloon was dan het linkergedeelte.. dat kan ontstaan wanneer de linker pyloon hoger staat dan de middelste pyloon. | |
AchJa | donderdag 16 augustus 2018 @ 16:26 |
Overigens vind ik de term betonnen tui wel wat kort door de bocht. Er zit wel degelijk een hele tros kabels in. | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 16:33 |
Een vloer noemen we ook beton maar zit ook vol staal. Het principe is beton, voorgespannen. Snap je niet? Rechts en links zijn gewoon even lang want anders was die brug al veel eerder ingestort... | |
AchJa | donderdag 16 augustus 2018 @ 16:37 |
Dat snap ik wel maar er zit gewoon een hele streng (de feitelijke tui) kabel in. Beton kan qua trek niks hebben. | |
warhamstr | donderdag 16 augustus 2018 @ 16:47 |
Die balken met verroeste cores die je ziet. Zijn dat niet de tuien? | |
Cherni | donderdag 16 augustus 2018 @ 16:47 |
Klopt. Maar die brug heeft wel 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Dus de ontwerper met de uitgangspunten van die tijd(verkeersbelasting etc) kun je dat niet aanrekenen. In Libië staat een precies gelijk ontwerp van Morandi. Die brug is in 2017 gesloten wegens scheurvorming schijnbaar door grondverzakkingen. Men neemt zelfs in een land als Libië wel maatregelingen om erger te voorkomen. http://www.highestbridges(...)itle=Wadi_Kuf_Bridge | |
AchJa | donderdag 16 augustus 2018 @ 17:01 |
Ook de Urdaneta brug in Venezuela komt regelmatig voorbij in de nieuwsberichten als gammele brug en heeft dezelfde problemen etc. etc.... Terwijl die echt wel tuikabels heeft: Dus om die "betonnen" tuien als oorzaak aan te wijzen is te kort door de bocht. | |
AchJa | donderdag 16 augustus 2018 @ 17:04 |
Het zou maar zo kunnen idd. Maar dat is een aanname. | |
J.B. | donderdag 16 augustus 2018 @ 17:31 |
Dat is een tuibrug, geen hangbrug. | |
J.B. | donderdag 16 augustus 2018 @ 17:35 |
Los van het feit dat de constructie blijkbaar niet meer toereikend was is ook het ontwerp totaal niet meer van deze tijd, een snelweg zonder vluchtstroken waarbij de barriers eigenlijk pal op de rijstroken staan; zoiets zou tegenwoordig niet meer gebouwd worden. | |
Cherni | donderdag 16 augustus 2018 @ 17:44 |
Klopt. Daarom ook dat je renovatiewerken moet toepassen etc etc. En als dat niet haalbaar is om welke reden dan ook rest er niets anders op dan slopen. Maar ik ben het niet eens met degene die het een fout ontwerp noemt uitgaande van de situatie van 50 jaar geleden en alles wat slank is rommel vind en niet stevig genoeg zou zijn. En dan weet je niet eens of er deugdelijk onderhoud en inspecties plaats vonden om te kunnen constateren of het onveilig is en nog voldoet aan de eisen die men nu stelt. | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 17:44 |
oh echt? Het gaat om het principe om grotere overspanningen te halen. Tui en hang is om het even tegenover de Zeelandbrug bijvoorbeeld | |
J.B. | donderdag 16 augustus 2018 @ 18:04 |
Momenteel kunnen hangbruggen een ongeveer een twee keer zo lange overspanning bereiken als tuibruggen, dus het is maar wat je om het even noemt. Klassieke bruggen zoals de Bridge of Forth behalen ook al overspanningen van meer dan 500 meter. | |
Harwich | donderdag 16 augustus 2018 @ 18:35 |
een brug waarbij de steunpilaren van gewapend beton aan het vergaan zijn betekent simpelweg dat de volledig brug vervangen dient worden.. dat kunstje is dermate duur dat niemand wil denken aan complete vervanging.. | |
Harwich | donderdag 16 augustus 2018 @ 18:36 |
heb jij gemeten? | |
kurk_droog | donderdag 16 augustus 2018 @ 19:32 |
nee, dat is de kern van het dat hele brug ontwerp. Het evenwicht in krachten zorgt dat het overeind blijft. | |
Harwich | donderdag 16 augustus 2018 @ 20:25 |
in theorie wel ja | |
crystal_meth | donderdag 16 augustus 2018 @ 20:52 |
Mogelijk dat die stukken zonder coating van de tuien zijn, maar er zijn ook brokstukken met grotere afmetingen die een geelachtige coating (pleisterwerk of wat dan ook) hebben, dat zou van de pyloon kunnen geweest zijn. Op foto's van vroeger (zie OP) lijkt de pyloon die viel volledig gecoat te zijn, de andere twee enkel het onderste deel. | |
crystal_meth | donderdag 16 augustus 2018 @ 21:34 |
Morandi had blijkbaar een patent (1944) op elektrisch voorspannen van beton. ("prestressing tendons by means of low voltage current", wordt in laatste alinea vermeld: http://www.sedhc.es/biblioteca/actas/CIHC1_112_Iori%20T.pdf ) Het patent zelf ben ik nog niet tegengekomen, maar vond wel een abstract van een artikel uit 1943 over zo'n techniek:
| |
Stupidisco | vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:30 |
De auto's en vrachtwagens die nog op de brug stonden zijn inmiddels ook weg. | |
PandaDrop | vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:41 |
Brandweermannen hadden vast honger. | |
Drugshond | vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:10 |
Italië afsteken en aan Noord Afrika schenken. Dat corrupte mongolenland hoort helemaal niet bij EU/Europa. | |
Hyperdude | vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:18 |
Dan woon ik binnenkort 500 meter van zee. Eigenlijk is het wel goed dat deze brug in Noord-Italië in elkaar is gestort en niet b.v.in Napels. Noord-Italië is nog steeds een economische powerhouse; maar het is geen Stuttgart/München wat ze in Italië zelf altijd dachten. Goeie reality check. | |
Drugshond | vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:22 |
Alles onder Rome maar afschrijven. Als iemand ooit praat over een failed state. Is dat geen Suriname maarveel dichter bij huis namelijk Italië. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:23 |
Hier in Duitsland zijn veel bruggen er niet veel beter aan toe, zijn er recent heel wat afgesloten voor vracht danwel alle verkeer. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:25 |
Klinkt als vragen om kleine scheurtjes | |
Drugshond | vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:25 |
True, infrastructuur in Duitsland is ook een zooitje. | |
Hyperdude | vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:26 |
Als er een tank overheen kan, vertrouw ik het wel. | |
nixxx | vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:34 |
Of om corrosie, staal en zwavel verbindingen kunnen allerlei nare types corrosie krijgen. Zeker als er al stress in het materiaal zit. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:11 |
Leuk weetje Veel bruggen in Noord Duitsland zijn zo gemaakt dat je er met tanks snel van west naar oost kan rijden, maar je er langzaam met één tank als je van oost naar west rijdt. Gevalletje erfenis koude oorlog en verwachte Warschau Pakt Tanks in de Noordduitse Laagvlakte | |
Blik | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:13 |
Genua is gewoon een Luik 2.0, ziet er niet uit als je naar de haven rijdt vanaf Milaan | |
bloodymary1 | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:16 |
Wat? Serieus? | |
bloodymary1 | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:18 |
Genua is het Napels van Noord-Italië. Overigens houd ik van beide steden. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:18 |
Vraag mij al jaren af waarom betonijzer niet gegalvaniseerd wordt. Weten al een jaar of 20-30 van betonrotproblematiek | |
AchJa | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:19 |
Is niet waar. Wel zijn zo'n beetje alle bruggen, viaducten, overspanningen en weet ik het voorbereid om opgeblazen te worden. Er zitten springgaten in. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:19 |
Let in Noord-Duitsland maar eens op die oranje bordjes waar hyperdude een plaatje van poste | |
AchJa | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:21 |
Ja, maar dat heeft niks met richting en snelheid te maken... Wel met dubbele of enkele belasting. Edit: MLC [ Bericht 33% gewijzigd door AchJa op 17-08-2018 13:55:00 ] | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:21 |
Commandant van een pantser verkenningseenheid in NoordDuitsland vertelde mij dit, als het niet zo is heeft mijn ex me dus echt belazerd | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:22 |
Zover mij verteld zijn die dus in beide richtingen niet hetzelfde | |
AchJa | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:24 |
Of je nou van links naar rechts over de brug rijdt of van rechts naar links, dat maakt niks uit. Het zou ook mooi stom zijn aangezien oa 41 Pabrig het vertragend gevecht moest voeren tegen het oprukkende rode leger en ze zelf dan in de knoei kwamen vanwege een zelf gebouwde hindernis (voor zover zoiets technisch uberhaupt mogelijk is). Wat wel de bedoeling was dat elke strategisch knooppunt/ brug/ viaduct etc. na het passeren opgeblazen werd zodat de Russen vastliepen. De Russen waren natuurlijk ook niet dom en hebben zo'n beetje alles amfibisch gemaakt om dat probleem te tackelen. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:28 |
Verwachting was dat de meeste NATO tanks sowieso niet meer terug zou komen afaik | |
#ANONIEM | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:30 |
Die bordjes worden niet meer onderhouden. Verder geeft Italie de laatste jaren duidelijk meer geld aan de weginfrastructuur uit dan Duitsland. | |
bloodymary1 | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:32 |
Zeker waar! Ik vind Duitsland echt een crime om door te rijden (wat ook komt door de vele wegwerkzaamheden, waarbij ze dan natuurlijk wel iets aan de weginfrastructuur doen). Maar rijd ook regelmatig in Italië compleet van Noord naar Zuid. Prima snelwegen, de A1, A14, A3 helemaal top en flink opgeknapt in de laatste tien jaar. | |
Idisrom | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:32 |
In de Telegraaf stond vandaag een chauffeur geciteerd. Hij baalde eerst steeds van de files richting Sauerland vanwege al het brugherstel, maar hij snapt het nu. Hij had overigens niet verwacht dat deze brug bij Genua zou instorten, dan had hij wel andere kandidaten op het oog. | |
bloodymary1 | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:35 |
Er zijn in Italië natuurlijk ook gruwelijk veel van die bruggen waarbij het verkeer op de snelweg enorm hoog rijdt. Ook de grote snelwegen naar het zuiden, de A1 bijvoorbeeld, door de Toscaanse bergen, of de A14 door de Abruzzo. Ik vind dat altijd wel heel mooi om te zien hoe dat allemaal gemaakt is. En al die tunnels. Beetje stom om een land dan meteen hier op af te rekenen of af te zeiken wat hier gebeurt. Er zjin talloze prachtige projecten waar ze in NL met het platte landschap helemaal geen kaas van gegeten hebben. | |
AchJa | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:40 |
41 Pabrig werd sowieso opgeofferd... Het enige wat ze moesten doen was 48 uur lang kostte wat het kost de Rode opmars vertragen zodat Reforger afgerond kon worden. | |
Hyperdude | vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:41 |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:24 |
De meningen zijn verdeeld. Bij het proces van galvaniseren ontstaat waterstof gas. Waterstof in metalen en zeker bij de niet taaie staalsoorten kunnen leiden tot brosse breuken. Zeker als je het metaal ook nog gaat voorspannen. Bovendien duur en als je gaat lassen etc moet je weer een zinklaag aanbrengen. Normaal zorgt het beton mits je natuurlijk de juiste samenstelling gebruikt voor de bescherming van corrosie. Galvaniseren is een electrolitisch proces dat niet te verwarren is met thermisch verzinken. Verzinken word hoofdzakelijk voor constructies in de buitenlucht toegepast. Mogelijk, maar ik ben geen civiele engineer zou ik een Kathodische bescherming toepassen. In de procesindustrie worden op die manier vaak pijpleidingen beschermd tegen corrosie. Zie dat ik de verkeerde persoon heb aangesproken. Het is een reactie op Piet mbt galvaniseren wapening. [ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 17-08-2018 16:56:36 ] | |
warhamstr | vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:39 |
Gegalvaniseerde wapening is idd niet zaligmakend (en bij verkeerde behandeling geeft het schijnveiligheid) zelfde als met rvs wapening. Controle en onderhoud is veeeeeeeeel belangrijker. | |
warhamstr | vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:45 |
Maaaaare, nu lijken het vooral beton defecten te zijn waar iedereen van rilt. Dit lijkt me los te staan van het ontwerp?? | |
JohnnyKnoxville | vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:07 |
Het ontwerp van de brug heeft eem directe relatie met de gebruikte techniek en andersom. | |
warhamstr | vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:14 |
Ja, joh. Maar iedere verwaarloosde betonconstructie ziet er zo uit... | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:14 |
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië.. Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland. | |
bloodymary1 | vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:21 |
Waarbij het in Italië in bijvoorbeeld 2016 met 21 % is afgenomen, terwijl in NL met 3 % toegenomen. | |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:28 |
Tja. Het ligt er geheel aan wat de uitgangspunten waren en eisen van een opdrachtgever. Maar het is natuurlijk makkelijk om nu Morandi als een slecht ontwerper te benoemen. Als morgen iets instort van een bekende Ir. dan staan ook alle deskundigen te roepen dat het eigenlijk een slechte constructie was. Maar je weet niet of de aannemer zich aan het bestek heeft gehouden Je weet niet hoe het met het onderhoud zit etc etc. Bovendien komt men door de jaren heen op andere inzichten. En stelt men ook andere eisen. Je vergeet dat die brug al 50 jaar wel verkeersbelasting heeft kunnen dragen en diverse weersomstsndigheden. Als ik de opdracht krijg om iets te ontwerpen dat een jaar onderhoudsvrij moet kunnen functioneren is het dan een slecht ontwerp als het na 5 jaar onderhoudsvrij stuk gaat? | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:29 |
Je hebt met galvaniseren gelijk, ik wilde eigenlijk verzinken zeggen. Lijkt mij dat wapening die niet roest een hoop problemen voorkomt of zie ik dat verkeerd? Lees trouwens ook dat veel problemen met beton worden veroorzaakt door heel kleine scheuren die ontstaan omdat tijdens de constructie het beton droogt i.p.v. dat het correct uithard en kristalwater vormt, dit te voorkomen is door nathouden en ook door het toevoegen van alginaat. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:35 |
ongetwijfeld waar Maar valt me wel op dat deze brugramp 2 dagen gewone verkeersdoden is, hoor je zelden iemand over. Maar nu kunnen ze wel weer een varken door het dorp jagen en daarmee afleiden van echte problematiek. Zo voel ik mij persoonlijk ook veel meer bedreigd in mijn vrijheid door de politieke maatregelen tegen terrorisme dan door het terrorisme zelf. Mensen, en de politiek ook zijn veel gevoeliger voor krantenkoppen en spectaculaire beelden dan voor statistiek. | |
opgebaarde | vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:40 |
Probeer je te zeggen dat wij ons beter druk kunnen maken om het relatief hoge aantal verkeersslachtoffers in Italië dan om een ingestort brugje? Edit: ik zie nu je posting #155. Hoeveel doden vallen er per jaar in het verkeer wereldwijd? | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:46 |
Ik zeg niet waar je je beter druk over kan maken, ik zeg dat men zich druk maakt over een ramp, die als je naar de statistieken kijkt minder slachtoffers heeft dan er in het verkeer zijn gevallen in de afgelopen dagen sinds die ramp. Ik maak een observatie over onze perceptie van dingen die spectaculair zijn. Verkeersslachtoffers wereldwijd 1,25 miljoen, 3 keer zoveel per capita dan in Italie | |
opgebaarde | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:24 |
Ah het leek er op dat je subtiel een soort van hypocriet kaart wilde spelen, maar het is alleen een observatie. Dank voor de cijfers | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:30 |
Hypocriet is het wellicht, maar het is gewoon menselijk gedrag, net als bystander effect of victim blaiming. We maken ons bv ook heel druk over kleine risico’s zoals asbest in de lucht net over de grenswaarde in gebouwen of BSE. | |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:30 |
Piet,metalurgie is een van de meest ondergewaarde studies maar heb je de exacte kennis is daar een vermogen in te verdienen. Het voordeel van roest is dat je het kunt zien. Spanningscorrosie om het simpel uit te leggen vind plaats dwars door de kristallen heen. Die is dodelijk. Die kondigd zich plots aan. Bijvoorbeeld bij roestvrije staalsoorten zoals ophangingen in zwembaden waarbij de chloordampen en spanningen in het metaal voor een plotselinge breuk zorgen. Het komt erop neer dat je tal van vormen hebt die men corrosie noemt. Een heb ik er al een genoemd namelijk spanningscorrosie. Je hebt ook nog putcorrosie, spleetcorrosie, galvanische corrosie, interkritallijne corrosie(heel bizar) etc. Roest is eigenlijk een vorm van zuurstofcorrosie. Elke vorm van corrosie hebben een ding gemeen namelijk een elektro en of chemische reactie met het metaal en een geleider. Voorbeeld: Zuurstofcorrosie. Water is de geleider en het zuurstof in de lucht reageert met het metaal. Dat is goed zichtbaar in de vorm van roest. Spanningscorrosie komt voor bij rvs staalsoorten na het bewerken van het staal. Na bewerken voeg je namelijk spanningen toe. Zuurstof in lucht tast het niet aan. Maar chloordampen wel. Maar de chloor is dan de geleider en de spanningen in het metaal zorgt voor de breuk. Wel bij iets hogere temperaturen boven de 40 graden zo uit het hoofd. Maar dat zou ik moeten uitzoeken. Het komt er dus op neer om een van die factoren uit te sluiten. En de samenstelling van het beton is dus onbekend. Althans voor mij. Als je dus zorgt dat er geen zuurstof kan komen bij het staal zul je ook geen zuurstofcorrosie(roest kunnen krijgen) of zo weinig dat het verwaarloosbaar is en het proces van corrosie jaren duurt. Daarom zul je zo nu en dan een proefstukje moeten nemen uit de constructie. Zink is in iedergeval wel geschikt als anode voor koolstofstaal(Het oxideerd. Je offert als het ware zink op. Alleen bij thermisch verzinken zal dat proces nauwkeurig moeten gebeuren en tijdens montage en bewerking niet beschadigd moeten raken. Het zou wel leuk zijn als een beton specialist hier ook iets over kan zeggen. | |
kurk_droog | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:32 |
Dat de wapening roest is alleen maar goed tijdens het storten voor de hechting tussen staal en beton. | |
stavromulabeta | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:34 |
Klopt ook wel. Even kijkend naar mijn eigen werk, na de Mont Blanc-tunnelbrand en Kaprun zijn in heel Europa letterlijk tientallen zo niet honderden miljarden in tunnelveiligheid gestoken. Terwijl de slachtoffers nog steeds op de gewone provinciale weg vallen. Als dit soort besloten op basis van statistiek in plaats van de emotie genomen zouden worden, had men een veelvoud aan slachtoffers en leed kunnen voorkomen. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:37 |
Dank je, vind dit heel interessant. Beton trouwens ook. Weet er niet echt veel van maar er zijn heel speciale betonsoorten weet ik. Heb hier een stuk beton liggen van de koepel van de kerncentrale bij Kalkar. Is duidelijk veel zwaarder dan normaal beton of steen en okerrood van kleur. | |
capuchon_jongen | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:37 |
https://www.nieuwsblad.be(...)utm_campaign=seeding | |
Drugshond | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:38 |
Heel die brug was een flinke ontwerpfout uit het verleden. Anno 2018+ zou zoiets niet aan de hemel rijzen. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:38 |
Omdat het oppervlak dan ruw is? | |
Drugshond | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:39 |
Wow... | |
kurk_droog | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:41 |
wacht even, is dit een serieuze website??? Moet ik er nog op in gaan of is het zo droevig gesteld dat het geen zin heeft? Een hap uit het beton... Eerder een hap uit de woning | |
capuchon_jongen | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:43 |
hmmm na beter kijken is dit idd eerder een gat uit de woning. | |
AchJa | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:45 |
Dit... | |
kurk_droog | vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:45 |
zelfs al zou het een hap zijn doet het bijna niets qua stevigheid | |
Stupidisco | vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:07 |
Aanvullende video bij deze foto's: | |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:32 |
- [ Bericht 100% gewijzigd door Cherni op 17-08-2018 19:49:59 ] | |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:35 |
Het is echt een complexe materie. Alleen al op een brosse breuk zou je kunnen afstuderen. De combinatie van een lage temperatuur het gebruik van de juiste staalsoort, laspocedure(voorkomen van waterstof/verontreinigingen) is een stukje vakwerk. Het zorgen voor meer taaiheid door te ontlaten etc. Warmwaste staalsoorten die weer tegen kruip bestand moeten zijn. Enfin het toepassen van de juiste metalen en bewerking ervan is gigantisch. Een vak apart. Een specialisme dat je zelfs op hbo/hts niveau maar beknopt in word onderwezen. Je moet al in een organisatie terecht komen waar je uiteindelijk dat specialisme onder de knie kunt krijgen. Je moet maar eens googlen op Liberty schepen en brosse breuk. Of een brug in België die gewoon door midden brak door een brosse breuk. Daarom is het natuurlijk wel interessant als straks dat onderzoek gebruikt kan worden voor opleidingen. [ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 17-08-2018 19:50:52 ] | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:08 |
Ja, daar had ik al eens over gelezen, een van de eerste duidelijke voorbeelden van metaalmoeheid omdat ze gelast werden i.p.v. geklonken en de scheuren door konden gaan i.p.v. aan het einde van de geklonken plaat te stoppen. | |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:09 |
@Piet Heb even Google geraadpleegd https://www.google.nl/url(...)8c-w57r6GhyfdvRlygdj Ik heb zelf op zolder nog een hoop liggen onder het stof uit mijn schooltijd. Ben inmiddels 35 jaar uit het onderwijs. Dus in veel onderwerpen die echt diep gaan moet ik ook weer induiken. Heb ooit berekeningen moeten maken van een waaier in een centrifugaalpomp. De kromming en aantal schoepen etc. Tja ik zou het nu niet meer kunnen. Na de opleiding nooit meer iets mee te maken gehad. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:49 |
Oeh, ga ik lezen Grappig trouwens, mijn pa was ingenieur, was specialist in pompen, compressoren en buizen enzo. Heb hem eigenlijk nooit gekend want overleed toen ik 7 was. Met kerst altijd mooie kerstpakketten van Stork en Mannesmann. | |
#ANONIEM | vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:00 |
Wat als een schip voor en achteren van een golf opgetild wordt, een lang schip wel te verstaan, een olie tanker om maar iets te noemen? En hoe ging die berekening nog eens waarom een schip blijf drijven de opwaardse druk van een mtr water of hoe zat dat? [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2018 21:02:31 ] | |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:15 |
Stork. Ook weer iets dat wij als Nederland te grabbel hebben gegooid jammer genoeg. Niet om je af te kraken maar zeg nooit buizen. Dat is iets voor vonkentrekkers. 😁😁 In de wtb zijn het altijd pijpen. In mijn vakgebied had ik een procestechnoloog die samen met een pompenleverancier de pomp bepaalde en dan kreeg ik een maatschets die ik gebruikte om die pomp op te stellen in een Lay-out. Maar het grootste gedeelte heb ik gewerkt in granulaat transport. Opslagbunkers, blowers, compressor, aluminium, leidingwerk, sluizen , filters etc. En nog een aantal jaren aan hdpef fabrieken die in Frankrijk werden ontwikkeld. Als je dat jaren doet dan vergeet je het grootste gedeelte van je opleiding omdat je het totaal niet meer toepast. Een vriend met precies dezelfde opleiding kwam terecht bij Vekoma en is helemaal thuis in attracties voor pretparken. Werkt daar inmiddels niet meer. Ik zou zijn werk niet kunnen overnemen en hij mijn werk niet. Een staalconctructie van een chemische installaties zette ik wel de basis van op maar een staalcontructeur maakte de berekeningen en zorgde voor de juiste profielmaat en details. Maar als pipingengineer moet je wel de basis maken omdat je moet bepalen waar leidingen moeten lopen en alle apparaten, vaten etc moeten worden opgesteld. Maar goed, werktuigbouw is zeer divers. Ik kan jongeren deze studie wel aanraden juist omdat je er talloze specialismen in hebt die je helaas pas komt te weten als je klaar bent met je studie. Dat is eigenlijk jammer. Maar goed nu rij ik nog voor de fun treinen. Ben vaker thuis en ook nog een jongensdroom. En zo nu en dan doe ik nog wat voor mijn ex werkgever. | |
capuchon_jongen | vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:18 |
Ze hebben vandaag die groene vrachtwagen weg getakeld | |
AchJa | vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:41 |
Stork Werkspoor... Heb ik ook ooit nog gewerkt. Turbineschoepen produceren. | |
#ANONIEM | vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:44 |
Groen? | |
capuchon_jongen | vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:51 |
die vrachtwagen net voor het gat weet niet meer welke kleur | |
Rockfire | vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:04 |
Weggetakeld? Gewoon weggereden toch? | |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:11 |
Wet van Archimedes John. Bovendien vorm van de romp /volume en kiel zorgen ervoor dat het niet zinkt. Als de opwaartse kracht maar groter is dan het gewicht in combinatie met het volume van het schip Vergeet de dode zee niet ivm dichtheid. Veel zout zodat wij zelfs niet zinken. Maar zo simpel is het niet want zelfs schepen worden geconstueerd en heb je zelfs de opleiding scheepsbouw voor. En een verkeerde belading door een kraanmachinist kan grote gevolgen hebben. De formule weet ik zo niet uit het hoofd. Dat was iets op de lts. Dat is voor mij al 44 jaar geleden. Maar daar braken die schepen niet door John. | |
#ANONIEM | vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:14 |
Wat dacht je hoelang het van mij geleden is, echter dat wou ik nog wel eens weten, water wil immers gelijk vloeien waardoor als ik er iets inplaats er een opwaarste druk ontstaat, mits het niet opgenomen wordt. Duitsland had immers betonnen mijnenvegers in de oorlog, dus ook beton drijft, mits de vorm juist is. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:17 |
Schepen in storm buigen | |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:17 |
Je had ook nog Stork ketels. Het is jammer dat het door die Yanks is overgenomen en nu is er niets meer van over. | |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:28 |
Ondanks dat het juist de bedoeling is anders knapt het als een lucifer blijft het een bizar gevoel. Wolkenkrabbers slaan ook behoorlijk uit. Enorme windbelastingen. Toch wel knap waar mensen toe instaat zijn ook al gaat het zo nu en dan fout. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:33 |
Ja, vliegtuigvleugels in een luchtzak zie je ook enorm buigen. Was eens in een wolkenkrabber in Singapore in een tropische storm, was een ervaring die bijna laxerende eigenschappen had. | |
Cherni | vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:01 |
😁 Ik heb wel gelezen dat er mensen ziek worden door die bewegingen en er niet kunnen wonen of werken op die extreme hoogtes. Hoef je niet te vragen bij een storm. Ik voelde al een uitslag bij een stop boven in een fakkel waar de stoomtip vervangen moest worden. En dat was op een hoogte van ongeveer 50 mtr. Even inmeten om het op tekening uit te werken. Dat noemde we kk werk of te wel kut klus. Die kreeg je meestal als beginnend tekenaar. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:04 |
Heb nog een foto van mijn pa op een schoorsteen in Limburg bij de staatsmijnen die ook net begon Herkenbaar dus | |
J.B. | zaterdag 18 augustus 2018 @ 00:47 |
"Geen enkel aanbod kan onmetelijke pijn wegnemen": Italië start procedure om licentie wegbeheerder in te trekken https://www.vrt.be/vrtnws(...)-procedure-licentie/ Onderzoek afwachten? Ben je gek, dumb & dumber (Salvini & Di Maio) trekken gewoon de licentie in. Mogelijk wel ten koste van een schadeclaim van ¤20 miljard, maar ongefundeerd populisme mag wat kosten. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 00:50 |
Wie krijgt de licentie dan nu de zoon van deze of schoondochter? | |
kurk_droog | zaterdag 18 augustus 2018 @ 01:43 |
Op een stuk wat totaal niet op instorten stond of onderhevig was aan dei krachten. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:29 |
Ziet er ook lekker uit. | |
Chadi | zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:34 |
Dit schaar ik niet onder verkeersdoden. En het kan zich bij iedere brug, aquaduct of viaduct weer voordoen. | |
Chadi | zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:35 |
Ziet er uit als het gezicht van chuky | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:35 |
Nog zo'n pareltje van een viaduct. Het verkeer gaat er daar gewoon nog overheen [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2018 10:00:57 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:48 |
Als jij het zegt | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:31 |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:56 |
kurk_droog | zaterdag 18 augustus 2018 @ 16:28 |
alles is aan het einde levensduur dus daar als je de jaartallen ziet. Hier gaat het niet bij blijven | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 16:53 |
En de prularia welke de Duitser bouwde is nog steeds niet stuk. Een treinburg ik geloof bij Malmedy waar op iedere meter iemand stierf staat nog steeds. | |
bloodymary1 | zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:01 |
De laatste vermiste is vandaag gevonden. In totaal 42 doden. | |
kurk_droog | zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:50 |
40-45 doden dus.. Ongehoord veel voor achterstallig onderhoud daar. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:50 |
Echt bizar dit. Zelfde brug als voorgaande filmpje, maar nu drone-beelden | |
Cherni | zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:21 |
Dat is mij niet bekend. Wel het viaduct van Moresnet(voerstreek) gebouwd door Duitsers in ww1. Maar ook dat hebben ze begin 2000 compleet moeten renoveren met nieuwe brugdelen en pijlers. Ondanks Duitse degelijkheid was ook dat viaduct ten ondergaan zonder een complete renovatie. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:22 |
Qua ongevallen met dodelijke afloop bedoel je? Zal toch wel dat de oogjes nu open zijn? | |
Pietverdriet | zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:40 |
Ziet er griezelig uit | |
Perrin | zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:46 |
Ziet er dodelijk uit | |
Cherni | zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:49 |
Absurd dat die brug schijnbaar nog niet afgesloten is. Als verantwoordelijke voor de toestand van deze brug zou je toch geen oog meer dichtdoen. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:04 |
Check dat vorige filmpje. Je ziet een touringcar over die brug rijden en je ziet gewoon dat dat ding over een ongelijk stug weg rijdt. Maakt gewoon een klap. | |
Jellereppe | zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:40 |
| |
speknek | zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:40 |
Wtf | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:48 |
Wat is er? | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:54 |
Moet Europa dat land maar meer geld geven, dan vallen er ook geen gewonden, toch? | |
Black_Baron | zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:42 |
Is er geen lijst met gevaarlijke bruggen of viaducten in Italie? | |
Perrin | zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:50 |
De lijst met veilige is waarschijnlijk korter. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:52 |
Hahaha. Met de auto door Italië is hetzelfde als Russisch roulette. | |
Black_Baron | zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:59 |
Mss leuk als toeristische route. | |
Freak188 | zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:14 |
Lees eens een krant. Staat precies in beschreven welke rol Europa speelt en hoe de Italiaanse overheid in elkaar steekt. Best verhelderend. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:17 |
Tja van een krant heb ik geen hoge pet meer vanop, feit blijft dat het land geld krijgt en niet bijdragen doet, misschien niet genoeg gekregen? | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:19 |
En vraag mij naar mijn mening geef ik die ook, ik denk dat het een bodemloze put is! | |
Beathoven | zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:20 |
Italic | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:22 |
Dat deed dus niemand, helder licht. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:23 |
Zou in dat land nog steeds die club de touwtjes in handen hebben? | |
Pietverdriet | zondag 19 augustus 2018 @ 08:41 |
Dat doet nooit iemand | |
#ANONIEM | zondag 19 augustus 2018 @ 08:58 |
John heeft dan ook de zwarte band in het beantwoorden van ongestelde vragen. | |
Worteltjestaart | zondag 19 augustus 2018 @ 09:01 |
Geloof me, niemand op FOK is stupide genoeg om jouw mening te vragen. En dat zegt wat. Echt, ga eens bij jezelf na wat je hier doet. Je posts zijn vermoeiend, vaak offtopic, missen niveau (en überhaupt inhoud) en zijn vaak half onleesbaar door je zinsconstructie. Echt, wtf doe je. | |
Pietverdriet | zondag 19 augustus 2018 @ 09:04 |
Ik gebruik zijn Posts altijd als random generator. | |
#ANONIEM | zondag 19 augustus 2018 @ 09:19 |
Doe eens liev jongens. [ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2018 09:21:30 ] | |
#ANONIEM | zondag 19 augustus 2018 @ 18:44 |
De Italiaanse regering heeft het aanbod van Autostrade om snel een nieuwe brug te bouwen en de slachtoffers te compenseren afgewezen en in plaats daarvan nu officieel de consessie opgezegd, waardoor Autostrade tot 20 miljard euro schadevergoeding kan claimen. Immers is tot nu toe nog helemaal niet door een rechter vastgesteld dat Autostrade schuldig aan iets is. Echt top hoe de populistische politici op de feiten vooruit lopen en daardoor ervoor zorgen dat een hoop belastinggeld wordt uitgegeven om niks op te lossen. [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2018 18:45:34 ] | |
Black_Baron | zondag 19 augustus 2018 @ 18:48 |
Ja. Ik vind het ook een typische Italiaanse manier van werken. | |
StateOfMind | zondag 19 augustus 2018 @ 18:54 |
Ik heb die andere filmpjes van deze brug ook gezien Ongelooflijk dat daar nog verkeer overheen mag en kan. | |
Scjvb | zondag 19 augustus 2018 @ 20:49 |
Brrr.. En dan nog te bedenken dat wij een paar jaar geleden overwogen om met de auto via deze route naar Rome af te reizen, voor een waardig bezoek aan het Vaticaan. Maar we namen voor het gemak het vliegtuig op Schiphol, zoals meestal bij een bezoek aan wat verder gelegen oorden als o.a. het Verenigd Koninkrijk. Vaak wist men al dat de staat van onderhoud qua wegennet e.d. in landen als Italië zeer bedroevend is. Het was ons zeker niet onbekend, maar degelijke horrorversies van achterstallig onderhoud met groeiende kansen op rampzalige gevolgen gingen ook mij een brug te ver. Haast niet te geloven dit! Scjvb | |
kurk_droog | zondag 19 augustus 2018 @ 20:52 |
toch vind ik die andere filmpjes schokkender. Bij deze brug weet ik de historie niet maar er lijkt geen schade aan het beton.. Bij die andere sprong de wapening en beton je om de oren. Maar ze moeten gewoon snel vernieuwen, niet te snel want dan gaan ze weer fouten maken. | |
Stupidisco | maandag 20 augustus 2018 @ 15:53 |
Beelden van het moment van instorten van de brug via beveiligingscamera op de grond. | |
#ANONIEM | maandag 20 augustus 2018 @ 16:31 |
Witte kat op 2:00 heeft het overleed. | |
kurk_droog | maandag 20 augustus 2018 @ 17:32 |
Hoop dat rode busje ook net aan. | |
vipergts | maandag 20 augustus 2018 @ 17:48 |
Dat veegwagentje en die bezem zetten ook geen zoden aan de dijk. | |
#ANONIEM | maandag 20 augustus 2018 @ 20:18 |
Die maken zich snel onder de voeten uit, als ik dat moet gaan vegen bekijk het maar! | |
#ANONIEM | dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:24 |
Stel er zou een snelheidscontrole gestaan hebben en het busje was te snel, zou deze dan toch thuis iets op de mat vinden? | |
Justinn | dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:30 |
Ik vind het wel degelijk schokkend, maar meer omdat er dus geen verantwoordelijkheid wordt genomen er iets aan te doen. Bij die brug zie je dat de twee boogdelen niet goed zijn uitgelijnd waardoor het middenstuk van ca. 8 meter niet vlak ligt en er aan 1 zijde aan de onderkant een kier te zien is. Prutswerk van de bovenste plank dus. Het hoeft niet te betekenen dat de brug zomaar zal instorten, maar samen met de andere voorbeelden is dit imo tekenend voor de staat van bruggen in Italië. | |
#ANONIEM | dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:33 |
| |
kurk_droog | dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:47 |
Welke kier? Je weet dat er in constructies bewust kieren zitten om krimp en uitzetten te regelen? | |
Justinn | dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:51 |
Dit filmpje, wat eerder is gepost, vanaf 18 seconden: Duidelijk zichtbaar dat het middenstuk niet goed aansluit op de linkerboog, veroorzaakt doordat de bogen niet goed zijn uitgelijnd. | |
Harwich | dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:10 |
haha, dit tussenstuk is er gewoon ingeschoven als het spel jenga | |
#ANONIEM | dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:27 |
Of dat deel is verzakt door wat dan ook, evt een aardbeving? | |
kurk_droog | dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:19 |
Er zit wat ruimte tussen maar dit is niet schokkend aangezien het gewoon een tandverbinding is. Als het beton goed is dan is hier weinig aan de hand behalve dat het wegdek sneller kapot gaat door die verkeerde uitlijning. nee | |
grimselman | woensdag 29 augustus 2018 @ 22:30 |
Het bedrijf dat de ingestorte brug in Genua beheerde, Autostrade, wist in februari al dat de brug niet veilig was. Volgens het Italiaanse tijdschrift L'Espresso stuurde de wegbeheerder een brief naar het ministerie van Infrastructuur waarin dat stond. De brug stortte in op 14 augustus. Twee weken geleden zei de topman van Autostrade, dat eigendom is van de familie Benetton, nog op een persconferentie dat er geen aanwijzingen waren dat de brug kwetsbaar was. Het is niet bekend wie bij het ministerie de brief onder ogen heeft gekregen, omdat de brief is gericht aan een afdeling van het ministerie, niet aan een persoon. Maar de afdeling wordt geleid door Vincenzo Cinelli, die is benoemd door minister Toninelli. Mustafa Marghadi @mousmar Dat houdt in dat, mocht dit allemaal kloppen, er een direct verband is met minister Toninelli, die tot nu toe consequent Autostrade de schuld gaf. 2 uur geleden Eerder vandaag werd bekend dat de beroemde architect Renzo Piano, die ook in Genua woont, wil meehelpen aan het ontwerpen van een nieuwe brug. Daarin wil hij 43 lampen verwerken, een voor elk omgekomen slachtoffer. Piano heeft zijn plan gepresenteerd aan de gouverneur van de regio Ligurië, waarin Genua ligt, en de burgemeester van de havenstad. Gouverneur Toti zegt dat hij de hulp van Piano graag accepteert. Piano is een van de bekendste Italiaanse architecten. Hij ontwierp onder meer de puntvormige wolkenkrabber The Shard in Londen en het Centre Pompidou in Parijs. Ook de Ushibuka-brug, die drie Japanse eilanden met elkaar verbindt, is mede van zijn hand. https://nos.nl/artikel/22(...)ua-onveilig-was.html | |
Hyperdude | zondag 9 juni 2019 @ 18:36 |
Verse docu van Zwitserse TV (Duits) | |
#ANONIEM | zondag 9 juni 2019 @ 18:51 |
Juist waar de trein onderdoor loopt, zouden de trillingen als een breek hamer gewerkt kunnen hebben? | |
-Chakotay- | zaterdag 11 april 2020 @ 01:37 |
Ze zijn lekker op weg, maar het ziet er nog steeds niet heel stevig uit maar dat zal aan mij liggen | |
Bocaj | dinsdag 28 april 2020 @ 18:57 |
Laatste deel van nieuwe brug Genua geplaatst. | |
Basp1 | dinsdag 28 april 2020 @ 19:01 |
Dat hebben ze dan vrij snel weer gedaan. | |
Bocaj | dinsdag 28 april 2020 @ 19:01 |
Ik hoop maar dat ze boel goed aan elkaar schroeven! Het ziet er wel mooi uit! En misschien is dit ook wel een prestige project die niet fout mag gaan... | |
Bocaj | dinsdag 28 april 2020 @ 19:01 |
Ja, dat vind ik eigenlijk ook! | |
Bocaj | dinsdag 28 april 2020 @ 19:05 |
Zo te zien lijken de belangrijkste stukken van staal te zijn i.p.v. beton. Weet iemand of dit een speciaal ontwerp is of een al liggend ontwerp op de plank? | |
Bocaj | dinsdag 28 april 2020 @ 19:07 |
Heb het al gevonden... stond in het NOS stuk!
|