abonnement Unibet Coolblue
pi_181420652
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:43 schreef djh77 het volgende:
Risico vertrek met noorderzon?
Toen jij dit schreef was dat het eerste waar ik aan dacht inderdaad, maar dan niet naar de noorderzon maar naar de rijzende zon
pi_181420720
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Toen jij dit schreef was dat het eerste waar ik aan dacht inderdaad.
Vanaf 2009 is ze mede eigenaar van China Special in Sliedrecht
. Dit restaurant opereert volledig zelfstandig met een bedrijfsleider.


Denk dat vluchtgevaar hier niet zo aan de orde is :)

Ik moet bekennen dat ik bij die Braziliaanse mede-eigenaar van de horlogeboer ook dergelijke gedachten had.....
Pecunia non olet
pi_181420793
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 19:11 schreef plesner het volgende:
Binnenkort wederom een APOC op GVE:

[..]

Ik zie dat ABN daar ook in zit: https://www.abnamro.nl/nl(...)-bankieren/apoc.html
pi_181420891
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Vanaf 2009 is ze mede eigenaar van China Special in Sliedrecht
. Dit restaurant opereert volledig zelfstandig met een bedrijfsleider.


Denk dat vluchtgevaar hier niet zo aan de orde is :)

Ik moet bekennen dat ik bij die Braziliaanse mede-eigenaar van de horlogeboer ook dergelijke gedachten had.....
https://www.chinaspecialsliedrecht.nl/

typische "buurt" chinees ,
pi_181420943
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:54 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Ik zie dat ABN daar ook in zit: https://www.abnamro.nl/nl(...)-bankieren/apoc.html
Zelf op tv is er reclame van ABN Amro over apoc. Al zeggen ze de naam daar niet.
pi_181421154
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:00 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Zelf op tv is er reclame van ABN Amro over apoc. Al zeggen ze de naam daar niet.
Vraag me alleen af waarom ze de crowd dan nog nodig hebben.
pi_181421296
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:08 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Vraag me alleen af waarom ze de crowd dan nog nodig hebben.
Iemand moet het risico lopen als het mis gaat :X
pi_181421454
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Vanaf 2009 is ze mede eigenaar van China Special in Sliedrecht
. Dit restaurant opereert volledig zelfstandig met een bedrijfsleider.


Denk dat vluchtgevaar hier niet zo aan de orde is :)

Ik moet bekennen dat ik bij die Braziliaanse mede-eigenaar van de horlogeboer ook dergelijke gedachten had.....
Restaurant lijkt me een groot woord. Het lijkt me een hele kleine afhaal toko:
https://www.google.nl/map(...).8258029!4d4.7592476
Heb je niet veel bedrijfsleiding voor nodig
pi_181422943
De top 10 van week 34:
pi_181423320
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Iemand moet het risico lopen als het mis gaat :X
Dat is precies mijn gedachte
pi_181426362
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 08:27 schreef peterc het volgende:

[..]

"Jong" beginnen om een 'beleggingsportefeuille"op te bouwen is nooit slecht en echt wel OK, leer je "het vak"om het zomaar te zeggen.Altijd nuttig voor later. Ik zou wel opmerken, ben niet te uitbundig met het gebruik van de DUO lening hiervoor.

De meeste fokkers hier doen beleggen , investeren, ook met ¤ 's welke ze morgen niet nodig hebben voor een nieuwe wasmachine, koelkast, 2ehands Nissan Micra, bankstel.
Be clever *O* w/
Ik doe dit vrij gedisciplineerd. Ik investeer alleen in projecten waarin ik écht een goed gevoel bij heb. Gemiddeld bruto rendement over al mijn investeringen ligt dan wel op 6,54%.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:42 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Dit is zo ongeveer het stomste dat je kunt doen....
Ik kan me nog een vrij genuanceerde post van je herinneren over de verzekeringsmarkt. Deze post is daarentegen helaas alles behalve genuanceerd. Kun je uitleggen waarom je dit 'dom' vindt?

De rentepercentages en randvoorwaarden bij DUO zijn zo bizar gunstig dat ik zelf optimaal gebruik wil maken van de mogelijkheden. Wat brengen de rentepercentages op de bank je nu tegenwoordig op? Ik kan het je vertellen: een te verwaarlozen rendement.
pi_181427154
Ook al betaal je 0%. Het blijft beleggen met geleend geld. Neem aan dat paardendokter dan bedoeld. Beleggen doe je het met geld dat je niet nodig hebt. Jij hebt dit geld primair nodig om de lening terug te betalen. Ook al heb je hier ruim de tijd voor.
pi_181427562
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 16:44 schreef djh77 het volgende:
Ook al betaal je 0%. Het blijft beleggen met geleend geld. Neem aan dat paardendokter dan bedoeld. Beleggen doe je het met geld dat je niet nodig hebt. Jij hebt dit geld primair nodig om de lening terug te betalen. Ook al heb je hier ruim de tijd voor.
Normaliter zou ik investeren met geleend geld altijd afraden, maar gezien de enorm lage rente, en de gunstige terugbetaalvoorwaarden(zolang je niet genoeg verdient hoef je niet terug te betalen) kan het in dit geval geen kwaad. Desalniettemin kan het zeker geen kwaad om voor voldoende eigen vermogen te zorgen.
pi_181427599
Horeca met 1e hypotheek en 33% aflossing op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/goodhangout-powis-license/
pi_181427841
Met geleend geld investeren. Min of meer het concept van de bank in een notendop.

Maar goed, nieuwe investeringsmogelijkheid bij CCF. Lijkt best interessant vanwege de zekerheid. Let wel, er wordt een hypotheekrecht gevestigd op een recht van erfpacht en geen eigendomsrecht. Vraag me af hoe het kan dat een recht van erfpacht op een pand is getaxeerd voor ruim ¤ 800.000,-.
pi_181427986
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:21 schreef DeElfde het volgende:
Hi,

Ben een studerende crowdfundbelegger. Ik gebruik mijn duo lening om te investeren.

[..]

Waar is een DUO lening eigenlijk voor bedoeld ?
pi_181428069
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:15 schreef DeElfde het volgende:
Met geleend geld investeren. Min of meer het concept van de bank in een notendop.

Maar goed, nieuwe investeringsmogelijkheid bij CCF. Lijkt best interessant vanwege de zekerheid. Let wel, er wordt een hypotheekrecht gevestigd op een recht van erfpacht en geen eigendomsrecht. Vraag me af hoe het kan dat een recht van erfpacht op een pand is getaxeerd voor ruim ¤ 800.000,-.
Ik denk dat dit afhankelijk is van de resterende looptijd van de erfpacht (of eeuwigdurend), maal de jaarlijkse huur die passend zou zijn, en dan contant gemaakt. Zoiets?
Pecunia non olet
pi_181428645
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:28 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik denk dat dit afhankelijk is van de resterende looptijd van de erfpacht (of eeuwigdurend), maal de jaarlijkse huur die passend zou zijn, en dan contant gemaakt. Zoiets?
Wat de meest gangbare methode is om de waarde van erfpacht vast te stellen durf ik niet te zeggen. Ik kan je wel vertellen dat veel makelaars in Nederland zelf ook niet weten hoe en wat. De drempel om makelaar te worden is in Nederland heel laag. Makelaar is, anders dan advocaat en arts etc., niet eens een beschermde titel. Met andere woorden: iedereen kan zichzelf makelaar noemen.

In de eerste plaats ben ik dus heel benieuwd welke makelaar achter het taxatierapport zit. Een hypothecaire zekerheid van ¤ 600.000,- op een lening van ¤ 600.000,- klinkt leuk maar voor hetzelfde geldt wordt ons gebakken lucht verkocht.
pi_181428810
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:02 schreef djh77 het volgende:
Horeca met 1e hypotheek en 33% aflossing op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/goodhangout-powis-license/
hmmmm https://www.google.nl/map(...)!4d4.9352792!9m1!1b1

Het is de plaats waar club DNA zit. Midden op een kantoor en industrie terrein aan de A10. Nu niet de plaats waar ik uit eten zou gaan.
Het is inderdaad in theorie nog net onderdeel van Amsterdam Watergraafsmeer maar hoort wat ligging betreft toch meer bij Amsterdam Zuid-Oost.
Ondanks de hypotheek sla ik deze over.
Ik neem die 800k taxatie na verbouwing met een korrel zout. Bovendien is zo'n taxatie waarde tegenwoordig geen executie waarde maar vrije verkoopwaarde. Zoals ik het lees is de erfpacht niet afgekocht (anders had het er wel bij gestaan). Als het mis gaat kan de hypotheekhouder de jaarlijkse erfpacht + eventuele achterstanden ophoesten. Ga dat maar eens organiseren bij de investeerders?!? Dus dat wordt dan onder dwang verkopen met alle gevolgen voor de prijs.
Trouwens vreemd dat die club DNA niet genoemd wordt in de Pitch.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-08-2018 18:20:18 ]
pi_181429102
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 18:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

hmmmm https://www.google.nl/map(...)!4d4.9352792!9m1!1b1

Het is de plaats waar club DNA zit. Midden op een kantoor en industrie terrein aan de A10. Nu niet de plaats waar ik uit eten zou gaan.
Het is inderdaad in theorie nog net onderdeel van Amsterdam Watergraafsmeer maar hoort wat ligging betreft toch meer bij Amsterdam Zuid-Oost.
Ondanks de hypotheek sla ik deze over.
Ik neem die 800k taxatie na verbouwing met een korrel zout. Bovendien is zo'n taxatie waarde tegenwoordig geen executie waarde maar vrije verkoopwaarde. Zoals ik het lees is de erfpacht niet afgekocht (anders had het er wel bij gestaan). Als het mis gaat kan de hypotheekhouder de jaarlijkse erfpacht + eventuele achterstanden ophoesten. Ga dat maar eens organiseren bij de investeerders?!? Dus dat wordt dan onder dwang verkopen met alle gevolgen voor de prijs.
Trouwens vreemd dat die club DNA niet genoemd wordt in de Pitch.
Een kleine correctie. Een hypotheekhouder krijgt geen eigendom over het object bij faillissement. Het object moet verkocht worden en met de opbrengsten worden de schulden, voor zover mogelijk, voldaan.

Maar verder deel ik de strekking van je mededeling waarin je zegt dat de waarde die een taxateur opneemt in het rapport niet snel behaald wordt als het object vervolgens wordt verkocht bij een faillissement.
pi_181429459
quote:
Deze wil ik eerst meepakken, dus wie een invest linkje heeft, anders straks ff automatisch.

De club op de Wenkebach nog ff goed lezen, vh weekend ff zoeken omtrent info vh pand, waarde ?
pi_181430029
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:02 schreef djh77 het volgende:
Horeca met 1e hypotheek en 33% aflossing op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/goodhangout-powis-license/
Het zal vast aan mij liggen, maar ik vind de pitch vervelend om te lezen. De horeca zit in een bv die niet in het organigram staat. En de horeca moet zorgen voor de cashflow, maar bij de rentabiliteit komt men niet verder dan de huuropbrengst. En dan al die namen...
pi_181430368
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:10 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Het zal vast aan mij liggen, maar ik vind de pitch vervelend om te lezen. De horeca zit in een bv die niet in het organigram staat. En de horeca moet zorgen voor de cashflow, maar bij de rentabiliteit komt men niet verder dan de huuropbrengst. En dan al die namen...
Tja CCF is niet meer zo helder in zijn pitch, dit is de volgende na de Actiefstal. Ik stop helemaal met investeren bij CCF.
pi_181430469
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:25 schreef quepos het volgende:

[..]

Tja CCF is niet meer zo helder in zijn pitch, dit is de volgende na de Actiefstal. Ik stop helemaal met investeren bij CCF.
De meeste pitches bij CCF kan ik prima volgen.
pi_181430527
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:31 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

De meeste pitches bij CCF kan ik prima volgen.
Ze zijn in inderdaad te volgen, alleen vaak niet alle informatie die verstrekt moet worden
pi_181431919
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 18:43 schreef peterc het volgende:

[..]

Deze wil ik eerst meepakken, dus wie een invest linkje heeft, anders straks ff automatisch.

De club op de Wenkebach nog ff goed lezen, vh weekend ff zoeken omtrent info vh pand, waarde ?
Eigen investering van 200K is erg mooi op totaal bedrag. Omzet van 1.1 miljoen a ¤30 per klant is 36.600 klanten op jaarbasis. Als deze zaak elke dag van het jaar open is moeten er dus per dag 100 klanten langskomen. De zaak is uit de loop, dus aanlopers en touristen zullen er niet veel langskomen. Er zijn wel veel Aziaten in Rotterdam die nu hun stekken op de Kruiskade hebben. Zullen zij langskomen? Ik twijfel nog vanwege de eigen inbreng. Ik mis tevens een leuke incentive ~O>
pi_181439300
quote:
Zonneboiler met 2e hypotheek op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18378
Mogelijk snelle terugbetaling
Aanvullende afspraken
Geldnemer heeft zijn woning momenteel in de verkoop staan. Na verkoop komt de overwaarde vrij, waarbij overeengekomen is dat Geldnemer de keuze heeft om:
- met de overwaarde de openstaande financiering vervroegd af te lossen, inclusief 6 maanden boeterente.
- na verkoop een bedrag ter hoogte van de uitstaande lening te storten bij een bank, waarmee ten gunste van Stichting Zekerheden Geldvoorelkaar.nl een bankgarantie wordt afgegeven die het 2e hypotheekrecht zal vervangen.
Ondernemer Sunny Tank heeft direct nadat de lening is volgeschreven de woning uit de verkoop gehaald. Wie nog niet betaald heeft zou ik even mee wachten totdat GvE dit heeft uitgezocht.
quote:
Ruurloseweg 30 Barchem is gewijzigd op 25 augustus 2018

Status: Niet meer beschikbaar (oude status: Beschikbaar )


[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 25-08-2018 09:32:39 ]
pi_181441695
Iemand al kaartjes ontvangen van Monkey Town. Cadeautje voor investeerders MT Leeuwarden GvE? Ik wacht al zeker 1,5 week er word gezegd dat ze verstuurd zijn, ondertussen al 3x over gemaild maar nog niks gezien..
pi_181443238
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 05:12 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ondernemer Sunny Tank heeft direct nadat de lening is volgeschreven de woning uit de verkoop gehaald. Wie nog niet betaald heeft zou ik even mee wachten totdat GvE dit heeft uitgezocht.

[..]

“Aanvankelijk was het mijn bedoeling om de Sunny Tank zelf te financieren uit de overwaarde van mijn woning. Omdat de verkoop langer duurt dan verwacht, ben ik door mijn omgeving aangespoord om het idee toch zo snel mogelijk gestalte te geven.” Tijdens een enorme verkopers-markt je huis niet kunnen verkopen? Okay, het is niet in het westen maar er begint wel een alarmbel te rinkelen.
pi_181449185
Ik vind de aanvullende afspraken die gemaakt zijn met Sunny Tank op zichzelf al vrij dubieus. Hoe kun je er als investeerder zeker van zijn dat hij daadwerkelijk zijn huis verkoopt en vervolgens een bankgarantie laat afgeven of met de overwaarde overgaat tot vervroegd aflossen? Hoe kun je er zeker van zijn dat geldnemer dit proces niet gewoon gaat frustreren? Het zijn verbintenisrechtelijke afspraken waarbij je voor een belangrijk deel vertrouwen moet hebben in de geldnemer. Dit afdwingen kan alleen bij de rechter.

Vooraf zoiets als een hypotheekrecht vestigen heeft juridisch maar ook praktische een veel gunstigere werking dan afspreken dat naderhand zoiets als een extra zekerheid zal worden ingebracht. Dat blijkt nu de lening is volgeschreven al.
pi_181453175
Ik zal niet de eerste / enige zijn, maar ik heb GVE gevraagd om opheldering inzake Sunny Tank. Een antwoord zal ik hier delen.
pi_181453878
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 17:08 schreef DeElfde het volgende:
Ik vind de aanvullende afspraken die gemaakt zijn met Sunny Tank op zichzelf al vrij dubieus. Hoe kun je er als investeerder zeker van zijn dat hij daadwerkelijk zijn huis verkoopt en vervolgens een bankgarantie laat afgeven of met de overwaarde overgaat tot vervroegd aflossen? Hoe kun je er zeker van zijn dat geldnemer dit proces niet gewoon gaat frustreren? Het zijn verbintenisrechtelijke afspraken waarbij je voor een belangrijk deel vertrouwen moet hebben in de geldnemer. Dit afdwingen kan alleen bij de rechter.

Vooraf zoiets als een hypotheekrecht vestigen heeft juridisch maar ook praktische een veel gunstigere werking dan afspreken dat naderhand zoiets als een extra zekerheid zal worden ingebracht. Dat blijkt nu de lening is volgeschreven al.
Als de leningnemer zich niet aan de afspraken in het contract houdt, kan de lening worden opgezegd en het hele bedrag in 1x worden opgeëist. Uiteraard ben je er dan nog lang niet. Dit zal via incasso en deurwaarder verlopen.

@kopersneek: ik heb al de toezegging dat gve het gaat uitzoeken voor uitboeking van de gelden.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 25-08-2018 20:42:39 ]
pi_181454602
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 20:00 schreef djh77 het volgende:

[..]

Als de leningnemer zich niet aan de afspraken in het contract houdt, kan de lening worden opgezegd en het hele bedrag in 1x worden opgeëist. Uiteraard ben je er dan nog lang niet. Dit zal via incasso en deurwaarder verlopen.

@kopersneek: ik heb al de toezegging dat gve het gaat uitzoeken voor uitborking vsn ff gelden.
Is het in je laatste stuk een goed deel woordaanvulling of mij onbekende afkortingen?
pi_181454706
"voor uitborking vsn ff gelden" = Klingon voor "Voor uitboeking van de gelden" oftewel het geld is nog niet overgemaakt richting Sunny Meneer en GvE gaat er achteraan..

Scherp overigens dat je het hebt opgemerkt DJH, complimenten!
pi_181454742
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 20:00 schreef djh77 het volgende:

[..]

Als de leningnemer zich niet aan de afspraken in het contract houdt, kan de lening worden opgezegd en het hele bedrag in 1x worden opgeëist. Uiteraard ben je er dan nog lang niet. Dit zal via incasso en deurwaarder verlopen.
Door het contract te beëindigen en het bedrag op te eisen los je het probleem niet op. Het probleem verschuift zich alleen. In dat geval zal namelijk het bedrag opgeëist worden en ook dan ben je wederom in de eerste plaats afhankelijk van de geldnemer. Dat is precies het probleem met verbintenisrechtelijke afspraken die je maakt in een contract. Je bent en blijft afhankelijk van de wederpartij en je zult uiteindelijk nakoming moeten afdwingen bij de rechter. Bij een goederenrechtelijk recht (pand/hypotheek) die je vooraf vestigt ligt dit - in positieve zin - anders.

Edit: GvE mag het nu wel leuk vóór de uitboeking 'uit gaan zoeken'. Maar als deze dubieuze aanvullende afspraken blijven staan, dan is daarmee het eigenlijke probleem niet opgelost. Ook niet na uitboeking van de gelden.

[ Bericht 2% gewijzigd door DeElfde op 25-08-2018 20:38:22 ]
pi_181455070
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 05:12 schreef djh77 het volgende:
heeft direct nadat de lening is volgeschreven de woning uit de verkoop gehaald
Goed ontdekt! Had je ergens een 'monitor' functie op Funda geactiveerd?
pi_181455190
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 20:40 schreef tnhb het volgende:

[..]

Goed ontdekt! Had je ergens een 'monitor' functie op Funda geactiveerd?
Klopt. Je kan huizen 'volgen' op Funda. Dan krijg je bericht van wijzigingen. Meestal is dat "verkocht" of "verkocht onder voorbehoud", maar kan ook "niet meer beschikbaar" zoals nu.
pi_181460001
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 20:26 schreef kopersneek het volgende:
"voor uitborking vsn ff gelden" = Klingon voor "Voor uitboeking van de gelden" oftewel het geld is nog niet overgemaakt richting Sunny Meneer en GvE gaat er achteraan..

Scherp overigens dat je het hebt opgemerkt DJH, complimenten!
U liet mij oprecht lachen. Ik zal volgende keer Google translate in klingon proberen. Ik had deze kans laten gaan omdat ik de zekerheden te vaag vond, in dit geval blij mee.

Wel even overwogen het product voor mijn eigen huis te nemen haha
pi_181469837
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 17:08 schreef DeElfde het volgende:
Hoe kun je er als investeerder zeker van zijn dat hij daadwerkelijk zijn huis verkoopt en vervolgens een bankgarantie laat afgeven of met de overwaarde overgaat tot vervroegd aflossen? Hoe kun je er zeker van zijn dat geldnemer dit proces niet gewoon gaat frustreren? Het zijn verbintenisrechtelijke afspraken waarbij je voor een belangrijk deel vertrouwen moet hebben in de geldnemer. Dit afdwingen kan alleen bij de rechter.

Vooraf zoiets als een hypotheekrecht vestigen heeft juridisch maar ook praktische een veel gunstigere werking dan afspreken dat naderhand zoiets als een extra zekerheid zal worden ingebracht. Dat blijkt nu de lening is volgeschreven al.
Ik lees dat er "gewoon" een 2e hypotheek op de woning wordt gevestigd. Dat betekent dat het huis alleen getransporteerd kan worden als de leninggever de inschrijving laat doorhalen, en dat doet hij alleen als aan de afspraken is voldaan (dus aflossing lening of bankgarantie afgegeven).

Dat de lener zijn huis uit de verkoop haalt is vreemd, maar wat mij betreft niet problematisch. De 2e hypotheek (met een LTV van 50% voor de 1e en 75% voor de 2e) blijft immers staan.
pi_181470734
Wellicht dat het al eerder besproken is, maar ik kon het niet direct vinden. Wat is jullie ervaring met CrowdPartners? Op crowdfundingcijfers[punt]nl zijn geen cijfers zichtbaar. Op de vraag waarom er geen statistiek zichtbaar is, kreeg ik als antwoord:
"Klopt, we publiceren geen algemene statistieken. We werken er aan om alle rekeninghouders individueel voor hun portefeuille maandelijks inzage te kunnen verschaffen in hun eigen portefeuille. En verwachten de oplevering daarvan in het 3e kwartaal.
Overigens hebben we sinds 2014 nooit achterstanden en/of een default situatie gehad".

Risicospreiding is ook het spreiden over platformen, daarom wil ik deze opnemen. Mijn vragen zijn:
-wat is jullie ervaring tot op heden?
-klopt het dat er inderdaad geen defaults zijn tot heden?
-Is CrowdBricks vergelijkbaar met SIG?
pi_181493039
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 14:11 schreef Jaco078 het volgende:
Wellicht dat het al eerder besproken is, maar ik kon het niet direct vinden. Wat is jullie ervaring met CrowdPartners? Op crowdfundingcijfers[punt]nl zijn geen cijfers zichtbaar. Op de vraag waarom er geen statistiek zichtbaar is, kreeg ik als antwoord:
"Klopt, we publiceren geen algemene statistieken. We werken er aan om alle rekeninghouders individueel voor hun portefeuille maandelijks inzage te kunnen verschaffen in hun eigen portefeuille. En verwachten de oplevering daarvan in het 3e kwartaal.
Overigens hebben we sinds 2014 nooit achterstanden en/of een default situatie gehad".

Risicospreiding is ook het spreiden over platformen, daarom wil ik deze opnemen. Mijn vragen zijn:
-wat is jullie ervaring tot op heden?
-klopt het dat er inderdaad geen defaults zijn tot heden?
-Is CrowdBricks vergelijkbaar met SIG?
Ik kan je er niet heel veel over melden. Ik heb er sinds dit jaar twee projecten lopen, twee bootjes. Varen prima so far.. Er verschijnt niet heel veel nieuws op het platform. Met de Bricks kant heb ik geen ervaring.
pi_181493440
Nieuwe op CC

https://www.collincrowdfund.nl/permanento-beheer/

Bedrijf heeft in 2017 via GvE ¤250.000 opgehaald, wilt nu gaan verhuizen om huisvestingskosten naar beneden te brengen. Diagonaal lezend een zwakke balans. Waarom deze cf ook niet bij GvE gedaan? Hebben zij geweigerd? Ik sla over.
pi_181493647
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 11:17 schreef kopersneek het volgende:
Nieuwe op CC
CCF, CC=Capital Circle :P
Project is al voorbesproken hier.
pi_181493985
De reeds besproken Hot and Hot Rotterdam op HCN staat inmiddels ook open.
Project Nr. : 153
Type bedrijf : Aziatisch restaurant
Financiering : Opstarten bedrijf
Kredietbedrag : ¤ 250.000,00
Rente per jaar : 8,0 %
Looptijd : 48 maanden

https://horecacrowdfundin(...)hot-and-hot-6393dd11
pi_181494070
Dmv automatisch investeren al voor 33 % gefund.
pi_181495506
Algoritmes bij fnc
quote:
Dat Funding Circle graag gebruikmaakt van data is bekend. Toch werkt er alleen al in Amsterdam op de afdeling kredietacceptatie en risicoanalyse een team van zeven man, en dat aantal groeit. Wat kunnen mensen dat het algoritme nog niet kan, en hoeveel invloed hebben zij op de lening?

Funding Circle faciliteert bedrijfsfinancieringen met hoofdelijke aansprakelijkheid als enige onderpand. Voor de financiering is het deels afhankelijk van particuliere investeerders, die soms blind varen op de kredietanalyse van het team van het bedrijf. Dat betekent dat een goede screening vooraf noodzakelijk is.

Sinds juli 2017 is Thijs Broxterman de afdeling in Amsterdam gaan leiden. Inmiddels heeft hij als Head of Underwriting bij Funding Circle zes collega’s die zich puur bezighouden met het beoordelen van kredieten.

Een aardig team, al zal de buitenwereld daar volgens Thijs weinig van merken. “We veranderen bijvoorbeeld niets meer aan de aanvraag. Die is al helemaal door de salesafdeling verwerkt. Het is dus niet zo dat we bedragen veranderen indien dit voor de ondernemer of investeerder gunstiger zou uitpakken.”

Nadat een lening door de salesafdeling is ingediend, wordt deze beoordeeld door een algoritme. Die bepaalt de kredietscore en het rentepercentage. Hier is geen menselijke invloed op. Thijs controleert alleen of deze uitkomst volgens hem klopt. “Het is niet zozeer dat het algoritme fouten maakt, maar cijfers vertellen niet altijd alles. Ons werk bestaat dus vooral uit het kijken naar dingen die het systeem kan hebben gemist.”

Als dat zo is, dan kan een lening worden afgewezen. “Het is niet zo dat we bij twijfel maar een procentje extra rente rekenen. We bepalen alleen of een lening wordt aangeboden. Bij 60 tot 65 procent is dat werkelijk het geval.” Volgens Thijs is dit een redelijk gangbaar getal. “Het algoritme beoordeelt steeds beter, maar voorlopig blijft een laatste controle echt mensenwerk.”

Elke aanvraag wordt dus door iemand beoordeeld en grofweg een derde krijgt geen groen licht. De redenen hiervoor zijn divers. Een simpel voorbeeld: de aangeleverde bankafschriften moeten wel rijmen met de hoogte van de omzet die bij jaarcijfers zijn aangeleverd. En soms ligt het nog meer voor de hand. Als er bijvoorbeeld tussentijds ook ergens anders een leningaanvraag liep, kan het systeem dat gemist hebben.

De omzet en jaarcijfers worden ook gedeeld met investeerders. Toch hoeven die daar van Thijs niet naar te kijken. “Je mag vertrouwen op onze analyse, want die gaat wel verder dan de informatie die we via ons platform delen.” Zo wordt ook een BKR-score of uitslag van een Graydon-analyse meegenomen, kijkt het algoritme naar de omzetontwikkeling en zelfs de privésituatie wordt gecontroleerd.

Is er een partner met een goed inkomen of overwaarde op een koophuis? Dan telt dit dus mee. “Dat helpt bij de zekerheid, maar grofweg zijn er drie pijlers waarnaar wordt gekeken. De bedrijfsinformatie, betaalhistorie, en betaalbaarheid van de lening.”

Bij de bedrijfsinformatie wordt gekeken of die logisch is opgebouwd. Denk aan uitgaven aan medewerkers, en of cijfers in lijn zijn met wat je van de leeftijd of branche van het bedrijf verwacht. Daarnaast kijkt het team naar de betaalhistorie.

Al dit soort factoren tellen mee en je kunt ze niet los van elkaar zien. Maar als we Thijs vragen toch een factor te noemen die het meest de doorslag geeft, is het of de ondernemer in staat is om de lening terug te betalen. “De kosten van de lening mogen de onderneming niet uit balans brengen.”
  maandag 27 augustus 2018 @ 12:52:16 #297
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_181495659
Ja hoor: Banbao van Collin in de problemen. 350.000 euro, in maart uitgeleend, en NU al krap bij kas?!

Beste investeerder,

De heer Van Bommel van BanBao Europe heeft recent contact opgenomen over een tijdelijke liquiditeitskrapte binnen zijn onderneming. Hierdoor kunnen wij de aflossing van 27 augustus niet bijschrijven op uw rekening-courant. Wij zullen de reguliere rente wel op uw rekening-courant bijschrijven.

Uiteraard zijn wij in overleg met de heer Van Bommel om tot een passende oplossing te komen. Wij zullen u hierover zo spoedig mogelijk informeren.

Met vriendelijke groet,

Bas Denissen
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_181496131
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 12:52 schreef darktower het volgende:
Ja hoor: Banbao van Collin in de problemen. 350.000 euro, in maart uitgeleend, en NU al krap bij kas?!

Beste investeerder,

De heer Van Bommel van BanBao Europe heeft recent contact opgenomen over een tijdelijke liquiditeitskrapte binnen zijn onderneming. Hierdoor kunnen wij de aflossing van 27 augustus niet bijschrijven op uw rekening-courant. Wij zullen de reguliere rente wel op uw rekening-courant bijschrijven.

Uiteraard zijn wij in overleg met de heer Van Bommel om tot een passende oplossing te komen. Wij zullen u hierover zo spoedig mogelijk informeren.

Met vriendelijke groet,

Bas Denissen
Was dat niet die stapelfinanciering met de ABN-Amro?
pi_181496171
quote:
14s.gif Op maandag 27 augustus 2018 13:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Was dat niet die stapelfinanciering met de ABN-Amro?
klopt. ABN AMRO heeft veel zekerheden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181496435
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 11:17 schreef kopersneek het volgende:
Nieuwe op CC

https://www.collincrowdfund.nl/permanento-beheer/

Bedrijf heeft in 2017 via GvE ¤250.000 opgehaald, wilt nu gaan verhuizen om huisvestingskosten naar beneden te brengen. Diagonaal lezend een zwakke balans. Waarom deze cf ook niet bij GvE gedaan? Hebben zij geweigerd? Ik sla over.
Ik neig voorzichtig naar ja. Het bedrijf bestaat al heel lang maar kan zich weinig misstappen meer veroorloven. Ze zeggen dat het een courant pand is. Is bekend wat de adresgegevens zijn van het nieuwe pand?
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')