abonnement Unibet Coolblue
pi_181149102
quote:
Turkije in actie tegen provocatieve tweets’

ANKARA - Het Turkse ministerie van Binnenlandse Zaken onderneemt juridische stappen tegen posts op social media die erop gericht zijn de economie van het land schade te berokkenen. Volgens het departement zijn er sinds 7 augustus 346 accounts geïdentificeerd waarop posts zijn geplaatst die op „provocatieve wijze” verwijzen naar de verzwakking van de Turkse lira ten opzichte van de dollar.

Ⓒ Xinhua / eyevine
Turkije gaat gebukt onder een rap verslechterende economie. Het land kampt met fikse inflatie en de koers van de lira daalt sterk mede door wrevel tussen Washington en Ankara over de hechtenis van de Amerikaanse predikant Andrew Brunson. De VS neemt de nodige maatregelen tegen Turkije omdat het land weigert de voorganger vrij te laten.
Ondertussen opent men weer een blik met terroristen en landverraders. Beproefd recept.

https://www.telegraaf.nl/(...)-provocatieve-tweets
  maandag 13 augustus 2018 @ 10:59:39 #77
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181149107
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja hij heeft een bak Lira gekregen voor zijn Euro's uiteraard en de prijzen zijn nog niet mee gestegen
Ik snap toch niet helemaal hoe dit werkt in het grote geheel. Ik snap dat je nu met euro's veel rijker bent in Turkije, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat mensen het gaan voelen neem ik aan? Maar hoe lang duurt dan en hoe voel je dat?

Ik bedoel, voor de meeste producten komen de grondstoffen uiteindelijk toch uit een ander land, dus daar betaald men straks gigantisch meer voor.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_181149138
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:59 schreef yup het volgende:

[..]

Wat een gelul in de ruimte is dat ik ben nu hier toevallig op vakantie, ik ben niet hier gekomen omdat de Euro zo hoog staat vent. Al was het 1 euro 2 tl dan nog zou ik van alles wat kopen ik vind het gewoon leuk om in die grote winkelcentra te shoppen. Waar ik een tyfushekel aan heb is die grote bazaar bij Eminonu omdat ze je constant proberen op te lichten, ze beginnen met 100 tl en eindigen met 30 ofzo :’)
Volgens mij heb je het reuze naar je zin daar. Geniet er van ^O^
pi_181149147
quote:
2s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik snap toch niet helemaal hoe dit werkt in het grote geheel. Ik snap dat je nu met euro's veel rijker bent in Turkije, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat mensen het gaan voelen neem ik aan? Maar hoe lang duurt dan en hoe voel je dat?
Dat is nu dus de grote hamvraag, heel eerlijk toen het teringhard begon te stijgen dacht ik dat er we een bankrun ofzo zou komen en/of de economie zou stilstaan MAAR HET LIJKT er nu op dat het dagelijkse leven doorgaat.
pi_181149243
Ik wil een heel genuanceerd verhaal vertellen. Ik denk dat het mee zal vallen. Een Iphone 8 256 gb kost gewoon 6.300 tl voor deze grote TL devaluatie nog. Een simpele Mercedes C klasse kost 300.000 TL het klinkt vreemd maar voor de Turken zijn dit echt normale bedragen. Brandstof kost gewoon 5.70 per liter minimumloon is 1200 TL maak eens die vergelijking met Nederland. Dit is puur informatief even politiek derbuiten houden aub.

Ps in Nederland kost een C klasse rond de 40 ruggen en wat is de minimumloon 1500 eppos ofzo?
  maandag 13 augustus 2018 @ 11:05:59 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181149259
quote:
2s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik snap toch niet helemaal hoe dit werkt in het grote geheel. Ik snap dat je nu met euro's veel rijker bent in Turkije, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat mensen het gaan voelen neem ik aan? Maar hoe lang duurt dan en hoe voel je dat?

Ik bedoel, voor de meeste producten komen de grondstoffen uiteindelijk toch uit een ander land, dus daar betaald men straks gigantisch meer voor.
klopt

maar de inkoop zal fors duurder zijn en daar zit gauw een paar weken tussen voor die aanpassingen in de prijzen gedaan worden

Digitale webshops doen dat per direct , de winkelstraat doet daar een paar weken over , pas met de nieuwe inkoop denk ik
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_181149264
quote:
2s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik snap toch niet helemaal hoe dit werkt in het grote geheel. Ik snap dat je nu met euro's veel rijker bent in Turkije, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat mensen het gaan voelen neem ik aan? Maar hoe lang duurt dan en hoe voel je dat?
Importgoederen zoals computers, smartphones en tv's worden al snel heel erg duur. Voor de industrie wordt onderhoud aan machineparken en systemen erg duur omdat de onderdelen en de experts uit het buitenland duur zijn. Op langere termijn gaat je industriele complex en dus de productiviteit er flink onder leiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 13-08-2018 11:14:17 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_181149290
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:05 schreef yup het volgende:
Ik wil een heel genuanceerd verhaal vertellen. Ik denk dat het mee zal vallen. Een Iphone 8 256 gb kost gewoon 6.300 tl voor deze grote TL devaluatie nog. Een simpele Mercedes C klasse kost 300.000 TL het klinkt vreemd maar voor de Turken zijn dit echt normale bedragen. Brandstof kost gewoon 5.70 per liter minimumloon is 1200 TL maak eens die vergelijking met Nederland. Dit is puur informatief even politiek derbuiten houden aub.

Ps in Nederland kost een C klasse rond de 40 ruggen en wat is de minimumloon 1500 eppos ofzo?
Dat zijn allemaal buitenlandse goederen. Iemand zal moeten betalen voor de devaluatie van de lira want de fabrikant(Apple en Mercedes) willen gewoon in euro's of dollars betaald worden. Contractueel zal er vast afgesproken zijn wie dit gaat betalen en op korte termijn zullen de prijzen in lira's aangepast gaan worden. Toen de euro hier wegzakte tegen de dollar verhoogde Apple op een gegeven moment de prijzen ook fors.
pi_181149366
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:50 schreef HiZ het volgende:

[..]

Je gaat toch geen geld wisselen in een bank?
zwart geld? :D
  maandag 13 augustus 2018 @ 11:14:45 #85
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_181149401
quote:
6s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:59 schreef Confetti het volgende:

[..]

Ondertussen opent men weer een blik met terroristen en landverraders. Beproefd recept.

https://www.telegraaf.nl/(...)-provocatieve-tweets
Prioriteiten stellen he.
  maandag 13 augustus 2018 @ 11:15:07 #86
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181149416
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:05 schreef yup het volgende:
Een Iphone 8 256 gb kost gewoon 6.300 tl voor deze grote TL devaluatie nog
Een Iphone 8 256 gb kost gewoon 6.300 tl voor deze grote TL devaluatie nog
Toen was de koers 4 voor een euro , nu 7 TL voor een euro

Die zal dan nu 9.000 lira gaan kosten
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 13 augustus 2018 @ 11:19:08 #87
1234 HiZ
Istanbullu
pi_181149493
quote:
2s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik snap toch niet helemaal hoe dit werkt in het grote geheel. Ik snap dat je nu met euro's veel rijker bent in Turkije, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat mensen het gaan voelen neem ik aan? Maar hoe lang duurt dan en hoe voel je dat?

Ik bedoel, voor de meeste producten komen de grondstoffen uiteindelijk toch uit een ander land, dus daar betaald men straks gigantisch meer voor.
Dat ligt eraan in welke munt je verdient. Wie een inkomen in vreemde valuta heeft merkt het nagenoeg meteen. Je kunt nu voor nog geen tien euro een volledige maaltijd voor twee personen in een redelijk restaurant krijgen. Alles is goedkoper.

Als je je inkomsten in turkse lira krijgt, dan ligt het wat anders. Dan zie je de prijzen langzaam maar zeker stijgen en wordt je koopkracht even langzaam en zeker uitgehold.
pi_181149524
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Een Iphone 8 256 gb kost gewoon 6.300 tl voor deze grote TL devaluatie nog
Toen was de koers 4 voor een euro , nu 7 TL voor een euro

Die zal dan nu 9.000 lira gaan kosten
Komt wel goed joh. Zij hebben Allah.
  maandag 13 augustus 2018 @ 11:20:51 #89
1234 HiZ
Istanbullu
pi_181149533
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:01 schreef yup het volgende:

[..]

Dat is nu dus de grote hamvraag, heel eerlijk toen het teringhard begon te stijgen dacht ik dat er we een bankrun ofzo zou komen en/of de economie zou stilstaan MAAR HET LIJKT er nu op dat het dagelijkse leven doorgaat.
De meeste mensen hebben helemaal niet zoveel geld bij de bank. Ik heb ook zelden meer dan 200 euro in lira's op de bank staan. Ik heb een groter bedrag aan 'noodgeld' in euro's thuisliggen. Het echte geld is gewoon in Nederland.
pi_181149631
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:59 schreef yup het volgende:

[..]

Wat een gelul in de ruimte is dat ik ben nu hier toevallig op vakantie, ik ben niet hier gekomen omdat de Euro zo hoog staat vent. Al was het 1 euro 2 tl dan nog zou ik van alles wat kopen ik vind het gewoon leuk om in die grote winkelcentra te shoppen. Waar ik een tyfushekel aan heb is die grote bazaar bij Eminonu omdat ze je constant proberen op te lichten, ze beginnen met 100 tl en eindigen met 30 ofzo :’)
Vakantie is zo leuk dat je de hele tijd op fok zit?
  maandag 13 augustus 2018 @ 11:29:58 #91
478980 Voice_Over
Chief Opinion Officer
pi_181149673
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:05 schreef yup het volgende:
Ik wil een heel genuanceerd verhaal vertellen. Ik denk dat het mee zal vallen. Een Iphone 8 256 gb kost gewoon 6.300 tl voor deze grote TL devaluatie nog. Een simpele Mercedes C klasse kost 300.000 TL het klinkt vreemd maar voor de Turken zijn dit echt normale bedragen. Brandstof kost gewoon 5.70 per liter minimumloon is 1200 TL maak eens die vergelijking met Nederland. Dit is puur informatief even politiek derbuiten houden aub.

Ps in Nederland kost een C klasse rond de 40 ruggen en wat is de minimumloon 1500 eppos ofzo?
Turken hebben een grote bek maar het land stelt geen reet voor. Het is een derde wereldland. Kijk naar het gemiddeld inkomen t.o.v. Nederland:

GDP per capita
pi_181149761
in 2011 zaten ze nog op 2.4 lira voor een euro :') Erdogan is echt de beste man voor Turkije :')
  maandag 13 augustus 2018 @ 11:36:21 #93
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_181149796
quote:
Turkije zakt weg in schuldenmoeras: 'Andere markten ook onder druk'

Hoe staat het ervoor in Turkije, is de vraag die beleggers wereldwijd in spanning houdt. In Z Voorbeurs beurscommentator Janneke Willemse en analist Corné van Zeijl van Actiam over de vragen: Wat is er aan de hand? Wie loopt het meeste risico? En kan de geest nog terug in de fles?

https://www.rtlz.nl/beurs(...)rkten-ook-onder-druk
pi_181149830
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:54 schreef yup het volgende:

[..]

Wel grappig dat als je een genuanceerd verhaal over iets wilt vertellen
Doe dan.
pi_181149838
Laten we maar snel hopen dat ze in de euro komen. Zodat wij hun snel geld kunnen geven.

/sarcasme(voor als je dat niet door hebt)
pi_181149888
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:05 schreef yup het volgende:
Ik wil een heel genuanceerd verhaal vertellen. Ik denk dat het mee zal vallen. Een Iphone 8 256 gb kost gewoon 6.300 tl voor deze grote TL devaluatie nog. Een simpele Mercedes C klasse kost 300.000 TL het klinkt vreemd maar voor de Turken zijn dit echt normale bedragen. Brandstof kost gewoon 5.70 per liter minimumloon is 1200 TL maak eens die vergelijking met Nederland. Dit is puur informatief even politiek derbuiten houden aub.

Ps in Nederland kost een C klasse rond de 40 ruggen en wat is de minimumloon 1500 eppos ofzo?
Alleen turken kopen inderdaad een mercedes van 43000 eu met een minimuminkomen van 1200tl.. dus nog geen 200eu per maand..

Of wat wilde je met die minimumloon vergelijking zeggen?

Hier is het 1500eu aka 10.500tl op dit moment.

Nee het gaat heel goed in derdewereldland turkije.
pi_181149922
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Alleen turken kopen inderdaad een mercedes van 43000 eu met een minimuminkomen van 1200tl.. dus nog geen 200eu per maand..

Of wat wilde je met die minimumloon vergelijking zeggen?

Hier is het 1500eu aka 10.500tl op dit moment.

Nee het gaat heel goed in derdewereldland turkije.
Jij snapt het echt niet he ventje? Ik zeg juist dat de Turken achterlijke prijzen zijn gewend ik heb nergens gezegd dat Turkije een fantastische economie heeft waarom is iedereen zo snel op zijn fokking pik getrapt tering zeg.

En die prijzen zijn onder andere zo hoog omdat er achterlijk veel Turkse bpm op zit.

Met die vergelijking zeg ik dat een Mercedes veel goedkoper is voor een Nederlander dan voor een Turk snappen jij? Moet ik alles vertalen in jip en janneke taal?
pi_181149939
Hoeveel is Erdogans Allirah vandaag waard in Euro's?
pi_181149989
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:43 schreef yup het volgende:

[..]

knip

En die prijzen zijn onder andere zo hoog omdat er achterlijk veel Turkse bpm op zit.
knip
Huh sorry wat zeg je nu? Ik zie niet hoe de BPM bijdraagt aan een veel te hoge wisselkoers en die BPM is met die nieuwe rekenmethode (die verder geheim is) net ineens skyhigh geworden dus dan zijn die hoge prijzen handmatig gecreeerd?
pi_181150007
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:43 schreef yup het volgende:

[..]

Jij snapt het echt niet he ventje? Ik zeg juist dat de Turken achterlijke prijzen zijn gewend ik heb nergens gezegd dat Turkije een fantastische economie heeft waarom is iedereen zo snel op zijn fokking pik getrapt tering zeg.

En die prijzen zijn onder andere zo hoog omdat er achterlijk veel Turkse bpm op zit.

Met die vergelijking zeg ik dat een Mercedes veel goedkoper is voor een Nederlander dan voor een Turk snappen jij? Moet ik alles vertalen in jip en janneke taal?
Het zit je wel hoog he, maar ik begrijp het wel.

Nederlandse turken worden zowel hier als daar met de nek aangekeken dus dan moet je vooral hard roepen hoe erg je het allemaal vind in thuisland turkije.

Veel plezier daar nog he.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')