abonnement Unibet Coolblue
pi_181142398
Goede avond.ik heb een vraag over sleuven frezen/maken in onze nieuwbouwwoning.

Wij willen de tv ophangen aan de muur. Maarde bekabeling wil ik via een kabeldoorvoer in de muur laten lopen. Dus moeter een sleuf zijn waarik deze doorheen kan laten lopen. Deze muur is echter een buitenmuur. Dus een dragende muur. En zal dus ongetwijfeld van gewapend beton zijn. Is dit eenprobleem. De sleuf loopt alleen verticaal.

Ik zat zelf te denken om met een gatenboor meerdere gaten onder elkaar te boren waardoor de sleuf dus ontstaat. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dik die binnenmuur is. 10cm? Denk zon 5 cm nodig te hebben.

Groet dennis
pi_181142435
Niet zn strak plan om in de funding van je huis, de buiten muur een grote gleuf te maken.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_181142463
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:10 schreef klussenmetprutser het volgende:
Goede avond.ik heb een vraag over sleuven frezen/maken in onze nieuwbouwwoning.

Wij willen de tv ophangen aan de muur. Maarde bekabeling wil ik via een kabeldoorvoer in de muur laten lopen. Dus moeter een sleuf zijn waarik deze doorheen kan laten lopen. Deze muur is echter een buitenmuur. Dus een dragende muur. En zal dus ongetwijfeld van gewapend beton zijn. Is dit eenprobleem. De sleuf loopt alleen verticaal.

Ik zat zelf te denken om met een gatenboor meerdere gaten onder elkaar te boren waardoor de sleuf dus ontstaat. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dik die binnenmuur is. 10cm? Denk zon 5 cm nodig te hebben.

Groet dennis
5cm? (in het rond neem ik aan, dus 5cm diep, 5cm breed?)

hoeveel kabels wil je daar door heen proppen dan? 1x voeding en 1x hdmi is genoeg toch?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2018 23:15:14 ]
pi_181142499
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:12 schreef Chinless het volgende:
Niet zn strak plan om in de funding van je huis, de buiten muur een grote gleuf te maken.
zo erg is het nou ook weer niet, het is maar een klein sleufje ten opzichte van de hele muur en loopt niet eens door tot aan het plafond, kan prima
pi_181142636
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:14 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

5cm? (in het rond neem ik aan, dus 5cm diep, 5cm breed?)

hoeveel kabels wil je daar door heen proppen dan? 1x voeding en 1x hdmi is genoeg toch?
Moet nog exact kijken hoeveel utp lijkt mij. En samsung heeft van die connect one boxen of zoiets.is vrij grote stekker. Je moet ook een beetje body hebben om het goed en stevig dichtte smeren lijkt mij. 0,5m?
pi_181144351
Hoe denk je dat de elektriciteits-leidingen zijn aangelegd? Ik neem aan dat je ook stopcontacten in die muur hebt zitten? Gewoon een sleuvenfrees regelen en netjes een sleuf erin frezen. Dat gaat zo'n 3 a 4 cm diep, als het goed is zit je dan nog echt niet op evt bewapening.
https://www.boels.nl/hure(...)jpen/muursleuvenzaag
die dus, ga aub niet met een gatenboor zitten klieren, weet niet wat je daarmee denkt te bereiken, maar dat gaat dus echt niet werken he.

quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:21 schreef klussenmetprutser het volgende:

[..]

Moet nog exact kijken hoeveel utp lijkt mij. En samsung heeft van die connect one boxen of zoiets.is vrij grote stekker. Je moet ook een beetje body hebben om het goed en stevig dichtte smeren lijkt mij. 0,5m?
en 0,5m? :D is dat een typfout of ga je 50cm in de muur? :D
pi_181145703
De binnenmuren zijn toch niet van gewapend beton? Koop, leen of huur wel een sleuvenfrees. Dan is het een kwestie van 30 seconden werk.

Met een gatenboor en hakken wordt het een zooitje tot en met.

Het dikste wat er doorheen moet is de stekker. Dus ook niet een te scherpe bocht in het buisje.
pi_181171169
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 00:53 schreef MrDrako het volgende:
Hoe denk je dat de elektriciteits-leidingen zijn aangelegd?

[...]

Dat gaat zo'n 3 a 4 cm diep, als het goed is zit je dan nog echt niet op evt bewapening.
Die leidingen zitten voor of achter de wapening afhankelijk van het bonussysteem.

Dekking is doorgaans 25mm
pi_181171369
Heb zelf ook zoiets gedaan (in een dragende binnenmuur). Heb gekozen voor een platte Attema K40 kabelgoot (70x24 mm) i.p.v. een ronde diameter. Paar sleuven naast elkaar frezen en dan met een steenbeitel de rest weghakken.

De kabelgoot zit vastgelijmd in de sleuf en is daarna weggestruct (+/- 1 cm). Na het stucen heb ik met een gatenzaag boven en onder door het stucwerk door de afdekstrip van de kabelgoot geboord. Kwestie van goed meten waar je gootje start en eindigt. In principe zit alles uit het zicht (achter de tv dan wel achter het tv-meubel), maar je kunt de gaten nog afwerken met een kabeldoorvoer zoals die bij bureaus vaak gebruikt worden.



De goot heeft een tussenschotje, dat zit er bij mij nog in, maar kan je er ook uithalen met een Dremeltje met slijpschijf ofzo.

Bij mij zit de voeding van tv erdoor en 2 x HDMI voor decoder en DVD. Het is passen en meten, maar ik neem aan dat je niet dagelijks kabels wisselt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181171674
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 08:20 schreef Deshain het volgende:

[..]

Die leidingen zitten voor of achter de wapening afhankelijk van het bonussysteem.

Dekking is doorgaans 25mm
Oh? ik ben geen expert hoor, maar heb laatst van iemand de foto's van zijn nieuwbouw woning zitten kijken, was een hoekhuis, en in de buitenmuur was de elektra gewoon gefreesd, bonussysteem zegt mij niet zoveel.
pi_181176710
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:10 schreef klussenmetprutser het volgende:
Goede avond.ik heb een vraag over sleuven frezen/maken in onze nieuwbouwwoning.

Wij willen de tv ophangen aan de muur. Maarde bekabeling wil ik via een kabeldoorvoer in de muur laten lopen. Dus moeter een sleuf zijn waarik deze doorheen kan laten lopen. Deze muur is echter een buitenmuur. Dus een dragende muur. En zal dus ongetwijfeld van gewapend beton zijn. Is dit eenprobleem. De sleuf loopt alleen verticaal.

Ik zat zelf te denken om met een gatenboor meerdere gaten onder elkaar te boren waardoor de sleuf dus ontstaat. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dik die binnenmuur is. 10cm? Denk zon 5 cm nodig te hebben.

Groet dennis
Weet je zeker dat de buitenmuren van beton zijn?
pi_181178157
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:13 schreef GX3 het volgende:
Weet je zeker dat de buitenmuren van beton zijn?
Meestal binnenspouwblad van cellenbetonblokken, van zand, cement en kalk. Dus totaal anders dan gestort gewapend beton. Sg iets van 500 - 800 kg/m3
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181178594
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 09:06 schreef MrDrako het volgende:
bonussysteem zegt mij niet zoveel.
Mij ook niet, moest bouwsysteem zijn ;)
pi_181179776
Met een diamant slijpschijf ga je er zo doorheen.
Een sleuf maken door 2x te slijpen, kabels erin en dichtsmeren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181180626
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 15:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
Met een diamant slijpschijf ga je er zo doorheen.
Een sleuf maken door 2x te slijpen, kabels erin en dichtsmeren.
Zeker, maar de stofontwikkeling is gigantisch.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181182478
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 15:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Zeker, maar de stofontwikkeling is gigantisch.
inderdaad, heb voor mijn kraan/afvoer in het toilet beneden een klein sleufje van een halve meter met een haakse slijper gemaakt, best spijt van gehad dat ik niet even een frees gehuurd had met bijbehorende stofafzuiging, het stof lag door het hele huis.
pi_181184208
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 15:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Zeker, maar de stofontwikkeling is gigantisch.
eerder dramatisch te noemen.
Ramen/deuren dicht en er een bouwstofzuiger aanhangen. Een geweone stofzuiger is namelijk stuk zogauw je de muur 1 seconde geraakt hebt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181184636
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 18:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

Ramen/deuren dicht en er een bouwstofzuiger aanhangen. Een geweone stofzuiger is namelijk stuk zogauw je de muur 1 seconde geraakt hebt.
Haakse slijper met bouwstofzuiger? Heb je een foto/afbeelding?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181185300
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 18:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Haakse slijper met bouwstofzuiger? Heb je een foto/afbeelding?
pi_181185419
quote:
Doe mij zo'n Festool……bij de vorige verbouwing….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181196880
Huur voor 1 dag een sleuvenfrees (met afzuiging) in plaats van te gaan zitten beunhazen met een boormachine of haakse slijper. Daar ga je écht geen spijt van krijgen en je bent met een paar minuten klaar.

Ik zou vervolgens een buis gebruiken zodat kabels eventueel te vervangen zijn. De buis hoeft geen grote diameter te hebben, omdat je bij de meeste kabels de stekker in het ergste geval zelf kan vervangen. Buis van max 3 cm diameter is imo voldoende.
pi_181210940
foutje, het was iets waar ik altijd vanuit ging. (dacht dat de dragende buitenmuren altijd van gewapend beton was. Heb nu even de bouwtekening erbij gepakt, maar de wanden zijn van kalkzandsteen. Zit totaal niet in deze materie normaal gesproken. maar krijg dus zo wel meer inzicht hierin.
pi_181211007
ga denk ik inderdaad sleuvenfrees huren, en zag al het een en ander op internet voorbij komen om een stofzuiger gewoon even op marktplaats te kopen. de kosten van deze dingen op internet zijn ongeveer hetzelfde als waarvoor ik ze een dagje kan huren. de kwaliteit zal misschien niet hetzelfde zijn, maar voor die ene meter sleuven frezen.... zal tijdens de bouw vast wel vaker van pas komen.
pi_181211045
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 19:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Doe mij zo'n Festool……bij de vorige verbouwing….
Gewoon kopen ouwe knieperd..
pi_181211074
en oh ja, denk dat ik uit ga van een buisje van 3cm doorsnee, al ben ik het niet eens dat je de meeste stekkers zelf kan maken. Utp en bijv. vga gaat nog wel. Maar hdmi displayport etc, zal niet meevallen. maar 3cm zal wel volstaan. heb de samsung stekkers al opgemeten, dat moet makkelijk passen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')