abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181141426
TL;DR: kan het zijn dat mijn puideuren niet meer dicht kunnen omdat de aanbouw van mijn huis licht is gezakt als gevolg van droogte waardoor het zand (beton op zand) is ingeklonken?

Lange versie:
Hi,
Ik heb een probleem met mijn puideuren. Het kozijn is ongeveer 160 breed, bevat 2 openslaande stolpdeuren. Twee handgrepen aan de binnenkant en de sloten zijn vier AXA 3012 oplegsloten, elke deuren boven en onder eentje, dus ze moeten helemaal dicht om goed te sluiten. Gebouwd in 1988 door een bedrijf dat volgens een andere aannemer en de buren (die aanbouw van hetzelfde bedrijf hebben) niet bepaald van goede kwaliteit is.
Het zijn puideuren in een aanbouw, die grotendeels beton-op-zand is. Het viel mij op dat de scheur tussen de aanbouw en de originele buitenmuur in de laatste anderhalve maand zichtbaar groter is geworden.

In het voorjaar zijn deze deuren open geweest. Ze gingen toen nog nét goed dicht, het klemde een beetje, maar ik kon ze nog gewoon normaal dicht doen.
Begin juli moest ik ze echt met volle kracht dicht trekken en kon ik alleen de bovenste oplegsloten nog sluiten, de onderste gingen niet meer omdat de deuren net niet helemaal dicht gingen. Eind juli was het zelfs zover dat geen enkel slot meer dicht ging omdat het middelpunt van de deuren (waar de stolp zit) niet dichterbij dan ongeveer anderhalve cm van de drempel kwam. Ze gingen totaal niet meer dicht dus. Ik heb het verder bestudeerd en de deuren lijken scheef te zijn. In de zin van: waar de deuren elkaar raken bij de stolpsluiting steekt de ene deur ongeveer 1 cm uit boven de andere, aan de onderkant precies andersom (duh). Ik heb echter niets veranderd aan de scharnieren of wat dan ook en op het zicht zie ik ook niets aan de kozijnen waar de deuren in zitten. Als die ook scheef trekken richting een parallellogram, dan zou ik op de hoekverbindingen spleten/scheuren moeten zien, niet waar?

Ik heb het vermoeden dat wellicht de punt van de aanbouw iets gezakt is als gevolg van een daling van het grondwaterpeil. De woning staat op ongeveer 100m van de Utrechtse Oudegracht af, ruim 100 jaar oud en normaal staat het grondwater op nog geen 2m diepte. Ik heb het idee dat dat nu een stuk lager is en e.e.a. licht is gezakt.

Zijn er meer mensen die dit toevallig ervaren? Of zou leg ik een verband dat er helemaal niet is en zijn er wellicht heel andere dingen aan de hand? En in het eerste geval, gaat de regen weer helpen?

Vigier
Da gao nie nou!
pi_181141499
Helemaal niet meer dicht of met grote moeite?
pi_181141721
Helemaal niet meer dicht. Als ik ze maximaal dicht trek, dan blijft het middelpunt, dus waar de sluitingen zitten, op ongeveer 1.5 cm steken van waar het moet zijn.
Da gao nie nou!
pi_181143828
Maar de kozijnen staan toch ook ergens in? Is niet de hele muur aan het verzakken?
pi_181144278
Het kan goed zijn dat er verzakking plaats vind door de verandering in grondwaterpeil.
Je kunt dit echter het beste laten beoordelen door iemand die langs kan komen om de situatie ter plekke te beoordelen, dat is zo online niet makkelijk in te schatten (situatie ter plekke en manier van aanbouw onbekend etc)
Als de fundering van de aanbouw niet goed is kan dat makkelijk anders verzakken dan de rest van je huis.

Je zou kunnen kijken of de deuren opnieuw afgehangen kunnen worden, dan heb je nu een eenvoudige oplossing. Komen er echt flinke scheuren in de muren... dan heb je een groter probleem.
pi_181170886
Ik kan niet zien of er meer aan het verzakken is. Ik kan wel de scheur in de aanhechting tussen de ene buitenmuur van de aanbouw en de oude buitengevel van het huis zien en binnen een lange 'krimpscheur' in het horizontale gedeelte.
Als de aanbouw scheef zou zakken, dan zou ik het ook in de vloer zien denk ik, want dat zijn marmer tegels, dus daar zou de voeg als eerste scheuren denk ik.
Maar goed, tijd om er een pro naar te laten kijken dus als het zo blijft... thnx!
Da gao nie nou!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')