abonnement Unibet Coolblue
pi_181047160
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe monitor voor fotobewerking. Tot nu toe heb ik dit altijd op mijn laptop gedaan maar ik wil graag wat groter.
Minimaal 24 maar misschien wel 27 inch. Aangezien ik niet meer thuis ben in het wereldje van schermen en ik allemaal nieuwe termen zie ben ik benieuwd wat jullie zouden adviseren.
Ik lees iets over TN, IPS en VA. En over hardware calibratie, adobeRGB ondersteuning enz. Kan iemand mij een flinke trap de goede richting in schoppen?

Budget is misschien nog wel een issue, ik wil niet over de 600 euro gaan dus om een 16000 kostende Eizo gaat hem echt niet worden.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_181047442
Monitor is persoonlijk, 100% kleur echt zijn ze bijna nooit.

Beste bazentip die ik je kan geven is: koop de monitor naar keuze, regel hem in volgens de kleurenkaart, laat bij een goede fotodrukker een paar kleur foto's afdrukken en vergelijk die met je scherm.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2018 09:23:11 ]
pi_181048112
Ik zou gewoon zelf gaan kijken. Let wel, dat in veel zaken de verlichting niet optimaal is en de instellingen vaak ook niet. Daardoor kan het lijken dat een kwalitatief betere monitor slecht uit het vergelijk komt.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181050210
Je kan bij de lokale fotoboer vaak wel een monitorkalibratieset huren. Een IPS-paneel heeft vaak betere kijkhoeken met betere kleurweergave dan TN-panelen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Jordy-B op 09-08-2018 12:02:27 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181051284
Heb zelf een Dell UH2414h of zoiets en bewerk veel foto's;
-hoge resolutie
-draaibaar (voor verticaal genomen foto's)
-goede kijkhoeken
-qua kleurechtheid, tja, moeilijk te zeggen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')