Op basis van hoeveel jeans (per type) is dit? Je conclusie is namelijk afhankelijk van de grootte van je dataset.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 11:11 schreef liesjestudent het volgende:
Ik de volgende gegevens voor de modellen;
bootcut jeans 64,20%
boyfriend jeans 71,66%
flared jeans 68,73
regular jeans 70,84%
slim fit jeans 66,74%
skinny fit jeans 68,89%
straight jeans 67,15%
Ze streven naar een retourpercentage van 65%(dit geld voor alle modellen), dus ik dacht dat ik het ten opzichte van die 65% zou kunnen bekijken maar het is me nog niet gelukt..
Daar kunnen we zeker wat mee. De vraag is die blijft staan is, wat zie jij als significant, maar we kunnen natuurlijk ook eerst gaan rekenen om te kijken of de getallen die er uit komen reden geven tot discussie.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 11:20 schreef liesjestudent het volgende:
Ik heb de retourpercentages wel uit ongeveer 20 jeans berekend, maar ik kan bijvoorbeeld wel zien hoeveel er retourgestuurd zijn en verkocht.
Dus laten we zeggen 64,20% staat gelijk aan 3475 retour gestuurde jeans en de 35,80% staat gelijk aan 2331 verkochte jeans. Zou het op deze manier kunnen?
Voor die 65% heb ik alleen geen aantallen, dit is hun streefpercentage
https://imgur.com/upload kun je gebruiken voor het uploaden van afbeeldingen.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 11:49 schreef liesjestudent het volgende:
Ik weet dat de percentages zo niet uitkomen, maar ik heb deze percentages dus uit een gegeven bestandje. Ik wilde een afbeelding met je delen zodat je er een beeld van hebt, maar dat kan ik hier niet uploaden? Hoe kan ik dat met je delen?
Ik dacht dat het aannemelijk was om het tegenover die 65% te bekijken, want ik heb geen idee welke andere mogelijkheden er zijn ? of of het logisch is om dat te doen?
hmm, ik probeer het goed te interpreteren, maar ik ben goed in wiskunde, niet in economie.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 11:53 schreef liesjestudent het volgende:
https://www.upmijnplaatje(...)ea48aff90032b11/show
Dit is waar ik de informatie uit haal, het bestand zelf is groter maar dit is de meest relevantie informatie. Je zou denken dat dat gelijk moet staan aan de retourpercentages.
3475 / 5806 * 100% ~ 59.85%quote:Op woensdag 8 augustus 2018 12:06 schreef liesjestudent het volgende:
ik dacht dus door de ontvangen aantallen en de retour gestuurde aantallen maar dat komt niet uit..
Ik ben in beide geen talent.. Is het mogelijk om aan de hand van deze gegevens:
Bootcut jeans:
Brutoverkopen 5.806
Retourverkopen 3.475
Nettoverkopen 2.331
Zelf een retourpercentage te berekenen? Ik heb het gevoel dat die sheets niet kloppen.. Maar ik moet het helaas met deze gegevens doen.
Significantie bereken je niet, je berekent een kans en daaruit concludeer je of de kans significant is dat onder jouw aanname van 0.65 die 3475 er uit komt rollen.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 12:26 schreef liesjestudent het volgende:
Die 65% is hun streefpercentage, ze zitten daar het liefst niet boven. Door middel van de significantie te berekenen kan ik toch zien of het percentage bijvoorbeeld per toeval nu zo laag is?
De retourpercentages van de overige modellen liggen allemaal boven die 65%, al ga ik die dan ook even na berekenen aan de hand van de aantallen.
Zou ik de percentages ook ten opzichte van iets anders kunnen vergelijken om te kijken of het significant is? Jij hebt er verstand van, ik zeg maar iets namelijk..
Oke top! Ik ga kijken hoe ik dit kan invoeren in SPSS
Ik heb nooit met SPSS gewerkt, maar in Excel moet dit ook wel lukken. Ik zal de eerste twee toelichten hoe je dat met Excel doet, mag je de rest zelf doen.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 13:42 schreef liesjestudent het volgende:
Super, dankje! Dit is inderdaad duidelijk en zo snap ik iets meer wat de bedoeling is.
Zou je ook uit kunnen leggen hoe ik dit het handigst in kan voeren in SPSS? Of is het makkelijker om dit te berekenen in Excel? Dit lees ik ook meerdere malen..
Ik heb de andere retourpercentages opnieuw berekend en kom nu hier op uit:
Bootcut jeans: 59,85%
Brutoverkopen 5.806
Retourverkopen 3.475
Nettoverkopen 2.331
Boyfriend jeans: 70%
Brutoverkopen 2.073
Retourverkopen 1.451
Nettoverkopen 622
Flared jeans: 65,83%
Brutoverkopen 4.421
Retourverkopen 2.897
Nettoverkopen 1.644
Regular jeans: 66,89%
Brutoverkopen 758
Retourverkopen 507
Nettoverkopen 251
Slim fit jeans: 63,85%
Brutoverkopen 25.541
Retourverkopen 16.309
Nettoverkopen 9.232
Skinny fit jeans: 66,24%
Brutoverkopen 22.776
Retourverkopen 17.073
Nettoverkopen 9.703
Straight fit jeans: 64,20%
Brutoverkopen 3.941
Retourverkopen 2.530
Nettoverkopen 1.411
Geen idee, misschien 0.65 bij jou ipv 0,65 ivm instellingen binnen Excel? Misschien dat ie copy paste niet zo leuk vindt. Voer het anders handmatig in.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 14:27 schreef liesjestudent het volgende:
Als ik dit in Excel invoer; P(X<=3475) bereken je in (de Nederlandse versie van) Excel met
=BINOM.VERD(0,65;5806;3475;WAAR). Hierop krijg je een kans van ongeveer 2*10^-16, absurd klein dus.
Krijg ik #GETAL! Ik heb exact het zelfde ingevoerd, wat doe ik dan verkeerd?
We berekenen wat de kans is dat de data die je hebt aangeleverd eruit komt rollen bij een retourpercentage van 65%. Als die kans groot is past jouw data blijkbaar bij een retourpercentage van 65%. Als die kans klein is (wat we hier zien) dan past jouw data blijkbaar bij een ander retourpercentage dan 65% en kun je concluderen dat het daadwerkelijke retourpercentage significant hoger of lager ligt dan de gestelde 65%.quote:Daarnaast moet je wat ik las, die 1%, 5% of 10% kiezen: De overschrijdingskans moet lager of gelijk aan de alfa zijn; dan is het een significant verschil. Gebruikelijke alfa zijn 1%, 5% en 10%. In het voorgaande voorbeeld zouden geen van de uitkomsten significant zijn, zelfs niet bij een alfa van 10%.
Dit doen we nu niet toch?
Die 65% gebruik je, omdat dat vanuit de organisatie wordt vastgesteld als doelstelling. Je kan ook de doelstelling per jeans specificeren als blijkt dat die 65% niet eens in de buurt zit van je gemeten percentage.quote:Daarnaast berekenen we het nu ten opzichte van die 65%, dit is een standaard retourpercentage waar ze liever niet overheen zitten. Telt dit wel als goed vergelijkingsmateriaal?
Ik zat zelf te denken om misschien bij een recentere uitslag dezelfde berekening op die modellen te doen. Waar dus nu de bootcut jeans 59,85% heeft en die dan misschien wel 57.65 heeft, bij wijze van. En dan die 2 met elkaar te vergelijken. Zou dat beter zijn? Dan heb je twee meet momenten namelijk
Ja, in de meeste gevallen zie je het wel, sommige (zoals 59,85 en 70%) wijken wel heel veel af van 65%, terwijl de datasets best groot zijn. Er zijn echter ook datasets waarbij het best wel kan denk ik, maar je zult de kansen op de uitkomsten voor alle datasets na moeten lopen.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 14:28 schreef liesjestudent het volgende:
Want ik snap nu niet zo goed hoe we aan die uitkomst komen en of die hoger of lager ligt, dat zie ik zonder die berekening ook wel toch? Dat het hoger en lager dan 65% is
Je hebt dan dezelfde berekening, maar dan is je retourkans anders, maar je kunt natuurlijk ook met kans 0,6 of 0,68 rekenen. Net wat jij wil.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 15:23 schreef liesjestudent het volgende:
maar hoe gaat het in zijn werk als ik hetzelfde nog een keer bereken, per model en daar nu een ander retourpercentage uitkomt en we deze 2 met elkaar vergelijken? Dat is toch ook een bestaande methode? Is dit dan relevanter?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |