abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_180801373
Ok, ik had een mooi tafeltje. Mishandeld met verf door mijn moeder, maar soit.
Na wat schuren en afbijten kwam er een heel typisch blad onder de verf vandaan. Leek wel granito ofzo.

Navraag bij moeder leert dat de tafel vroeger in een souterainwoning als "keuken"heeft gediend. De tafel was het aanrecht.

Enige tijd later was mij duidelijk wat het blad was. Eternit. Als het geen asbest was, leek het er toch verdomd op. Het was asbest.

Asbest is er nu af. De dunne laag hout eronder ook. Nu is er een soort 'ladder' overgebleven, en vier latjes die eromheen horen. Daar heb je niks aan als tafel. Dus er moet een plaatje op, een tafelblad. Bij voorkeur iets moois. De poten enzo zijn oud hout, vast niks speciaals, maar wel met mooi patina enzo.

Kan ik ergens een mooie(!) plaat hout kopen, en welke houtsoorten zouden mooi zijn als topblad? Het zou niet dikker moeten zijn dan rond de 1cm.

Impressie bij flitslicht van de tafel:

Met koperen plaatje van de Gebr. Bouter

[ Bericht 13% gewijzigd door sigme op 28-07-2018 22:10:16 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_180801774
Op internet vind ik een beter leesbaar plaatje.

Het zal dus ooit een cafetafel geweest zijn.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_180801820
Trespa
pindazakje
pi_180802082
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 22:19 schreef Hyaenidae het volgende:
Trespa
Ja, dat zou kunnen, maar dat lijkt me niet mooi.
Natuursteen heb ik ook even naar gekeken, wordt me te duur.
pi_180802109
Heb je wel opgepast met inademen van asbest stof....

Verder een mooi stuk eiken erop zou super staan.
Laat die handjes wapperen!
pi_180802303
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 22:30 schreef Gieliovd het volgende:
Heb je wel opgepast met inademen van asbest stof....

Verder een mooi stuk eiken erop zou super staan.
Ik heb zoveel mogelijk uitgeademd }:|

Er moet een plaat op van 58cm x 198cm. Zijn dat soort maten er in eiken? Die lengte natuurlijk wel, maar die breedte? Of lost een echte meubelmaker dat heel anders op?
pi_180802585
Nou het was goed bedoeld -O-
Laat die handjes wapperen!
pi_180802694
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 22:46 schreef flappy het volgende:
Hier misschien:

http://www.boomstamplanken.nl
Euh, ik denk niet dat een boomstamplank mooi staat op een oud cafetafeltje.
En om nou een speciaal gemaakte boomstamplank bij de schaven tot ie netjes vierkant is.. dat kan vast handiger. Toch?
  Vis een optie? zaterdag 28 juli 2018 @ 22:52:14 #10
70532 loveli
N
pi_180802696
Waar wil je de tafel voor gebruiken? Goedkoper hout fineren met palissander of zebrano kan ook mooi zijn, maar is kwetsbaarder dan massief. Beuken kernhout heeft een mooie tekening, in Duitsland kwam ik veel mooie beuken meubelen tegen.

2 seconden googelen en ik vind deze soort van in de regio:
https://eppinga.nl/beuken-boomstamtafel/

Edit: Maar je wilt geen boomstam -O-

[ Bericht 3% gewijzigd door loveli op 28-07-2018 22:55:29 (Autocorrect :')) ]
crap in = crap out
  Vis een optie? zaterdag 28 juli 2018 @ 22:53:50 #11
70532 loveli
N
pi_180802746
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 22:47 schreef Gieliovd het volgende:
Nou het was goed bedoeld -O-
Lol!
crap in = crap out
  zaterdag 28 juli 2018 @ 22:55:00 #12
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_180802771
Formica blad. Erg slijtvast, zelfs naar 40 jaar.

Je kan ook marmer plaatsen. Wel lekker duur :P

[ Bericht 29% gewijzigd door PandaDrop op 28-07-2018 23:05:58 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_180803529
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 22:52 schreef loveli het volgende:
Waar wil je de tafel voor gebruiken?
Eet- en leestafel :)

quote:
Goedkoper hout fineren met palissander of zebrano kan ook mooi zijn, maar is kwetsbaarder dan massief. Beuken kernhout heeft een mooie tekening, in Duitsland kwam ik veel mooie beuken meubelen tegen.
Heb je enig idee hoe/waar een mens aan mooi gefineerd hout komt? Ik ken wel houthandelaren, maar die leveren gewoon gezaagde boom. Ik ben niet zo fien, dus ik heb nooit fijn hout gezocht.

[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 28-07-2018 23:54:16 ]
  zondag 29 juli 2018 @ 00:10:28 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180804367
Koop een oud tafelblad voor 5 euro, frees het uit en leg het in met Marokkaanse tegeltjes. Dan heb je iets unieks en moois.
The End Times are wild
  zondag 29 juli 2018 @ 00:11:42 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180804401
The End Times are wild
pi_180805227
Waarom niet een wat dikker blad? 18mm of 20mm bijvoorbeeld, heb je veel meer keuze. Als het enkel ivm de hoogte is, kan je toch de poten inkorten.
The road goes on forever
pi_180806158
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 00:50 schreef BigTrucker het volgende:
Waarom niet een wat dikker blad? 18mm of 20mm bijvoorbeeld, heb je veel meer keuze. Als het enkel ivm de hoogte is, kan je toch de poten inkorten.
Voor de latten aan de zijkant natuurlijk...
pi_180806872
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alle reacties heb gelezen maar als je zelf het merkplaatje al opzoekt op internet en hier post, is het dan niet een idee om de tafel zo origineel mogelijk te houden?
Kun je evt. een blad vinden dat het origineel benaderd of gaat het puur om de functionaliteit?
pi_180806943
Kijk eens bij Ikea op de keukenbladen afdeling. Voor 50 euro hebben ze daar bladen van 2,45 meter bij 63,5 en 3,5 cm dik
pi_180807060
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 04:50 schreef vannelle het volgende:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alle reacties heb gelezen maar als je zelf het merkplaatje al opzoekt op internet en hier post, is het dan niet een idee om de tafel zo origineel mogelijk te houden?
Kun je evt. een blad vinden dat het origineel benaderd of gaat het puur om de functionaliteit?
Ik zoek een blad dat past bij de tafel als oud café-tafeltje.
Dus hout, dun, mag mooi fineer zijn. Maar ik heb geen idee welk hout(fineer) daarvoor geschikt is en geen idee waar je zoiets kan kopen.
pi_180807598
Wellicht gewoon een eiken timmerplank van de Karwei: https://www.karwei.nl/ass(...)ikte-18-mm/p/B510554? Is wel iets dikker dan gewenst, maar de afmetingen komen behoorlijk in de buurt (en je kunt de plaat altijd iets smaller en korter maken). Hoef je de plaat alleen nog maar af te lakken.
pi_180808074
Kijk eens bij fijnhout zaken, die leveren vaak ook fineer. Wie weet kunnen zij aan de hand van het tafeltje al zeggen wat er mooi bij past.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_180808508
Ik heb dit soort cafétafels wel gezien met een blad van enigszins brede gespijkerde messing en groef delen, dat lijkt mij een mooie en haalbare oplossing als je niet zoveel gereedschap hebt. Gezien de opbouw van de tafel schat ik de kans groot dat het originele blad ook uit messing en groefdelen was samengesteld.

Gewoon 18/20mm dik eiken vloerdelen nemen, rondom 30mm laten oversteken. De buitenste tong en groef eraf zagen en de scherpe kantjes even breken met een schaafje of wat schuurpapier. Als je niet wil dat het eiken verkleurt kan je het beste RVS spijkers nemen, stalen spijkers doen het eiken op den duur plaatselijk een beetje blauwig tot zwart verkleuren maar dat is wellicht wel aardig bij zo'n oude tafel. Wel een beetje stevige spijkers nemen, bijvoorbeeld 3.0x65 of 2.7x55. Aan de onderkant kan je ze dan omslaan (wel aan de binnenkant zodat je ze niet ziet).

[ Bericht 4% gewijzigd door usernaamvergeten op 29-07-2018 10:27:58 ]
pi_180808682
Steigerhout bij de bouwmarkt? Ik vind bij de praxis bij ons altijd wel wat mooie planken liggen van hout/steigerhout.
I'm right and you know it
pi_180808831
Gebruik een lelijk goedkoop blad, maak er een lijst omheen en vul het met wat je mooi vind, tegels, of houtdelen:

zondag 29 juli 2018 @ 10:49:01 #26
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_180808965
dunne houten plank beplakken met kurk?
Tot nooit .......
  Vis een optie? zondag 29 juli 2018 @ 11:41:15 #27
70532 loveli
N
pi_180809799
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Eet- en leestafel :)

[..]

Heb je enig idee hoe/waar een mens aan mooi gefineerd hout komt? Ik ken wel houthandelaren, maar die leveren gewoon gezaagde boom. Ik ben niet zo fien, dus ik heb nooit fijn hout gezocht.
Marktplaats en internet, van fineer heb je een "boek", vellen van dezelfde boom. Als je hout mee vlammen hebt, zijn ze mooi te spiegelen. Mooi fineer kan ook prijzig zijn en het is flink meer werk dan een plank op een tafel schroeven. Eagle eye maple en wortelhout vind ik zelf erg mooi (niet per se voor een tafel als de jouwe).
crap in = crap out
  zondag 29 juli 2018 @ 11:46:48 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_180809881
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 10:38 schreef Toto69 het volgende:
Gebruik een lelijk goedkoop blad, maak er een lijst omheen en vul het met wat je mooi vind, tegels, of houtdelen:

[ afbeelding ]
Eens met toto maar gebruik gewoon de kopse kanten van houten balken:

Resistance is futile.
pi_180810137
Ik snap het niet helemaal.

Moet het blad ergens invallen, omdat de dikte niet meer mag zijn dan 1 cm?

Wanneer dat zo is, gebruik gewoon een plaat multuplex. Die heb je in de maat van 9mm, 1mm opvullen met een schroefkopje oid. Omdat hij ergens invalt zie je die lelijke zijkanten niet

Multiplex is maatvast en zet niet of nauwelijks uit. Wat met normaal hout wel kan.

Je hebt goedkope multiplex, maar ook eiken, beuken en bamboo multiplex, dus met nette mooie patronen. En of je nu de fineerlaag hebt van multiplex of echt fineer.

Als je beukenmultiplex neemt van de lokale bouwmakrt (zelf je plaat uitzoeken!) dan kun je hem daar zelfs op maat laten zagen. Let er wel op dat de bovenzijde ook elke zaagsnede aan dezelfde kant ligt.
pi_180810236
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 11:41 schreef loveli het volgende:
van fineer heb je een "boek", vellen van dezelfde boom. Als je hout mee vlammen hebt, zijn ze mooi te spiegelen. Mooi fineer kan ook prijzig zijn en het is flink meer werk dan een plank op een tafel schroeven
ik raad aan een stevige plaat met een glasplaat er op.
Je houdt van hout, je kunt bovengenoemde fineer-vellen er onder leggen, of, want cafetafel, caféfoto's eronder, of steeds wat nieuws. Makkelijk glas, er komen geen krassen in, mag nat worden, kortom, geen zorgen meer om de mooie tafel! Je hebt veel meer aan een tafel die je gewoon gebruiken kan. Glas eraf en je hebt een werkbank!
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_180810984
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 11:41 schreef loveli het volgende:

[..]

Marktplaats en internet, van fineer heb je een "boek", vellen van dezelfde boom. Als je hout mee vlammen hebt, zijn ze mooi te spiegelen. Mooi fineer kan ook prijzig zijn en het is flink meer werk dan een plank op een tafel schroeven. Eagle eye maple en wortelhout vind ik zelf erg mooi (niet per se voor een tafel als de jouwe).
Aan jou heb ik wat :*! Ik heb vanochtend wat rondgelezen over fineer, dat is inderdaad vast de beste, mooiste en vermoedelijk zelfs goedkoopste oplossing. Ik lees dat het het goed/makkelijk op mdf wil, dus dat komt reuze mooi uit. MDF-plaatje van 8mm, fineer van 1mm, komt perfect uit.
pi_180810997
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:12 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

Je houdt van hout, je kunt bovengenoemde fineer-vellen er onder leggen, of, want cafetafel, caféfoto's eronder, of steeds wat nieuws. Makkelijk glas, er komen geen krassen in, mag nat worden, kortom, geen zorgen meer om de mooie tafel! Je hebt veel meer aan een tafel die je gewoon gebruiken kan. Glas eraf en je hebt een werkbank!
Leuke suggestie, maar dan zou er ónder het fineer ook weer een plaatje moeten, en dan wordt het geheel te dik.
pi_180811040
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:04 schreef Nald het volgende:
Ik snap het niet helemaal.

Moet het blad ergens invallen, omdat de dikte niet meer mag zijn dan 1 cm?

Wanneer dat zo is, gebruik gewoon een plaat multuplex. Die heb je in de maat van 9mm, 1mm opvullen met een schroefkopje oid. Omdat hij ergens invalt zie je die lelijke zijkanten niet

Multiplex is maatvast en zet niet of nauwelijks uit. Wat met normaal hout wel kan.

Je hebt goedkope multiplex, maar ook eiken, beuken en bamboo multiplex, dus met nette mooie patronen. En of je nu de fineerlaag hebt van multiplex of echt fineer.

Als je beukenmultiplex neemt van de lokale bouwmakrt (zelf je plaat uitzoeken!) dan kun je hem daar zelfs op maat laten zagen. Let er wel op dat de bovenzijde ook elke zaagsnede aan dezelfde kant ligt.
Ook prima suggestie :Y. Als ik er met fineer niet uitkom, zal ik eens kijken naar mooiere multiplex. Is dat bij gewone bouwmarkten te krijg of moet ik dan een speciaalzaak zoeken?
pi_180811069
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 10:38 schreef Toto69 het volgende:

[ afbeelding ]
Leuk voor een mooi tafelblad op een willekeurig onderstel, maar niet voor een oud tafeltje dat ik zoveel mogelijk in oude staat wil houden :).
  Vis een optie? zondag 29 juli 2018 @ 13:38:58 #35
70532 loveli
N
pi_180811676
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:12 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

Als je fineer lakt wordt het mooi, door te lijmen wordt het strak. Glas op fineer heeft niet datzelfde effect.
crap in = crap out
pi_180813670
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 13:38 schreef loveli het volgende:

[..]

Als je fineer lakt wordt het mooi, door te lijmen wordt het strak. Glas op fineer heeft niet datzelfde effect.
tja, dat is dan jammer.
Dan zou ik zeggen: we maken iets anders van fineer, iets wat minder intensief gebruikt wordt.
Want een prachtig tafelblad bezaaid met onderleggers en onderzetters zie je nauwelijks.
uiteindelijk lukt altijd alles
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')