abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_180710412
registreer om deze reclame te verbergen
Ik heb een BMW 528I uit 1999 (M52TU Blok)
Deze verbruikt aardig wat koelvloeistof, ik heb nu de laatste 600km zo'n 4 liter moeten bijvullen.
Ik kan geen lekkage's ontdekken, de olie blijft netjes op peil en is niet waterig.
In het KVS reservoir meen ik uitlaatgassen te ruiken maar ik ben niet helemaal zeker.

Bij kouder motor staan de slangen niet op druk en als je het reservoir opendraait dan sist het maar een klein beetje.
Mocht de koppakking lek zijn, dan moet ik met dat KVS verbruik toch rookwolken hebben uit de uitlaat?
Met koude of warme motor heb ik totaal geen damp uit de uitlaat.
De motor blijft ook met deze temperaturen netjes rond de 96/97 graden wat heel normaal is voor dit blok, thermostaat opent bij 97 graden.

Km stand is nu 355.000.

Iemand een idee? Is zo'n snuffelaar boven het KVS reservoir een goede indicatie?
Je moet gewoon kijken hoe de baas het doet h
pi_180711012
Rookwolken bij een lekke koppakking is niet perse het geval. Pas bij een grote hoeveelheid ga je dat zien. Ik zie meestal auto's die stationair geen blauwe rook hebben, maar als ze rijden wel. Als bestuurder valt het je alsnog niet op.

Even voor de beeldvorming: als je 4 liter hebt weggereden in 600 km, dan komt dat neer op 2/3 deciliter per kilometer. Dit is dus effectief 5/11 deciliter per minuut als je bijvoorbeeld 50 km per uur rijdt, oftewel 0,75 milliliter (ongeveer 1/5 theelepel) per seconde... Stationair is waarschijnlijk verwaarloosbaar weinig dus.

Als ik jou was zou ik toch even naar de koppakking kijken. Helemaal met die kilometerstand. Zeker niet vervangen om de zoveel kilometer?

[ Bericht 2% gewijzigd door Anthonie1 op 25-07-2018 02:08:55 ]
pi_180711239
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 01:49 schreef Anthonie1 het volgende:
Ik zie meestal auto's die stationair geen blauwe rook hebben, maar als ze rijden wel. Als bestuurder valt het je alsnog niet op.

Goed punt maar het gaat hem om KVS en niet om de olie. ;)
pi_180711695
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 00:25 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb een BMW 528I uit 1999 (M52TU Blok)
Deze verbruikt aardig wat koelvloeistof, ik heb nu de laatste 600km zo'n 4 liter moeten bijvullen.
Ik kan geen lekkage's ontdekken, de olie blijft netjes op peil en is niet waterig.
In het KVS reservoir meen ik uitlaatgassen te ruiken maar ik ben niet helemaal zeker.

Bij kouder motor staan de slangen niet op druk en als je het reservoir opendraait dan sist het maar een klein beetje.
Mocht de koppakking lek zijn, dan moet ik met dat KVS verbruik toch rookwolken hebben uit de uitlaat?
Met koude of warme motor heb ik totaal geen damp uit de uitlaat.
De motor blijft ook met deze temperaturen netjes rond de 96/97 graden wat heel normaal is voor dit blok, thermostaat opent bij 97 graden.

Km stand is nu 355.000.

Iemand een idee? Is zo'n snuffelaar boven het KVS reservoir een goede indicatie?
Damp ga je met deze buitentemperaturen niet zien.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180711716
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 01:49 schreef Anthonie1 het volgende:
Rookwolken bij een lekke koppakking is niet perse het geval. Pas bij een grote hoeveelheid ga je dat zien. Ik zie meestal auto's die stationair geen blauwe rook hebben, maar als ze rijden wel. Als bestuurder valt het je alsnog niet op.

Even voor de beeldvorming: als je 4 liter hebt weggereden in 600 km, dan komt dat neer op 2/3 deciliter per kilometer. Dit is dus effectief 5/11 deciliter per minuut als je bijvoorbeeld 50 km per uur rijdt, oftewel 0,75 milliliter (ongeveer 1/5 theelepel) per seconde... Stationair is waarschijnlijk verwaarloosbaar weinig dus.

Als ik jou was zou ik toch even naar de koppakking kijken. Helemaal met die kilometerstand. Zeker niet vervangen om de zoveel kilometer?
Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180715439
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 04:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Goed punt maar het gaat hem om KVS en niet om de olie. ;)
KVS geeft blauwige wittige rook en olie zwart?

quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 05:13 schreef halfway het volgende:

[..]

Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.
Als ik een auto echt nodig heb dan beschouw ik dat gewoon als periodiek onderhoud. Helemaal als hij koelvloeistof verbruikt... Want normaliter hoort dat vrijwel nul te zijn. Je wil niet hebben dat die pakking op een verkeerd moment het volledig begeeft...
  Moderator / FP / PTA's redder in nood woensdag 25 juli 2018 @ 12:02:20 #7
88754 crew  Sounddragon
Broem broem
pi_180715538
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 05:13 schreef halfway het volgende:

[..]

Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.
een liter verbruik op 150km classificeer jij als 'niet nodig'?
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_180715540
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 11:56 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

KVS geeft blauwige wittige rook en olie zwart?

[..]

Als ik een auto echt nodig heb dan beschouw ik dat gewoon als periodiek onderhoud. Helemaal als hij koelvloeistof verbruikt... Want normaliter hoort dat vrijwel nul te zijn. Je wil niet hebben dat die pakking op een verkeerd moment het volledig begeeft...
Weet je eigenlijk wel waar die zit?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180715555
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 12:02 schreef halfway het volgende:

[..]

Weet je eigenlijk wel waar die zit?
:')

Gast ik weet prima wat een koppakking is. En vervangen doe ik met twee vingers in mijn neus. Het is geen raketwetenschap (wat overigens ook vrij eenvoudig is).
pi_180715592
quote:
15s.gif Op woensdag 25 juli 2018 12:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

een liter verbruik op 150km classificeer jij als 'niet nodig'?
Nee dat bedoel ik niet, als het moet zoals bij deze dan moet het.
Maar je gaat dat ding toch niet vervangen voor de lol tijdens iedere oliewissel.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator / FP / PTA's redder in nood woensdag 25 juli 2018 @ 12:07:32 #11
88754 crew  Sounddragon
Broem broem
pi_180715605
TS, ga naar de garage en laat een compressietest doen en evt het koelsysteem afpersen.
Koppakking is idd ws deaud, en beter gaat het dan niet worden, alleen maar slechter. Als hij het er zo hard doorheen jast geef ik je nog een paar weekjes, en dan komt vanzelf de grote rookwolk op een moment dat het effe niet uit komt.

Loopt 'ie op benzine of op lpg?
Torque makes life easy.
Team Jean
  Moderator / FP / PTA's redder in nood woensdag 25 juli 2018 @ 12:15:29 #12
88754 crew  Sounddragon
Broem broem
pi_180715740
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 12:06 schreef halfway het volgende:

[..]

Nee dat bedoel ik niet, als het moet zoals bij deze dan moet het.
Maar je gaat dat ding toch niet vervangen voor de lol tijdens iedere oliewissel.
nee, tuurlijk niet.. Je vervangt je zuigerveren ook niet tegelijk met de olie, duh. Maar je post kwam een beetje over alsof je TS aanraadde om er gewoon mee door te rijden.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_180719703
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 11:56 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

KVS geeft blauwige wittige rook en olie zwart?

KVS is witte rook (JEUH!! Nieuwe paus!) en olie geeft blauwe rook.
Zwarte rook zie je meestal bij diesels, vooral als ze getuned zijn.
pi_180720006
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:22 schreef vannelle het volgende:

[..]

KVS is witte rook (JEUH!! Nieuwe paus!) en olie geeft blauwe rook.
Zwarte rook zie je meestal bij diesels, vooral als ze getuned zijn.
Maakt anthonie niet uit, die vervangt die in no-time met 2 vingers in de neus.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180722661
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:35 schreef halfway het volgende:

[..]

Maakt anthonie niet uit, die vervangt die in no-time met 2 vingers in de neus.
Maar bevinden die twee vingers zich dan tegelijkertijd in hetzelfde neusgat of bevindt iedere vinger zich in een apart neusgat? Dit alles voor de beeldvorming...
pi_180723434
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 17:12 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

Maar bevinden die twee vingers zich dan tegelijkertijd in hetzelfde neusgat of bevindt iedere vinger zich in een apart neusgat? Dit alles voor de beeldvorming...
Bedankt, daar gaat een halve pizza de kliko in.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180724129
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 17:33 schreef halfway het volgende:

[..]

Bedankt, daar gaat een halve pizza de kliko in.
Geen dank hoor
pi_180724213
Ik heb hier hetzelfde, een lekke koppakking waardoor cillinder 4 uitlaatgas mijn koelsysteem in perst. Een leakdowntester op cillinder 4 en ik zie het koelwater bubbelen bij de radiator.

Alle KVS wordt uit de overloop gegooid en omdat hij niet vacuum trekt pakt hij geen KVS terug als hij afkoelt waardoor er dus netto KVS verdwijnt.
  woensdag 25 juli 2018 @ 20:51:55 #19
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_180728033
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 17:33 schreef halfway het volgende:

[..]

Bedankt, daar gaat een halve pizza de kliko in.
dus daar komt je naam vandaan :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 25 juli 2018 @ 23:12:28 #20
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_180731633
simpele test.. geef paar keer goed gas. veeg met je wijsvinger door je eind demper, proef aan het vocht wat aan je vinger zit. Is dit zoet, dan proef je KVS= koppakking lek.

Dat was een gratis tip
pi_180731684
Je kan bij iedere (goeie) garage een kv gas test doen dan wordt er dmv een vloeistof die van kleur veranderd als het in aanraking komt met co2. Is 5 min werk en je weet het gelijk
  woensdag 25 juli 2018 @ 23:15:58 #22
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_180731730
Is je koelsysteem niet gewoon rot?

Afpersen en even kijken waar die lekt. De M52 staat wel bekend om zijn rampzalig koelsysteem.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_180733106
Bedankt allen, ga volgende week even langs de garage.
En de M52 heeft inderdaad een bagger koelsysteem.
Ik snap alleen niet dat dat de motor niet warm loopt, in de stad met vol de airco aan en 30+ graden kom ik niet boven de 100 graden uit.
Overigens heb ik nu al weer 2 dagen niets hoeven bijvullen.
Het lijkt erop als ik veel stil sta met de motor aan bij warm weer dat er dan KVS wordt gebruikt.

Zou wel jammer zijn als pakking lekt, is niet echt de makkelijkste motor om aan te laten sleutelen.

Ik zal nog laten weten wat de uitkomst is.
Je moet gewoon kijken hoe de baas het doet h
pi_180745805
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:35 schreef halfway het volgende:

[..]

Maakt anthonie niet uit, die vervangt die in no-time met 2 vingers in de neus.
Zijn eigen vingers offeuh.....?
  dinsdag 31 juli 2018 @ 23:59:01 #25
99686 junkiexp
Rotterdam!
pi_180865114
Update, het is toch niet de koppakking.
Vandaag even de beschermplaat onder de motor eraf gehaald.
Motor gestart en toen zag ik het over het blok langs de krukaspoelie op de grond druppen, best hard nog ook.
Daarboven zit de waterpomp en het thermostaathuis dus n van die is lek.
Die heb ik toevallig al liggen samen met een nieuwe visco dus die ga ik binnenkort monteren.

Het lekt dus steeds in die plaat en bij het optrekken wordt het dan op straat gelanceerd, vandaar dat ik bij stilstand dus geen lekkage zag.

Ik zal dat repareren en dan kijken of er nog KVS wordt verbruikt maar ik gok van niet.

Nogmaals dank iedereen ^O^
Je moet gewoon kijken hoe de baas het doet h
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')